داستان تولد سمند ؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالب‌سازی فیات

از دست ندهید

مدیرعامل گروه بهمن موتور با بیان اینکه تولد سمند یکی از مهمترین پروژه‌های تاریخ صنعت خودروی ایران است، دلایل از دست رفتن فرصت خرید شرکت لوتوس و نیز از چگونگی همراهی شرکت های خارجی از جمله همراهی قالب‌سازی فیات گفت.

بیت ران – خودروی سمند که از سال ۱۳۷۹ به نام خودروی ملی توسط شرکت ایران خودرو تولید می‌شد، یکی از خودروهای پرماجرا در تاریخ صنعت خودروی ایران طی چهل سال اخیر است که در نهایت تولید آن در دهم مهرماه ۱۴۰۱ به پایان رسید و سورن پلاس جایگزین این خودرو شد.

به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه‌ این خودرو در صنعت خودروسازی کشور،”بیوک علیمرادلو“، مدیرعامل گروه بهمن موتور که نقش موثری در تولید این خودرو ایفا کرده است، درباره‌ چگونگی شکل‌گیری ایده و طراحی خودروی سمند توضیحاتی را به بیت ران داد که در ادامه می‌خوانید.

ویدیوی این گفت و گو را در یوتیوب تماشا کنید:

بیت‌ران: پس از پژو پارس، شما روی پروژه‌ سمند کار کردید که بعد از سال‌های سال این محصول به یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت خودرو تبدیل شد، پروژه‌ سمند چگونه متولد شد؟

علیمرادلو: شرکت فرست اتومیتو انگلستان اقدام به طراحی نمونه‌ اولیه خودرویی روی شاسی و قوای محرکه خودروی پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی کرده بود که با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی و همچنین پیچیدگی طراحی بدنه، مرکز تحقیقات ایران خودرو، این طرح را از شرکت فرست اتومیتو خریداری کرد که البته هیچ ربطی به سمند نداشت.

تولد سمند خرید شرکت لوتوس قالب‌سازی فیات
داستان تولد سمند ؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالب‌سازی فیات
خرید شرکت لوتوس، فرصتی که برای ساخت سمند از دست رفت

چون شرکت فرست اتومیتو طراحی را خوب انجام نداده بود و ایران خودرو فهمیده بود این شرکت توانایی اصلاح آن را ندارد، آن طرح را به ایران آورد و این جرات در ما بوجود آمد که بتوانیم بحث طراحی را شروع کنیم.

در مرحله‌ اول تصمیم گرفته شد که برای رسیدن به بازار، از پلتفرم‌های موجود در داخل استفاده شود و خود خودرو و بدنه‌ آن را طراحی کرده و مرحله به مرحله برای طراحی بخش‌های دیگر جلو برویم.

گروهی که کار بدنه‌ پلتفرم را برای تایوان انجام داده بودند، یک گروه هواپیمایی انگلیسی بودند که روی قطعات هواپیما کار کرده و در اصل خودرویی نبودند. به دلیل سابقه‌ تحصیلات من در این رشته در کشور انگلستان، خیلی زود و راحت با آنها شروع به کار کردیم. هر چند در این پروژه به دلیل اینکه اولین تجربه بود، فراز و فرودها و مشکلات بسیاری را متحمل شدیم و چون از خیلی موارد بی‌اطلاع بودیم دوباره خرجی‌های بسیاری اتفاق افتاد.

تصمیم گرفته شد در داخل شرکت مهندسی بزنیم

نبود برنامه‌ریزی یکی از مشکلاتی بود که در این پروژه با آن مواجه بودیم و البته هنوز هم آن را خوب یاد نگرفته‌ایم. به طور مثال در مقطعی من پیشنهاد دادم که شرکت لوتوس در انگلستان را که برای فروش قرار داده بودند، بخریم و پروژه‌ سمند را به عنوان اولین پروژه در آن اجرا کنیم، ولی متاسفانه به دلیل مخالفت برخی مدیران این کار انجام نشد و یک شرکت مالزیایی به نام پروتن آنجا را خرید.

لوتوس همواره یکی از شرکت‌های موفق بوده که حضورش در بازار چین هم به شدت توسعه یافته و در حال حاضر نیز یکی از شرکت‌های مطرح در این بخش است. متاسفانه ما فرصت خرید این شرکت را از دست دادیم و تصمیم گرفته شد در داخل، شرکت مهندسی بزنیم که این شرکت خیلی در خارج موفق نبود.

مدیرعامل گروه بهمن موتورز
مدیرعامل گروه بهمن موتورز: داستان تولد سمند ؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالب‌سازی فیات
همراهی قالب‌سازی شرکت فیات در پروژ‌ه‌ سمند

البته در قالب پروژه‌ سمند اتفاق‌های بسیار مطلوبی افتاد و قطعه‌سازهای ما مطالب بسیاری آموختند. ضمن اینکه در مهرکام پارس نیز با توجه به تجربیات به دست آمده طراحی بسیاری از قطعات اصلی را عهده‌دار شدیم و با توجه به اینکه تجربه‌ پژو پارس را نیز پشت سر داشتیم، در زمینه‌ قالب‌های سپر و داشبورد بسیار به ما کمک شد و می‌دانستیم چه کارهایی باید انجام دهیم. همچنین با شرکت‌هایی مثل مگنا و شرکت‌های قالب‌سازی در اروپا مثل فیات آشنا شده و کار کردیم.

پروژه‌ سمند خاطرات تلخ و شیرین بسیاری برای ما به جا گذاشت؛ به طور مثال برای بخشی از سپر و داشبورد سمند با یک گروه آلمانی به نام تین آشنا شدیم که در مورد سپر با آنها دچار مشکل شدیم و پروژه با تاخیر مواجه شد. از آنجایی که به ساپکو قول  تحویل ۲۰ نمونه قالب پروتوتایپ برای تست روی سمند را داده بودیم، از دوستان خارجی خود در صنعت خودروسازی که در مقاطع مختلف به ما کمک کرده بودند درخواست همکاری کردم که در نهایت قالب‌ساز فیات به ما معرفی شد.

از نگاهی دیگر بخوانید:

سمند چگونه متولد شد؟
مافیای خودرو و پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگتر⁧⁩ /اسناد فساد در طراحی سمند
با وجود فراز و نشیب‌های بسیاری که پشت سر گذاشتیم، اما تولید سمند در نهایت اتفاق‌های مطلوبی را در صنعت خودروی کشور رقم زد.

به دلیل اهمیت موضوع و کمبود زمان در موقع برگشت از آلمان، در زیرزمین فرودگاه فرانکفورت با آنها جلسه گذاشتیم و پس از موافقت‌های اولیه و بازگشت به ایتالیا از فردای همان روز کار با این شرکت را شروع کردیم و درست در زمان تعیین شده، ۲۰ قالب سپر را تحویل دادیم.

در این پروژه قالب‌ها را پروتوتایپ ساخته و طراحی سپر را بسیار تغییر دادیم و یکسری کانسپت‌های جدید در سپر آوردیم و آنها را تزریق و به وعده‌ خود عمل کردیم. هر چند که به دلیل آماده نبودن بقیه‎ قطعات، این قالب‌ها تا چندین ماه خاک خوردند.

در پروژه سمند، اتاق نسبتا کوچکی که متناسب با افراد کوتاه قد شرق آسیا ساخته شده بود، بازطراحی و سرانجام در سال ۱۳۷۹ از خط تولید سمند رونمایی شد.

چرا روحیه شکل‌گیری ساخت سمند در صنعت خودرو از بین رفت؟
بیت ران: چرا آن روحیه‌ای که در زمان ساخت سمند در صنعت خودروی کشور شکل گرفت و باعث تولید چنین محصولی شد، از بین رفت؟

علیمرادلو: ما از جنگ آمده بودیم و بسیاری از دوستان و عزیزان‌مان را ذر جنگ از دست داده بودیم و در واقع ما پرورش یافته مدرسه جنگ بودیم و روحیه‌ای متفاوت داشتیم. ما به دنبال پست و مقام و پول نبودیم و هدف ما ساختن کشور بود. در نتیجه یک سازندگی عظیمی در کشور شروع شده بود و این روحیه تا اواخر دهه هفتاد همچنان ادامه داشت. با چنین روحیه تیمی، کنار هم کار می‌کردیم و نتایج بسیار خوبی مثل پروژه سمند می‌گرفتیم.

در اواخر حضور من در مهرکام پارس به من پیشنهاد مدیریت نیز داده شد، که با داشتن همان روحیه نپذیرفتم؛ چرا که معتقد بودم در این سنگر می‌توانم خدمات بهتری ارائه دهم و خود را سرباز صنعت دانسته و می‌دانم و حقی بالاتر از این برای خود قائل نیستم. اما  متاسفانه از زمانی که منم گفتن‌ها شروع شد، همه چیز را از دست دادیم و واقعیت هم این است که در مقطع کنونی چنین تفکراتی را نداریم و هدف‌های ما در پس این “من‌” گفتن‌ها گم شد.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ
خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد / تکلیف حواله‌داران BYD چیست؟
دیگنیتی پرستیژ قوی‌ترین کراس اوور چینی بازار ایران ، پرقدرت تنها روی کاغذ
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط