قیمت هوندا ۱۲۵ در بازار به جایی رسیده است تا این عامه پسندترین موتورسیکلت از دسترس قشر کم درآمد دورتر شود. نتیجه بررسی بازار موتورسیکلت چه می گوید؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: اگر قصد خرید موتورسیکلت صفر کیلومتر دارید و پنجاه میلیون تومان در کارتتان نیست، از این کار صرف نظر کنید! چرا که ارزانترین موتورسیکلت بنزینی بازار یعنی هوندا ۱۲ حالا چنین قیمتی دارد!
قیمت هوندا کویر ۲۰۰ ،در کارخانه ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و در بازار ۵۱ میلیون تومان قیمت دارد.
در این شرایط، یاماها ان مکس که قیمت جهانی حدود هفتاد میلیون تومان دارد و در کشوری مانند ترکیه به عنوان پیک موتوری استفاده میشود، در مدل پایه به قیمت ۱۵۵ میلیون تومان در کشور ما معامله میشود.
قیمت هوندا کلیک صد هزار پزویی در فیلیپین (شصت میلیون تومان) هم، اینجا به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است.
اما با این قیمتها خریداری هم هست؟ از موتورفروشان پرسیدیم.
مردم دیگر توان خرید ندارند
صاحب یکی از فروشگاههای موتور معروف در خیابان هفده شهریور تهران به بیت ران گفت: “قیمتها آن قدر بالا رفته که مردم دیگر توان خرید ندارند. بازار نسبت به دو ماه پیش هم افت کرده و خرید و فروش راکد است.”
فروشنده یک فروشگاه دیگر در گمرک تهران هم گفت: “ما فقط محصولات اسکوتری برند، مانند یاماها و هوندا را میفروشیم.
مشتریهای ما معمولا از دسته لاکچری سوارها هستند و توان مالی خوبی دارند. اما با این وجود فروش ما هم کاهش داشته و بازارمان راکد است.”
به گفته وی: “قیمتها آنقدر بالا رفته که توان خرید مردم هر روز کمتری میشود.”
اما مسئول یک فروشگاه در خیابان دماوند تهران معتقد است: “چون ما به صورت اقساطی میفروشیم اوضاعمان خوب است. هفته پیش ۲۰۰ دستگاه هوندا ۱۲۵ آوردیم که تمام شد!”
هر چند برخی از فروشگاههای موتورسیکلت سعی دارند شرایط را عادی و حتی پر رونق نشان دهند، اما جستجوی خبرنگار بیت ران در سایتهای خرید و فروش و گفت و گو با فروشندگان این وسیله نقیله، از رکود شدید بازار این محصول حکایت دارد.
فروش هوندا ۱۲۵ حدود سی درصد کاهش داشته است
بهمن ضیا مقدم رییس انجمن صنعت موتورسیکلت کشور در مصاحبه اختصاصی به بیت ران گفت: “فروش موتورهای طرح هوندا ۱۲۵ حدود سی درصد کاهش داشته و برخی از مشتریان این محصول، به سمت خرید اسکوترهای چینی ارزان قیمت رفتهاند.”
وی در بیان دلیل این اتفاق گفت: “چرا که اسکوترها به خاطر وجود فلاپها محافظت خوبی از بدن راکب میکنند و صدا و لرزش این نوع از موتورها نیز کم است. از طرف دیگر هر چند قانون، تردد موتورهای کاربراتوری قدیمی و دودزا را ممنوع کرده است اما به دلیل نبود منع معامله و بیمهگذاری آنها، خریداران آن که عمدتا برای کار و امرار معاش اقدام به خریدش میکنند، از اقشار ضعیف جامعه هستند و ترجیح میدهند موتورسیکلتهای فرسوده و ارزان قیمت قدیمی را بخرند، تعمیر کنند و سوار شوند.”
برای آگاهی بیشتر راجع به قوانین موتورسیکلتهای فرسوده گزارش منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد را بخوانید.
بیشتر بخوانید:
۱۰ موتورسیکلت مناسب استفاده برای مبتدیان
انجمن صنعت موتورسیکلت به دنبال توقف تولید طرح هوندا ۱۲۵ است
منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد
بررسی و قیمت موتورسیکلت یاماها ان مکس ۱۵۵ ؛ پرشتاب اما خشک
با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید
کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید
تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلتها چگونه انجام میشود؟
معرفی انواع کلاه کاسکت + کاربرد انواع کلاه کاسکت ها را بدانید
قوی ترین اسکوتر های جهان در سال ۲۰۲۱ + قیمت اسکوتر در بازار جهانی
کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور سیکلت چهارسیلندر پلاک ملی
تجربه استفاده از اسکوتر برقی و چگونگی استفاده + فیلم اختصاصی بیت ران
واقعا چرا؟ حتی مطالعه این چند خط مقاله انرژی منفی و حس بدبختی به آدم القا میکنه.هیچ چیز سر جاش نیست…