کیا سلتوس کوشا خودرو؛ بررسی تفاوت‌های آن با نسخه‌های چینی و آمریکایی

از دست ندهید

کیا سلتوس یک کراس اوور شیک و جادار است که با بسیاری از فناوری‌های ایمنی روز از سوی کیا موتورز در بازارهای هدف به‌فروش می‌رسد. اما نسخه‌ای که از سوی کوشا موتور برای بازار خودرو ایران انتخاب شد، پایه‌ترین مدلی از این خودرو است که می‌توان در بازار خودرو هندوستان مشاهده کرد.

کیا سلتوس
کیا سلتوس

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – کیا سلتوس را هنوز در خیابان‌های ایران مشاهده نکردیم. از همین رو قضاوت درباره عملکرد قوای محرکه و مشخصات کلی این خودرو هنوز زود است.

اما بد نیست که برای بالابردن آگاهی خود درباره سلتوس، نگاهی به بازارهایی که این خودرو در آن حضور دارد داشته‌باشیم. این کار می‌تواند یک تصور کلی از این کراس اوور کوچک کیا را در ذهن ما ایجاد کند.

سلتوس در بسیاری از بازارها حضور دارد. کشورهای آمریکای شمالی، فیلیپین، روسیه، اکوادور، ویتنام، ازبکستان، هندوستان و… مشتری تولید و خرید این خودرو در بازارهای خود هستند.

اما سلتوس در بازارهای هدف خود با یک شکل و اندازه به فروش نمی‌رسد. یعنی خودرویی که از سوی KIA در آمریکای شمالی با نام Seltos مشاهده می‌شود با چیزی که در هندوستان تردد می‌کند بسیار متفاوت است.

نسخه‌های مختلف سلتوس برای بازارهای گوناگون

برای روشن‌شدن این موضوع، کیا Codenameهای مختلفی به نسخه‌های گوناگون این کراس اوور اختصاص دارد. ورژن اصلی و بزرگ این خودرو که مختص بازار کره و صادرات به آمریکای شمالی است، با کد SP2 شناخته‌می‌شود.

مدلی که در هندوستان تولید می‌شود، SP2i نام دارد و نسخه مخصوص بازار چین که در آنجا با نام Kia KX3 به فروش می‌رسد، SP2c است.

نسخه‌های SP2i و SP2c کیا سلتوس به گونه‌ای طراحی و تولید شدند که نقش یک کراس اوور اقتصادی و ارزان قیمت را به خوبی ایفا کنند. نسخه‌ای که در بازار ایران هم از سوی کوشا موتور به فروش خواهد رسید، از همین نوع است. نکته قابل توجه درباره این خودرو کیا موتورز این است که سلتوس در بازار خودرو اروپا اصلاً به فروش نمی‌رسد.

مشخصات فنی کیا سلتوس
موتور تنفس طبیعی کیا سلتوس
موتور تنفس طبیعی کیا سلتوس

در وبسایت کوشا خودرو، طول این کراس اوور کیا ۴۳۱۵ میلیمتر قید شده‌است. این امر به ما نشان می‌دهد که با ورژن هندوستانی (SP2i) کیا سلتوس در ایران رو به رو خواهیم شد.

چرا که نسخه چینی این خودرو ۴۳۴۵ میلیمتر طول دارد و آمریکایی‌ها نمونه‌ای که ۷۵ میلیمتر (۴۳۹۰ میلیمتری) از مدل بازار ایران بزرگتر است را سوار می‌شوند. یعنی این خودرو در کوتاهترین نسخه خود وارد کشورمان خواهد شد.

عرض این محصول کیا در تمامی بازارهای هدف ۱۸۰۰ میلیمتر است. اما نسخه هندی این خودرو ۱۶۲۰ میلیمتر ارتفاع دارد که از مدل چینی آن ۲۵ میلیمتر و نسبت به مدل بازار آمریکا، ۱۰ میلیمتر کوتاهتر است.

این بدان معناست که نسخه‌ای که توسط کوشا خودرو در ایران به فروش خواهد رسید، کوچکترین و کوتاهکترین نسخه کیا سلتوس در جهان خواهد بود.

قوای محرکه این کراس اوور کوچک در بازار خودرو ایران یک نمونه تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری است که از سری موتورهای Gamma کیا – هیوندای به‌شمار می‌رود.

این موتور ۱۲۱ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. گشتاور خروجی آن هم به ۱۵۱ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴۸۵۰ در دسترس راننده قرار دارد.

تمامی نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) به محور جلوی سلتوس منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این کراس اوور ۱۳۶۱ کیلوگرمی کیا، ۱۲.۳ ثانیه است. این خودرو در نهایت می‌تواند تجربه عبور از سرعت ۱۸۰ کیلومتر را برای سرنشینان خود رقم بزند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی کیا سلتوس

سلتوس در فول‌ترین نسخه خود امکاناتی از قبیل ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانبی و پرده‌ای (در نسخه ایرانی موجود نیست)، سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (نسخه ایرانی دارای دوربین دید عقب معمولی است)، کروز کنترل آداپتیو، هشدار خستگی راننده (در نسخه ایرانی موجود نیست)، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها (در نسخه ایرانی موجود نیست) را در خود جای داده‌است.

سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری، سانروف پانورامیک (نسخه ایرانی دارای سانروف معمولی است)، صندلی‌های چرمی، شارژر بدون سیم تلفن همراه برای ردیف اول، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی داشبورد (نسخه ایرانی نمایشگر لمسی ۸ اینچی دارد)، چراغ‌های LED (نسخه ایرانی چراغ‌های هالوژنی دارد)، نورپردازی داخل خودرو، برف پاکن عقب، ایرکاندیشن تک نقطه‌ای اتوماتیک (نسخه ایرانی تهویه دستی دارد)، فیلتر PM2.5 و فیلتر تصفیه هوا هم در نمونه ایرانی این خودرو وجود ندارند.

از جمله امکانات نسخه وارداتی کوشا خودرو از سلتوس می‌توان به دستگیره‌های درب هم‌رنگ بدنه، آیینه‌های جانبی برقی هم‌رنگ بدنه، ایموبلایزر، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، دریچه هوای کولر برای سرنشینان عقب، بلوتوث، استارت موتور از راه دور، Android Auto & Car Play، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی و… اشاره کرد.

آمار فروش کیا سلتوس در بازار خودرو هند
کیا سلتوس
کیا سلتوس

پرفروش‌ترین‌های کیا در هند، سلتوس و سونت هستند که تا آخرین ماه از سال گذشته میلادی، ۸۸ درصد از کل فروش این شرکت را به خود اختصاص دادند.

سلتوس با ۹۲۸۴ دستگاه خودرو در ماه قبل، در صدر جدول فروش کیا در هند قرار گرفت. اگر بخواهیم آمار ماه نوامبر ۲۰۲۲ را با همین ماه در سال گذشته میلادی مقایسه کنیم، باید گفت که ۴۲۵ نفر به جمع خریداران این خودرو در هند اضافه شدند.

اگر به روند فروش این خودرو در پنج ماه گذشته در بازار خودرو هند نگاه کنیم، می‌بینیم که سلتوس فروش مناسبی را در این بازار دارد.

در ماه جولای (تیر – مرداد) سلتوس ۸۵۴۱ مشتری هندی داشت. این تعداد در ماه آگوست (مرداد – شهریور) به ۸۶۵۲ نفر افزایش یافت و در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) ۱۱/۰۰۰ دستگاه سلتوس توسط هندی‌ها خریداری شد.

اکتبر سال ۲۰۲۲ (مهر – آبان) روند کاهش فروش برای این محصول آغاز شد. در آن ماه ۹۷۷۷ دستگاه از این کراس اوور کیا مشتری پیدا کرد. این روند با فروش ۹۲۸۴ دستگاهی در ماه نوامبر (آبان – آذر) همچنان در هند کاهشی بود.

اما جالب این است که کیا سلتوس در پنج ماهه آخر سال ۲۰۲۲ فقط ۴۳۱۹ مشتری چینی داشت. این موضوع نشان می‌دهد که اکنون سلتوس در بازار خودرو هندوستان خریدار بیشتری نسبت به بازار خودرو چین دارد.

قیمت کیا سلتوس در بازار ایران

این کراس اوور کوچک کیا در کشورهای حاشیه خلیج فارس بین ۱۹ تا حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. با توجه به مشخصات اعلامی از سوی کوشا موتور احتمالاً با پایه‌ترین نسخه از این خودرو در ایران روبه‌رو خواهیم شد.

از همین رو پیش‌بینی می‌شود کیا سلتوس با قیمتی در حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان به بورس کالا برود. اینکه چه قیمتی در بورس کالا برای این خودرو کشف! شود هنوز مشخص نیست. اما احتمالاً نباید منتظر قیمت زیر یک میلیارد تومان برای این کراس اوور کیا در ایران باشیم.

بیشتر بخوانید:

کن بلاک اسطوره‌ ورزش اتومبیلرانی و ستاره مجموعه ویدیویی Gymkhana درگذشت

چری ترکیه با معرفی خودروهای جدید رسماً آغاز به کار کرد

کیا پگاس کوشا خودرو محصولی اقتصادی با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک

چانگان UNI-T سایپا بررسی شد؛ موتور خودرو همان همیشگی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط