نقش ترموستات در خودرو چیست؟

از دست ندهید

ترموستات قطعه ای است که به آب اجازه می دهد پس از گرم شدن، به رادیاتور ماشین راه پیدا کند و خنک شود. ترموستات انواع تابستانی و زمستانی دارد. ترموستات های تابستانی در دمای ۶۰ درجه باز می شوند و به آب اجاره ورود به رادیاتور را می دهند. زیرا در دمای بالاتر از این دیگر نمی توان ماشین را خنک کرد و به اصطلاح ماشین داغ می کند. اما در زمستان ترموستات دریچه را در دمای ۸۰ تا ۹۰ درجه باز می کند. وقتی موتور سرد است ترموستات مسیر رادیاتور را می بندد و مسیر واترپمپ را توسط سوپاپ فرعی باز می کند در این حالت اصطلاحا ترموستات بسته است این کار باعث حرکت آب به دور موتور شده و موتور گرم می شود. معمولا یکی از دلایل جوش آوردن ماشین خراب شدن ترموستات است. ترموستات یک واشر هم دارد که محل اتصال هوزینگ به سرسیلندر را آب‌بندی می‌کند. آسیب‌دیدن این واشر را نیز از نشت‌کردن مایع خنک‌کننده از اطراف ترموستات می‌توان تشخیص داد.

محل نصب ترموستات

ترموستات‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دمای مایع خنک‌کننده را بین ۸۹ تا ۹۱ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه دارند. ترموستات‌ها معمولا در جلو و بالای موتور نصب می‌شوند تا دسترسی به آن‌ها راحت باشد. طراحی محفظه‌ی (هوزینگ) ترموستات نیز معمولا به‌گونه‌ای انجام می‌شود که بازکردن آن راحت باشد و در اکثر خودروها، فقط با بازکردن دو عدد پیچ می‌توان ترموستات را جدا کرد. ترموستات سوپاپ حرارتی ساده‌ای به‌شمار می‌رود که هنگام سردبودن بسته و در دمای خاصی نیز بازمی‌شود تا مسیر آب جریان پیدا کند. وجود ترموستات برای کارکرد صحیح سیستم بخاری نیز حیاتی است و اگر ترموستات وجود نداشت، بخاری خودروها خیلی دیر گرم می‌شد.]]>




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط