فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در یک قدمی بازار خودرو / بررسی فنی و هزینه سرویس‌ها

از دست ندهید

جتور X70 پلاس قرار است با نام فیدلیتی پرستیژ در بازار خودرو ایران به فروش برسد. این کراس اوور Jetour که از سوی بهمن موتور به فروش خواهد رسید در حقیقت نسخه‌ای به‌روز از Jetour X70 یا فیدلیتی است.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – به تازگی اخباری از حضور نسل دوم جتور X70 در بهمن موتور به گوش می‌رسد. این کراس اوور چینی که قرار است با نام فیدلیتی پرستیژ در ایران حضور داشته باشد، دارای موتورهای متنوع ۱.۵ و ۱.۶ توربو در بازار خودرو چین است.

اما تمامی مدل‌های ۲۰۲۳ این کراس اوور در بازار مبداء را می‌توان با موتور ۲ لیتری توربو چری هم خریداری کرد. این موتور که با کد SQRF4J20 تولید می‌شود، ۱۹۹۸ سی سی حجم دارد و قادر است ۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور نیز ۳۹۰ نیوتن متر اعلام شد که از دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. لازم به ذکر است که برخی رسانه‌های چینی قدرت حقیقی جتور X70 پلاس را با این موتور، ۲۴۱ اسب بخار اندازه‌گیری کردند.

تمامی نیروی موتور نیز توسط گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما نمونه‌ای که بهمن موتور قرار است آن را در ایران به‌فروش برساند دارای چنین موتوری نیست.

مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور
موتور ۱.۶ لیتری توربو فیدلیتی پرستیژ
موتور ۱.۶ لیتری توربو فیدلیتی پرستیژ

ظاهراً بهمن موتور قوای محرکه ۱.۶ لیتری توربو را برای نمونه ایرانی جتور X70 پلاس انتخاب کرد. این موتور که با کد SQRF4J16 تولید می‌شود ۱۵۹۸ سی‌سی حجم دارد.

قدرت این موتور ۱۹۵ اسب بخار (۱۹۷ اسب‌بخار متریک) است که در دور ۵۵۰۰ تولید می‌شود. گشتاور خروجی آن هم به ۲۹۰ نیوتن‌متر می‌رسد و این گشتاور در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در اختیار راننده قرار دارد.

البته خود چینی‌ها در رسانه‌هایشان قدرت واقعی این موتور را ۱۸۸ اسب بخار اندازه‌گیری کردند. تمامی نیروی این قوای محرکه از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه (DCT تَر) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هر دو نمونه پنج و هفت نفره این کراس اوور چینی را می‌توان با چنین موتوری از نمایندگی‌های Jetour خریداری کرد.

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور چینی برابر با ۴۷۴۹، ۱۹۰۰ و ۱۷۲۰ میلیمتر است. فاصله بین دور محور آن هم ۲۷۴۵ میلیمتر اعلام شد که می‌تواند ۴۳۸ لیتر فضای بار در اختیار سرنشینان خود قرار دهد.

فیدلیتی پرستیژ
فیدلیتی پرستیژ

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو رسماً از سوی کمپانی مادر اعلام نشد. اما این کراس اوور ۱۶۶۰ کیلوگرمی قادر تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به سرعت‌گیری خود ادامه دهد.

۵۷ لیتر فضای ذخیره‌سازی سوخت در فیدلیتی پرستیژ است. با مصرف سوخت میانگین ۸/۳ لیتر در هر صد کیلومتر این کراس اوور می‌تواند بیش از ۶۸۰ کیلومتر را با یکبار سوخت‌گیری طی کند. البته این مصرف سوخت در شرایط استاندارد و آزمایشگاهی برای فیدلیتی پرستیژ از سوی Jetour اعلام شد.

امکانات فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور
فضای داخلی فیدلیتی پرستیژ
فضای داخلی فیدلیتی پرستیژ

برای بررسی لیست امکانات رفاهی و آپشن‌ها بهتر است نگاهی به فول‌ترین نسخه مدل ۲۰۲۳ فیدلیتی پرستیژ با موتور ۱.۶ لیتری توربو داشته باشیم.

مدل ۲۰۲۳ این کراس اوور چینی با موتور ۱.۶ لیتری توربو در دو نسخه پنج و هفت نفره به دست مشتریان چینی می‌رسد. فول‌ترین مدل‌های پنج و هفت نفره پرستیژ در بازار چین دارای آپشن‌هایی چون رینگ‌های ۲۰ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ جانبی و کیسه هوای پرده‌ای (فقط در مدل فول) هستند.

در بخش ایمنی این کراس اوور Jetour دارای ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، ایربگ‌های جانبی برای ردیف اول صندلی‌ها و ایربگ‌های پرده‌ای برای ردیف دوم صندلی‌ها (فقط در نسخه فول) است.

از جمله امکانات دستیار راننده در فیدلیتی پرستیژ می‌توان به سنسور پارک جلو و عقب، سنسورهای پارک جانبی، هشدار باز شدن درب‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه دارای پرسپکتیو شاسی، کروز کنترل آداپتیو (در مدل‌های ارزان‌ فقط کروز کنترل معمولی موجود است)، انتخاب حالات رانندگی و هشدار خستگی راننده اشاره کرد.

لیور دنده الکترونیکی فیدلیتی پرستیژ
لیور دنده الکترونیکی فیدلیتی پرستیژ

ترمز پارک اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری هم تکمیل کننده امکانات دستیار راننده در این کراس اوور چینی هستند.

امکاناتی چون سامانه‌های هشدار نقاط کور، هشدار عبور در بین خطوط، رادار حرکت در بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمزهای اکتیو به راننده کمک می‌کنند تا سفر امنی را به همراه سرنشینان خود تجربه کند.

آپشن‌های داخلی و خارجی

سانروف پانورامیک قابل بازشدن در تمامی نسخه‌های این کراس اوور وجود دارد. روف‌رک هم جزئی از تزئینات استاندارد بدنه تمامی مدل‌های پرستیژ در بازار چین است.

آپشن‌هایی چون ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، درب صندوق عقب برقی (فقط در مدل‌های فول)، فرمان چرمی با تنظیم دستی، لیور دنده الکترونیکی، فرمان چند منظوره، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر، دوربین ثبت وقایع و شارژر بدون سیم تلفن همراه بخشی از آپشن‌های این خودرو به‌شمار می‌روند.

صندلی‌های تمام مدل‌های ارزان و گران این خودرو در بازار چین، چرمی هستند. اما در حالی که تنظیم برقی صندلی برای راننده استاندارد است، تنظیم برقی صندلی شاگرد فقط در مدل‌های فول آن وجود دارد.

آپشن‌های صندلی‌های گرمکن و سردکن‌دار هم فقط مختص مدل‌های فول است. بخش پشتی صندلی‌های ردیف دوم را هم می‌توان به‌صورت دستی تنظیم کرد. زیر آرنجی در هر دو ردیف اول و دوم صندلی‌ها وجود دارد و برای ردیف دوم، جالیوانی هم پیش‌بینی شد.

نمایشگر روی داشبورد فیدلیتی پرستیژ
نمایشگر روی داشبورد فیدلیتی پرستیژ

نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی در داشبورد تکمیل کننده این بخش از فضای داخلی کابین است. مدل‌های فول فیدلیتی پرستیژ در چین مجهز به سیستم صوتی SONY هستند که با ۸ اسپیکر صدا را در درون کابین آن پخش می‌کند.

چراغ‌های جلو این خودرو LED است و چراغ روشنایی روز هم در این بخش مشاهده می‌شود. نورپردازی داخلی فقط در مدل فول به‌صورت رنگی است و در مدل‌های پایه فقط یک رنگ این فضا را روشن می‌کند.

سنسور باران و برف‌پاکن عقب هم در همه مدل‌های فیدلیتی پرستیژ وجود دارند. اما تهویه مطبوع این خودرو فقط در مدل فول دو نقطه‌ای و اتوماتیک هستند.

این در حالی است که در نسخه‌های ارزان، تهویه دستی تک کاناله را مشاهده می‌کنیم. خروجی تهویه برای ردیف دوم در این خودرو وجود دارد و سیستم تهویه آن مجهز به فیلترهای PM2.5، فیلتر تصفیه و جذب‌کننده یون‌های منفی است.

قیمت فیدلیتی پرستیژ در بازار خودرو چین
فیدلیتی پرستیژ
فیدلیتی پرستیژ

در حال حاضر این کراس اوور Jetour در چین با تخفیف ۵۰۰۰ یوانی برای تمامی مدل‌ها به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین مدل این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری توربو و رینگ‌های ۱۹ اینچی در چین، ۱۱۴/۹۰۰ یوان قیمت دارد. براساس نرخ ۶۰۲۰ تومانی یوان امروز، این رقم برابر با ۶۹۱/۶۹۸/۰۰۰ تومان است.

نسخه‌ای که اکنون در جاده‌های ایران در حال گذراندن تست‌های تطبیقی است، رینگ‌های ۲۰ اینچی را در زیر خود دارد. از همین رو، می‌توان احتمال داد که بهمن موتور فول‌ترین مدل فیدلیتی پرستیژ در چین را برای بازار خودرو ایران انتخاب کرد.

فول‌ترین مدل این کراس اوور چینی در بازار مبداء به نرخ ۱۳۰/۹۰۰ یوان در نمایندگی‌های Jetour قاب خرید است. این رقم برابر با ۷۸۸/۰۱۸/۰۰۰ تومان است. یعنی این احتمال وجود دارد که پرستیژ با قیمت پایه حدود یک و نیم میلیارد تومان وارد بورس کالا شود.

هزینه سرویس‌های دوره‌ای پرستیژ در چین

بررسی هزینه‌ سرویس‌های دوره‌ای این خودرو در چین، آمار و ارقام جالبی را به ما نشان می‌دهد. براساس اخبار مراجع رسمی، هزینه سرویس دوره‌ای ۵/۰۰۰ کیلومتر این کراس اوور چینی رایگان است.

سرویس ۱۰/۰۰۰ کیلومتر این خودرو ۴۳۵ یوان (۲/۶۱۸/۷۰۰ تومان) و در ۱۵/۰۰۰ کیلومتر مالک بابت تعویض روغن و فیلترها، ۳۲۷ یوان (۱/۹۶۸/۵۴۰ تومان) پرداخت خواهد کرد.

سرویس ۲۰/۰۰۰ کیلومتری پرستیژ در چین هم ۴۳۵ یوانی است. اما سرویس ۳۰/۰۰۰ کیلومتری این خودرو به دلیل تعویض روغن ترمز، ۶۸۹ یوان (۴/۱۴۷/۷۸۰ تومان) هزینه دارد.

این هزینه در ۴۰/۰۰۰ کیلومتر برای پرستیژ به علت تعویض روغن گیربکس به ۱۳۳۱ یوان (۸/۰۱۲/۶۲۰ تومان) می‌رسد. اما تا کیلومتر ۸۰/۰۰۰ دیگر نیازی به تعویض روغن گیربکس این خودرو نیست.

سرویس ۵۰/۰۰۰ کیلومتر این خودرو هم ۴۳۵ یوانی است و بیشترین رقم بابت هزینه سرویس‌های دوره‌ای پرستیژ در چین مربوط به کیلومتر ۱۲۰/۰۰۰ است.

فیدلیتی پرستیژ
فیدلیتی پرستیژ

در این سرویس نمایندگی روغن موتور، فیلترهای هوا، فیلتر سوخت، روغن ترمز و روغن گیربکس را تعویض می‌کند. در ازای این سرویس نمایندگی ۱/۵۸۵ یوان (۹/۵۴۱/۷۰۰ تومان) از مشتری چینی خود دریافت خواهد کرد.

اگر مالک این خودرو در چین بخواهد روغن موتور را خود به صورت آزاد از نمایندگی خریداری کند، باید مبلغ ۱۸۹ یوان (۱/۱۳۷/۷۸۰ تومان) به حساب نمایندگی واریز کند.

فیلتر روغن فیدلیتی پرستیژ در چین ۱۳ یوان (۷۸/۲۶۰ تومان) است و این رقم برای روغن ترمز به ۷۴ یوان (۴۴۵/۴۸۰ تومان) می‌رسد.

فیلتر هوای موتور آن ۳۵ یوان (۲۱۰/۷۰۰ تومان) است و قیمت روغن گیربکس آن به ۴۲۰ یوان (۲/۵۲۸/۴۰۰ تومان) می‌رسد. ست شمع‌های موتور این خودرو هم در نمایندگی‌های جتور، ۱۴۸ یوان (۸۹۰/۹۶۰ تومان) است.

بیشتر بخوانید:

تارا اتوماتیک V4 ایران خودرو با مشخصات جدید

قیمت کشنده و کامیون حدود ۲۵ درصد گران شد

سانگ یانگ اسم خود را به دلیل «بدنامی» در صنعت خودرو تغییر خواهد داد

قیمت هوندا ایرانی از ۵۰ میلیون تومان گذشت + موتورسیکلتی که ۲۰۰ میلیون گران شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط