گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین

از دست ندهید

گیربکس شاهین سایپا از کجا آمده و عملکردش چگونه است؟ آیا این همان نمونه ارتقا یافته پراید است؟ عملکرد آن نسبت به گیربکس‌های ایران خودرو چگونه است؟ همه چیز درباره گیربکس دستی شاهین را در این گزارش بخوانید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: شاهین سایپا برای انتقال قدرت از گیربکس پنج سرعته دستی بهره گرفته است.

برخی معتقدند گیربکس شاهین نمونه ارتقا یافته گیربکس پراید و تیبا است.

گیربکس شاهین سایپا

این گیربکس روی خودروی شاهین عملکرد نسبتا خوب و تعویض دنده‌های نرمی دارد.

آیا این گیربکس نسبت به گیربکس‌های سری BE پژو که به نوعی منسوخ شده است، اما همچنان در تمام محصولات دنده‌ای ایران خودرو استفاده می‌شوند، برتری دارد؟

علت مشکل در شروع حرکت خودروی شاهین و ناهماهنگی جعبه دنده با پیشرانه چیست؟

فیلم گیربکس شاهین در یوتیوب

این گیربکس از کجا آمده، چقدر به‌روز است و آیا بر گیربکس‌های ایران خودرو برتری دارد؟
همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

مشهدی  از مسوولان R&D و توسعه قوای محرکه مگا موتور در پاسخ به پرسش خبرنگار بیت ران مبنی بر اینکه ایران خودرو همچنان در حال استفاده از گیربکس های سری BE پژو است که به نوعی منسوخ شده اند. آیا گیربکس شما به‌روز است و در محصولات میتسوبیشی استفاده می‌شوند؟ پاسخ داد: “من نمی‌خواهم راجع به گیربکس‌های ایران خودرو اظهار نظری کنم. شاید سری BE پژو گیربکس فوق العاده‌ای نباشد، اما گیربکس بدی هم نیست و مشتریان آن هم تقریبا راضی هستند.”

وی افزود: “گیربکس شاهین از شرق آسیا آمده و روی محصولات میتسوبیشی نیز استفاده شده است و تکنولوژی شرکت معروف Aisin را نیز دارد. هر چند ریشه گیربکس شاهین میتسوبیشی است، اما بسیاری از قطعات آن بنا بر نیاز داخلی، تغییر کرده است و در نتیجه نمی‌توان آن را عینا گیربکس میتسوبیشی نامید.”

به گفته مشهدی: “در حال حاضر نسخه اصلی این گیربکس روی خودروهای میتسوبیشی که از پیشرانه‌های چهار سیلندر سری ۴A9 استفاده می‌کنند، سوار شده است.”

مشهدی ادامه داد: “این گیربکس از نظر تکنولوژی و طراحی به‌روزتر از سری BE پژو است. همچنین بازدهی انتقالی بهتر، تعویض دنده نرم‌تر و هدایت بهتر دسته دنده، از مهم‌ترین خصوصیات این جعبه دنده هستند. علاوه‌بر این به علت سیستم انتقال سیمی این گیربکس (به جای لینک میله‌ای یا میل ماهک در گیربکس‌های ایران خودرو) لرزشی در دسته دنده وجود ندارد.”

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
مشخصات فنی گیربکس چیست و امکان شش سرعته کردن آن هم وجود دارد؟

مشهدی درباره مشخصات فنی و امکان توسعه این گیربکس گفت: “این گیربکس توسط مجموعه مگاموتور با مهندسی معکوس، داخلی‌سازی شده و بخش‌هایی از آن نیز توسعه پیدا کرده و از این‌رو کمی متفاوت‌تر از نمونه خارجی آن است. گیربکس شاهین از نوع دنده برنجی با کلاچ روغنی است که نسبت به گیربکس‌های داخل بازار بازدهی خوبی دارد و جزو بهترین گیربکس‌های داخلی است. با توجه به موارد فوق متخصصین مگاموتور کارهایی را برای شش سرعته کردن این گیربکس انجام داده‌اند.”

علت ناهماهنگی جعبه دنده با پیشرانه چیست؟

مشهدی در پاسخ به پرسش بیت ران مبنی بر اینکه علت ناهماهنگی جعبه‌دنده و پیشرانه در خودروهای داخلی چیست؟ پاسخ داد: “ناهماهنگی بین گیربکس و موتور در خودروهای داخلی وجود دارد، و در سال‌های اخیر بیشتر هم شده است. پیشرانه و گیربکس تنها فاکتورهای موجود برای هماهنگی خودرو نیستند، چرا که از آسفالت تا تایر خودرو و کالیبراسیون در این زمینه موثرند.

این مسئول در مگاموتور افزود: “اما واحدهای کنترلی مانند ECU و TCU (واحد کنترل گیربکس اتوماتیک) در زمینه لذت رانندگی و تجربه یک حس خوب، بسیار موثرند.

عواملی مانند عکس العمل پیشرانه، دریچه گاز، پدال کلاچ و … نیز در این موضوع سهیم هستند و نمی‌توان تقصیر را فقط بر گردن گیربکس انداخت.”

وی تاکید کرد: شاید بتوان با صرف زمان بیشتر برای کالیبراسیون خودرو، ناهماهنگی جعبه دنده و پیشرانه را کمتر کرد تا راننده لذت بیشتری را تجربه کند.”

بیشتر بخوانید:




8 دیدگاه

  1. بابا ۲۰ سال دیگه بگی گیربکس خودروی من اهرمی تو کل جهان میخندند چون ۵۰ سال گیربکس های اهرمی منسوخ شده اند و اونهایی هم که تو جهان خودرویی با گیربکس اهرمی دارند ۳۰ و چند سال قبل خریده اند و الآن به عنوان خودروهای کلاسیک بسیار زیبا و شیک و با کیفیت هر از چند گاهی به صورت نمادین سوار می‌شوند تازه اهرمی مثلآ ۴۰ سال قبل آلفا رومعو منظورم گیربکس ۱۰۰ به ۱ از گیربکس خشک ۱۴۰۱ بی ای ۴ ایران خودرو که روی ۱۰ خودرو سوار میشود شک نکنید کیفیت بالا و بهتری داشته و حتی واسکازین کمتر هم مصرف میکند ولی این گیربکس کابلی شاهین با اینکه کیفیتش حتی به رقبای سطح پایین چینی هم نمیرسد باز هم یه قدم خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مثبت چون هم سایپا مجبوره هر چند سال یه دستی به سر و روش بکشه و یه جورایی آپدیتش کنه و تلنگری هم واسه آبی های جاده مخصوص که دیگه بابا مردم را ……..

    اذیت نکنید شما هم گیربکس کابلی با تکنولوژی خیلی بالاتر از گیربکس های نارنجی های جاده مخصوص بسازید یا بخرید بعد به قول خودتون مهندسی معکوس کنید بابا الآن مثلآ خودروهای عضلانی آمریکایی که نزدیک به ۱۰ برند هستند مصرف کننده ها خودروهای عضلانی که گیربکس ۶ سرعته ی دستی دارد را ترجیح میدهند به گیربکس فوق العاده پیشرفته ۸ سرعته ی خیس دو کلاچه چون هر وقت دلت بخاد در کثری از ثانیه معکوس میدهی یا افزایش دنده میدهی خواهشا من به اتومات ها چه میخاد سی وی تی دی سی تی دری دی سی تی وت ای تی ام تی به اینها در این پست که می ذارم کار ندارم ولی دیگر خواهشآ خواهشن خواهشن گیربکس های اهرمی که بیش از ۳۰ سال حتی در خودروهای اقتصادی بیش از ۳۰ سال دیگه استفاده نمی‌کنند جهانیان ما هم استفاده نکنیم خواهش میکنم هزینش حتی از یک گیربکس اهرمی مقرون به صرفه تره دیگه چی باید کارشناسان بگن تا آبی های جاده مخصوص قانع بشن دیگه گیربکس اهرمی استفاده نکنند حتی نارنجی های جاده مخصوص باید برای همه ی خودروهای دستی خودشون از گیربکس کابلی یا حداقل برای خودروهای ارزان تر سیمی با کیفیت یکم کمتر استفاده کنند وبرای محصولات گران تر از گیربکس های کابلی جدید تر و بسیار با کیفیت تر استفاده کنند

  2. مسلم است گیربکس مرسدس بنز اس ۶۵ می باخ از ۱۰۰ ۹۵ گیربکس رنو تلیسمان از ۱۰۰ ۵۵ گیربکس شاهین از ۱۰۰ ۲۰ گیربکس بی ای ۴ که روی کلیه ی محصولات ایران خودرو سوار میشود از ۱۰۰ ۵ چون اون فناوری کابلی دارد که مربوط به ۲۰ سال پیش است نمونه ی استفاده شده، در شاهین مربوط ۲۰ سال پیش و گیربکس های اهرمی که آبی های جاده مخصوص استفاده میکنند مربوط قبل از ۴۵ سال پیش است با یه سرچ یا درستش جستجوی کوچولو تو گوگل درباره گیربکس های اهرمی میبینید که ۴۵ سال منسوخ شده اند ولی تلیسمان و می باخ که نام بردم جهت مزاح بود چون آنها مخصوصا میباخ ۸ سرعته ی خیس یا وت استفاده میکنند منظورم را توجیه شوید ولی خودروی به روزی مثل فورد موستانگ شلبی کبری ۲۰۲۳ ۶ سرعته ی دستی کابلی هم استفاده میکند در کنار انواع اتومات ولی آن کجا و این کجا و باید نارنجی های جاده مخصوص ۶ سرعته ی دستی یا دنده ای کابلی مثلآ داج وایپر برای نمونه های ۶ سرعته ی دستی کابلی از سیم بکسل بسیار نازک از نوع نانو با قابلیت هوش مصنوعی استفاده میکند که این نازکی و نانو بودن باعث میشود با ناخن دنده عوض کرد تازه گران تر از بعضی از مدل های اتومات تمام میشود و روی اون سیم بکسل یک لایه ی سیلیکونی نسوز و بسیار مقاوم در برابر حرارت وجود دارد گیربکس های اتومات انواع دی سی تی های دری و وت سی وی تی های نسل ۴ حتی اگه اینفینیتی ونیسان نسل پنجم سی وی تی را هم بدن بیرون گیربکس های ای تی گیربکس های ام تی تا به امروز برای راننده های مبتدی و آماتور عالیند ولی راننده های حرفه ای به عنوان مثال لوعیس همیلتون میگه فعلا هر مدل اتوماتی که سوار شدم به این ۶ سرعته ی دستی های جدید نمیرسد البته ذکر کردم دنده دادن همیلتون کجا امثال ما و مردم عادی جهان کجا دانه ی فلفل سیاه خال مهرویان سیاه هر دو جانسوزن اما این کجا و آن کجا پس خدا کند هم نارنجی های جاده مخصوص به یک الی ۲ خودرو با گیربکس کابلی بسنده نکنند و همه ی خودروهاشون رو به گیربکس های کابلی مجهز کنند نمونه‌های پیشرفته تر واسه پرچمدارها نمونه های ارزان تر واسه اقتصادی تر ها این شامل حال آبی های جاده مخصوص پارس خودرو و همه ی وارد کنندگان خودرو میشود به خصوص وارد کنندگان سآی کنند با کیفیت ترین ۶ سرعته های دستی را وارد کنند اتومات ها در این بحث نمیگنجد با تشکر

  3. سلام الان شاهین ۴ماه تحویل گرفتم باکیلومتر۱۸۰۰ دنده یک ازکار افتاده دنده جا میره ولی حرکت نمیکنه ۲۰روز نمایندگی سایپا شیراز افتاده ۵۸۰ملییون پول دادم خدا وکیلی نخرید

  4. گیربکس های کوییک آشغال اند یک بار شهریور ویک بار هم ده روز پیش گیربکس خورد کردم واقعا افتضاح هستند

  5. خدا آخر عاقبت مملکت ما رو با این ملت به خیر کنه. آدم متن خبر رو میخونه بعد میاد نظرات رو میخونه میبینه هیچ کس متن رو نخونده و از روی معده مبارک داره نظرات بی پایه و اساس خودشو میذاره. هر کی واسه خودش در اوج بی دانشی شده کارشناس. همه میخوان در هر زمینه ای نظر بدن چه اطلاعاتی داشته باشن چه نداشته باشن. هر کسی مختاره هر ماشینی دلش بخواد بخره. یکی پژو میخره یکی پراید یکی سمند یکی شاهین یکی پیکان به احدی هم ربطی نداره. چرا میخوایین در کار دیگران دخالت کنین و نظرات بی پایه و اساس خودتونو تلقین کنین؟ مثلا خودرو های داخلی چه برتری نسبی به هم دارن که دوست دارین همه یه نوع خودرویی که خودتون دم درتون دارین داشته باشن؟ دنیا درگیر اتفاقات دیگه هست شما دنیاتون شده یه لگن که دم درتون دارید؟ برید آگاهانه زندگی کنید و سعی کنین در طول عمری که دارید فرد موثری در جامعه باشید. مصرف کننده نباشید. سعی در تولید ارزش واقعی داشته باشید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط