مشکل شماره گذاری کامیون در کشور / وضعیت قیمت کامیون

از دست ندهید

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر وجود مشکل شماره گذاری کامیون در کشور که منجر به افزایش قیمت این محصولات شده است، از مشکلات موجود در بازار کامیون یاد کرد.

بیت ران – احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته شماره‌گذاری کامیون در کشور به مشکل برخورد کرده است که این مساله افزایش قیمت کامیون را به‌دنبال داشته و می‌تواند به تورم بیشتر بیانجامد.

نعمت‌بخش در افزود: بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک مصوبه هیات وزیران در ۳۰ مهرماه ۹۷، استاندارد گاز خروجی اگزوز کامیون‌های دیزلی تولید داخل، باید یورو ۴ با فیلتر DPF، یورو ۶ یا یورو ۵ با سیستم EEV باشد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: در همان مصوبه آمده است اگر خودروسازان به سراغ استاندارد یورو ۵ با سیستم EEV رفتند، باید به‌ازای هر تولید سه دستگاه خودرو، یک برگه اسقاط به مرکز شماره‌گذاری ارائه کنند.

موتور جدید کامیون
مشکل شماره گذاری کامیون / بررسی مشکلات بازار کامیون
لغو مصوبه با شکایت یک نفر

وی گفت: هیات وزیران مصوبه‌ای درخصوص عمر مفید خودروهای سواری، اتوبوس، تاکسی و غیره داشت که بر اساس آن خودروها باید اسقاط می‌شدند، اما با شکایت یک نفر به دیوان عدالت اداری، مصوبه یاد شده لغو شد.

نعمت‌بخش اظهار داشت: لغو این مصوبه سبب شد تا شاهد فساد گسترده در مراکز معاینه فنی خودروها باشیم، به‌طوری که در برخی موارد معاینه فنی و برگه اسقاط برای کامیون‌هایی که اصلا وجود فیزیکی نداشتند صادر می‌شد!

 قیمت کامیون، کشنده و کامیونت‌ها را اینجا بخوانید.

فقط ۴۰ درصد سوخت کشور در حد استاندارد یورو ۴ است

وی گفت: در حالی که چند سال از آن مصوبه گذشته و امروز فقط ۴۰ درصد سوخت کشور در حد استاندارد یورو ۴ است و مابقی با استاندارد کمتری تولید می شود، باید گفت فشار غیرضروری درخصوص ارتقای استاندارد خودرو بر خودروسازان وجود دارد، در حالی که سوخت آن فراهم نیست.

دبیر انجمن خودروسازان اضافه‌کرد: امروز در شرایطی هستیم که برگه اسقاط برای کامیون در عمل وجود ندارد و کامیون‌های قدیمی در کشور به راحتی تردد می‌کنند و خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند.

وی افزود: از بهمن‌ماه پارسال تاکنون با نهادها و ارگان‌های مختلف در این زمینه مکاتبه داشته‌ایم و جلسات مختلفی نیز برگزار کرده‌ایم تا فکری در این زمینه اندیشیده شود، زیرا قادر به شماره‌گذاری کامیون‌ها نیستیم؛ این مساله سبب شده تا قیمت کامیون در بازار افزایش یابد که در ادامه می‌تواند بر هزینه حمل و نقل و در نتیجه افزایش قیمت سایر کالاها و افزایش تورم تاثیرگذار شود.

نعمت‌بخش بیان‌داشت: در این زمینه نامه‌ای از سوی انجمن خودروسازان به «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تنظیم و ارسال شده تا چاره‌اندیشی در این زمینه انجام شود.

کامیون باری دیما
مشکل شماره گذاری کامیون / بررسی مشکلات بازار کامیون
دو پیشنهاد انجمن خودروسازان برای رفع مشکل

وی با اشاره به دو پیشنهاد انجمن در این نامه، خاطرنشان‌کرد: مصوبه‌ای مربوط به تاریخ ۲۴ مردادماه سال ۹۶ وجود دارد که در آن اسقاط خودروها همسان سازی شده است مثلا اسقاط یک دستگاه کامیون معادل اسقاط ۱۰دستگاه سواری است و با توجه به اینکه انجمن اسقاط مدعی شده که دارا بودن ۷۰ هزار گواهی اسقاط است، پیشنهاد می‌شود از این مصوبه بتوانیم برای تولید برگه اسقاط کامیون داخلی استفاده کنیم.

این مقام صنفی، همچنین راهکار دوم ارائه شده در این نامه را حذف جریمه در نظر گرفته شده برای استاندارد یورو ۵ EEV عنوان کرد که بر اساس آن اگر خودروسازی بر اساس این استاندارد کامیون تولید کرد، باید به‌ازای تولید سه دستگاه کامیون یک خودروی فرسوده را از رده خارج کند.

به گزارش ایرنا، در هفته‌های گذشته دولت در لایحه‌ای پیشنهاد داد که در صورت نبود گواهی اسقاط و توقف تولید، اجازه داده شود که خودروهای تولیدی شماره‌گذاری شود. اما تولیدکنندگان یک درصد از قیمت خودرو را به حساب صندوقی واریز کنند تا منابع به‌دست آمده صرف نوسازی موتورسیکلت و خودروهای فرسوده شود که در کمیسیون صنایع و معادن عدد یک درصد به ۱.۵ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

پراید ۲۱۲ میلیون تومان در بازار جولان می‌دهد+ قیمت پرفروش‌ها و بررسی بازار
حذف قیمت‌گذاری دستوری ایران خودرو و سایپا / الزام به واگذاری سهام تودلی
مزایده خودروهای وارداتی برگزار می‌شود؛ ۳۸ دستگاه ۲۱ آذر فروخته می‌شوند
دیگنیتی پرستیژ قوی‌ترین کراس اوور چینی بازار ایران ، پرقدرت تنها روی کاغذ
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
هیوندای کونا می تواند وارد ایران شود + قیمت و مشخصات
خودروهایی که دیگر تعویض پلاک نخواهند شد را بشناسید
داستان تولد سمند ؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالب‌سازی فیات
خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد / تکلیف حواله‌داران BYD چیست؟
بررسی بازار موتورسیکلت + قیمت هوندا ۱۲۵ با وجود کاهش ۳۰ درصدی فروش آن



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط