کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ کوشا خودرو در انتظار ورود به بورس کالا / بررسی مشخصات فنی

از دست ندهید

کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ با قطعی شدن واردات آن به بازار خودرو ایران به زودی به بورس کالا خواهد رفت. این کراس اوور کره‌ای را می‌توان جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین خودرو وارداتی کوشا خودرو به ایران دانست. نسل‌های قبلی اسپورتیج در بازار خودرو ایران طرفداران بسیاری داشت. حال باید دید نسل پنجم این شاسی بلند کره‌ای با چه قیمت و چه مشخصاتی در کشورمان عرضه خواهد شد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – هنوز قیمت پایه و مشخصات فنی کیا اسپورتیج وارداتی به ایران مشخص نیست. از همین رو باید ابتدا ببینیم این کراس اوور KIA در بازارهای حاشیه خلیج فارس چه قیمتی دارد. چرا که احتمالاً محل تأمین این خودرو از همان کشورها برای بازار خودرو ایران خواهد بود.

قیمت کیا اسپورتیج در بازار خودرو امارات
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

اسپورتیج با قیمت پایه ۹۶/۰۰۰ درهم (معادل ۱/۰۶۳/۱۰۴/۰۰۰ تومان با درهم ۱۱/۰۷۶ تومانی امروز) با رقبای بسیار معروفی مانند هوندا CR-V در بازار خودرو امارات رقابت می‌کند.

این کراس اوور کره‌ای در ۴ تیپ مختلف در امارات موجود است. گرانترین نسخه اسپورتیج در آن کشور به قیمت ۱۳۶/۰۰۰ درهم (معادل ۱/۵۰۶/۰۶۴/۰۰۰ تومان) به دست مشتریان خود می‌رسد.

اسپورتیج را می‌توان در دو مدل ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری توربو در این بازار خریداری کرد. ارزان‌ترین نمونه این کراس اوور کره‌ای مربوط به مدل دیفرانسیل جلو ۲ لیتری است و گران‌ترین نسخه آن هم با توزیع نیرو به چهار چرخ و قوای محرکه ۱.۶ لیتری توربو به‌فروش می‌رسد.

کیا اسپورتیج در بازار خودرو امارات به خودرویی با ارزش در ازای مبلغ پرداختی معروف است. مهمتر از همه اینکه اسپورتیج ۵۰۰ درهم ارزان‌تر از هوندا CR-V در امارات است و همین موضوع رقابت نزدیکی بین این دو کراس اوور مشهور به‌ وجود آورد.

قیمت کیا اسپورتیج در بازار خودرو ترکیه
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

کراس اوور مشهور کیا در بازار خودرو ترکیه در هفت تیپ مختلف به فروش می‌رسد. نکته جالب این است که در ترکیه شما فقط نسخه‌های نیمه هیبرید و هیبریدی این خودرو را در نمایندگی‌های KIA پیدا خواهید کرد.

ارزان‌ترین نسخه این کراس اوور کره‌ای در بازار خودرو ترکیه با موتور ۱.۶ لیتری توربو به دست مشتری می‌رسد که تک دیفرانسیل است. این مدل که Cool نام دارد ۱/۰۱۵/۰۰۰ لیر (معادل ۲/۲۱۲/۷۰۰/۰۰۰ تومان با لیر ۲۱۸۰ تومانی امروز) قیمت‌گذاری شد.

گران‌ترین نسخه کیا اسپورتیج در این بازار هم با قیمت ۱/۵۷۵/۰۰۰ لیر (معادل ۳/۴۳۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان) در نمایندگی‌های KIA موجود است و با نام Prestige Smart قابل خرید است.

مشخصات فنی کیا اسپورتیج 

قوای محرکه ۱.۶ لیتری توربو (۱۵۹۸ سی‌سی) اسپورتیج می‌تواند ۱۷۸ اسب بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. گشتاور خروجی این موتور به ۲۶۵ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. این قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه (DCT) به محور جلو این کراس اوور کره‌ای منتقل می‌شود.

دومین انتخاب برای موتور اسپورتیج، یک چهار سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی است. این قوای محرکه با دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک نیرو و گشتاور موتور را به چرخ‌های این خودرو منتقل می‌کند.

موتور دو لیتری اسپورتیج قادر است ۱۵۴ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. البته این نیرو در مدلی که با گیربکس دستی به دست مشتری می‌رسد کمتر هم خواهد شد و تنها ۱۵۰ اسب بخار است.

گشتاور آن نیز ۱۹۲ نیوتن‌متر است که در دور ۴۵۰۰ به بهینه‌ترین شکل خود خواهد رسید. همانطور که می‌بینیم، اسپورتیج با موتور تنفس طبیعی دو لیتری قدرت و گشتاور کمتری را نسبت به موتور ۱.۶ لیتری توربو تولید می‌کند.

البته نسخه هیبریدی این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری توربو که در کشور ترکیه به‌ فروش می‌رسد، می‌تواند ۲۲۷ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار مالک خود قرار دهد.

هنوز مشخص نیست که کوشا موتور، چه نسخه‌ای از این کراس اوور کره‌ای را برای بازار خودرو ایران انتخاب کرد. چرا که در وب‌سایت رسمی این شرکت نیز هنوز مشخصات مربوط به کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ وجود ندارد.

اما از آنجایی که موتور دو لیتری تنفس طبیعی این خودرو ارزان‌تر از سایر نسخه‌ها است، احتمالاً اسپورتیج را با این قوای محرکه در ایران مشاهده خواهیم کرد.

هزینه آپشن‌های اضافی کیا اسپورتیج در بازار خودرو ترکیه
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

در ترکیه اگر بخواهید برای موتور ۱.۶ لیتری توربو هیبریدی، سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ را سفارش دهید، این آپشن برای شما ۵۵/۰۰۰ لیر هزینه خواهد داشت. این رقم معادل ۱۱۹/۹۰۰/۰۰۰ تومان است.

اگر تمایل داشته باشید که اسپورتیج خودتان را با تایرهای Continental و رینگ‌های ۱۸ اینچی دریافت کنید، باید ۲۰/۰۰۰ لیر (۴۳/۶۰۰/۰۰۰ تومان) دیگر هم از حساب بانکی خود خارج کنید.

سیستم صوتی Harman Kardon هم برای اسپورتیج جدید در ترکیه ۳۰/۰۰۰ لیر (۶۵/۴۰۰/۰۰۰ تومان) هزینه دارد. این آپشن فقط برای مدل‌های Mild Hybrid (نیمه هیبریدی) قابل سفارش است. چرا که مدل هیبریدی این خودرو به طور استاندارد سیستم صوتی Harman Kardon را در خود دارد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

این کراس اوور کره‌ای در بالاترین نسخه خود در بازار خاورمیانه دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های جلو LED آداپتیو، چراغ روشنایی روز LED، سانروف پانورامیک قابل بازشدن، سنسورهای پارک جلو و عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، لیور دنده الکترونیکی، سامانه استارت استاپ و انتخاب حالات رانندگی است.

سنسور باران، فرمان چرمی، تنظیم برقی زاویه فرمان، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول، حافظه صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی (۸ اینچی در مدل‌های ارزان)، Apple Carplay و Android Auto، دوربین ۳۶۰ درجه (دوربین دید عقب در مدل‌های ارزان)، ۸ اسپیکر برای سیستم صوتی (۶ اسپیکر برای مدل‌های ارزان)، خروجی USB برای ردیف دوم صندلی‌ها و شارژ بدون سیم تلفن همراه هم از جمله دیگر امکانات کیا اسپورتیج در بازار خاورمیانه به‌شمار می‌روند.

کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به نورپردازی داخلی، ترمز دستی برقی، درب صندوق عقب برقی با حافظه، کروز کنترل آداپتیو (کروز کنترل معمولی در مدل‌های ارزان)، سامانه هشدار برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب، رادار نقاط کور، رادار خطی، رادار حرکت خودرو در بین خطوط، رادار حرکت خودکار در بین خطوط، کنترل سرعت خودرو به صورت اتوماتیک در بین خطوط، قابلیت پارک خودکار خودرو توسط مالک از خارج خودرو، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، کنترل فشار باد تایرها، سامانه کنترل تعادل خودرو، ترمزهای ABS و EBD و… هم اشاره کرد.

همانطور که مشاهده می‌شود لیست آپشن‌های این خودرو بسیار طولانی است. اما نکته مهم این است که هنوز مشخص نیست کوشا خودرو کدامیک از این آپشن‌ها را برای کیا اسپورتیج بازار ایران انتخاب کرد.

زمان ورود کیا اسپورتیج کوشا خودرو به بازار
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

این کراس اوور کره‌ای در لیست خودروهای وارداتی کوشا خودرو است. از همین رو احتمالاً تا اوایل سال آینده اسپورتیج جدید را در خیابان‌ها مشاهده خواهیم کرد.

پیش از هر چیز باید ببینیم که این خودرو محبوب که گذشته‌ای فوق‌العاده در بازار خودرو ایران دارد با چه قیمتی به بورس کالا خواهد رفت.

مهمتر از همه باید منتظر بود و روند کشف قیمت کیا اسپورتیج در بورس کالا را تماشا کرد. اسپورتیج نسل پنجم در بازار خاورمیانه و ترکیه خودرویی ارزان قیمت نیست.

از همین رو احتمالاً با قیمت بالایی به بورس کالا خواهد رفت و با قیمتی بالاتر هم از آن خارج خواهد شد. اما باید اعتراف کرد که این کراس اوور کیا، یکی از مهیج‌ترین خودروهای وارداتی به بازار خودرو ایران خواهد بود.

براساس اخباری که پیش‌تر منتشر شد، نخستین محموله وارداتی کوشا موتور به ایران کمتر از هزار دستگاه از خودروهای KIA است. در نتیجه نباید حداقل تا ماه‌ها انتظار دیدن تعداد زیادی از این خودرو را در خیابان‌ها داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

هدیه هیتلر به رضاشاه ؛ خودرو اتوبان کوریر با ارزش‌ترین مرسدس بنز دنیا در ایران

قیمت کشنده و کامیون حدود ۲۵ درصد گران شد

سانگ یانگ اسم خود را به دلیل «بدنامی» در صنعت خودرو تغییر خواهد داد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط