FMC T5 با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد

از دست ندهید

FMC T5 فردا موتورز یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان در ایران قیمت دارد. خریداران این مبلغ را برای مالکیت خودرویی پرداخت می‌کنند که دانگ فنگ در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌کرد. اکنون چینی‌ها می‌توانند نمونه فیس‌لیفت این خودرو را در کشورشان خریداری کنند. اما فردا موتور نه تنها فعلاً قصدی برای عرضه نمونه فیس‌لیفت آن ندارد، بلکه همچنان T5 را با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ توربو برای این خودرو در ایران به فروش می‌رساند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – FMC T5 لوکس ترین کراس اوور فردا موتورز است. خودرویی که آخرین زمان عرضه آن در بازار خودرو چین مربوط به ۴ سال پیش و آمار فروش آن در کشور مبداء بسیار پایین است.

با یک جستجوی ساده‌ در وب‌سایت‌هایی چینی آمار فروش ماهانه این خودرو را می‌توان مشاهده کرد. اما باید توجه داشت که این آمار مربوط به نسخه فیس‌لیفت این خودرو است. اما حتی نمونه فیس لیفت T5 هم در آخرین آمار افت فروش بسیار شدیدی را تجربه می‌کند.

آمار فروش FMC T5 فیس‌لیفت در بازار خودرو چین
آمار فروش نسخه فیس‌لیفت FMC T5 در سال ۲۰۲۲
آمار فروش نسخه فیس‌لیفت FMC T5 در سال ۲۰۲۲

تنها آمار رسمی از فروش نسخه فیس‌لیفت FMC T5 در بازار خودرو چین مربوط به سه ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی است. این خودرو کراس اوور دانگ فنگ ماه ژانویه (دی – بهمن سال ۱۴۰۰) سال جاری میلادی را با فروش ۷۷۲۲ دستگاهی در چین شروع کرد.

اما هیچ اخباری از فروش T5 در طول ماه‌های فوریه، مارس، آوریل، می، جون، جولای و آگوست در سال جاری میلادی نیست. البته رسانه‌های چینی فروش این خودرو در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) را به میزان ۱۰۳۳ دستگاه اعلام کردند.

آخرین آمار فروش T5 در بازار خودرو چین هم مربوط به ماه اکتبر (مهر – آبان) است. FMC T5 در این ماه فقط ۶۳۴ مشتری در کل کشور چین داشت که نشان می‌دهد T5 وارد دوران افول فروش خود شد.

این احتمال وجود دارد که فردا موتورز زمانی این خودرو را به عنوان نسخه به روز T5 وارد بازار ایران کند که کاملاً از خط تولید خود در چین خارج شده‌باشد. چرا که روال عرضه بسیاری از خودروهای دانگ فنگ در ایران به همین منوال است.

قوای محرکه FMC T5 در ایران
موتور FMC T5 فردا موتورز
موتور FMC T5 فردا موتورز

فردا موتورز این کراس اوور دانگ فنگ را با موتور ۱/۵ لیتری توربو که با کد ۴J15T تولید می‌شود در ایران عرضه کرد. این موتور ساخت DAE – مخفف Harbin DongAn Automotive Engine Manufacturing Co – کشور چین است.

DAE متخصص تولید موتورهای ۱/۳ تا ۲ لیتری چینی است و می‌تواند هم زمان گیربکس‌های دستی و اتوماتیک را نیز برای موتورهای خود تولید کند.

این موتور با حجم دقیق ۱۴۶۸ سی سی قادر است ۱۱۵ کیلووات یا ۱۵۶ متریک اسب بخار نیرو تولید کند. در کاتالوگ موجود در سایت فردا موتورز هم رقم ۱۵۶ به عنوان اسب بخار اعلام شد که نادرست است.

در حقیقت، معادل اسب بخاری این نیرو ۱۵۳.۸ است که در دور ۵۰۰۰ در دسترس راننده قرار می‌گیرد. البته برخی از سایت‌های چینی میزان نیروی واقعی این موتور را ۱۰۶ کیلووات یا ۱۴۲.۱ اسب بخار اندازه‌گیری کردند.

گشتاور خروجی این موتور بر اساس اعلام DAE معادل ۲۳۰ نیوتن متر است که در دور ۴۶۰۰ به حداکثر توان خود می‌رسد. کمپانی سازنده این موتور سوخت استاندارد برای به‌کار انداختن آن را ۹۲ اکتان اعلام کرد که پیدا کردن آن در کشورمان دشوار به نظر می‌رسد.

تمامی نیروی این موتور از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که عالی به نظر می‌رسد. اما سوال اینجاست که فردا موتور چرا نسخه قوی‌تر موتور ۱/۵ لیتری توربو FMC T5 را به ایران نیاورد؟

مشخصات موتور ۱/۵ لیتر توربو ۱۸۸ اسب بخاری FMC T5 که به ایران نیامد
موتور ۱/۵ لیتر توربو ۱۸۸ اسب بخاری FMC T5
موتور ۱/۵ لیتر توربو ۱۸۸ اسب بخاری FMC T5

همانطور که بسیاری از خودروهای چینی را می‌توان با موتور و گیربکس‌های مختلف سفارش داد و خرید، FMC T5 هم فقط با موتور ۱۵۳ اسب بخاری در چین وجود ندارد.

بلکه موتور دیگری با حجم دقیق ۱۴۷۶ سی سی که مجهز به توربوشارژ است هم از سوی دانگ فنگ برای این خودرو پیش‌بینی شده‌است. اما مشخص نیست که چرا فردا موتورز این موتور را برای نمونه ایرانی این خودرو انتخاب نکرد.

این قوای محرکه با کد DFMC15TP1 تولید می‌شود و ساخت خود دانگ فنگ است. دانگ فنگ از این موتور در بسیاری از محصولات خود استفاده می‌کند.

قدرت خروجی این موتور بر روی FMC T5 برابر با ۱۴۰ کیلووات یا ۱۹۰ متریک اسب بخار است که معادل ۱۸۷.۷ اسب بخار است. این قدرت در دور ۵۲۰۰ در اختیار راننده قرار دارد. گشتاور خروجی این قوای محرکه به ۳۰۰ نیوتن متر می‌رسد که در میان دورهای ۲ هزار تا ۴ هزار قابل استفاده است.

نکته قابل توجه این است که این موتور بر روی کراس اووری چون Haoji که محصول دانگ فنگ است با ۳۰۰ دور افزایش دوران به ۲۰۴ اسب بخار رسید که گشتاور آن نیز ۳۰۵ نیوتن متر است.

تمامی توان موتور DFMC15TP1 از طریق گیربکس ۷ سرعته DCT تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و بنزین قابل استفاده در آن می‌بایست حداقل اکتان ۹۲ را داشته باشد.

حال سوال اینجاست که چرا فردا موتورز این موتور قوی‌تر را برای FMC T5 انتخاب نکرد؟ آیا دانگ فنگ حاضر به ارائه موتور تولید خود به ایران نشد یا انتخاب این قوای محرکه برای فردا موتورز صرفه اقتصادی بیشتری داشت؟

امکانات رفاهی FMC T5 فردا موتورز

نمونه‌ای که فردا موتورز در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌دهد دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی است. حال آنکه چینی‌ها می‌توانند این خودرو را با رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز خریداری کنند.

از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری و ایربگ پرده‌ای برای سرنشینان جلو اشاره کرد.

در بخش امکانات دستیار راننده T5 مواردی چون سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، استارت / استاپ موتور (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در این خودرو وجود دارند.

سقف پانورامیک T5 قابل باز و بسته‌شدن است. روف رک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، صندوق عقب برقی، تنظیم دستی زاویه فرمان، لیور دنده برقی، صفحه نمایش ۷ اینچی کلاستر، دوربین ثبت وقایع (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری (محصول فردا موتورز فاقد صندلی برقی برای سرنشین کناری است)، صندلی‌های ردیف دوم با قابلیت تنظیم دستی پشتی و کفی (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، مانیتور ۱۲.۴ اینچی لمسی، قابلیت اتصال WiFi، فرمان صوتی (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، امکان روشن‌کردن موتور و سیستم تهویه با ریموت (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، ۴ اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ‌های LED، چراغ‌های روشنایی روز، نورپردازی داخلی، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، برف‌پاکن عقب، تهویه تک نقطه‌ای، خروجی تهویه برای سرنشینان عقب (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است) و فیلتر PM2.5 تکمیل کننده امکانات رفاهی T5 هستند.

قیمت MC T5 در بازار خودرو چین
FMC T5 فردا موتورز در کنار نسخه فیس‌لیفت (سفید رنگ)
FMC T5 فردا موتورز در کنار نسخه فیس‌لیفت (سفید رنگ)

گرانترین نسخه T5 در چین، ۱۱۴.۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ ۵/۱۰۰ تومانی یوان در امروز، معادل ۵۸۵/۹۹۰/۰۰۰ تومان است.

گرانترین مدل از این خودرو دارای ظرفیت ۷ سرنشین و موتور ۱۹۰ متریک اسب بخاری است که چنین نمونه‌ای در ایران موجود نیست. اما اگر بخواهیم براساس قوای محرکه به قیمت‌های T5 در چین نگاه کنیم باید گفت که لوکس‌ترین، گران‌ترین و فول‌ترین نمونه‌ T5 که ۵ نفره و دارای موتور ۱۵۶ متریک اسب بخاری است، ۹۲.۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم برابر است با ۴۷۳/۷۹۰/۰۰۰ میلیون تومان.

FMC T5 فردا موتورز در کنار نسخه فیس‌لیفت (سفید رنگ)
FMC T5 فردا موتورز در کنار نسخه فیس‌لیفت (سفید رنگ)

فردا موتورز FMC T5 را یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرد. این رقم ۱۰/۴ درصد بالاتر از قیمت قبلی این خودرو است که یک میلیارد و چهل و نه میلیون تومان اعلام شده‌بود.

قیمتی که این خودروساز داخلی برای T5 در نظر گرفته‌است، ۱۴۴/۶ درصد بالاتر از مبلغی است که چینی‌ها این ورژن را می‌توانند در کشور خودشان خریداری کنند. یعنی هر ایرانی برای خرید یک T5، تقریباً پول دو و نیم T5 را پرداخت می‌کند! البته تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌های تولید و بسیاری از هزینه‌های پنهان در این اختلاف قیمت تأثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید:

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 

بی وای دی ATTO3 ؛ ارزان‌ترین خودرو BYD در اروپا چه ویژگی‌هایی دارد؟

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته‌خواهند شد؟ پیش بینی آینده بازار

مشکل شماره گذاری کامیون در کشور / وضعیت قیمت کامیون




5 دیدگاه

    • هدف من دفاع از فردا موتورز یا t5 نیست به هیچ عنوان، ولی استحضار داشته باشید تک تک ماشینهایی که توسط شرکتهای دیگر مونتاژ کار مانند مدیران خودرو، کرمان موتور و یا گروه بهمن به مصرف کننده مظلوم ایرانی عرضه میشود دقیقا همچین شرایطی دارد چه از نظر قیمتی و چه از نظر سایر موارد مطرح شده..

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط