پاژ؛ خودرو اقتصادی سایپا با موتور ایران خودرو / بررسی فنی و زمان عرضه

از دست ندهید

نام خودرو اقتصادی سایپا، پاژ است. این خودرو که کاملاً براساس رنو کویید توسط سایپا باز طراحی شد، قرار است تا یک سال آینده فروش آن شروع شود.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پاژ هنوز به عنوان محصولی تجاری از سوی سایپا رسماً معرفی نشده‌است. اما انتشار برخی از اطلاعات فنی این خودرو نشان داد که با خودرو کاملاً ایرانیزه رنو کویید رو به رو خواهیم شد.

از همین رو، ابتدا بهتر است اطلاعات خود را درباره رنو کویید کامل‌تر کنیم. اگر از پایه و اساس به این محصول رنو نگاه کنیم باید گفت که کویید براساس پلت‌فرم CMF-A گرو رنو شکل گرفت. بن‌سازه اصلی کویید در خودروهایی چون داتسون Go و رنو Triber نیز استفاده شد.

نکته قابل توجه این است که پلت‌فرم CMF-A از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف است. فقط نمونه برزیلی این خودرو توانست قدری به استانداردهای ایمنی روز نزدیک شود.

پاژ یا رنو کویید ایرانی خودرویی در کلاس A هاچ‌بک‌ها است. قبلاً فقط شرکت جتکو مسئول توسعه این خودرو بود. اما پس از گذشت زمانی بیش از یک سال مشخص شد ایران خودرو و سایپا مشترکاً از این پلت فرم استفاده خواهند کرد.

ایران خودرو در ماه‌های گذشته ماکتی از K112 را رونمایی کرد. این خودرو مفهومی شمایلی از کویید ایرانیزه ایران خودرو را به ما نشان داد که قرار است در این خودروساز داخلی هم نقش یک خودرو اقتصادی را ایفا کند.

مشخصات فنی پاژ
پاژ، خودرو اقتصادی سایپا
پاژ، خودرو اقتصادی سایپا

پاژ قرار است با قوای محرکه ۱ لیتری تنفس طبیعی در سایپا تولید شود. این قوای محرکه احتمالاً موتور ۳F0N ایران خودرو خواهد بود.

موتور ۳F0N ایران خودرو نخستین عضو از خانواده سه سیلندرهای این خودروساز داخلی است. حجم دقیق آن ۱۰۴۸ سی‌سی و قدرت خروجی آن به ۷۲ اسب بخار می‌رسد. گشتاور این موتور ۹۸ نیوتن‌متر است و بیان شد که استانداردهای آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کند.

ساختار موتور ۳F0N ایران خودرو CVVT دوگانه (دو میل سوپاپ با زمان‌بندی باز و بسته‌شدن متغییر) است. سهم هر سیلندر از سوپاپ‌های آن هم ۴ عدد است که در نهایت ۱۲ سوپاپ در این قوای محرکه سه سیلندر مشاهده می‌شوند.

پروژه مطالعاتی این موتور در سال ۱۳۹۳ آغاز شد. ایران خودرو در آن زمان اعلام کرد که از موتورهای به‌روز و کم مصرف فورد، کیا-هیوندای، گروه PSA و تویوتا در ساخت آن الهام‌گیری خواهد کرد.

ایران خودرو باور دارد که این قوای محرکه کاملاً بومی است و کمتر از ۱۰ قطعه آن به‌صورت وارداتی در این موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان عرضه پاژ به بازار خودرو ایران

در روزهای گذشته اعلام شد که پاژ به عنوان خودرویی اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. این بدان معناست که تا حدود یک سال دیگر این محصول گروه خودروسازی سایپا را در خیابان‌ها مشاهده خواهیم کرد.

پاژ منطبق با استانداردهای ۸۵ گانه شکل گرفت. در زمان اعلام ورود این خودرو به بازار بیان شد که مولتی مدیا، فرمان و کلاستر آن با رنو کویید کاملاً متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد / موتور ۲ لیتری GDi آریا چه ویژگی‌هایی دارد؟

کیا K5 کوشا خودرو ضعیف‌ترین موتور را دارد / بررسی فنی

از تاریخچه ماشین دودی در ایران چه می‌دانید؟ ماشین دودی بر ریل فراموشی

موتور چینی میتسوبیشی روی خودرو آریا سایپا




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط