عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است

از دست ندهید

در حالی که خودروهای وارداتی در حال نزدیک شدن به گمرک ایران هستند، سخنگوی وزارت صمت از عرضه بخشی از این خودروها  در بورس کالا خبر داد و قیمت‌ها در بازار خودرو را صوری خواند.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در گفت‌وگویی اختصاصی به بیت ران گفت: “اولین محموله خودروهای وارداتی را در هفته پیش رو (در گمرک) خواهید دید. “

این مجموله بنابر اعلام غیر رسمی برخی منابع محصولات کیا هستند که توسط کوشا خودرو وارد خواهند شد. جزپیات این خبر را در لینک اولین خودروهای وارداتی در مسیر بندر لنگه + قیمت احتمالی خودروهای کیا بخوانید.

در حالی‌که بازار خودرو آشفته است و خودروهای داخلی قیمت‌های نجومی به خود گرفته‌اند، وزارت صمت معتقد است قیمت‌ها صوری است و قیمت خودرو در بورس کالا مبنای قیمت خودرو است.

امید قالیباف به بیت ران گفت: “قیمت‌های فعلی در بازار آزاد قیمت‌سازی صوری است و معامله‌ای براساس آن انجام نمی‌شود. قیمت‌ خودرو در بورس کالا قیمت واقعی است، چراکه خریداران به‌صورت واقعی اقدام به خرید کرده‌اند و مشاهده می‌کنید که قیمت‌ها پایین‌تر از بازار آزاد هستند.”

اولین محموله خودروهای وارداتی این هفته در گمرک است
 عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است
عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است

سخنگوی وزارت صمت در زمینه زمان رسیدن اولین محموله خودرو  توضیح داد: “اولین محموله خودروهای وارداتی را در هفته پیش رو خواهید دید. این محموله از چند روز قبل ثبت سفارش شده است.”

وی در خصوص تعداد و برند این محموله و همچنین زمان فروش و تحویل‌شان تصریح کرد: “بنده خبری از تعداد یا نام برند این خودروها ندارم و این اخبار در اختیار خود شرکت‌های وارد کننده است.

درباره قیمت و زمان فروش و تحویل هم باید از خود شرکت ها سوال بپرسید و بنده در این زمینه اطلاعی ندارم.”

قیمت‌سازی صوری در بازار خودروهای داخلی
عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است

با توجه به افزایش قیمت های شدید و عجیب قیمت خودرو در دو هفته‌ای که گذشت، سخنگوی وزارت صمت در گفت و گو با بیت ران گفت: “به عقیده من قیمت‌های فعلی در بازار آزاد قیمت‌سازی صوری است و معامله‌ای بر اساس آن انجام نمی‌شود. قیمت‌های واقعی بازار در بورس قابل استعلام است چرا که خریداران به صورت واقعی اقدام به خرید کرده‌اند و مشاهده می‌کنید که قیمت ها پایین‌تر از بازار آزاد هستند.”

وی در خصوص نحوه فروش عرضه خودروها در بورس کالا ادامه داد: ‌”برای خودروهای کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه و برای خودروهای پر تیراژ هم دو هزار دستگاه حداقل تعدادی است که برای عرضه کنندگان شرط شده است.

این حداقل به این دلیل است که تعداد عرضه بیش از حد کم یک خودرو باعث افزایش قیمت شدید آن، به‌علت به هم خوردن نمودار عرضه و تقاضا نشود.”

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی جزئیات فنی و ظاهری دیگنیتی پرستیژ 
مقایسه قیمت چند خودرو در بورس کالا و بازار آزاد

پس از اینکه خودروساز محصول مورد نظرش را در بورس کالا برای عرضه قرار می‌دهد، قیمت پایه‌ای را برای آن تعیین می‌کند و سپس خریدارانی که از قبل درخواست خرید خود را ثبت کرده‌اند و مراحل مختلف آن را گذرانده‌اند، قیمت پیشنهادی خود را اعلام کرده و برای خرید خودرو با هم وارد رقابت می‌شوند.

البته این رقابت ها معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشند.

پس از مدتی قیمت نهایی توسط تابلوی بورس اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است که هر خودرو به جز قیمت اعلام شده نهایی با عنوان قیمت پایانی میانگین موزون، باید هزینه‌های جانبی از قبیل ۱۳ درصد مبلغ معامله بابت مالیات و عوارض که با توجه به هر خودرو متفاوت است و همچنین مبلغ ثابت حدود چهار و نیم میلیون تومان برای هوشمند سازی را پرداخت کنند.

هایما S7

برای مثال خودروی هایما S7 ایران خودرو در آخرین عرضه به تعداد دو هزار دستگاه و با قیمت پایه ۷,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال روی تابلو رفت و در پایان زمان معامله ۸,۱۴۶,۴۵۰,۰۰۰ ریال به خریدارانش رسید.

توقف تولید هایما

با اضافه کردن مبلغ هزینه‌های جانبی این خودرو حدود ۹۲۵ میلیون تومان برای خریداران تمام شد.

هایما S7 مدل ۱۴۰۱ در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است که این موضوع نشانگر اختلاف قیمت ۳۲۵ میلیون تومانی این خودرو با بازار آزاد است.

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک در آخرین عرضه خود در بورس کالا با قیمت پایه ۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال روی تابلو قرار گرفت و هزار و ۷۹ خریدار برای تنها ۱۲۵ دستگاه تارا صف خرید تشکیل دادند و وارد رقابت شدند.

قیمت نهایی خودرو در پایان زمان معامله ۵,۱۶۱,۹۲۰,۰۰۰ ریال اعلام شد.

 عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است
عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است

با اضافه کردن هزینه های جانبی این خودرو حدودا به قیمت ۵۸۷ میلیون تومان به دست خریدارانش رسید.

قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد حدود ۷۰۰ میلیون تومان است که نشان از اختلاف ۱۱۳ میلیون تومانی با بازار آزاد دارد.

اما صبر کنید، این تمام ماجرا نیست!

بسیاری از خریداران ( به درست یا غلط ) به علت سرمایه گذاری و سود کردن اقدام به خرید از بورس کالا می‌کنند.

حال می‌توان متصور شد که خریدار تارا اتوماتیک برای سود کردن، خودرواش را تقریبا با همین قیمت بازار آزاد به فروش می‌رساند و فروش خودرو در بورس کالا عملا هیچ تاثیری در تعدیل قیمت‌ها نداشته است!

شاید برای قضاوت درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا کمی زود باشد چون باید به انتظار نشست تا دید این دسته از خریداران خودروهای خود را با چه قیمتی خواهند فروخت.

اما به نظر می‌رسد تا زمانی که چند برابر تعداد عرضه یک خودرو، خریدار برایش وجود دارد، عرضه خودرو در بورس کالا هم نمی‌تواند به توازن بازار و تعدیل قیمت ها کمک کند.

هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند باید میزان عرضه خودرو زیاد شود تا این مشکلات بر طرف شوند اما به نظر می‌رسد خودروسازان قادر به تولید خودروی بیشتری نیستند.

هر چند که شاید زیرساخت‌های مکانیکی تولید بیشتر فراهم باشد اما مانع اصلی تولید آنها، قدرت مالی خودروسازان است که همین حالا هم هزاران میلیارد تومان بدهکارند!

بیشتر بخوانید:

کدام خودروها بیش از ۱۰۰ میلیون گران شده‌اند؟ + جدول مقایسه قیمت محصولات پرفروش
فروش فوری خودروهای وارداتی شامل چند دستگاه می‌شود؟ تاخیر در واردات اولین پارت

نخستین خودروهای وارداتی را بشناسید؛ چهار شرکت ثبت سفارش خودرو کرده‌اند

چانگان UNI-K ؛ همه چیز درباره کراس اوور وارداتی سایپا
هیوندای کونا می تواند وارد ایران شود + قیمت و مشخصات



1 دیدگاه

  1. از بورس باید ترسید
    هرجا وارد شد ویران کرد
    قبل از سال ۹۷ خودرو خارجی هر طور معامله میشد بزارید
    با‌همان روش ادامه پیدا کند
    لور موجب گزانی خودرو شده
    همه کارشناسان خودرو فقط نگران دخالت بورس هستند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط