تسمه تایم یا زنجیر تایم ؛ کدام برای خودرو مناسب‌تر است؟

از دست ندهید

واردات کامیون‌های دست دوم اشتباه است / اقدام قضایی مجلس علیه واردکنندگان

واردات کامیون‌های دست دوم به هیچ وجه تأیید شده نیست. رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره نوسازی ناوگان...

نیمی از بازار خودرو را خودروهای برقی تسخیر می کنند

فولکس‌واگن به تازگی برآورد و اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، نیمی از بازار خودرو را خودروهای...

همکاری ولوو با ال‌جی برای تامین باتری خودروهای برقی کلید خورد

روز چهارشنبه اعلام شد که به منظور همکاری ولوو با ال‌جی و یک شرکت دیگر به منظور تولید باتری...

بیت ران – بسیاری از خودروهایی که این روزها در سطح شهر می‌بینیم از تسمه تایم برای به حرکت در آوردن میل سوپاپ و جابجایی سوپاپ‌ها استفاده می‌کنند تا آنجا که بسیاری از رانندگان، استفاده از زنجیر تایم را از مد افتاده و یک تکنولوژی قدیمی می‌دانند.

اما برخلاف نظر عمومی، زنجیر تایم نه تنها از رده خارج نیست بلکه هم اکنون نیز از سوی خودروسازان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بخش قصد داریم به‌طور خلاصه مقایسه‌ای میان زنجیر تایم و تسمه تایم داشته باشیم تا مزایا و معایب هر یک از دو سیستم مشخص شود.

ویدیوی تسمه تایم و بازار ایران؛ تسمه تایم خودرو و زمان تعویض آن + راهنمای خرید و قیمت را در یوتیوب تماشا کنید:

زنجیر و یا تسمه تایم، بدون در نظر گرفتن جنس و ساختارشان یک وظیفه مشخص بر عهده دارند و آن هماهنگ کردن گردش میل سوپاپ خودرو با حرکت پیستون ها است تا به‌این‌ترتیب سوپاپ‌ها در زمان مناسب باز و بسته شده و کارکرد صحیح موتور تضمین شود.

برای این منظور تسمه یا زنجیر تایم از یک سو به میل لنگ و از سوی دیگر به میل سوپاپ متصل است تا دَوَران میل لنگ را با تغییر دور به سوپاپ‌ها برساند.

زنجیر تایم در سال‌های دورتر و به‌طور ویژه تا دهه ۸۰ میلادی در میان خودروها عمومیت داشت و تقریبا تمامی خودروها از این سیستم استفاده می‌کردند، اما از این دهه به مرور خودرو سازان اقدام به جایگزینی زنجیر تایم با تسمه تایم کردند.

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی معایب و مزایای دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور

تسمه تایم زنجیر تایم

تسمه تایم مزایایی نسبت به زنجیر تایم دارد که استفاده از آن را منطقی می‌کند.

تسمه تایم از نظر صدای تولیدی، کم صداتر از زنجیر تایم است.

هر چند این مسئله شاید در خودروهای امروزی چندان قابل بررسی نباشد، چرا که با استفاده از روش‌های مختلف صدای تولیدی موتور به حداقل کاهش پیدا کرده است.

در نهایت در زنجیر تایم به دلیل برخورد فلز با فلز، صدای تولیدی بیشتر است.

کدام یک بادوام‌تر است؟

مهم‌تر از صدای تولیدی، بحث دوام است و اینجا است که زنجیر تایم به خوبی خود را نشان می‌دهد. تسمه تایم از الیاف مصنوعی ساخته شده است و مانند هر تسمه دیگری در اثر اصطکاک و البته گرمای موتور به مرور فرسوده شده و در نهایت پاره می‌شود.

البته با توجه به حساسیت و اهمیت نقش تسمه تایم، الیاف آن به‌طور معمول از جنس مقاومی ساخته می‌شود، اما در نهایت احتمال پارگی آن پس از طول عمر مشخصی وجود دارد و به‌همین دلیل باید در پیماش ذکر شده از سوی شرکت سازنده خودرو و یا تولید کننده، تسمه آن را تعویض کرد.

در مقابل زنجیر تایم به دلیل ساختارش نیازی به تعویض در دوره‌های کوتاه پیدا نمی کند و تنها نیاز به بازبینی دارد.

زنجیر تایم در عمل بدون مراقبت هم می‌تواند سال‌ها کار کند و گاهی دیده می‌شود در تمام مدت عمر یک خودرو ( که در ایران بیش از ۴۰ سال است) زنجیر تایم موتور تعویض نشده است.

با این حال این سیستم هم نیاز به مراقبت و بررسی دارد، چرا که در غیر این صورت احتمال پارگی آن وجود دارد.

ضمن آنکه گاهی هم دیده شده تایم موتور در اثر کشیدگی زنجیر تایم بر هم خورده است، ولی در مجموع زنجیر تایم سیستم پر دوام‌تری است.

تعویض آسان‌تر تسمه تایم

این نکته نیز باید ذکر شود که به‌طور معمول تعویض تسمه تایم بسیار آسان‌تر از زنجیر تایم است و به‌همین دلیل امروزه بسیاری از خودروسازان استفاده از تسمه تایم را جایگزین زنجیر تایم کرده‌اند.

هیچ خودروی تولیدی ایرانی زنجیر تایم ندارد

از خودروهایی که در کشور با موتورهای مجهز به زنجیر تایم عرضه می‌شدند می‌توان از ماکسیما و پیکان نام برد که دیگر تولید نمی‌شوند.

هر چند بنابر اعلام ایپکو قرار است خودروهای مجهز به موتور سه سیلندر ایران خودرو با زنجیر تایم عرضه شوند.

در مقابل موتورهای همه خودروهای تولیدی در حال حاضر در کشور از تسمه تایم بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید:

درگ چیست؟
از ارگونومی چه می دانید؟
وظیفه فلایویل چیست؟
چطور حرفه‌ای برانیم!
آب و روغن قاطی کردن یعنی چه؟
پیل سوختی چگونه الکتریسیته تولید می کند؟
پیشرانه جدید تیبا چه مشخصاتی دارد؟
تاثیر کیسه هوای خارجی خودرو در آسیب تصادف
خودروهایی که دیگر تعویض پلاک نخواهند شد را بشناسید
شرایط انتقال پلاک خودروی افراد فوت شده اعلام شد
رنگ‌های مختلف پلاک‌ها بیانگر چه تفاوتی در خودروها هستند؟
گران ترین پلاک جهان متعلق به کدام خودرو است و در کجا تردد می‌کند؟
همایش کلوپ رسمی بنز؛ SLS ششصد اسبی پلاک ملی در قلب تهران!

منبع:‌اتومبیل




7 دیدگاه

  1. خودروسازان با تغییر زنجیر تایم به تسمه ، پول هنگفتی از جیب مردم کشیدند . می توانستند پیستون و سوپاپ ها را طوری طراحی کنند که با پاره شدن تسمه تایم ، به هم نرسند و آسیب نبینند. حیف این مردم که از هرطرف چاپیده می شوند.

    • استاد دانا برخورد سوپاپ و پیستون به خاطر بالابردن تراکم موتور جهت بهینه کار کردن و افزایش قدرت و پایین اوردن مصرف انجام میشه و گرنه موتورهای قدیمیتر همه از تراکم پایینتر بهره میبردن و با مصرف بالاتر و الودگی بیشتر و قدرت کمتر

    • سلام لیفان ۶۲۰ ۱۸۰۰cc و لیفان ۸۲۰ که هردو موتور تویوتا هستند ..به زنجیر تایم مجهز هستند که البته گشتاور بهتری به چرخ ها هم منتقل می کند. این دو خودرو هر دو دارای زنجیر تایم می باشند….و کیفیت عالی ایی هم دارند….

  2. خودروسازان با تغییر زنجیر تایم به تسمه ، پول هنگفتی از جیب مردم کشیدند . می توانستند پیستون و سوپاپ ها را طوری طراحی کنند که با پاره شدن تسمه تایم ، به هم نرسند و آسیب نبینند. حیف این مردم که از هرطرف چاپیده می شوند.

  3. سلام کمی بررسی کنید فقط ماکسیما نیست الان بیشتر خودرو های خارجی از جمله بنز و بی ام و و تویوتا و…. از سال 2006 به بعد زنجیر تایم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی ؛ با...

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی با نام Quadro محصولی از شرکت سوییسی Qooder است که از سوی کویر موتور به بازار عرضه...

اسکوتر پژو Django به زودی با قیمت فضایی در...

اسکوتر پژو Django از سوی شرکت کبیر موتور به بازار عرضه خواهد شد. این اسکوتر ۱۵۰ سی سی در دسته اسکوترهای لوکس طبقه بندی...

پست‌های مرتبط