خرید خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر قیمت ها/خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو در راهند

از دست ندهید

خرید خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری برای تعدیل قیمت‌ها، هنوز کارساز نبوده است. راهکار وزارت صمت چیست؟ واردات خودرو به چه مرحله‌ای رسیده است؟

هایما 8s هایما S۸ ایران خودرو در بورس کالا قیمت خودرو

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: خرید خودرو در بورس کالا در حالی به‌عنوان “راه حل ارزان خریدن خودرو” از سوی وزارت صمت توصیه می‌شود که تعداد خریداران چند برابر خودروهای عرضه شده است.

برای نمونه در آخرین عرضه خودروی تارا اتوماتیک در بورس به تعداد ۱۲۵ دستگاه، هزار و ۷۹ مشتری برای خرید صف بستند؛ چیزی حدود ۱۰ برابر عرضه، مشتری وجود داشته است.

تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

یا برای ۱۲۵ دستگاه تارا دنده ای، ۵۰۷ مشتری وجود داشته است؛ حدود پنج برابر عرضه.

همینطور ۹۶۸ مشتری برای ۵۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دنده دستی صف خرید تشکیل دادند؛ دو برابر عرضه مشتری وجود داشته است.

در این گزارش اطلاعاتی درباره خرید خودرو از بورس کالا و مقایسه قیمت آن با بازار آزاد گردآوری شده است.

عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است

با توجه به اینکه بورس کالا پاسخگوی نیاز تعداد کمی از مشتریان است و تازه برندگان هم قرار است بعد از چند ماه خودروی خود را تحویل بگیرند، تکلیف کسانی که الان می‌خواهند خودرو بخرند و سوار شوند چیست؟

خودرو در بورس کالا

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در گفت وگوی اختصاصی به بیت ران گفت: “وقتی خودرویی در بورس کالا عرضه می‌شود، ادعا این نیست که تمام تقاضا قرار است پاسخ داده شود. ادعا این است که ما با ابزار قیمت و رقابتی که روی تابلوی بورس کالا می‌رود، تعادل را بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌کنیم. و منظور این است که قیمت واقعی خودرو همین قیمتی است که در نهایت برندگان پرداخت می‌کنند.”

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی معایب و مزایای دیگنیتی پرستیژ
احتمال وجود تقاضای سوداگرایانه در بورس کالا

در حال حاضر اگر به‌عنوان یک خریدار قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را داشته باشیم، تنها دو راه پیش رو داریم:

یا باید پس از طی پروسه اداری خرید خودرو در بورس کالا نزد کارگزاری‌ها، وارد رقابتی تنگاتنگ (با توجه به میزان تقاضای بالاتر نسبت به عرضه) در بورس شویم و در صورت برنده شدن، پس از چند ماه خودرو را تحویل بگیریم، یا با پرداخت حدود ۲۵ درصد بیشتر، آن را از بازار آزاد تهیه کنیم.

پس تکلیف کسانی که می‌خواهند خودرو را به قیمتی ارزان‌تر یا دقیق‌تر بگوییم، واقعی‌تر اما سریع بخرند و سوار شوند چیست؟

امید قالیباف در پاسخ این پرسش به بیت ران گفت: “وقتی شما می‌گویید تقاضا بالا است، آیا می‌توانید با اطمینان بگویید که تمام این متقاضیان مصرف کننده واقعی هستند و فقط به صرف استفاده قصد خرید دارند؟ یا برخی به دنبال خرید خودرو و سود کردن در قبال آن هستند؟”

وی افزود: “تمام خریداران مصرف کنندگان واقعی نیستند و این یعنی تقاضای سوداگرایانه یا سفته بازی که در واقع ما به دنبال حذف این بخش تقاضا از بازار هستیم چرا که وظیفه ما تولید خودرو برای مصرف کننده است.”

 عرضه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار تا ۶ ماه آینده

صحبت‌های قالیباف در حالی مطرح می‌شود که آمار خود وزارت صمت بیانگر تقاضای واقعی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است و از طرف دیگر آمارهای این وزارتخانه تولید خودروسازان داخلی تا اینجای سال ۱۴۰۱ را ۸۰۰ هزار دستگاه نشان می‌دهند.

پس وقتی میزان تولید خودروسازان حدود نصف تقاضای بازار بوده است، وزارت صمت چگونه توانسته سوداگران را شناسایی کند و به دنبال حذف آنان باشد؟

قالیباف در پاسخ این پرسش تصریح کرد: “هنوز به انتهای سال نرسیده‌ایم و تا پایان سال هم تولید با قدرت ادامه خواهد داشت. ما برنامه داریم تا شش ماه آینده از محل واردات و تولید داخل، ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو را به بازار بریزیم.”

کمبود تولید و عرضه را قبول داریم

به گفته وی “هر چند از ابتدای سال تولید خودرو با رشد بالا در حال صورت گرفتن بوده است، اما ما هرگز ادعا نکردیم که میزان عرضه خودرو متعادل است. حتی وزیر صمت هم واردات خودرو را به عنوان ابزاری برای پر کردن شکاف عرضه و تقاضا عنوان کردند.”

سخنگوی وزرات صمت یادآور شد: “ما نیاز یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را به رسمیت می‌شناسیم، کمبود تولید و عرضه را هم قبول داریم و راهکار ما برای تعادل بازار افزایش تولید خودروهای داخلی به میزان حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه و واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا شش ماه آینده است.”

رشد تولید بخش خودرو از تمام بخش‌ها بیشتر بوده است

با وجود اینکه مهم‌ترین علت نابه‌سامانی بازار خودرو، کاهش تولید و در نتیجه کمبود عرضه ریشه‌یابی شده است، اما چرا تولید خودرو رشد نمی‌کند تا این مشکلات برطرف شوند؟

قالیباف در پاسخ این پرسش بیت ران گفت: “رشد تولید بخش خودرو از تمام بخش‌ها بیشتر بوده است. ما در پایان آذر ماه امسال (۱۴۰۱) جشن زدن رکورد تولید سال ۱۴۰۰ را گرفتیم و این یعنی این بخش در حال رشد است. از طرفی بخش خودروسازی خصوصی هم در هشت ماهه امسال ۱۳۲ درصد رشد تولید داشته است.”

پس چرا هیچ تغییری در بازار اتفاق نیفتاده است؟ قالیباف در پاسخ این پرسش نیز گفت: “وقتی تقاضای سوداگرایانه یا همان سرمایه‌ای به تقاضای مصرفی اضافه می‌شود، تعادل بازار به هم می‌خورد. برای مثال در همین سال جاری حدود ۵ تا ۶ ماه بازار خودرو راکد بود و بعضا کاهش قیمت هم داشتیم اما افزایش نرخ ارز سریعا در بازار خودرو تاثیر گذاشت. یعنی عده‌ای با این تحلیل که با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو هم بالا خواهد رفت، اقدام به خرید خودرو کردند و این افزایش تقاضای خرید، باعث تغییر قیمت خودرو شد.”

اولین محموله خودروهای وارداتی یک پیام داشت

واردات ۲۲ دستگاه انواع خودروهای کیا، دو دستگاه میتسوبیشی و هفت دستگاه هیوندایی الانترا که در مجموع ۳۱ دستگاه می‌شوند، چگونه قرار است به ساماندهی بازار خودرو کمک کند؟

قالیباف در پاسخ این پرسش گفت: “این محموله فقط برای شکستن تابوی واردات خودرو و جواب به کسانی بود که می‌گفتند واردات خودرو انجام نمی‌شود. اولین محموله خودروهای وارداتی یک پیام داشت و پیامش این بود که واردات امکان پذیر است. از این پس هر هفته چند محموله خودرو خواهد آمد و خودروهای زیر ۱۰ هزار یورویی نیز در راه هستند و جای نگرانی نیست.”

جمع بندی

قیمت‌های بازار آزاد حاکی از آن است که راهکار عرضه خودرو در بورس کالا تا اینجای کار موثر نبوده است.

چرا که نخست میزان عرضه خودرو در بورس کالا همچنان از تقاضا کمتر است و پاسخگوی نیاز بازار نیست و دو دیگر اینکه بسیاری از خریداران بورسی هم به امید فروختن خودروی‌شان در بازار آزاد و کسب سود اقدام به خرید می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که تولید و عرضه خودرو افزایش پیدا نکند تا خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای و سودآور خارج شود، راه حل‌های موجود کارساز نخواهند بود و ممکن است فقط به‌عنوان یک مسکن ضعیف و مقطعی عمل کنند.

بیشتر بخوانید:




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط