خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ پیش بینی آینده بازار

از دست ندهید

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ کدام خودروها و از سوی چه شرکت‌هایی عرضه خواهند شد؟ جزئیات هزینه‌های گمرکی، سود فروشنده و … چقدر است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: با باز شدن واردات خودرو و مشخص شدن برخی از محتمل‌ترین مدل‌های خودرو و شرکت وارد کننده‌اش، حالا می‌توان تخمینی از قیمت فروش خودروهای وارداتی در کشور داشت.

طبق آیین‌نامه واردات وزارت صمت خودروهای از ۱۰ تا بیست هزار یورو امکان واردات را دارند و ترجیح وزارت صمت، واردات خودروهای ۱۰ هزار یورویی است.

طرح آزادسازی واردات خودرو

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت و گوی اختصاصی به بیت ران گفت: “پیش‌بینی من این است که دو دسته خودرو وارد خواهد شد؛ خودروسازان نیمه دولتی (ایران خودرو و سایپا) به سمت واردات خودروهای ارزان قیمت خواهند رفت و با توجه به تجربه‌های قبلی‌شان که مشخص می‌کند شناخت درستی از بازار مصرف در کشور ندارند، خودروهای کم توان و کم ارزش را وارد می‌کنند که احتمالا فروش نخواهند رفت و شکست خواهند خورد. از طرفی خودروسازان خصوصی واردات خودروهای نزدیک به بیست هزار یورویی را در دستور کار خود قرار می‌دهند که اگر انتخاب درستی داسته باشند، موفق خواهند بود.”

در این گزارش چند خودرو که احتمال واردات بالایی را دارند با قیمت جهانی معرفی می‌کنیم. سپس با بررسی قیمت محصولات عرضه شده توسط شرکتی که بیشترین احتمال واردات یک مدل را دارند به تخمینی از قیمت نهایی خواهیم رسید.

با واردات خودرو و بنابر گفته‌های وزارت صمت “اقشار کم درآمد و ضعیف هم در آیین‌نامه واردات مد نظر قرار گرفته‌اند”، شما اما کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟ جزو دسته کم درآمد هستید و انتخاب شما رنو ساندرو ۲۰۲۲ با ۶۳ اسب‌بخار و دنده‌ای به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان است، یا ترجیح می‌دهید هیوندایی النترا جدید (رده کم آپشن) با گیربکس CVT دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را بخرید؟

هزینه‌های تعرفه گمرکی، سود فروشنده و …

برای درک بهتر قیمت نهایی، هزینه‌های واردات خودرو را به دو بخش تقسیم می‌کنیم.

لازم به ذکر است تمامی قیمت‌ها به صورت دست پایین‌ترین حالت ممکن محاسبه شده‌اند و مواردی مانند سود واسطه‌گری برای دور زدن تحریم‌ها هم در نظر گرفته نشده‌اند.

۱- هزینه‌های واردات از مبدا تا گمرک شامل: قیمت خام خودرو + ۱۰۰۰ یورو هزینه حمل (بسته به این که مبدا کجاست) + ۵% هزینه‌های مرز ورودی و انبار داری و … + ۱۰% تعرفه شناور گمرک (کم‌ترین میزان ممکن) + ۵% ناوگان وزارت بهداشت + هزینه اسقاط چهار خودرو (هر خودرو ۳۵ میلیون تومان)

۲- هزینه‌های از گمرک تا رسیدن به دست مشتری شامل: ۱۰% هزینه نیروی انتظامی + ۲% شماره‌گذاری + ۱۰% هزینه مالی شرکت وارد کننده (هزینه‌های سربار شرکت، هزینه‌های فصلی و تبلیغات) + ۵% هزینه گارانتی + ۱۵% سود فروشنده (به علت عرضه خودروها در بورس، مازاد این سود به جیب دولت خواهد رفت) + ۹% مالیات بر ارزش افزوده

قیمت یورو در این محاسبات ۳۷ هزار تومان لحاظ شده است.

برای سهولت محاسبه باید گفت این هزینه‌ها برای خودروهای محدوده ۱۰ هزار یورویی حدود ۱۲ هزار یورو (معادل ۴۵۰ میلیون تومان) و برای خودروهای محدوده ۲۰ هزار یورویی حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ یورو (معادل ۷۶۰ میلیون تومان) است.

در واقع، اگر قیمت خرید خودرو در مبدا را با هزینه‌هایی که در بالا آمده جمع کنید، قیمت حدودی فروش به دست می‌آید.

ساندرو ۲۰۲۲ با پارس خودرو

رنو ساندرو ۲۰۲۲ جدید با توجه به محبوبیت مدل‌های پیشین و وجود برخی از زیرساخت‌های خدمات و قطعات و … در کشور در صورت نبود تحریم واردات خودروهای فرانسوی، می‌تواند یکی از گزینه‌های واردات باشد.

شرکت پارس خودرو از زیر مجموعه‌های سایپا که مونتاژ محصولات اقتصادی رنو مانند تندر نود و ساندرو را در کارنامه خود دارد، محتمل‌ترین شرکت برای واردات این خودرو به نظر می‌رسد.

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی

مشخصات فنی ساندرو ۲۰۲۲ جدید چیست؟

نمونه پایه ساندرو ۲۰۲۲ حدود ۱۰ هزار یورو قیمت دارد که هیچ آپشنی ندارد و حتی شیشه‌های آن دستی است و تنها دو ایربگ دارد.

این خودرو با گیربکس دستی از یک پیشرانه کم‌رمق سه سیلندر یک لیتری به قدرت ۶۶ اسب بخار و گشتاور ۹۵ نیوتون‌متر استفاده می‌کند.

این خودرو فوق اقتصادی در صورت واردات و اضافه کردن هزینه‌ها و تعرفه‌ها حدود ۸۰۰ میلیون تومان به دست مشتری خواهد رسید.

از سوی دیگر پارس‌خودرو در حال حاضر کوییک ساده را عرضه می‌کند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتون‌متر گشتاور دارد و در بازار آزاد ۲۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

زاوه در این‌باره معتقد است: “خودروهای اقتصادی برند، کیفیت خیلی بالا و آپشن ندارند. چرا باید مصرف کننده چند برابر پول یک کوییک را به خودرویی مشابه بدهد که فقط لوگوی یک برند معروف روی آن چسبیده است و از نظر قوای فنی هم ضعیف‌تر است؟

وی افزود: “ضمنا بسیاری از مصرف‌کنندگان این دست از خودروها، برای کار و امرار معاش آن را می‌خرند و مسلما خود را اسیر هزینه‌های بالای قطعات و خدمات یک خودروی برند نخواهند کرد. در نتیجه احتمال شکست خوردن خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی به دلیل داشتن نمونه‌های ایرانی بسیار ارزان‌تر، زیاد است.”

هیوندایی kona، الانترا ۲۰۲۲ و i10 با کرمان موتور

هیوندایی Kona 2022 که زمزمه‌های وارداتش به گوش می‌رسد، هر چند در ارزان‌ترین نسخه با رده تجهیزاتی SE بیش از ۲۱ هزار یورو قیمت دارد، اما با فرض واردات چقدر فروخته خواهد شد؟

هزینه‌های گمرکی خودروهای وارداتی

نسخه پایه این خودرو با پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی که قادر است ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند، بعید است باب دل سانتافه سواران قدیمی باشد که شتاب کم خودروی‌شان با پیشرانه ۱۹۵ اسب بخاری GDI هم صدای‌شان را در آورده بود و به آن لقب یاتاقان هم داده بودند.

اما در صورت واردات، این خودرو حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما صبر کنید! تضاد منافع در کمین است.

KMC K7 از کرمان موتور در بازار آزاد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد

از سویی هیوندایی سانتافه مدل ۲۰۱۸ با کارکرد حدود ۳۰ هزار کیلومتر هم بیش از سه میلیارد تومان قیمت دارد.

هیوندایی Kona با پیشرانه ۱۴۷ اسب‌بخاری، گیربکس CVT و وزن ۱۴۵۰ کیلوگرمی احتمالا آن قدر بی‌رمق و بی‌هیجان خواهد بود که ممکن است باعث جهش قیمت سانتافه‌های ۱۹۵ اسب‌بخاری موجود در بازار کشور هم شود.

سناریو خوش‌بینانه این است که KMC J7 کاهش قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی پیدا کند، سانتافه‌های موجود هم بیش از یک میلیارد تومان ارزان شوند تا Kona در جای خودش بنشیند.

اما با توجه به تجارب قبلی از بازار خودرو و این موضوع که همواره بدترین سناریو برای این بازار پیش آمده است، می‌توان تصور کرد قیمت کونا به بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برسد، KMC با قیمت پیشین فروخته شود و قیمت مدل‌های موجود سانتافه هم بر اثر جو روانی ایجاد شده۷ اندکی پایین بیاید.

فربد زاوه کارشناس خودرو معتقد است: “مشتریان این خودروها احتمالا مالک‌های قدیمی همین مدل هستند که قصد دارند نمونه جدید را تهیه کنند و شانس فروش این دسته از خودروها بسیار بالاتر از خودروهای اقتصادی محدوده ۱۰ هزار یورویی است.”

هیوندایی i10

گزینه دیگری که وزارت صمت هم به آن اشاره کرده است و شانس بسیار زیادی برای ورود خواهد داشت، هیوندایی i10 جدید است.

هزینه‌های گمرکی خودروهای وارداتی

این خودرو با یک پیشرانه سه سیلندر یک لیتری قادر است تنها ۶۷ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند، در حالیکه گیربکس نسخه پایه هم، از نوع دستی پنج سرعته است.

اما همین خودرو که از مدل‌های موجود در بازار هم ضعیف‌تر است، ۱۴ هزار یورو قیمت دارد.

قیمت فروش این خودرو با احتساب حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه‌های گمرکی و … حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان خواهد بود.

این در حالی است که نمونه‌های مونتاژ مدل ۱۳۹۶ این خودرو در بازار حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که از پیشرانه قوی‌تر ۸۷ اسب بخاری و امکانات بیشتری هم بهره می‌برند.

پیش‌بینی می‌شود i10 جدید با همان قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومانی فروخته شود.

هیوندایی الانترا ۲۰۲۲

یکی از گزینه‌های احتمالی دیگر هیوندایی الانترا جدید است.

رده تجهیزاتی SE IVT الانترا که ارزان‌ترین گزینه قابل خرید است و ۲۱ هزار دلار قیمت دارد، دارای پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتون‌متر گشتاور است.

اما هیوندایی در این خودرو از گیربکس CVT استفاده کرده است که احتمالا یکی از نقطه ضعف‌های آن خواهد بود.

این خودرو با احتساب هزینه‌های گمرکی و … یک و نیم میلیارد تومان قیمت می‌گیرد.

اما … باید در نظر داشت که قیمت KMC J7 کرمان موتور در بازار آزاد به بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. از طرف دیگر نمونه ۲۰۱۸ صفر کیلومتر مونتاژی این خودرو هم در کشور دو میلیارد تومان قیمت دارد.

باز هم سناریو خوش‌بینانه این است که KMC J7 حدود ۶۰۰ میلیون تومان و هیوندایی الانترای ۲۰۱۸ نیز ۸۰۰ میلیون تومان ارزان شوند تا الانترا جدید در جای خودش قرار بگیرد.

در سناریو تلخ اما واقع‌بینانه، قیمت دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی احتمالا حداقل قیمتی است که برای الانترای جدید تعیین خواهد شد.

میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۲ با آرین موتور

یکی دیگر از شرکت‌های وارد کننده که در لیست وزارت صمت قرار گرفته است، آرین موتور است که نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران هم هست.

خودروی میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۲ هم شانس بالایی برای واردات دارد.

نمونه پایه این خودرو با گیربکس دستی و پیشرانه سه سیلندر یک لیتری تنها قادر به تولید ۷۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتون متر گشتاور است، که از لحاظ قوای فنی از تیبا هم ضعیف‌تر است.

اما همین خودرو حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ دلار قیمت دارد.

با احتساب هزینه‌های گمرکی حدود یک میلیارد تومن قیمت می‌گیرد.

نمونه‌های تمیز ۲۰۱۶ این خودرو در کشور حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، که به گیربکس اتوماتیک و آپشن‌های بیشتری هم مجهز هستند.

واردات خودرو ممنوع نیست
هزینه‌های گمرکی خودروهای وارداتی

اما قیمت یک میلیارد تومانی برای این مدل میتسوبیشی قابل تصور است و زاوه کارشناس خودرو در این زمینه به بیت ران گفت: این نوع خودروها با قوای فنی ضعیف احتمالا فقط به عنوان خودروی سوم افرادی که موقعیت مالی خوبی دارند، خریداری می‌شده است. اما حالا بعید است خریداری بابت یک خودروی گیربکس دستی و بسیار ضعیف چنین مبلغی پرداخت کند، هر چند این خودرو برند هم باشد. در نتیجه احتمال شکست این نوع از خودروها بسیار بالا است.”

MG3 توربو ۲۰۲۲ با وارد کننده نامشخص

بد نیست یک خودروی اقتصادی چینی را هم در بررسی خود بگنجانیم.

خودروی MG3 جدید نیز یکی از خودروهایی است که وزارت صمت وارد شدنش را محتمل دانسته است، اما این که چه شرکتی قرار است آن را وارد کند، هنوز مشخص نیست.

این خودرو قبلا توسط شرکت مدیا موتورز به وارد کشور می‌شد که در حال حاضر تنها کار خدمات پس از فروش را انجام می‌دهد و مدل MG 360 هم که توسط شرکت آذویکو وارد می‌شد که هنوز تعهدات معوقه دارد و پرونده وارد کننده‌اش هم در دادگاه باز است!

MG3 توربو ۲۰۲۲ در مدل پایه تنها با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه می‌شود و مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر توربو است که قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور است.

اما همین نسخه پایه در ارزان‌ترین حالت ممکن ۱۲ هزار و ۶۰۰ یورو قیمت دارد.

قیمت این خودرو در صورت عرضه حدود ۹۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

این در حالی است که پژو ۲۰۷ مولتی کالر با مشخصات فنی مشابه و گیربکس اتوماتیک شش سرعته، ۵۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در نتیجه به علت چینی بودن این خودرو و قیمت دو برابری‌اش نسبت به محصول مشابه ایرانی و گستردگی خدمات پس از فروش رقیب، احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

پیش بینی بازار خودرو پس از واردات
هزینه‌های گمرکی خودروهای وارداتی
هزینه‌های گمرکی خودروهای وارداتی

می‌توانیم خودروهای موجود در کشور را به چهار دسته: خودروهای ایرانی، خودروهای مونتاژی (چینی)، خودروهای وارداتی کارکرده و خودروهای وارداتی صفر کیلومتر جدید تقسیم بندی کنیم.

در صورت واردات با نرخ فعلی ارز و تعرفه‌ها و عوارض موجود، می‌توان پیش بینی کرد، خودروهای وارداتی قیمت‌های بسیار بالایی به خود بگیرند در حالی که عمدتا از لحاظ مشخصات فنی و امکانات از نسل‌های قدیمی موجود خودشان هم ضعیف‌تر هستند.

از طرفی تضاد منافع شرکت‌های مونتاژکار خصوصی که قرار است واردات خودرو را هم انجام دهند و همچنین بررسی قیمت محصولات‌شان در بازار آزاد، بیانگر این است که آنها قصد دارند قیمت خودروهای وارداتی‌شان را مدیریت کنند تا لطمه ای به محصولات مونتاژی چینی‌شان وارد نشود.

خودروسازان خصوصی احتمالا به جای کاهش قیمت محصولات‌شان، آن را با طرح های ویژه و اقساط متنوع و … خواهند فروخت و در این بخش از بازار مشتریان را همچنان حفظ خواهند کرد.

از طرفی تجربه بازار خودرو کشور نشان می‌دهد که مشتریان ایرانی حاضرند بابت خرید خودرو محبوب‌شان پول زیادی هزینه کنند و در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروهای وارداتی محدوده ۲۰ هزار یورویی با هر قیمتی خریدار خواهند داشت.

از طرفی خودروهای وارداتی موجود در کشور تقریبا در آینده مشابه وارداتی ندارند. در نتیجه مالکان خودروهای لوکس فعلی اروپایی و … همچنان خودروی‌شان را سوار می‌شوند و حتی شاید آن را گران‌تر هم بفروشند.

چرا که خودروهای جدید به دلیل تعیین سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو، عمدتا از مدل‌های پایه کم آپشن با قوای فنی معمولی هستند که به احتمال زیاد بازی را به نسل قدیمی‌اشان هم می‌بازند.

تا این جای کار به این نتیجه می‌رسیم که واردات خودرو در سه بخش بازار تاثیر چندانی نخواهد داشت و احتمالا تنها سبب خواهد شد تا خودروهای وارداتی جدید با حدود چهار برابر قیمت جهانی در کشور عرضه شوند!

اما درباره خودروهای ایرانی قضیه کاملا متفاوت است، چرا که با توجه به زمزمه‌های حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو و همچنین گزارش‌های افزایش تولید خودروهای داخلی، احتمال دارد قیمت این محصولات اندکی تعدیل شود.

حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، بعید به نظر می‌رسد که این قشر از خریداران که در سطح متوسط یا پایین‌تر قرار دارند، برای لوگوی یک برند معروف چهار برابر قیمت یک کوییک سایپا هزینه کنند.

زاوه در این زمینه گفت: “خودروهای محدوده ۱۰ هزار یورویی که به احتمال بسیار بالا توسط ایران خودرو و سایپا وارد خواهند شد، با شکست روبرو می‌شوند.”

در پایان به نظر می‌رسد در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت، حمایت از خودروسازان داخلی هم مدنظر بوده است.

بیشتر بخوانید:

اسامی و تعداد خودروهایی که وارد می‌شوند + فهرست واردکننده‌ها
منظور مسئول وزارت صمت از تولید ۹ خودروی جدید داخلی کدام محصولات است؟
خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد / تکلیف حواله‌داران BYD چیست؟
دیگنیتی پرستیژ قوی‌ترین کراس اوور چینی بازار ایران، پرقدرت تنها روی کاغذ
مزایده خودروهای وارداتی برگزار می‌شود؛ ۳۸ دستگاه ۲۱ آذر فروخته می‌شوند
خودروهایی که دیگر تعویض پلاک نخواهند شد را بشناسید
چری چین در حال بلعیدن بازار خودرو ایران است / هر خودروساز یک چری




5 دیدگاه

  1. دولت باید کاهش قیمتها وجلب رضایت مردم و جبران بخشی از جفا وگناه و محرومیتی که طی سالهای گذشته با قانون عدم واردات باعث اجبارمردم در استفاده از خودروهای گران قیمت و بی کیفیت شده عوارض گمرگی ورود خودرو را مثل کشورهای دیگر صفر کند ۰

  2. چرا یورو را ۳۷۰۰۰ تومان حساب کردین؟ یورو برای تمام واردکننده ها ۲۹۰۰۰ تومان تخصیص داده میشه.

  3. فربد زاوه که تا یک ماه پیش می‌گفت با این آیین نامه هیچ کس نمیتونه خودرو وارد کنه
    حالا برعکس دنبال سود ماشینهای ۲۰ هزار یورویی افتاده

    بخش خصوصی وارد کننده هم به اندازه بخش دولتی فاسد و منفعت طلبه

  4. فروغون ۶۰۰ ۷۰۰ میلیون چه خبره واسه هر ماشینی که میخواهین وارد کنین؟ خجالتم خوب چیزیه که ندارین …

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط