ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL افسانه‌ای با موتور ۵۵۳ اسبی و گیربکس دستی دوباره متولد شد

از دست ندهید

ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL به عنوان یکی دیگر از محصولات ویژه جشن پنجاه سالگی برند M دوباره متولد شد. خودرویی که از ماه‌ها پیش تصاویر جاسوسی آن در پیست نوربرگ‌رینگ به بیرون درز می‌کرد بالاخره رسماً با قیمت اشک‌آور ۷۵۰.۰۰۰ یورو به عاشقان ب‌ام‌و معرفی شد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – به جرأت می‌توان گفت که سال ۲۰۲۲ برای علاقه‌مندان به برند BMW سالی بسیار خوب بود. زیرا نه تنها M3 Touring که همه ما مدت‌ها در انتظار آن بودیم از سوی BMW معرفی شد، بلکه M4 CSL و M2 جدید را نیز به چشمان خود مشاهده کردیم.

امسال برای ب ام و، اوج جشن های پنجاهمین سالگرد نماد M است. ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید نیز به عنوان یکی از محصولات ویژه این خودروساز آلمانی برای تجدید خاطرات یکی از شاخص‌ترین خودروهای کوپه دهه ۱۹۷۰ دوباره متولد شد.

علاقه‌مندان به برند ب ام و، مدل E9 را به عنوان “انحصاری‌ترین و خاص‌ترین مدل ویژه” در تاریخ M می‌شناسند. اتاق E9 هنوز هم در بین بسیاری از دوست داران خودرو یکی از زیباترین محصولات ب ام و است.

ظاهری جذاب برای یادبودی دوست داشتنی
ب‌ ام‌ و 3.0 CSL
ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL

بدون شک یکی از اولین مواردی که در ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید جلب توجه می‌کند، جلو پنجره کلیوی شکل تازه آن است. این گریل جدید را پیش‌تر در خودرو مفهومی ۳.۰ CSL Hommage که توسط ب ام و در سال ۲۰۱۵ معرفی شد دیدیم. اما این گریل جدید حالا به شکل الماس‌های کات شده‌است.

قاب جلوپنجره ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید دارای روکش آلومینیومی ساتنی است که در اطراف پنجره‌های جانبی نیز مشاهده خواهید کرد. فرورفتگی‌های بزرگ در سپر جلو به ۳.۰ CSL اصلی بازمی‌گردند.

این فرورفتگی‌های دایره شکل در عین حال نقش فعالی در خنک کردن موتور و ترمزها ایفا می‌کنند. باله‌های کوچکی که بر روی درب موتور این خودرو مشاهده می‌شود نیز بازگشتی است به مدل اورجینال دهه ۷۰ میلادی.

چراغ‌های لیزری ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید اقتباس‌شده از مدل M4 CSL هستند که با همان نمای زرد رنگ به‌عنوان ادای احترام به خودروهای مسابقه‌ای سالهای گذشته و مدل M4 GT3 بر روی این خودرو قرار گرفتند.

در نمای جانبی گلگیرهای برآمده و رینگ‌های فورج با قفل مرکزی (یک پیچ در وسط رینگ) قابل مشاهده است که نمایی فوق‌العاده به ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید دادند. رینگ‌های بسیار زیبای این خودرو ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب هستند.

توجه به جزئیات در ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید

این کفش‌های براق که به رنگ طلایی رنگ شدند، با طرح پره Y شکل تولید شدند. یکی از دیتیل‌های جذاب این خودرو، تایرهای آن هستند. لاستیک‌های سفارشی میشلن BMW 3.0 CSL جدید با علامت ۵۰ بر روی آن مشاهده می‌شوند تا جشن نیم قرنی برند M را خاص‌تر کنند.

واضح ترین ارتباط با مدل کلاسیک در قسمت عقب آن دیده‌می‌شود. جایی که دپارتمان BMW M یک بال عقب بسیار برجسته به سبک Batmobile را به صورت نمادین نصب کرد.

ب‌ ام‌ و 3.0 CSL
ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL

این بال دارای یک آرم با طعم قدیمی M Power است. بال عقب این خودرو به پهنای کل قسمت انتهایی ۳.۰ CSL جدید و دارای لبه‌های بسیار پهن و محصور شده‌است. درست مانند نمونه اصلی ۵۰ سال پیش.

اِلمان‌های آیردینامیکی این خودرو فوق‌العاده با نصب یک اسپویلر دیگر بر روی سقف مشابه آنچه در مدل E9 قدیمی مشاهده می‌شد، تکمیل شده‌است.

مشخصات فنی ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید

ب ام و ۳.۰ CSL جدید که به رنگ Alpine White Uni با گرافیک سنتی M رنگ آمیزی شد، از قوی‌ترین موتور شش سیلندر خطی که تا به حال توسط باواریایی ها تولید شده‌است، استفاده می‌کند.

موتور ۳ لیتری توئین توربو می‌تواند قدرتی برابر با ۵۵۳ اسب بخار (۴۱۲ کیلووات) و گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر (۴۰۴ پوند فوت) را در اختیار راننده قرار دهد.

جالب اینجاست که رقم گشتاور این موتور در مقایسه با M4 Competition و M4 CSL به میزان قابل توجه ۱۰۰ نیوتن متر (۷۴ پوند فوت) کاهش یافته‌است.

این موضوع احتمالاً به این دلیل است که نسخه ویژه ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید از یک جعبه دنده شش سرعته دستی استفاده می‌کند که نمی‌تواند گشتاور بسیار بالا را تحمل کند.

گیربکس دستی این خودرو نیرو را منحصراً به چرخ‌های عقب و درست در جایی که BMW یک دیفرانسیل M را نصب کرده‌است می‌فرستد.

ب‌ ام‌ و 3.0 CSL
ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL

ترمزهای کربن سرامیکی در این خودرو استاندارد هستند. همچنین سیستم تعلیق تطبیقی (adaptive M suspension) این خودرو با کمک نیروی الکترونیکی کاملاً تحت کنترل آن هستند.

در داخل خودرو نیز صندلی‌های مسابقه‌ای تمام کربنی، تزئینات CFRP (پلاستیک تقویت شده‌با فیبر کربن) در درب‌ها و یک اهرم تعویض دنده سفید رنگ کاملاً جلب توجه می‌کنند.

در طول سه ماه تنها ۵۰  دستگاه از این خودرو با شماره‌گذاری جداگانه تولید خواهد شد. کار رنگ‌آمیزی این خودرو نیاز به فرآیند خاصی دارد و اعلام شد که برخی از قطعات CFRP در آن با دست تولید می شوند.

تولید هر خودرویی که با نام ب‌ ام‌ و ۳.۰ CSL جدید از خط تولید خارج می‌شود طی یک فرآیند تولید سخت، ۱۰ روز زمان می‌برد. ب ام و اعلام کرد هر خودرو باید حداقل هشت ایستگاه مونتاژ را پشت سر بگذارد تا در نهایت به دست مشتری برسد.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه خودرو اصفهان پس از سه سال؛ کدام خودروسازها حضور دارند؟

ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی؛ رسانه‌ها چه می‌گویند؟

داچیا لوگان فیس لیفت LPG قوی‌تر از نسخه‌ بنزینی / بررسی مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط