افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما

از دست ندهید

قیمت روز برخی خودروهای تولید داخل

  قیمت برخی خودروهای پر تقاضای تولید داخلی در معاملات امروز بازار مشخص شد. بیت ران - در قیمت معامله خودروها...

رونمایی کادیلاک از یک کراس‌اوور بزرگ

شرکت کادیلاک به طور رسمی از کراس‌اوور ۷نفره و بزرگ خود با نام XT6 رونمایی کرده است. بیت ران -...

پاسات در بازار آمریکا به نفع شاسی بلندهای فولکس واگن کنار کشید

پاسات از آمریکا می رود. شرکت آلمانی فولکس واگن در راستای تغییر رویکرد خود به سمت تولید خودروهای شاسی...

مدیر عامل ایپکو با اعلام افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، از صنعتی شدن موتور خودروی سبز در سال آینده و تولید خودروی هیبریدی افزایش پیما خبر داد.

بیت ران – با وجود اینکه طی سال‌های گذشته اهداف و برنامه‌های بسیاری در جهت تولید و ورود خودروهای هیبریدی به کشور مطرح شده‌، اما هنوز اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است و همچنان شاهد به‌کارگیری تعداد بسیار محدودی از این خودروها در سطح کشور هستیم.

اهمیت استفاده از خودروهای هیبریدی که به “خودروی سبز” نیز معروف هستند، در جهت کاهش آلاینده‌ها و کاهش مصرف سوخت به عنوان بزرگترین معضلات پیش روی جوامع، تمام کشورها و از جمله کشور ما را تشویق به برنامه‌ریزی‌های کارآمدتری در این بخش می کند.

در این‌باره “مهدی رجبعلی”، مدیر عامل ایپکو، به پرسش‌های بیت ران پاسخ داد.

فیلم موتورهای جدید ایران خودرو در یوتیوب

بیت ران: چه استراتژی ای درباره‌ خودروهای هیبریدی دارید؟

رجبعلی: پس از تحقیقات و ارزیابی‌های ما در جامعه‌ خودروی کشور، به این نتیجه رسیدیم که در فرآیند خودروهای هیبریدی از خودروهای احتراقی گرفته تا تمام برقی، می توانیم در دو سر طیف قرار بگیریم، که یک سر طیف آن خودروی Mild Hybrid یا خودروی هیبریدی خفیف قرار دارد.

در این خودرو یک ژنراتور کوچک روی موتور نصب شده و سیستم اکسسوری موتور تغییر می‌کند. ضمن اینکه تمام شتابگیری‌ها توسط آن انجام می‌شود.

این موتور از لحاظ پایه‌ الکتریکال ۴۸ ولت است که خیلی مساله را پیچیده نمی کند. قابلیت شارژ دوباره دارد و می‌تواند یک مقدار از نیروی ترمز را به صورت شارژ به باطری برگردانده و استفاده کند.

البته پلتفرم برق خودرو ۴۸ ولت نمی شود و فقط یک مدار ۴۸ ولت برای آن است و یک مبدلی که ۴۸ ولت را به ۱۲ ولت تبدیل می‌کند.

موتور EF7 پلاس در مسیر هیبریدی شدن

اینها اقداماتی است که در حال حاضر روی موتور EF7 پلاس ما که به زودی وارد خط تولید می‌شود، اعمال شده و کارهای توسعه‌ آن رو به جلو است که امیداریم بتوانیم تا آخر سال آن را به عنوان نمونه‌ نیمه صنعتی آماده کرده و سال آینده وارد فضای صنعتی کنیم.

بیت ران: قدرت این موتور چقدر است؟

رجبعلی: قدرت موتور تغییری نکرده است، ولی با شبیه‌سازی‌های صورت گرفته، متوجه شدیم مصرف سوخت آن بین ۸ تا ۹ درصد کاهش داشته است. البته شتاب آن تغییر می‌کند، چرا که موتور الکتریکی پاسخ بهتری به گشتاور، نسبت به موتور احتراقی دارد.

این موتور می‌تواند حدود ۶۰ نیوتن متر گشتاور بدهد که اگر این عدد به گشتاور موتور اضافه شود، به‌صورت لحظه‌ای عدد بسیار مناسبی را می‌دهد. خودرویی با این موتور یک خودروی حداقل هیبریدی خواهد بود.

درباره موتورهای ایپکو بیشتر بدانید:

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار
تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟
موتور تک سیلندر ایپکو کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
بیت ران: البته خودرویی با این موتور را نمی‌توان خودروی کاملا هیبریدی دانست. برنامه‌های اصلی شما برای خودروی هیبریدی چیست؟

رجبعلی: این خودرو یک خودروی حداقل هیبریدی خواهد بود. اما با توجه به محدود بودن منابع لیتیوم و بالا رفتن قیمت آن، هدف اصلی ما تولید یک هیبرید افزایش پیما است که در پلتفرم ۴۱۰ ولت آن، با یک باطری دو کیلو وات ساعت و یک موتور احتراقی سه استوانه‌ای یک لیتر، با دور ثابت این کار را انجام می‌دهیم.

این موتور دور ثابت فقط وظیفه‌ شارژ باطری را خواهد داشت و وارد فضای احتراقی نشده و به چرخ وصل نیست و چنانچه روزی زیرساخت باطری حاصل شده و پلتفرم اجازه دهد، این باطری را برداشته و جای آن باطری اضافه می‌کنیم. خودرو، برقی و متصل به چرخ است. این موتور برقی دارای ۹۰ کیلو وات ساعت قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

ایپکو پیمایش دنا هیبریدی تولید موتور خودروی سبز خودروی هیبریدی افزایش پیما
افزایش پیمایش دنا هیبریدی در ایپکو / زمان تولید صنعتی موتور خودروی سبز / تولیدخودروی هیبریدی افزایش پیما

تولید خودروهای هیبریدی سری در کشور

بیت ران: به این ترتیب شما به دنبال خودروهای هیبریدی “سری” هستید. چرا در زمینه‌ خودروهای هیبریدی “موازی” اقدام نمی‌کنید؟

رجبعلی: برای دیدن اثربخشی این خودروها بیشتر ترجیح می‌دهیم به سراغ خودروهای “هیبریدی سری” برویم. ضمن اینکه اکنون حتی کشوری مثل ژاپن نیز که مهد خودروهای هیبریدی است، بیشتر تولید خودروهای هیبریدی سری را دنبال می‌کند. حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی موازی ما را به عقب باز می‌گرداند.

بیت ران: چرا به سمت تولید خودروهای کاملا برقی نرفته اید؟

رجبعلی: به دلیل اینکه زیرساخت‌های این اقدام در کشور وجود ندارد و ما اکنون برای تامین برق و ایستگاه شارژ این خودروها با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم.

در این‌زمینه در ایپکو اولین بار روی ورژنی با ۷۵ اسب بخار کار کردیم که در آن ۱۴ کیلو وات ساعت باطری و یک پلاگین قرار داده بودیم تا بتواند در داخل شهر ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر به صورت کاملا برقی و  ۱۰۰۰ کیلومتر با بنزین حرکت کند. اما به این نتیجه رسیدیم که حتی زیرساخت لازم برای طی کردن این مقدار مسافت هم در داخل شهر وجود ندارد.

به همین دلیل باطری را کوچک کردیم تا ضمن کاهش قیمت آن، جانمایی باطری نیز ساده‌تر و ایمنی آن بیشتر شود تا محصول زودتر به بازار برسد.

تحویل دناپلاس اتوماتیک
افزایش پیمایش دنا هیبریدی در ایپکو / زمان تولید صنعتی موتور خودروی سبز / تولیدخودروی هیبریدی افزایش پیما

افزایش پیمایش دنا هیبریدی بدون بنزین

بیت ران: اگر بنزین این خودرو تمام شود، با یک باطری چه مسافتی را می‌تواند طی کند؟

رجبعلی: اکنون در حال کار روی موتور “دنا”، با باطری ۱۴ کیلو وات ساعت هستیم که بر اساس آن بتواند بدون بنزین و کاملا برقی حدود ۱۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. البته ترافیک و تردد در خارج شهر می‌تواند این مقدار را کمتر کند.

روی یک مدل هم کار می‌کنیم که دارای قابلیت شارژ شبکه و اصطلاحا پلاگین نیست و یک باطری با حدود دو کیلو وات ساعت دارد که با آن می‌تواند حدود ۱۵ کیلومتر را بصورت کاملا برقی حرکت کند.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

سمند LX و تفاوت‌های آن با سمند SE / بررسی خانواده سمند ایران خودرو

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد / مشخصات فنی تارا برقی

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

میراژ هاچ‌بک و سدان گزینه‌های جدید بازار خودرو ایران / بررسی مشخصات فنی

مصاحبه بیت ران با ژوبین نخبه زعیم از مهندسان ارشد خودرو برقی فولکس واگن

کامیون‌های جدید ایویکو ؛ گزینه مناسب برای بازار ایران

معرفی کامیون ولوو جدید اف هاش ؛ سلطان کامیون جهان را بشناسید

کرولا ۲۰۲۳ با ظاهری جدید در ژاپن رونمایی شد / قیمت و مشخصات فنی

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای دست دوم کلید خورد

با موافقت مجلس برای واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از  پنج سال ، احتمال واردات خودروهای دست دوم...

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار می‌شود. با سه محصول جدید...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی ؛ با...

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی با نام Quadro محصولی از شرکت سوییسی Qooder است که از سوی کویر موتور به بازار عرضه...

پست‌های مرتبط