نمونه‌‌هایی از تیونینگ نیسان GT-R ؛ وقتی گودزیلا وارد میانسالی می شود

از دست ندهید

نیسان GT-R  در حالی به میانسالی پا گذاشته است که نسل‌‎های مختلف مثل R32 ،R33 ،R34 و R35 را تولید کرده است. اما بهترین نمونه‌های سفارشی و تیونینگ پرچم‌دار خودروهای اسپرت نیسان کدام‌اند؟‌

بیت ران – سال ۱۹۶۹، خودروساز ژاپنی نیسان محصولی رونمایی کرد که دیدگاه جهان به مدل‌های سدان و کوپه‌ی قدرتمند برای همیشه تغییر کرد. نیسان کدی خلق کرد که در تاریخ جاودانه شد تا یادآور قدرت و عملکرد فنی بی‌نظیر باشد. این کد چیزی نیست جز GT-R.

اولین نیسان اسکای‌لاین GT-R تاریخ با کد PCG10 در سال ۱۹۶۹ رونمایی شد. این مدل ۱۶۱ اسب‌بخاری امروزه زیر سایه‌ی سنگین و بزرگ آخرین GT-R، یعنی مدل پرطرفدار R35 قرار می‌گیرد. در ۵۰ سال گذشته، با پیشرفت فناوری و مهندسی خودروسازی، GT-R نیز در مدل و نسل دگرگون شده است. انواع نسخه‌های کارخانه‌ای، تیونینگ رسمی، مدل‌های سفارشی افترمارکت و پروژه‌های کوچک خانگی نیسان GT-R تولید شده‌اند. به‌مناسب تولید ۵۰ سالگی گودزیلای خودروسازی (به زبان ژاپنی گوجیرا)، در این مقاله با بررسی نسل‌های مختلف، جذاب‌ترین نمونه‌های سفارشی و تیونینگ GT-R را معرفی می‌کنیم. برای داشتن نگاهی جامع به GT-R، ترتیب را به‌صورت تاریخ تولید در نظر گرفته‌ایم؛ ازاین‌رو، ابتدا مدل‌های پیش از سال ۱۹۸۹ بررسی می‌شود و سپس، به R34 و R33 و R32 و درنهایت R35 خواهیم رسید.

بهترین مدل‌های سفارشی نسل اول و دوم نیسان GT-R

در سال ۱۹۶۹ و پس از تولد GT-R معروف به هاکوسوکا (Hakosuka)، نسل دوم پرچم‌دار خودروهای اسپرت نیسان در سال ۱۹۷۳ از راه رسید. GT-R سال ۱۹۷۳ با کد KPGC110 و لقب کِنمِری (Kenmeri) در‌مقایسه‌با اولین نسل چندان موفق نشد. دلیل اصلی این امر، بحران سوخت ژاپن در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ بود که تقاضا برای خودروهای اسپرت را تقریبا از بین بُرد. درواقع، از دومین GT-R نیسان کمتر از ۲۰۰ دستگاه تولید شد تا گودزیلا برای ۱۶ سال به خوابی عمیق فرود رود. درادامه، بهترین نمونه‌های سفارشی این دو نسل را بررسی می‌کنیم.

بدنه‌ی ۱۹۷۰ با قلب ۱۹۹۰

امروزه، مدل‌های کلاسیک نیسان اسکای‌لاین GT-R در سطح جهانی ارزشمند و محبوب هستند؛ اما این وضعیت حدود ۱۰ سال پیش متفاوت بود. درواقع، GT-R همیشه در ژاپن افسانه بوده؛ اما در خارج از سرزمین خورشید تابان، شهرت مدل‌های قدیمی محصول نیسان تازه است. مدلی که تصاویر آن را مشاهده می‌کنید، یکی از دَه‌ها نیسان اسکای‌لاین معمولی موجود در آمریکا است که حالا به سطح بالاتری وارد می‌شود. سال ۲۰۰۶، این مدل که نسخه‌ی GT-X است، دراختیار یکی از علاقه‌مندان تیونینگ قرار گرفت.

همین اتفاق کافی بود تا اسکلای‌لاینِ در‌حال‌مرگ به یکی از نمونه‌های سفارشی برتر در جمع خودروهای کلاسیک ژاپنی تبدیل شود. با تمرکز بر ظاهر جذاب و تهاجمی، گِل‌گیرهای برجسته، اسپویلر جلو و عقب، جلوپنجره‌ی سفارشی، رینگ‌های ۱۵ اینچ و لاستیک‌های Toyo Tires اضافه شدند تا هدف بعدی، ارتقای قدرت و قوای محرکه باشد. مالک خودرو نه‌تنها برای قدرت، بلکه به‌دلیل صدای اعتیادآور توربوشارژ پیشرانه‌ی افسانه‌ای RB26DETT نیسان GT-R مدل R33 را انتخاب کرد.

پیشرانه‌ی R33 این مدل علاوه‌بر توربوشارژ بزرگ‌تر، سیستم مدیریت موتور سفارشی هم دریافت کرد تا نهایت قدرتش به ۵۵۰ اسب‌بخار در ۸,۰۰۰ دوربردقیقه برسد. باید در نظر گرفت R33 چهارچرخ محرک است؛ اما این پیشرانه و ۵۵۰ اسب‌بخار قدرت، تنها چرخ‌های عقب مدل کلاسیک اسکای‌لاین GT-X را به‌حرکت درمی‌آورد. این مدل خواستنی از جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی RB25DET و کلاچ OS Giken و دیفرانسیل لغزش محدود Z31 R200 درکنار کویل‌اورهای سفارشی و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ استفاده می‌کند. کابین هم با دو صندلی ریکارو طرح کلاسیک و فرمان Nardi و عقربه‌های قدیمی Auto Meter شخصی‌سازی شده است.

مالک خودرو اشاره می‌کند تا وقتی بودجه باشد، این مدل که در‌حال‌حاضر در موزه‌ی Petersen لس‌آنجلس به‌نمایش گذاشته شده است، هرروز کامل‌تر خواهد شد.

هاکوسوکای انگلیسی

دو نسل اول نیسان GT-R با تولید کمتر از ۲,۰۰۰ دستگاه بسیار ارزشمند و کمیاب هستند؛ بنابراین، وجود نمونه‌ی مسابقه‌ای GT-R کلاسیک در انگلستان واقعا تعجب‌برانگیز است. این مدل دیدنی با هدف نمایش نمونه‌های مسابقه‌ای GT-R در گذشته به‌اضافه‌ی چاشنی تیونینگ مدرن، شخصی‌سازی شده است.

تغییرات این مدل عبارت‌اند از: کاپوت فایبرگلس، گِل‌گیرهای فایبرگلس، طرح آبی‌رنگ مسابقه‌ای، سرسیلندر سفارشی پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۱,۹۸۹ سی‌سی، پیستون‌های تقویت‌شده، اگزوز ضدزنگ Ito Racing، کاربراتور Weber، سیستم جرقه‌زنیمیتسوبیشی، دیفرانسیل لغزش محدود، رینگ‌های ۱۵ اینچ Watanabe، لاستیک‌های مسابقه‌ای ۲۶۵ در عقب و ۲۳۵ در جلو، تعلیق اسپرت و فرمان Izumi. از توضیح بیشتر درباره‌ی این نمونه صرف‌نظر می‌کنیم؛ چراکه فقط تصاویر گویای جذابیت و ارزش این مدل هستند.

اسکای‌لاین ۱۷۶ هزار دلاری

درباره‌ی ارزش زیاد مدل‌های قدیمی نیسان GT-R صحبت کردیم. مصداق این ادعا مدل KPGC110 با کارکرد ۲۳,۰۰۰ کیلومتر است که سال ۲۰۱۵ در همایش مونته‌ری کالیفرنیا، با قیمت ۱۷۶,۰۰۰ دلار حراج شد. بی‌شک اگر این مدل امسال حراج شود، قیمت آن بسیار گران‌تر خواهد شد. این مدل محصول سال ۱۹۷۳ است که وضعیت فنی و ظاهری بسیار خوبی دارد. درواقع، این نمونه نه سفارشی است و نه تیونینگ شده؛ بلکه در حالت کارخانه‌ای حفظ شده که باید در این فهرست قرار می‌گرفت.

GT-R کلاسیک با تیونینگ کلاسیک

«رانندگی با هاکوسوکا اصیل با تیونینگ دهه‌ی ۱۹۷۰ در خیابان‌های ژاپن»، ترکیبی بهتر از این می‌توان پیدا کرد؟ مسابقات اتومبیل‌رانی ژاپن در دهه‌ی ۱۹۷۰ فوق‌العاده جذاب و پرطرفدار بود و در آن دوران، نیسان GT-R بیش از ۵۰ مسابقه را با پیروزی پشت‌سر گذاشت. این مدل بسیار خوش‌صدا هنوزهم از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی S20 استفاده می‌کند؛ اما پیستون‌ها و کابراتورها و اگزوز تقویت شده است.

شاید بسیاری از افراد با شنیدن صدای این مدل خاص، به‌یاد محصولات قدیمی فراری و لامبورگینی بیفتند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. این صدا هنر خودروسازی خالص ژاپن را فریاد می‌زد. R35 با فناوری پیشرفته جذاب شده است؛ اما مدل‌های قدیمی روح و اصالت GT-R را دراختیار دارند. پیشنهاد می‌کنیم حتما ویدئوِ زیر را تماشا کنید.

تبدیل اسکلای‌لاین R30 به GT-R

با اینکه نسل سوم GT-R پس از ۱۶ سال تولید نسل دوم رونمایی شد، مدل‌های اسکای‌لاین (Skyline) همچنان در خطِ‌تولید نیسان بودند. ۱۶ سال پس از نسل دوم GT-R کد R32 متولد شد؛ بنابراین، از نسخه‌ی GT-R در R30 یا R31 خبری نبود. این اتفاق مانع خلاقیت علاقه‌مندان نشد و نمونه‌های زیادی از نسل R30 و R31 اسکای‌لاین برای پرکردن جای خالی GT-R شخصی‌سازی شدند که یکی از بهترین‌ها نسخه‌ها، سال ۲۰۱۷ شکل گرفت. مدلی که تصاویر آن قرار داده شده، نیسان اسکای‎لاین RS-X DR30 محصول سال ۱۹۸۴ است.

بدنه و کابین و قوای محرکه به‌‌زیبایی و با هدف نمایش GT-R خیالی R30 دهه‌ی ۱۹۸۰ بازسازی و تیونینگ شده است. مالک خودرو فرمول تیونینگ مدرن قوای محرکه و حفظ ظاهر کارخانه‌ای خودرو را دنبال کرده است؛ بنابراین، پیشرانه‌ی R32 قلب R30 انتخاب و کمترین تغییرات ممکن در بدنه و کابین اعمال شد. سیستم تعلیق KW و ترمزهای برمبو و رینگ‌های ۱۷ اینچ BBS از تغییرات دیگر این مدل هستند. جالب است که برای حفظ سیستم انتقال قدرت محورعقب کارخانه‌ای، جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی نیسان GT-R R33 در این نمونه نصب شده است.

بازگشت گودزیلا؛ نیسان GT-R کد R32

با آغاز بحران سوخت در ژاپن، تولید نیسان GT-R کنار گذاشته شد؛ اما در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، اقتصاد ژاپن رونق دیگری گرفت. افزایش درآمد شرکت‌های ژاپنی فرش قرمز ورود تمام‌عیار خودروسازان این کشور به خودروسازی را پهن کرد که حاصل کار، تولد خودروهای اسپرت خوش‌ساخت با نشان برندهای ژاپنی بود. نیسان با اینکه تولید GT-R را پس از KPGC110 کنار گذاشته بود، همچنان اسکای‌لاین نفس می‌کشید.

اسکای‌لاین R31 هیچ‌وقت نسخه‌ی GT-R نداشت؛ ولی با نسل جدید اسکای‌لاین کد R32، گودزیلای واقعی دوباره ظهور کرد. مهم‌ترین نکته درباره‌ی R32 این بود که GT-R دوباره به دنیای موتوراسپرت بازگشت. درواقع، GT-R کد R32 با نام BNR32 برای رقابت در کلاس Group A فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) طراحی شد. این مدل به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۲.۶ لیتر با دو توربوشارژر و قدرت بیش از ۳۲۰ اسب‌بخار درکنار سیستم تمام‌چرخ محرک هوشمند نیسان با قابلیت توزیع گشتاور مجهز بود.

سیستم تمام‌چرخ محرک ATTESA E-TS برگ برنده‌ی GT-R R32 بود که تمام ویژگی‌های مثبت خودروهای محورعقب را دراختیار داشت و در مواقع لزوم با چرخش چرخ‌های جلو، نهایت چسبندگی و پایداری ایجاد می‌شد. نمونه‌ی مسابقه‌ای R32 بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت داشت تا کابوس فراموش‌نشدنی شرکت‌کنندگان دیگر در مسابقات آن دوران باشد. R32 خیلی زود مشهور شد و مسابقات تورینگ ژاپن و Group A فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی را با موفقیت پشت‌سر گذاشت.

R32 به‌قدری در موتوراسپرت خوش درخشید که برای اولین‌بار در تاریخ، استرالیایی‌ها لقب «گودزیلا» را برای آن انتخاب کردند و تقریبا حضور با محصول ترسناک ژاپن در مسابقات این کشور ممنوع شد. با آغاز دهه‌ی ۱۹۹۰، نیسان GT-R R32 به قلب طرفداران خودروهای اسپرت ژاپنی نفوذ کرده و ستاره‌ی مسابقات غیرقانونی خیابانی در ژاپن بود. این اصالت باعث شد R32 همچنان در دنیای تیونینگ هم خوش بدرخشد. درادامه پنج نمونه از بهترین پروژه‌های تیونینگ گودزیلای بزرگ را بررسی می‌کنیم.

با گودزیلای واقعی آشنا شوید

قطعا بهترین نمونه‌ی سفارشی و تیونینگ از نیسان GT-R R32، همان مدل مسابقه‌ای است که لقب گودزیلا را دریافت کرد. هدف اصلی و نهایی R32، تبدیل به یکی از خودروهای اسپرت برتر جهان بود. مقدمه‌ی این هدف پیروزی در سخت‌ترین مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی استرالیا، یعنی رقابت ۱۰۰ کیلومتری بترست (Bathurst 1000) انتخاب شد. پیست Mount Panorama یکی از مسیرهای دشوار موتوراسپرت جهان است که با وجود شرایط آب‌وهوایی استرالیا، رقابت دشوارتری هم محسوب می‌شود.

رانندگی تا مسافت ۱,۰۰۰ کیلومتر در این پیست، می‌تواند یکی از کابوس‌های ناخوشایند هر تیم و راننده باشد. نسخه‌ی آزمایشی R32 سال ۱۹۹۰ در این مسابقه شرکت داده شد؛ اما مقامی بهتر از هجدهم کسب نکرد. سال ۱۹۹۱، دو نسخه از GT-R R32 همه را شگفت‌زده کردند.

قوی تر از رقبا

محصول پرقدرت نیسان در هر مسابقه چند دور زودتر از رقبا به خطِ‌پایان می‌رسید. عملکرد R32 به‌قدری قوی‌تر از خودروهای دیگر بود که مسئولان برگزاری به‌دنبال تغییر قوانین بودند. مدیر تیم مسابقات نیسان در استرالیا برای جلوگیری از تغییر قوانین به رانندگان GT-R توصیه کرد با سرعت کمتری رانندگی کنند. پاسخ یکی از راننده‌ها جالب بود: اگر با سرعت کمتری رانندگی کنم، تصادف خواهم کرد.

سرانجام در سال ۱۹۹۱ و در سی‌ودومین سال برگزاری مسابقه ۱,۰۰۰ کیلومتر بترست، نیسان R32 به مقام اول و سوم رسید. همچنین، رکوردهای پیست و زمان کل مسابقه به‌نام گودزیلا ثبت شد. جالب است بدانید رکورد نیسان R32 در این پیست تا سال ۲۰۱۰ پابرجا ماند. در همین مسابقات بود که گزارشگر تلویزیون استرالیا، نیسان GT-R R32 را گودزیلا توصیف کرد. گودزیلای خودروسازی به‌قدری برای مسئولان برگزاری مسابقات استرالیا ترسناک بود که قوانین جدید محدودیت وزن خودرو و فشار توربوشارژر تعیین شد.

پس از اینکه GT-R R32 این قوانین را پشت‌سر گذاشت، قوانین دیگری برای جلوگیری از ورود گودزیلا به استرالیا منظور شد. تغییر قوانین تا جایی ادامه یافت که مسابقات V8 Supercars ایجاد شدند. در این مسابقات تمام خودروها باید از پیشرانه‌ی V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کردند؛ بنابراین برای همیشه از ورود GT-R به استرالیا جلوگیری شد تا رقابت فقط بین فورد و هولدن باشد.

پروژه‌ی JUN؛ نیسان R32 با قدرت ۱۳۰۰ اسب‌بخار

هدف پروژه‎ی JUN II تبدیل نیسان GT-R R32 به خودروِ دِرَگ با قابلیت تردد شهری بود. این مدل که در ۷.۸۹ ثانیه مسیر ۴۰۰ متری را طی می‌کند، از پیشرانه‌ی ۳.۲ لیتری با سرسیلندرهای تقویت‌شده و سیستم روغن‌کاری خشک و توربوشارژر Precision Pro با فشار ۵۵ psi استفاده می‌کند. این خودرو ۱,۷۰۰ کیلوگرمی بیش از ۱,۳۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و هم‌اکنون در استرالیا است.

هنر تیونینگ ژاپنی در R32

مدلی که تصاویرش را مشاهده می‌کنید، تمام آزمون‌های فنی سخت‌گیرانه‌ی ژاپن را پشت‌سر گذاشته و به تمام تجهیزات کارخانه‌ای نیسان مجهز است و ۹۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. سهم بزرگی از این قدرت دیوانه‌وار در خودرویی شهری و جاده‌ای، به‌دلیل وجود توربوشارژر بزرگ HKS T51R بوده که درکنار پیشرانه‌ی نیسان RB28 جا خوش کرده است.

با بازکردن در کاپوت، یکی از نمونه‌های برتر هنر ژاپنی‌ها در ارتقای قوای محرکه و نظم زیبای نصب قطعات مشاهده می‌شود. برخلاف تغییرات بزرگ زیرکاپوت، بدنه‌ای R32 تقریبا دست‌‎نخورده باقی مانده است. رکاب‌های بزرگ‌تر و رینگ‌های ۱۹ اینچی یوکوهاما Advan تنها تغییر بزرگ بدنه هستند. در کابین هم تجهیزات بیشتر مثل سیستم صوتی حرفه‌ای جلب توجه می‌کند و برخلاف نمونه‌های دیگر، داشبورد حذف نشده است.

GT-R قدرتمند بازهم در استرالیا

تعجبی ندارد که باتوجه‌به شهرت نیسان GT-R R32 در پیست بترست، استرالیایی‌ها علاقه‌ی فراوانی به گودزیلا داشته باشند. برجسته‌ترین ویژگی‌ها در این مدل تیونینگ‌شده، قدرت چشمگیر ۱,۰۰۰ اسب‌بخار و ظاهر مشابه نمونه‌ی استاندارد و رنگ طلایی یادآور محصولات برند ژاپنی Top Secret است. R32 طلایی استرالیا با تجهیز به منیفولدهای سفارشی، توربوشارژر بزرگ‌تر، جعبه‌دنده‌ی سکوئنشال ۶ سرعته، ترمزهای برمبو و رینگ‌های ۱۷ اینچ Enkei هم در بخش فنی و هم ظاهری متفاوت است. با فشار ۳۸ psi توربوشارژر، نهایت قدرت به ۱,۱۸۱ اسب‌بخار می‌رسد. این مدل مخصوص پیست تیونینگ شده است.

ورود قانونی GT-R R32 به کالیفرنیا

این نسخه از R32 ظاهر و قوای محرکه‌ی متفاوتی دارد. این مدل اولین نسخه‌ی قانونی واردشده به کالیفرنیا محسوب می‌شود که بیشتر قطعات آن نمونه‌های کارخانه‌ای یا از محصولات برندهای افترمارکت ژاپنی است. درباره‌ی این مدل توضیح بیشتری نمی‌دهیم و از شما دعوت می‌کنیم به تصاویر این نمونه از GT-R R32 نگاه کنید تا زیبایی برایتان بازتعریف شود.

منبع: زومیت

 




3 دیدگاه

  1. واقعا خیلی جالب بود نیسان در بخش اسپورت واقعا جلوتر از بقیه کمپانی های دیگه ژاپنه ولی کمتر شناخته شده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط