قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 

از دست ندهید

مدیرعامل گروه بهمن موتور با اشاره به به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW از تجربه کار با قالب‌سازان چینی برای اولین بار گفت.

بیت ران – بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن موتور در گفت و گو با بیت ران با تاکید بر اینکه سیاست کاری‌ها صنعت خودرو را به این روز انداخته است، به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW اشاره کرد و تجربه کار با قالب‌سازان چینی برای اولین بار را یادآور شد.

قرار داد مهرکام پارس بهمن موتور

سیاسی‌کاری‌ها صنعت خودرو را به این روز انداخت
بیت ران: همکاری بین ایران خودرو و ساپکو تا سال ۸۱ بسیار مطلوب بود. اما به یکباره این دو شرکت دو نیمه شدند؛ موسس شرکت ساپکو قصد داشت به سمت رنو، و ایران خودرو به قصد ادامه پروژه سمند به سمت فیات برود. درباره آن روزها توضیح دهید.

علیمرادلو: آن روزها من جمله‌ای داشتم با این مضمون که آن چیزی که ماندگار است تغییر است. همه روزی می‌روند، اما خوب است که این رفتن‌ها با سازندگی یا براین اساس باشد که کار را طوری تحویل نفر بعدی دهیم که انجام دهد. آن زمان آقای ویسه، موسس شرکت ساپکو به دنبال پلتفرم مشترک رفت، و معتقد بود که باید برای دو خودروساز پلتفرم مشترکی تعریف کنیم. در بسیاری از خودروها برای اولین بار کانسپت تعریف می‌شد و موضوع بسیار جدیدی بود که آقای غروی مدیرعامل وقت ایران خودرو با آن مشکل داشت. مدیرعامل ایران خودرو معتقد بود که باید خط سمند را ادامه دهیم.

از آن سال به بعد انتظارات هم تغییر کرد و منم گفتن‌ها وضعیت را به جایی رساند که در آن هستیم. در این سال‌ها افراد به دنبال گرفتن نتایج زحمات‌شان بودند و فکر می‌کردند وقت آن رسیده که پس از آن زحمات به طور مثال یک سرمایه‌گذار بزرگ در بخش خصوصی باشند نه کارمند دولت. خیلی‌ها فکر می‌کردند اختلاف بین آقای ویسه و آقای غروی است، ولی در واقع اختلاف بین سلایق و کم شدن صبر و تحمل‌ها و البته سیاسی کردن موضوع بود. چون سیاسی کردن در کل اصول را تغییر می‌دهد.

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
مهرکام پارس
قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 
بیت ران: در همان سال‌ها، مهرکام پارس پروژ‌ه‌ای را با شرکت ب ام و بسته و از این شرکت تولید قطعات خودرو را خواسته بود. این شرکت چطور با مهرکام پارس آشنا و خواستار همکاری شده بود؟

علیمرادلو: برنامه ما در مهرکام پارس این بود که در اشل جهانی مطرح شویم. در نتیجه از همان ابتدا به دنبال فرصت برای رسیدن به این هدف‌مان بودیم. در این زمینه دفتری را در تورینو که مرکز مهندسی و طراحی قطعات خودرو دنیا بود، اجاره کردیم و از آنجایی که چینی‌ها قصد تولید خودروی چینی در همکاری با شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی داشتند – در حالیکه به دلیل هزینه‌های بسیار این اتفاق نیفتاد-، از ما در زمینه قطعه‌سازی سپر و داشبورد کمک خواستند. ما نیز برای به دست آوردن تجربه و شرکت در بحث تولید خودرو، درخواست آنها را پذیرفتیم.

قرار داد مهرکام پارس بهمن موتور

تجربه کار با قالب‌سازان چینی برای اولین بار

من با کمک دوستان ایتالیایی خود و با دو میلیون یورو پول تولینگ، برای اولین بار تجربه کار با قالب‌سازی چینی را شروع کردم. البته بسیاری از کارهای مهندسی آن را ما در ایران، و ساخت را آنها انجام می‌دادند. در این پروژه ۷۵ میلیون یورو درآمد وارد کشور کردیم.

با شروع رفت و آمد با چینی‌ها در سال ۲۰۰۴ به این نتیجه رسیدیم که یک شرکت چینی در چین ایجاد کنیم و قرار شد ما یک کارخانه‌ سپر و داشبوردسازی در چین داشته باشیم. ولی در روزی که قرار بود قرارداد آن امضا شود مدیرعامل وقت ایران خودرو مخالفت کردند و هیچ‌گاه آن داشبورد وارد مهرکام پارس نشد.

به موازات این اتفاق با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و از جمله نمایشگاه فرانکفورت و ایجاد غرفه‌ای مناسب و خارج از کلیشه که برای جای مناسب و شکل ظاهر آن هزینه زیادی هم کردیم، توانستیم نظر شرکت ب ام و را به خود جلب کنیم. در این نمایشگاه قراردادی را با این شرکت بستیم که بر اساس آن قرار شد قالب‌هایی که از تولید خارج می‌شوند و تولید آن برای بازار یدک در اروپا اقتصادی نیست را مهرکام پارس تولید، بسته‌بندی و ارسال کند.

در این رابطه چندین سفر برای گرفتن تاییدیه‌های لازم هم انجام شد، ولی متاسفانه این پروژه با جنگ خلیج فارس به حالت معلق درآمد که فکر می‌کنم هنوز هم این قرارداد معلق است.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ پیش بینی آینده بازار
داستان تولد سمند؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالب‌سازی فیات
پیشرانه جدید تیبا چه مشخصاتی دارد؟
تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ
خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد / تکلیف حواله‌داران BYD چیست؟
دیگنیتی پرستیژ قوی‌ترین کراس اوور چینی بازار ایران ، پرقدرت تنها روی کاغذ
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما



1 دیدگاه

  1. من با سفارش آقای غروی در یکی از زیر مجموعه های .. جذب شدم بسیار هم ممنون، اما جو آنجا بسیار نامتلاطم و دائم در حال عوض کردن این مدیر و آن مدیر و اصل کار زمین گذاشته شده بود،

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط