بزرگ‌تر و جسورتر؛ هیوندای کونا جدید رسماً معرفی شد!

از دست ندهید

هیوندای کونا جدید به طور اساسی بازطراحی شد تا جای پای خود را در بازار پرشور کراس اوورها محکم‌تر کند. خبر رونمایی از نسل جدید این خودرو در حالی منتشر شد که، نسل قبلی آن به زودی وارد بازار خودرو ایران خواهد شد.

هیوندای کونا جدید
هیوندای کونا جدید

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – تصاویر اولیه از هیوندای کونا جدید ساعاتی پیش منتشر شد. هیوندای عنوان کرد که این خودرو قرار است در اواسط سال ۲۰۲۳ وارد بازار شود.

کونا جدید از کانسپت جسورانه Hyundai Seven concept که در سال گذشته دیدیم الهام گرفته‌است. از جمله اشتراکات این خودرو با سون کانسپت می‌توان به خط نوری باریک در جلو، درب موتور و المان‌های طراحی درشت اشاره کرد.

هیوندای کونا جدید ۱۵۰ میلی‌متر طولانی‌تر از Kona فعلی (با ۴۳۵۵ میلی‌متر)، ۲۵ میلی‌متر عریض‌تر و روی فاصله بین دو محور آن ۶۰ میلی‌متر بلندتر است.

هیوندای می‌گوید نتیجه این افزایش‌ها «فضای نشیمن حداکثری» در کابین این خودرو است. مهمترین نکته در داخل این خودرو اما نمایشگر دیجیتالی شبیه به Ioniq 5 – به شکل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است.

این صفحه نمایش با دکمه‌های فیزیکی برای کنترل آب و هوا و صندلی‌های گرم‌کن‌دار روی یک ماژول شناور در زیر آن همراه شده‌اند.

در داخل کونا جدید همچنین فضای اضافی برای سرنشینان و همچنین چمدان‌ها هم در جلو و هم در عقب ایجاد شده‌است. برخی از این موارد را می‌توان در کنسول مرکزی کونا جدید مشاهده کرد. جایی که طراحان شیفتر دنده را به ستون فرمان منتقل کردند تا فضای اضافی در این بخش از کابین آزاد شود.

این خودرو همچنین برای زیادتر شدن فضای صندوق بار طراحی شده‌است. این فضای بار اکنون بزرگتر از ظرفیت ۳۷۴ لیتری فعلی کونا است که شرایط ایده‌آلی را برای حمل اسباب و لوازم فراهم می‌کند.

حضوری جسورانه در جاده‌ها
هیوندای کونا جدید
هیوندای کونا جدید

SangYup Lee، معاون اجرایی و رئیس طراحی هیوندای گفت که هیوندای کونا جدید برای بیان یک “حضور جسورانه و پویا” در جاده‌ها ساخته‌شده‌ است. او افزود: “Kona از هر نظر تکامل یافت. این خودرو اکنون طیفی وسیع از تنوع برای تبدیل شدن به یک سبک زندگی است.»

کونا جدید روی همان پلتفرم K3 ساخت هیوندای تولید خواهد شد که برند KIA هم نیرو جدید را بر اساس آن می‌سازد. این بدان معناست که انتظار می‌رود طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های مشابه در کونا جدید موجود باشد.

احتمالاً به زودی نسخه‌های بنزینی، هیبریدی و الکتریکی این خودرو در بازارهای کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد. در این بین مدل اسپرت N-Line را نیز نباید فراموش کرد. گرچه فعلاً هیچ خبری در مورد Kona N جدید نیست.

مشخصات فنی هیوندای کونا جدید

احتمالاً Kona EV با همان پیشرانه‌ای تولید خواهد شد که خودروی فعلی و کیا نیرو EV با آن در جاده‌ها تردد می‌کنند. یک باتری ۶۴.۸ کیلووات ساعتی – مناسب برای برد ۲۸۵ مایل (۴۵۸ کیلومتر) و زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد DC در ۴۳ دقیقه – و موتوری که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ پوندفوت (۲۵۵ نیوتن‌متر) گشتاور دارد. با این موتور انتظار می‌رود که کونا جدید برای عبور از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۷.۸ ثانیه و مشابه Niro EV زمان نیاز داشته باشد.

احتمالاً نسخه هیبریدی این خودرو هم از همان موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و موتور الکتریکی ۴۳ اسب بخاری استفاده کند که مجموعاً ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۹ پوند فوت (۲۷۰ نیوتن‌متر) گشتاور تولید می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که موتور ۱ لیتری بنزینی کوچک ۱۱۸ اسب‌بخاری که در کونا قبلی استفاده می‌شد در مدل جدید هم مشاهده شود.

با توجه به اینکه کونا و Niro اشتراکات فراوانی با هم دارند، پیش‌بینی می‌شود یک گزینه پلاگین هیبریدی نیز در Kona جدید وجود داشته باشد.

کیا Niro PHEV از موتور ۱.۶ لیتری بنزینی همراه با یک موتور الکتریکی بزرگتر استفاده می‌کند و قدرت را به ۱۸۰ اسب بخار افزایش می‌دهد. پیمایش صرفاً الکتریکی این خودرو هم در حدود ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) است.

قیمت هیوندای کونا جدید

براساس پیشرانه انتخابی، دیزاین این خودرو هم دستکاری خواهد شد. مدل EV دارای جزئیات گرافیکی پیکسلی در بیرون خودرو است.

در حالی که مدل‌های هیبریدی و احتراق داخلی دارای ورودی‌های هوا در جلوی این خودرو هستند. مدل N-Line هم یک اسپویلر بزرگ به بخش انتهایی این کراس اوور زیبا اضافه می‌کند.

قیمت هیوندای کونا جدید اوایل سال آینده میلادی مشخص خواهد شد. اما احتمالاً از قیمت پایه فعلی هیوندای کونا که ۲۳/۶۲۵ پوند است بالاتر خواهد بود. قیمت مدل EV این خودرو هم که در حال حاضر از ۳۲/۴۵۰ پوند شروع می‌شود بالاتر از مرز ۳۵/۰۰۰ پوند خواهد بود.

هیوندای کونا در ایران

خرداد ۱۳۹۷ مدل‌هایی از هیوندای کونا به گمرک ایران رسیدند و کرمان موتور قصد داشت تا این کراس اوور را در بازار ایران عرضه کند. اما تحریم صنعت خودرو باعث شد این پروژه متوقف شود.

حال کرمان موتور قصد دارد به زودی پنج مدل هیوندای i10، هیوندای i20، هیوندای اکسنت، هیوندای النترا و هیوندای کونا را با واردات CBU در ایران به فروش برساند. اما احتمالا هیوندای کونا کرمان موتور، نسل قبلی این کراس اوور هیوندای در بازار ایران خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اولین خودرو ایران ؛ از اشتباه تاریخی تا واقعیت

بررسی پیکاپ دیار L7 پلاس یا همان Zhongxing Terralord محصول ZX Auto

گرانترین موتورسیکلت ها در کشور را بشناسید + قیمت و مشخصات فنی

چانگان UNI-K به گمرک ایران رسید / همه چیز درباره کراس اوور احتمالی سایپا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط