این خودروها را نخرید ایمن نیستند

از دست ندهید

ایمن یا ناایمن مساله این است؛ مساله ای که در خرید خودرو در ایران معمولا فراموش می شود.

بیت ران – امین آزاد: در ایران خودروهایی وجود دارند که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می برند و ایمن نیستند. این خودروها عملا به تابوت مرگ می مانند، اما حتی پلیس که بارها اعلام کرده بود ناامن ترین خودروهای ایران را معرفی می کنند تا کنون چنین آماری را منتشر نکرده است. هیچ کدام از موسسات تایید خودرو مانند موسسه استاندارد هم حاضر نیستند خودروهای نا امن را معرفی کنند.

پس با این سکوت خبری چگونه می توان فهمید کدام خودرو غیر ایمن است؟ آیا باز باید مانند خیلی امور دیگر که واقعیت ازمردم پنهان می شود، دست به دامن شایعات شد؟ سالانه در ایران بیش از ۲۰ هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی جان می دهند. به نظر بسیاری کارشناسان خودرو، ایمنی پایین نقش بالایی در این آمار دارد. طبق اصول حقوق مصرف کننده، حالا که پای جان مشتریان در بین است، آنان حق دارند بدانند خودروهای غیر ایمن کدامند. حقی که تا کنون بی پاسخ مانده است.

البته یک راه وجود دارد تا در این بی خبری سازمان های مسئول در ایران، بفهمیم کدام خودروها واقعا وضعیت بدی دارند.

اتکا به تست خارجی ها

تمام خودروهای تولید شده در ایران به غیر از چند مدل وطنی پیش تر یا در اروپا یا در آمریکا تست تصادف شده اند و نمرات تست تصادف این خودروها هم اعلام شده است. در مورد خودروهای تولید شده در ایران مانند سمند و تیبا هم تست های تصادف این خودروها موجود است. با بررسی این تست ها می توان دریافت کدام خودروها در ایران غیر ایمن هستند.

نگاه به نتیجه تست بدترین خودروها در ایران واقعا ترسناک است. در تمام این خودروها سقف و ستون درها به شدت خم شده است. در چند مورد میله فرمان مانند نیزه ای به داخل بدن راننده رفته است. در موردی دیگر موتور و تجهیزات داخل کاپوت به داخل کابین آمده اند. مقایسه این خودروهای نا امن با نمونه های امن تولید شده در ایران مانند مگان و پژو ۲۰۶ کاملا نشان می دهد در یک تصادف شدید قطعا اگر سوار این خودرو های نا امن باشید جان خود را از دست می دهید. در حالی که در خودروهای امنی مثل مگان یا پژو ۲۰۶ شاید حتی سطح جراحت شما به آسیب شدید بدنی منجر نشود.

Mvm110

این خودرو کپی ناقصی از خودرو دوو ماتیز است. کپی شدن این خودرو از ماتیز بدون داشتن دانش فنی سبب شده است ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز باشد. دوو ماتیز در تست تصادف از موسسه اروپایی یورو ان کپ، از پنچ ستاره تنها دو ستاره کسب کرده؛ این امتیاز به خودی خود پایین است جالب آنکه یورو ان کپ اعلام کرده وضعیت ام وی ام ۱۱۰ بسیار اسفبارتر از دوو ماتیز است. مقایسه تست تصادف دو خودرو هم این  عامل را به خوبی نشان می دهد.

در یک خودروی ایمن هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند، در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند. قسمت جلوی خودرو هم طوری باید مچاله شود که نیروی تصادف گرفته شود. اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند. در یک خودروی ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورد به گونه ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند.

نگاه به تست تصادف ماتیز نشان می دهد که سقف و ستون خم شده اما درها باز نشده اند. در مقایسه با تست تصادف ماتیز، خودرو ام وی ام دارای صدمه شدیدتری به سقف و ستون ها شده و در خودرو باز شده است. قطعات داخلی جلو هم صدمه شدید به سرنشینان می زند. به عنوان نمونه قطعه زیر فرمان کاملا در پای آدمک تست فرو رفته است. در مجموع می توان گفت خودروی ام وی ام به همراه پراید نا امن ترین خودروهای تولید شده در تیراژ بالا در ایران هستند.

طبق بررسی حاصل از تست تصادف ام وی ام، آسیب وارد شده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالا تنه در حد قرمزاست و خطرناک ترین وضعیت را دارد.

 زانتیا

زانتیا خودرویی است که پس از مدتی به دلیل نبود خودروی مناسب در بازار ایران به شدت مشتری پیدا کرد. این خودرو هنگامی وارد بازار ایران شده بود که تولید آن در اروپا تقریبا متوقف شده بود. زانتیا مابین سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در اروپا تولید شده که چندان موفق نبوده است. در میان تولیدات هم کلاس، وضعیت ایمنی این خودرو در اروپا مناسب نبود و این عامل در از دست دادن مشتریان این خودرو تاثیر گذار شد.

طبق بررسی موسسه یورو ان کپ این خودرو در تست تصادف در حدود دو ستاره ایمنی گرفته است که برای خودرویی با این سایز و در این کلاس قیمتی اصلا مناسب نیست.

شاسی خودرو در هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته است. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش می دهد. خودرو از تصادف در کنار بسیار آسیب پذیر است و بالاتنه راننده در هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد.

در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدود ضعیف یعنی خطر قرار دارد. آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان به خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد است. رقیب کنونی این خودرو در بازار ایران، خودروی مگان است. این خودرو نسبت به زانتیا در تست تصادف نه شاسی اش انحراف پیدا می کند و نه ستون هایش دچار خمش شدید می شود. شاید اگر در تصادف با مگان شما دچار جراحات سطحی شوید، اگر همان تصادف برایتان با زانتیا پیش بیاید احتمالا به شدت آسیب دیده و در بیمارستان بستری خواهید شد.

پراید

 پراید یا همان مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا ۱۹۸۵ در موسسه ایمنی بزرگ راه های آمریکا تست شده است. طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را در بین سواری های سایز کوچک دارا است. به همین دلیل بود که جلوی تولید این خودرو گرفته شد.

اصولا پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می شود. کابین سرنشینان تاب بر می دارد. در خودرو باز می شود و مواد داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می زند. جلوی خودرو هم درست جمع نمی شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود. به دلیل قدیمی بودن خودرو عکسی از تست تصادف آن در سایت موسسه ایمنی بزرگ راه های آمریکا در دست نیست. تنها در این سایت نتایج این تست تصادف آمده است؛ نتیجه تست تصادف زیر دو ستاره ایمنی عنوان شده است.

البته سایپا اعلام کرده در نسل جدید پراید که با نام پلت فرم x100 تولید می کند این مشکلات حل شده است. گفته می شود ایمنی خودرو تا حد دو ستاره ایمنی بالا آمده است. البته تستی روی این خودرو توسط موسسات بی طرف انجام نشده است، با این همه اگر خودرو بتواند دو ستاره ایمنی بگیرد باز هم وضعیت ایمنی آن رضایت بخش نشده چون عملا دو ستاره عدد پایئنی است.

طبق اعلام شرکت سایپا، در پراید جدید داخل درها، کف خودرو و جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است. بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته است که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل کابین پراید وارد نشوند. داخل داشبورد هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

 تیبا  

خودروی تیبا به همراه سمند، دو خودرویی هستند که به دلیل بومی بودن توسط موسسات معتبر اروپایی و آمریکایی مورد بررسی قرار نگرفته اند. البته سمند در شرکت مایرا انگلستان تست تصادف شده است. که نتایج حاصل از تست تصادف و مشاهده فیلم این تست نشان می دهد این خودرو از نظر ایمنی وضعیت مناسبی دارد. کارشناسان عنوان می کنند این خودرو اگر در موسسه یورو ان کپ تست شود سه ستاره ایمنی می گیرد. خودرو تیبا که ترکیبی از پراید و ریو است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است.

فیلم های تست تصادف این خودرو نشان می دهد، در خودرو در هنگام تست باز می شود و ستون ها و سقف هم تاب بر می دارد. این تست مشخص می کند که وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی کسب کند. البته وضعیت ایمنی این خودرو از پراید بهتر به نظر می رسد.

 

 

 

 

 

 بیشتر بخوانید:

بدترین تست تصادف را کدام خودروها و چرا تجربه کرده اند؟

ایمنی پراید از کجا به کجا رسید؟ +فیلم

تست تصادف پراید




55 دیدگاه

  1. دوست عزیز چرا اینگونه با جان مردم بازی میکنید اگر در این کشور قانون درست و درمانی بود به نطرم شما بخاطر نشر اکاذیبی که باعث مرگ مردم میشود باید محاکمه میشدید کدام کارشناسی گفته پژود۲۰۶ ایمن هست اونم با استانداردهای سال ۲۰۱۸ خودرویی که در دهه ۹۰ میلادی طراحی شده ؟؟؟ چه اسطوره ای داخلش دیدید یا چه نونی داخل داشبوردش پیدا کردید که در تمام مقالاتتان ازش دارین تعریف الکی میکنید

    خودویی که از ۷۰ کیلومتر که سرعتش رد میشه انگار سواره گهواره ننه بزرگ شدید و دیگه هیچ اعتبار و ایستایی روی جاده نداره هر ماه میدونید که چند دستگاه از این لگنهای مورد تعریف شما چپ میکنند بیایید تعمیرگاه صافکاری تا نشانتان بدهم که بیشترین واژگونی را چه خودریی داره

    شماها با چه رویی اینقدر از ۲۰۶ تعریف میکنید و اون رو در ردیف مگان قرار میدید
    مردم را مسخره کردید و به سخره گرفتید
    لابد کلی هم به ریش ملت میخندید حیا کنید و با جان و هستی مردم بازی نکنید واقعیت را بنویسید
    حتی اگر هیچ نظارتی هم نباشه و حتی اگر به خدا و انعکاس اعمال هم اعتقادی ندارید و هیچ مردانگی هم در نهادتان نیست حداقل بدانید که طبیعت هم که شده این زیانی را که با نوشنه هایتان به مردم بعلت فریب جوانهایشان میزنید حتما پایش را خواهید خورد
    بدون شک _ ۲۰۶ خودروی زیبایی هست دارای امنیت هست این چرت و پرتا را رها کنید و از خدا شرم داشته باشید مگر چه نونی از این راه میخورید که مردم را این چنین به اشتباهات مهلک می اندازید ؟؟؟

    • پژو ۲۰۶ در تست ایمنی یو رو ان کپ چهار ستاره ایمنی گرفته است و در میان خودروهایی که در ایران تولید می شوند بر اساس این گزارش وضعیت ایمنی مناسبی دارد مگان پنج ستاره گرفته و پژو ۲۰۶ چهار ستاره

    • بزرگواراگرسواددارید واهل مطالعه هستیدبایه سرچ ساده میتونید جواب سوالات خپدتونودربیارید لازم نیست انقدرصغری کبری بچینید

      • 😂 😂 😂 ۲۰۶ ایمن هست،، با بیست تا سرعت زدم در کون ساینا کلا جلو ماشین ترکید، رادیاتور پاشید هوا،،، هیچ کدوم از خودروهای تولید داخل ایمن نیستن از اون پراید آشغال تا اون مگان و تندر الکی،،،

    • اخه پشمک الان با ۲۵۰ تومن یه ماشین درست و حسابی پیدا کن بعد شر بگو اون چشاتم باز کن ویدیو و گزارش یورو ان‌کپ رو ببین

    • وای تو چه خصومتی با ۲۰۶ داری بله عزیزم ۲۰۶ امنیتش بالاس تو تصادف باهاش نکنی نمیفهمی برو ال لگنتو سوار شو

    • وای تو چه خصومتی با ۲۰۶داری اره عزیزم ۲۰۶ امنیتش بالاس تا تصادف نکنی نمیفهی تو برو ال لگنتو سوار شو

      • چقدر تو ساده‌ای اون مال فرانسس ۲۰۶ تو ایران بدنش حلبچه با زانتیا تصادف کنی بهتره

      • داداش ۲۰۶ فرانسوی چون دو دره چهار ستاره گرفت اگه ۲۰۶ ایرانی بود مچاله میشد ث ستاره به سختی میگرفت بعدشم مراقب حرف زدنت درمورد ال ۹۰ باش رنو ناراحت میشه ها حالا ۳ستاره گرفته تو نگو لگن مگرنه رنو میتونست کاری کنه ۱ ستاره ایمنی بگیرخ

    • داداچ خدایی چی میزنی چرا چرت و پرت میگی اینقدر اگر این خودرو تو سرعت بالا به شما احساس راحتی نمیده معناش اینه که ایمنی نداره واقعا حرفت مسخرست دیگه تو که از شکرت یورو انکپ که بهتر بلد نیستی کل جهان قبولش دارند دارند میگند ۴ستاره داره و واقعا هم داره جوون های ما تند میرند چپش میکنند همین خودرو با سمند با پلترم ۴۰۵ که ماله۴۰ ساله پیشه شاخ به شاخ بشه هیچی از سمند نمیمونه ولی هر کی توی ۲۰۶ باشه قَعا جون سالم به در میبره مشکل ما جهان سومی ها اینه بدون هیچ تحقیقی حرف میزنیم
      فکر میکنی اگر ماشین توش صدا نیاد و سرعت بالا سواری خوبی داشته یا ورق کلفتی داشته باشه ایمنه؟
      بعد اومدی انتقاد میکنی از صاحب سایت که که دارند پول میگیرند؟ خدایی ساقی تو عوض کن یکم سرچ کن

      • اگه ۲۰۶ ۴ ستاره داره پس چرا تو ت۱ادف با اسپورتیج ۴ کشته میده اون فرانسویشع با دو در اینا چهار درن پلتفرم ماشین ازبین رفته ۲ از ستاره میگیره

    • خب اگه دروغ نگن مشتری ازدست میدن کسی ماشین اشغالی مثل پژو پارس نمیخره زانتیا از سال ۱۹۹۳ تولید شد ۲۰۰۱ توقف تولید گرفت بخاطر ضعف ایمنی بیشتر موقعا ایبرگ تو ماشینی مثل پژو ۴۰۵ تو تصادف عمل نکرده

      • اصلا ایبرگ هم تاثیری نداره پژو ۴۰۶ با اینکه تو سال ۱۹۹۷ دو ستاره گرفت آمار بهتری از زانتیا کسب کرد

    • دوست عزیز اگه مردم رو فریب ندن چه شکلی دزدی کنن سمند تو ۲۰۱۷ امنیت یک از پنج هستت درصورتی که فکر میکنن سه از پنج هستش ماشین های ما فاجعن

    • یه روزی این قاتلا تاوانش پس میدن ۲۰۶ تو ایران به زور ۲ ستاره میگیره باید صد تا صلوات فرستاد

  2. سمند ایمن نیست.دیگه همه میدونن شعبه یورو انکپ تو انگلیس تستش کرد گفت یه ستاره هم نمیگیره.دیگه این برنامه تلویزیونی با میلیونها بیننده هست نمیتونید بزنید زیرش.یعنی از مراید بدتر هرچند یکی نیست سازمان تست گیرنده.یه ستاره هم با ارفاق نگرفت.اینا دیگه سرچم نمیخواد همه دیدن دیگه.سه ستاره سمند؟سمند سه ستاره داشت الان نصف کشورا دنیا صادر میشد

    • دوست عزیز .سمند تو تصادفات واقعی از کل ماشینهای ایرانی بهتر عمل میکنه.تست تصادف در موسسه یورو انکپ با سرعت ۶۴کیلومتر در ساعت انجام میشه ولب تست سمند رو بخاطر تخریب و مسائل سیاسی با سرعت ۸۵ کیلومتر انجام دادن.

      • ولله ما در واقعیت چیزی دیگه می بینیم. هر روز تصادف جلوی چشم ما هست. آدم اگه عاقل باشه فرق ۲۰۶و سمند مشخصه. سمند تصادف می کنه به کابین آسیب نمی رسه مگر در تصادف شدید رخ به رخ سرعت بالای ۱۲۰. ۲۰۶ هندلینگ نداره عین سوسکی چپ میشه

      • برو تو گوگل بزن تصادفات سمند ببینی همه چیز میاد دستت ماشینی که۲۰ساله داره تولید میشه امنیتش چقدره!

    • آقای ظفر فقط پول جون مردم به جهنم سمند از لحاظ امنیت بینهایت ضعف داره برخلاف ایران‌خودرو زانتیا در کل از سمند کسب ایمنی بهتری داشته

  3. خیلی سخت نیست کافیه به نمایشگاه خودروهای تصادفی مراجعه کنید تا ببینیم کدوم خودروی ایرانی نا امن تره چون در ایرانیها ما خودروی امنی نداریم اگه تصادفات رو دنبال کنیم میبینم که پرایدهای جدید با وجود تقویت بدنه بدلیل ضعف نقطه جوشها در تصادفات آسیب بیشتری میبنند قسمتهایی از سقف و گلگیرهای عقب کاملا جدا میشه بحث خم شدن دیگه نیست بحث جدا شدن ورقهای ماشینه وضعیت ام وی ام ۱۱۰ ازین نظر باز بهتره پژوهای خانواده ۴۰۵ اعم از پارس یا ۴۰۵ هم که در بین صافکارها به پژو کاغذی معروف شده اند دو خودروی سمند بخاطر بدنه محکم تر و ۲۰۶ بخاطر شکل تخم مرغیش یکم وضعشون بهتره

  4. سلام خدمت آقای آزاد عزیز
    عکس و مطلبی که از سیتروئن زانتیا قرار دادید مربوط به فاز یک زانتیا (۱۹۹۷) هستش که تمامی زانتیا های داخل ایران فاز دو (۱۹۹۸)هستند که تغییراتی در قسمت شاسی سقف و ستون و ایربگ داشته لطفا مطلبی هم در مورد فاز دو زانتیا قرار دهید.
    ممنون

    • به این چیزیا اعتماد زیاد نکن یه زانتیا سفید نمیدونم مدل چند ولی مدل ۸۰ به بالا با پژو تصادف کرد پژو ۴۰۵ پرت شد زانتیا تا صندوق جمع شد

  5. سلام ، علیرغم اینکه به عنوان یک فعال رسانه ، همیشه مقالات شما در بیتران را دنبال و آنها را تحسین می کنم ولی متاسفانه این مطلبتان به ویژه در خصوص خودروهای ” به قول آقایان ملی” واقعا نیاز به ویرایش دارد. تشکر فراوان از زحمات بیدریغ شما

  6. به نظر من اگر ایران اقتصادی باز و سالم داشت. حتی یک نمونه از خودروهای وطنی جایی در بازار پیدا نمی کردند چون از هر لحاظ کاملا غیر استاندارد هستند. مسئله ایمنی که البته مهمترین ویژه گی یک خودرو هست. تنها یکی از مشکلات خودروهای ساخت ایران هست کیفیت فنی و پایین بودن سایر موارد مانند زیربندی جلو بندی و قطعات نامرغوب به کار رفته در همه قسمت های خودرو نیز بسیار مهم هست در کل شرایط حال حاضر نبود کلا این صنعت حرفی برای گفتن نداشت

  7. آقا یه مثلای مهم که بهش اشاره نکردین ، نمره ای که به ماشین ها موقع تست تصادف میدن مهمه ولی اینکه چه زمانی تست کردن خیلی مهم تره . به عنوان مثال میگم مگان ۵ ستارست ولی فکر کنم دوربر سالهای ۲۰۰۵ اینا تست شده باشه و اون زمان خیلی سیستم های خودکار تو خودروها کمتر بوده و اگه مگان رو الان تست کنن ستاره ی کمتری میگیره. الان کلی سیستم های پیشگیری از تصادف رو ماشین های بروز نصب میشه و عملکرد این سیستم ها هم تو ستاره ای که به ماشین ها میدن تاثیر داره و به صورت کلی ، مقایسه ی اینجوری بین ماشین ها خیلی نتیجه ی درستی نمیده بهمون .

  8. با سلام
    بعنوان یه کارشناس فوریت های پزشکی که ۹ سال از خدمت مو در اورژانس جاده ای بودم و تصادفات و مکانیسم های اسیب تقریبا تمام خودروهای داخلی. و دیدم به نهایت احترامی به آقای آزاد.و کارش دارم بجز پراید و ام وی ام ۱۱۰ بقیشو قبول ندارم..بخصوص در مورد ۲۰۶ که شدیدا مفتضح نسبت به تعریفش تو تصادفات.با این تفاوت که علاوه بر عدم مقاومت در بخورد بیشترین آسیب رو سرنشین ها بهم وارد میکنن و در ضربه از پهلو و واژگونی تفاوت چشم گیر با پراید به نسبت قیمتش نداره …بعد در مورد خانواده سمند که مستحکم ترین ماشین تولید داخله… سوم زانیتا فقط در برخورد شاخ به شاخ ضعف داره ولی در واژگونی ضربه از پهلو تقریبا جز خانواده سمند هستش…خانواده تیبا و ریو تو تصادف شاخ به شاخ به مراتب بهتر از ۲۰۶ هستن.. البته جزئ… اما در وازگونی و برخورد از پهلو در هرسه تاشون شکستگی لگن و سر استخوان ران به یک طیف و اندازه است. کلا بگم ۲۰۶ هیچ پوون مثیتی نداره که انقدر تو فضای مجازی ازش حمایت میشه و اینم بگم بخاطر کوتاه بودن سقف بعد از برخورد به ایر بگ بشدت در ناحیه پس سر و اکسیپیتال به دنبال برخوردسر با سقف محل نشیمن آسیب زاست.

  9. سلام بیشتر نظرات رو‌خوندم خودم تجربه تصادف با ۲۰۶داشتم شب برفی با سرعت ۱۰۰تا خوردم به ستون پل از رو به رو داشبرد سالم و هیج چیزی وارد ماشین نشد سر شاستی یکم اسیب دید و تمام نه ستون ها نه سقف از حالت فابریکی در نیومد. ،مقایسه میکنم با کیا ریوی نیو فیس ۲۰۱۸ تصادف مشابه هم همین ماشین داشت. با سرعت ۱۲۰تا خورد پشت کامیونت الاوه بر گلگیر کاپوت مچاله شدش سقفش هم تاب برداشت فکرشو بکنید چه ضربه ای به ساسی وارد سد

  10. دوست عزیز اولا اینکه شما تست تصادف هایی که شما ازشون نام میبرید صحت خیلی شون مورد تایید نیست و یا بعد از اون تست تقویت هایی روی ماشین انجام شده در سال ۱۹۹۷تست زانتیا و یکی از کلاس های بنز واقعا افتضاح درومد ولی زانتیاهای ایران بعد از سال ۱۹۹۸و پس از تقویت سقف و‌ستون هستند به نظر میرسه امار کشته های تو تصادفات و نسبت سرعت رو اگر بزارید قشنگ مشخص میشه کدوم خودرو ایمن هست و‌کدوم نیست ضمن اینکه مثلا تست تصادف ۲۰۶مربوط به تولید فرانسه هست نه آشغالایی که الان به اسم ۲۰۶تحویل مردم میدم

  11. سالانه در ایران بیش از ۲۰ هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی جان می دهند………حتی پلیس که بارها اعلام کرده بود ناامن ترین خودروهای ایران را معرفی می کنند تا کنون چنین آماری را منتشر نکرده است. هیچ کدام از موسسات تایید خودرو مانند موسسه استاندارد هم حاضر نیستند خودروهای نا امن را معرفی کنند……..قضیه واکسن و تورم عمدی هم بزار کنارش.خیلی زیباست

    • تقصیر مردمه که به بیش فیلم مثل سایپا کمک میکنه زانتیا ناایمنه نباید مردم بخرن زانتیا از پشت به کامیون میزنه در ماشین در میاد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط