کیا K5 با ضعیف‌ترین موتور به بازار خودرو ایران خواهد آمد / بررسی فنی

از دست ندهید

کیا K5 یک سدان ۱ میلیارد و ۳۷ میلیون تومانی (۹/۳۰۰ ریال) کره‌ای در بازار خودرو عمان است. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که K5 با قیمت پایه فراتر از ۲ میلیارد تومان قرار است به بورس کالا برود. حتی با مقیاس قیمت جهانی، K5 باز هم در بازار خودرو ایران، سدانی بسیار گران قیمتی خواهد بود.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – در روزهای قبل شاهد بحثی بودیم که در آن به مسئله فعالیت کوشا خودرو در بازار خودرو ایران اشاره شد.

ماجرا از این قرار است که دفتر مطبوعاتی شرکت کیا موتورز رسماً اعلام کرد که شرکت کوشا خودرو هیچ قراردادی با KIA ندارد. از طرفی دیگر، کیا هم عنوان کرد که حتی در آینده هم قصد ندارد با این شرکت ایرانی در زمینه واردات خودرو و واگذاری نمایندگی همکاری کند.

این بدان معناست که تمامی محصولات کیا موتورز در بازار خودرو ایران، دارای خدمات پس از فروش رسمی از کمپانی مادر نیستند.

کیا K5 کوشا خودرو
کیا K5 کوشا خودرو

حال در میان تعدادی از خودروهای این برند کره‌ای که با لِنج و سر و صدای رسانه‌ای بسیار زیاد به کشورمان رسیدند، K5 هم مشاهده می‌شود.

جالب است بدانیم که این سدان کیا موتورز در کشور عمان (به عنوان مبداء خودروهای وارداتی) ۱ میلیارد و ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد.

اگر نگاهی به قیمت کیا K5 در بازار جهانی هم کنیم، باید عنوان کرد که این خودرو با قیمت پایه ۲۵ هزار دلاری در آمریکا به دست مشتری می‌رسد. این رقم براساس دلار ۴۳/۰۰۰ تومانی امروز برابر با ۱/۰۷۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان خواهد بود.

می‌دانیم که مبداء واردات خودروهای کیا به ایران، کشور عمان است. پس بهتر است بدانیم که بازه قیمتی K5 در عمان بین ۹/۳۰۰ تا ۱۰/۵۰۰ ریال است. با احتساب نرخ ریال ۱۱۱/۵۴۰ تومانی امروز، این حدود قیمت برابر با ۱/۰۳۷/۳۲۲/۰۰۰ تا ۱/۱۷۱/۱۷۰/۰۰۰ تومان است.

مشخصات فنی کیا K5 وارداتی کوشا خودرو

کیا K5 طبق اطلاعات رسمی کوشا خودرو، قرار است در بازار خودرو ایران با موتور ۱.۶ لیتری توربو به فروش برسد. این در حالی است که K5 در کشورهای حاشیه خلیج فارس فقط با دو قوای محرکه ۲ و ۲.۵ لیتری به دست مشریان خود می‌رسد.

موتور ۱.۶ لیتری توربو کیا K5
موتور ۱.۶ لیتری توربو کیا K5

این قوای محرکه که از سری موتورهای Hyundai GAMMA-III هیوندای است، می‌تواند ۱۸۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو در اختیار راننده بگذارد.

حداکثر گشتاور این موتور هم به ۲۶۵ نیوتن‌متر می‌رسد که در بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در بهینه‌ترین حالت خود قرار دارد. این قوای محرکه توربو که حجم دقیق آن ۱۵۹۸ سی‌سی است برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در زیر درب موتور K5 مشاهده شد.

کیا K5 کوشا خودرو
کیا K5 کوشا خودرو

تمامی نیرو و گشتاور این قوای محرکه توسط گیربکس ۸ سرعته آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. کیا K5 با این موتور قادر است ۷ ثانیه پس از حرکت به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.

وزن این خودرو ۱۴۶۴ کیلوگرم و ابعاد آن در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۴۹۰۵، ۱۸۶۰ و ۱۴۴۵ میلیمتر است. فاصله بین دو محور K5 هم به ۲۸۵۰ میلیمتر می‌رسد.

این سدان کره‌ای که قرار است با چنین مشخصاتی وارد بازار خودرو ایران شود، در هر صد کیلومتر به طور متوسط ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

درباره کیا K5 در بازار جهانی

K5 در حقیقت یک سدان سایز متوسط کیا است که در سال ۲۰۲۱، پس از طراحی مجدد جایگزین اپتیما شد. هوندا آکورد را می‌توان یکی از سدان‌هایی قلمداد کرد که در بازار جهانی رقیب مستقیم این خودرو است.

در بسیاری از کشورها از جمله بازار آمریکا، آکورد از لحاظ فروش آمار پایین‌تری نسبت به K5 دارد. اما قیمت آن نسبت به تریم‌های مختلف K5 بالاتر است.

نمای بیرونی شیک کیا K5 نشان می‌دهد که با یک تازه نفس در بازار روبه‌رو هستیم. فضای داخلی این خودرو از منظر طراحی مدرن است که در تریم‌های بالاتر و گرانتر، می‌تواند حتی با برندهای لوکس بازار وارد رقابت شود.

کیا K5 علاوه‌بر ظاهر کاملاً به‌روز خود، بسیار راحت است. در بازارهای جهانی K5 نسبت به مبلغی که برای خرید آن هزینه می‌شود، خودرو بسیار خوبی است. اما این موضوع باعث نمی‌شود که قیمت فراتر از دو میلیاردی (قیمت کشف نشده!) آن را توجیح کنیم.

کیا در ازای مبلغ پرداختی، صندوق عقب بزرگ‌تر از تویوتا کمری، ظاهر به‌روز تر و امکانات بالاتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. اما باید توجه داشت که این امکانات بالاتر فقط در نسخه‌های گرانتر و قدرتمندتر وجود دارند.

K5 یکی از اسپورت‌ترین سدان‌های بازار خودرو در جهان است. اما در باطن ظاهر خشمگین و جسور آن موتور قدرتمندی وجود ندارد. بسیاری از رسانه‌های مطرح دنیا K5 با موتور ۱.۶ توربو را کم قدرت و بدون کشش توصیف کردند. عملکرد گیربکس آن کاملاً خوب و هندلینگ آن مناسب است. اما در زمان رانندگی با آن شما تپش قلب نخواهید گرفت.

امکانات رفاهی کیا K5
کیا K5 کوشا خودرو
کیا K5 کوشا خودرو

K5 شاید در نگاه اول یک پکیج تکنولوژیکی به نظر نرسد، اما شما را ناامید هم نخواهد کرد. اتصال بی‌سیم به Apple CarPlay و Android Auto این خودرو به موبایل در این خودرو استاندارد است. باید توجه داشت که این آپشن در حال حاضر در هر خودرویی وجود ندارد و می‌توان گفت که نادر است.

شارژ بدون سیم تلفن همراه در مدل‌های وارداتی به ایران وجود ندارد. اما این آپشن را می‌توان در مدل‌های دیگر بازار خاورمیانه مشاهده کرد.

مدل‌های پایه کیا K5 دارای یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی هستند که استفاده از آن آسان است. البته کمی تأخیر در پاسخگویی این مانیتور به فرامین مشاهده می‌شود.

اما نسخه‌های فول‌تر و گرانتر این خودرو در بازار خاورمیانه دارای مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی هستند که بسیاری از تنظیمات را باید در داخل آن انجام داد.

از دیگر امکانات نسخه وارداتی به ایران می‌توان به ورود بدون کلید، رادار خطی، هشدار برخورد از جلو، چراغ‌های LED جلو، رینگ‌های ۱۶ اینچی و ترمز پارک برقی اشاره کرد.

حقیقت این است که نسخه وارداتی (بخوانید خریداری شده‌از عمان) کیا K5، کامل‌ترین و فول‌ترین مدل این خودرو در بازار خاورمیانه نیست. به همین دلیل نباید انتظار امکانات فوق‌العاده‌ای را در این خودرو داشته باشیم.

آیا کیا K5 ارزش خرید دارد؟

قیمت کیا K5 در بازارهای جهانی کمتر از ۲۵ هزار دلار است. این موضوع باعث می‌شود که در مقایسه با سایر رقبای خود خودرویی مقرون به صرفه باشد.

اما در بازار خودرو ایران K5 قرار است با قیمتی فراتر از دو میلیارد تومان به دست مشتریانش برسد. این یعنی K5 در ایران قیمتی بیشتر از ۴۶ هزار دلار خواهد داشت.

در چنین رنج قیمتی، بیشتر محصولات قدیمی کیا در ایران را با کارکردهای بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر باید خریداری کرد. اما نکته تأسف برانگیز بازار ایران این است که نمونه‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کیا اپتیما در آگهی‌های خرید و فروش قیمتی فراتر از ۳/۵ میلیارد تومان دارند.

از همین رو انتظار کشف قیمت حداقل ۳ میلیارد تومانی برای این سدان کره‌ای در بورس کالا تقریباً غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید:

از تاریخچه ماشین دودی در ایران چه می‌دانید؟ ماشین دودی بر ریل فراموشی

موتور چینی میتسوبیشی روی خودرو آریا سایپا

موتور TU5+ شاهین سایپا از سوی ایران خودرو تامین می‌شود + موتور آریا سایپا

دنا پلاس توربو ۱۷۰ اسب بخاری به بازار می‌آید / بررسی موتور EFP ایران خودرو




6 دیدگاه

    • وقتی قراره خودرویی وارد کشور بشه چرا نباید مستقیم از کمپانی مادر در کره این واردات انجام بشه ب چرا باید سود هنگفتی به جیب واسطه ی عمانی یا اماراتی بره واز جیب ملت دزدیده بشه این چه نوع مدیریت کثیفی است

    • بی شرفترین و بی دین ترین………. مسئولین همین مسئولین خودمان هستند که با تعرفه های یزیدی (البته یزید هم بود اینقدر نمی گرفت!!!) اینقدر قیمت ماشین را به هواپیما نزدیک کردند

  1. ریال عمان رو بذار کنار ریال ج.ا.ا ؛ تفاوت از زمین تا آسمانه دلیلش هم اینه که عمان کماکان بنام سلطنت عمان در جهان معرفی میشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط