ماک در ایران – قسمت اول

از دست ندهید

ماک در ایران ؛ با دیدن این مستند با تولد تولید خودرو در کشور آشنا می شوید. و همچنین خواهید دید چگونه صنعت خودرو کشور تولید را از جنوب تهران آغاز کرد، گسترش پیدا کرد و سرانجام آن در این روزها چه شده است.

بیت ران – الهام زهره وند: اصغر قندچی ، ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون ماک در ایران کرد. او وقتی دید نمی‌تواند امکانات جاده‌ای ایران را تغییر بدهد دست روی دست نگذاشت و نگفت چون جاده استاندارد نداریم به محرومیت از ماشین‌های خوب روز دنیا محکومیم.

ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت. آنقدر مهم شده بود که از فرودگاه‌های آمریکا با هلی‌کوپتر او را به کارخانه می‌بردند تا ثبت سفارش کند. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند.

او که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه ایران‌کاوه را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین از او قدر‌دانی کرد. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت‌وسازهای پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.

او که از فرزند خود ایران‌کاوه دور شده بود، اما دیدن ایران زیر هجوم عراق را تاب نیاورد و باز هم از تخصصش و البته از جیبش برای کشور خرج کرد.

اگر می خواهید درباره وی بیشتر بدانید توصیه می کنیم مستند زیر را تماشا کنید .

قسمت اول  در آپارات 

قسمت اول در یوتیوب 

بیشتر بخوانید

آخرین قیمت های بازار و کارخانه +جدول قیمت  




5 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود. دستمریزاد به شما که با این کار بخشی مهم از تاریخ صنعت را به ما نشان دادید که در صدا و سیما هیچ خبری از آن نیست. پاینده باشن آقای قندچی که امثال ایشون امروز کیمیا هستش. لطفا ادامه فیلم رو بذارید.

  2. امثال قتد چی زیاد بودن و هستن ولی حیف که ب جایگاهی ک باید برسن نمیرسن!الان ک ب مراتب بدترم شده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط