تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ

از دست ندهید

تا زیر دو هزار دور در دقیقه، رانندگی باسمند سورن توربو شارژ نرم و ساکت است، اما ناگهان با شنیدن صدای توربو، این سمند چهره واقعی اش را نشان می دهد. این توربو عملاً در دور ۲۲۰۰ وارد مدار شده، هوا را به درون سیلندرهای موتور می رساند و شتاب‌گیری با فرورفتن بدن در صندلی‌ آغاز می شود. به دلیل اینکه منحنی گشتاور این موتور از دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ ثابت است.

فیلم بررسی در یوتیوب

کاراکتر متفاوت سمند سورن توربو شارژ

بیت ران – در ظاهر یک سمند سورن معمولی در مقابلم قرار داشت، اما زمانی که درون خودرو قرار می گیرم، داستان به کلی عوض می شود. پیشرانه با صدایی متفاوت استارت می خورد و دورگیری موتور آغاز می شود. تا زیر دو هزار دور در دقیقه، رانندگی با آن نرم و ساکت است، اما ناگهان با شنیدن صدای توربو، این سمند چهره واقعی اش را نشان می دهد.

این توربو عملاً در دور ۲۲۰۰ وارد مدار شده، هوا را به درون سیلندرهای موتور می رساند و شتاب‌گیری با فرورفتن بدن در صندلی‌ آغاز می شود. به دلیل اینکه منحنی گشتاور این موتور از دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ ثابت است، گویی شتاب‌گیری این سورن تمام شدنی نیست.

در هر دنده‌ای و در هر دور موتوری کافیست پدال گاز را تا انتها بفشارید و سپس به تنها چیزی که باید توجه کرد، ترافیک خودروهای کناری است. به جرأت می‌توان گفت که کاراکتر سورن با این موتور قدرتمند به هیچ عنوان با ذهنیتی که در مورد سمند در کشورمان وجود دارد قابل مقایسه نیست.

رقبای اصلی سورن توربو براساس قدرت موتور خودروهایی مانند رنو مگان ۱۳۲ اسبی، مزدا سه ۱۴۸ اسبی و کیا سراتو ۱۵۳ اسبی هستند که تمامی آنها با برچسب‌های قیمتی فراتر از سورن به فروش می رسند.

پس اگر تنها فاکتور قدرت موتور برایتان اهمیت دارد، سورن با قیمت پایین‌تر، شتاب بهتری را در اختیارتان می‌گذارد. بعد از طی مسافتی طولانی، مسیری خلوت را برای تست شتاب‌گیری انتخاب کردیم.

با وجود یک سرنشین اضافی، شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در ۴ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰.۵ثانیه به ثبت رسید.

فاصله زیاد تعویض دنده‌ها در سمند سورن توربو شارژ

مطمئناً اگر این شتاب‌گیری بدون سرنشین کناری انجام می‌شد، شتاب ۹ ثانیه‌ای استاندارد این خودرو دور از دسترس هم نبود.

تنها ایرادی که می‌توان از شتاب‌گیری این خودرو گرفت، فاصله زیاد تعویض دنده‌ها بود. به خصوص در تعویض‌های دو به سه باید دقت بیشتری به خرج داد، چرا که عملاً در تعویض‌های سریع صدای گیربکس به راحتی شنیده می شود.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد جنس تایرهای وطنی این سورن بود که در تست شتاب‌گیری حتی در دورهای پایین موتور هم هرزگردی چرخ‌های جلو را به دنبال داشت.

با وجود یک سرنشین اضافی، شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در ۴ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰.۵ ثانیه به ثبت رسید.

پس از آزمون‌های شتاب تصمیم گرفتیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید خودروهای امروزی که همان مصرف سوخت است را با انتخاب یک مسیر پر ترافیک شهری و روان اتوبانی امتحان کنیم.

در کمال تعجب با وجود حضور چهار سرنشین، وجود وسایل عکاسی در صندوق عقب و البته روشن‌بودن کولر نه تنها هیچ تغییری در دمای آب دیده نشد، بلکه کامپیوتر سفری مصرف ۸.۸ لیتری را در صد کیلومتر به طور ترکیبی نمایش داد.

در مورد خنک کاری موتور، طبق گفته‌های مسئولین تولید، بیش از یک‌سال پروسه تست به‌ طول انجامیده تا بتواند در سخت‌ترین شرایط هم دمای  موتور خودرو در حد مطلوب  قرار گیرد.

در طول مسیر اتوبانی چندین‌بار تست شتاب‌گیری را تکرار کردیم. نتایج به نحوی باورنکردنی فوق‌العاده بود. شتاب صفر تا ۵۰ چهار ثانیه‌ای با همان دنده یک انجام شد و دنده‌های دو و سه به ترتیب در سرعت‌های ۹۰ و ۱۵۰ کیلومتر به حداکثر دور مجاز ۵۵۰۰ دور در دقیقه‌ای می رسیدند.

سدِ دوربرگردان

در دنده چهار عقربه سرعت‌سنج کمی از عدد ۱۸۰ کیلومتر در ساعت در دور ۴۵۰۰ دور در دقیقه هم گذشت که اگر ترافیک دوربرگردان اتوبان وجود نداشت رسیدن به رقم‌های بالاتر آسان‌تر از چیزی بود که تصور می کردم.  در بحث ترمزها هم طبق گفته‌های ایران‌خودرو خلاء موجود در ترمزهای سمند در این مدل بازنگری شده و در تمام طول آزمون با وجود اینکه سامانه ABS از مدار خارج بود، اما هیچ حسی از عدم اطمینان در ترمزگیری‌ها وجود نداشت.

همچنین برای تحمل بیشتر ضربات وارده به اتاق، اکسل‌ها و سیستم تعلیق هم تغییراتی را تجربه کرده بودند که برای آزمون این مجموعه هم یک مسیر پر پیچ کوهستانی انتخاب شد.

به دلیل تغییر گرانیگاه موتور و طراحی مجدد دسته موتورها، هیچ مشکلی با این خودرو در زمان عبور از پیچ‌ها وجود نداشت. تنها موردی که باز هم آزاردهنده بود، نبود چسبندگی در تایرهای ایرانی سورن بود که در صورت تعویض با نمونه‌های مرغوب‌تر دیگر مشکلی وجود نخواهد نداشت.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ساخت این موتور به آن توجه شد، بحث ثابت ماندن قدرت و گشتاور در صورت تغییر فشار هوای ورودی به موتور در مسیرهای مرتفع بود. به همین دلیل برای جلوگیری از کاهش بازده قدرتی موتور، هوای ورودی توسط توربو بیشتر شده و گشتاور آن چه در ارتفاعات و چه در سطح دریا هیچ تفاوتی ندارد.

تقویت شدن های کارساز

برای اینکه موتور EF7 سورن هم بتواند این فشار را تحمل کند، پیستون‌ها و شاتون‌های آن تقویت‌شده و در طراحی منیفولد اگزوز هم به جهت تخلیه بهتر گازهای خروجی بازنگری‌هایی صورت گرفته است.

برای صحت این مطلب هم آزمونی در شیب زیاد مسیر کوهستانی ترتیب دادیم که باز هم سورن توربو از آن سربلند خارج شد. شتاب‌گیری با این خودرو حتی در سربالایی ها هم تفاوتی با مسیرهای هموار نداشت و در هر لحظه که اراده کنید، تمامی توان موتور در اختیارتان قرار دارد.

در مورد داشبورد جدید سورن هم نظرات در طول آزمون متفاوت بود. اینکه از هر نظر در مقایسه با داشبورد سمند شکیل‌تر و هماهنگ‌تر است شکی نیست. اما سازنده در برخی موارد سهل‌انگاریی هایی در کیفیت بعضی قطعات کرده است.

برای مثال در محفظه بالای داشبورد در زمان عبور از دست‌اندازها باز می شد و کیفیت کنسول میانی، به خصوص در زیر اهرم ترمز دستی تنها با چینی‌های بازار قابل مقایسه بود. م

  • این تست با سمند سورن مجهز به توربوشارژ آلمانی انجام گرفته است. در نمونه‌های موجود در بازار از توربو چینی استفاده شده و بوست توربو هم کاهش یافته است .در الگوریتم  ECU موتور هم تغییراتی داده شده است.

 بیشتر بخوانید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف‌تر اما پر قدرت‌تر
رنو مگان تست و بررسی شد؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد
رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟
چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد؛ مزایا و معایب



24 دیدگاه

  1. سلام . این نمونه تست شده که دارای اصلاحات هست کی تو بازار میاد و آیا دنا هم همین اصلاحات رو داره

  2. سلام. بنده جایی خوندم که قدرت این ماشین در سربالایی فقط در همون دنده ی یک و دو است و وقتی وارد دنده سه و به بالا میشه افت زیادی در سرعت و شتاب دیده میشه. ولی مثلا سراتو چنین مشکلی رو نداره و بهتر بگیم تا این حد رو نداره و با این که در سربالایی با دنده سبک حرکت می کنه ولی شاهد افت سرعت زیادی نیستیم

    • من این ماشین رو دارم متاسفانه توربو رو بستن و بعد از دور موتور پنج هزار عملا توربو از مسیر خارج میشه خیلی پرشتابه خیلی سواریش از سمند بهتره تنها مشکلی که من دارم مشکل میل دندست که زیاد روان تو دنده نمیره و از دنده در نمیاد اما شتاب و سرعتش خوبه اگر کسی راه حل این مشکل رو داشت لطفا به منم بگه ایدی تلگرام behnam7383

  3. من این ماشین رو دارم. مدل اردیبهشت ۹۷، شتاب و سرعتش به نسبت قیمتش فوق العاده است. مشکل خاصی نداره، فقط دچار یه اپیدمی صدای چرخ عقب هست که باید چند ماهی توی نوبت خرید و تعویض قطعه باشید. در سربالایی گردنه کوهین مسیر اتوبان رشت به قزوین به راحتی با دنده چهار و سرعت ۱۲۰ میاد بالا، اگه دوربین و محدودیت سرعت نباشه سرعتش از این هم بیشتر میشه. گفتنی اینکه در مسیر گفته شده با این سرعت، اغلب ماشین ها نیاز به دنده معکوس دارن. در کل ماشین خوبیه و اگه آپشن های استاندارد رو روش بذاریم واقعاً بینظیره. من روش مولتی مدیا اندروید، تلویزیون و دوربین دیدعقب آپکویی گذاشتم و کروز کنترل و لیمیتر و مونیتور پشت سری گارانتی دار هم نصب کردم. واقعا رضایت بخشه و سواریش مطلوبه. اگه بخوام یه ایراد برایش بگیرم، عدم تفاوت ظاهریش با شورت های معمولیه. جا داشت ایران خودرو علاوه بر تایر ۱۹۵ و برچسب توربو، یکی دو تا تغییر دیگه هم توش میداد، مثل دریچه هواکش کنار گلگیر که روی تمام توربورها نصب میشه و باله صندوق عقب فابریکی تا حداقل فرق ظاهری محسوسی با سورن معمولی داشته باشه.

  4. دوستان من یک مدل ۹۷ دارم ۲۸۰۰۰ تا باهاش رفتم
    لامصب مثل موشک می مونه
    رانندگی اش لذت بخشه و بهت احساس قدرت میده
    همشون از روز اول تا بحال توربوی فویان چین روشون نصبه
    برخی دوستان باهاش شتاب ۰ تا ۱۰۰ رو ۸ ثانیه زدند
    در ضمن کی گفته تودنده های سبک شتاب نداره؟
    من توی هر سربالایی تستش کردم عالی بوده از گیربکسش هم خیلی راضیم

  5. سورن توربو دوگانه سوز هم قراره بیاد شهریور ۹۹ با قدرت ۱۷۰ اسب و ۲۵۰نیوتن،به عبارتی عملکردش بهتر از سوخت بنزین هستش،ظرفیت باک بنزینش ده لیتری هست،و دو کپسول سی ان جی که با با هربار پر کردن چیزی حدود ۴۰۰کیلومتر میتونی بری،صندوق عقب کاملا خالی و جادار،زاپاس هم از این مجموعه زاپاس هست که لاستیکش کوچیک هست استفاده شده ،،،در کل بنظر میرسه ماشین خوبی باشه،،،،و یه احتمال دیگه درباره سوخت سی ان جی ممکنه در آینده اونم کارتی بشه!!!!!!ولی سورن توربو بهترین ماشین بین ماشینای ساخت تولید هست از لحاظ قدرت و شتاب

  6. ما یه دونه مدل نود و شیشو داریم ولی تو کامپیوتر سفری مصرف سوختو نمیزنه. راهی هست که فعالش کنیم؟ اگر از بنزین معمولی استفاده کنید تو دور موتور های پایین اگه زیاد گاز بدید ریپ میزنه و ضعیف شتاب میگیره و نیاز به معکوس داره ولی با بنزین سوپر یا اکتان مشکلش برطرف میشه. از نظر شتاب و سرعت خیلی عالیه ولی مشکلی که داره تو درگ و صفرتا صد قلق داره. تو شروع حرکت یکم زیاد گاز بدی هرزگردی میکنه کم گاز بدی کپ میکنه. دور موتور از ۵۰۰۰ رد کنه توربو قطع میشه. بین دنده ها با بنزین معمولی کپ میکنه. برا همینه که ریمپ تاثیر عجیبی روش میزاره

  7. خیلی جالبه که یه ماشین خاص و تقویت شده رو بردن تست کردن با توربو آلمانی و لوازم درجه یک و تقویت شده بعد ماشینی که وارد بازار شده یه توربو چینی درجه ۲ با لوازم موتور چینی و نامرغوب هست که بعد از یک سال مشکل جدی واسه موتور یا توربو بوجود میاد.
    اگر هم چند دقیقه با سرعت بالای ۱۸۰ بری بعدش باید بری تعمیرگاه.

  8. ای اف من توربو نیست مصرفش تو هر باک ۶۶ لیتری ۴۸۰ کیلومتره در صورتی که قبلا تا ۶۰۰ کیلومتر میرفت با یک باک
    ماشین ۶۰ تا کارکرده روغن موتور پروفیکار میریزم از اول
    انژکتورا شسته شده حتی در باکم عوض شده شمع سالمه دیاگ زدم سنسورا سالمن
    خودم احتمال میدم ای سی یو قاطی کرده (چند باری ریستش کردم الکی) باید پیش متخصص ریمپ شه اصولی شما نظری دارید دوستان پدرم دراومد با این مصرف بنزینش !!!

  9. درود بر شما.بنده تا اکنون سورن نداشتم اما حدود دو ماه سمند معمولی مدل هشتاد و سه که حدود یک سال کار کرده بود داشتم.ای بدک نبود یا بهتره بگم خوب بود.اما برادرم حدود سه سال سورن داشت که البته توربو نبود و نسبتا از این خودرو راضی بود.خانواده خودروهای سمند برای یک خانواده ایرانی با سطح مالی متوسط خوب هستند اما به مواظبت و رسیدگی زیادی نیاز دارند چون این خودروها زود از هم می پاشند و زود فرم استاندارد خودرو که محکم و قرص به نظر میرسه را از دست میدهند.تنظیم سپرها به هم میخورد.زاویه نور چراغ ها مشکل پیدا می‌کنه.صندلی های راننده و سرنشین جلو خراب میشوند.تنظیم درزهای بین درب ها به هم میخوره و داشبورد در کمترین دست انداز صدا میدهد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط