تست رانا با موتور ملی

از دست ندهید

تست رانا را در ادامه بخوانید. در این گزارش مشخصات فنی و موتور این خودرو بررسی شده است.

بیت ران – رانا با موتور ۱.۶ لیتری پژو۲۰۶ عرضه می شود.

اما نمونه ای از موتور ملی نیز برای آن ساخته شده است، که قرار بود تا کنون روی این خودرو نصب شود.

اتفاقی که هنوز رخ نداده است.

ما خوشبختانه در این تست رانا موفق شدیم این خودرو را با موتور ملی در اختیار داشته باشیم.

صدای خوب و روان این موتور در کنار گیربکس پنج سرعته‌، حس خوبی را در زمان رانندگی با این خودرو ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین مسئله سرحال بودن این موتور ۹۵ اسب‌بخاری بود.

این توانایی با همراهی گشتاوری ۱۲۵نیوتن‌متری، از رانا خودرویی چابک ساخته است.

شتاب اولیه در حدود ۱۱ ثانیه به ثبت رسید که دورگیری موتور تا عدد شش هزار بدون هیچ فشاری ادامه داشت.

گیربکس این خودرو شباهت های زیادی با گیربکس سمند دارد.

هر چند به گفته متخصصین ایران خودرو برای استفاده با موتور ۱.۴ لیتری، شاید تغییراتی در ضرایب آن اعمال شود.

البته فواصل تعویض کمی غیرعادی بود. که این را هم فقط می‌توان به حساب تحت آزمایش بودنش گذاشت.

تأکید قبلی تیم فنی ایران‌خودرو برای فشار نیاوردن روی سیستم تعلیق، باعث شد تا نتوانیم تصور واقع‌بینانه‌ای از نحوه عبور رانا از پیچ‌ها را داشته باشیم.

با آگاهی از این موضوع که تعلیق رانا شبیه به ۲۰۶ سدان خواهد بود، پس می‌توان هندلینگی مشابه با آن را برایش تصور کرد.

البته تغییر گرانیگاه موتور بی‌شک تأثیر مهمی بر روی هندلینگ رانا خواهد گذاشت.

نگاهی به موتور ایرانی آلمانی رانا

شاید زمانی قابل باور نبود که یک موتور با نشان ایرانی بتواند عملکرد بهتری نسبت به مدل مشابه فرانسوی اش داشته باشد.

اما حالا وقتی پشت رانا با موتور EF4 که به صورت مشترک توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و دانشگاه آخن آلمان طراحی شده، می نشینید تغییر قدرت نسبت به موتور TU3 پژو ۲۰۶ کاملا محسوس است.

صدای موتور کاملا شبیه موتورهای آلمانی است.

شتاب اولیه خوب و گشتاور بالا در دور پایین قابل دست یابی است.

این قابلیت سبب شده است خودرو بسیار چابک تر از پژو ۲۰۶(تیپ دو و سه) با موتور TU3باشد.

این موتور از نظر قدرت از موتور خودرو تیبا با حجم ۱.۵ لیتر حدود ۱۵ اسب بخار قوی تر است.

البته شاید در ابتدا که اسم ۱۴۰۰ سی سی شنیده می شود، قدرتی حداکثر به اندازه پژو ۲۰۶ تیپ سه، به ذهن خطور کند.

ولی واقعیت این است که قدرت موتور رانا با موتور ۱۴۰۰ سی سی کمی کمتر از پژو ۲۰۶ تیپ پنج است.

در عوض مصرف سوخت هم کمتر از رانا با موتور TU5 است.

قدرت موتور ۹۵ اسب بخاری با گشتاوری نزدیک ۱۲۵نیوتن متری که یک موتور بهینه را در اختیار مصرف کننده قرار خواهد داد.

اگر موتور EF4 را از نظر قدرت و گشتاور تولیدی با محصولات مشابه در جهان مقایسه کنیم، متوجه می شویم که کاملا در همان سطح قرار دارد.

البته امروز خودروسازان با استفاده از توربوشارژ قدرت بسیار بیشتری را در این حجم بدست می آورند.

اما استهلاک این موتورها معمولا بالاست.

در شرایط آب و هوایی ایران و با بنزین ایران برای یک خودرو اقتصادی مانند رانا، این موتور دردسرساز و پر خرج خواهد شد.

درباره موتور داغ بخوانید:

موتور پژو۲۰۰۸ چگونه است؟

تست رانا

مقایسه با موتور تنفس طبیعی

اگر بخواهیم این موتور را با موتورهای تنفس طبیعی در جهان مقایسه کنیم، به عنوان نمونه موتور ۱.۴ لیتری فولکس واگن و کیا با حجمی مشابه موتور EF4، به ترتیب ۸۵ و ۹۶ اسب بخار قدرت دارند.

این مطلب بیانگر قدرت قابل قبول EF4 در مقایسه با رقبا در بازار­های جهانی است.

این موتور با حدود ۴۰۰ سی سی حجم کمتر، تنها سه اسب بخار قدرت کمتری نسبت به موتور سمند عادی تولید می کند.

در سمند عادی با موتور xu7 با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی قدرت ۹۸ اسب بخاری تولید می شود.

حال آنکه قدرت موتور ۱۱۴۰۰ سی سی رانا ۹۵ اسب بخار است.

سمند با موتور xu7 حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند.

ولی موتور ۱۴۰۰ سی سی رانا تنها هفت لیتر می سوزاند.

مصرف سوخت دقیقا نقطه قدرت موتور ۱۴۰۰ سی سی رانا است.

چرا که با قدرت مناسب یک لیتر مصرف کمتری نسبت به موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنج و تندر ۹۰ دارد.

هرچند از این دو موتور حدود ۱۰ اسب بخار و ۱۵ نیوتن متر گشتاور کمتری دارد.

تست رانا

نتایج تست سرعت

رانا، بر اساس تست انجام شده با موتور ۱۴۰۰ سی سی ملی، توانست طی مدت ۱۱ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

این زمان برای رسیدن به سرعت ۵۰ کیلومتر، ۵.۱۳ ثانیه اندازه گیری شد.

به نظر می رسد با توجه به اعداد گفته شده، موتور ۱.۴ لیتری اگر با گیربکس اش هماهنگی لازم را پیدا کند، می تواند بهترین گزینه برای خانواده های ایرانی برای زندگی شهری باشد.

چرا که هم قدرت موتور مناسب است و هم مصرف موتور نسبتا پایین است.

بیشتر بخوانید:

سایپا ساینا بررسی شد؛ آیا ارزش خرید دارد؟

نیسان پاترول با موتور شش سیلندر تویوتا بچه غول ژاپنی

رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

منبع: هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران




8 دیدگاه

  1. سلام
    این موتور اگر دوگانه سوز شود مثلEF7گزینه مناسبی برای استفاده در کلان شهرها و جاده برای خانواده با جمعیت کم است.

  2. اگه این موتور با قطعات با کیفیت تولید بشه وتوربوشارژ هم اعمال بشه واقعا فوق العاده هست

  3. اینای ک دنبال موتور گازیوز میگردن دیگه کین خداااااا وکیل؛ خر چ داند قیمت نقل و نبات……
    اخه ماشین با مصرف صدی ۷ دنبال گاز میگردید؟؟
    اینا همونان ک شناسنامه هاشونم پره مهره😇😅😏

  4. اینای ک دنبال موتور گازیوز میگردن دیگه کین خداااااا وکیل؛ خر چ داند قیمت نقل و نبات……
    اخه ماشین با مصرف صدی ۷ دنبال گاز میگردید؟؟
    اینا همونان ک شناسنامه هاشونم پره مهره😇😅😏

  5. ماکزیمم گشتاورش کمی کمتر از تیبا هست ولی تیبا پیک گشتاور رو در دور موتور پایین تری ایجاد می کنه که در دسترس تر هست پس حداقل برای رانندگی شهری تیبا بهتره. فقط کاشکی با ایزولاسیون صدای ورودی به اطاق رو کمتر میکردند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط