خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد / تکلیف حواله‌داران BYD چیست؟

از دست ندهید

خبرها حاکی از آن است که روند انحلال کامل خودروسازی کارمانیا آغاز شده‌است. این خودروساز داخلی که زمانی نماینده برند بی وای دی در ایران بود، قرار است فقط تا پایان امسال فعالیت اداری خود را ادامه دهد. اما با تعطیلی و انحلال کامل خودروسازی کارمانیا تکلیف حواله‌داران خودروهای BYD چه خواهد شد؟

بیت‌ران – منابع آگاه به رسانه بیت‌ران اعلام کردند که فعالیت اداری و تجاری کارمانیا فقط تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

بر اساس تصمیمی که روزهای گذشته در این شرکت خودروسازی گرفته‌شد، قرار است تمامی اموال کارمانیا اعم از کارخانه و خط تولید آن در اختیار کرمان موتور قرار گیرد. این بدان معناست که مالک بعدی شرکت خودروسازی کارمانیا، کرمان موتور خواهد بود.

تعیین تکلیف حواله‌داران خودروهای BYD
تعهدات معوق خودروسازی کارمانیا
تعهدات معوق خودروسازی کارمانیا

حواله‌داران خودروهای بی وای دی سال‌هاست که به دنبال دریافت خودروهای خود از خودروسازی کارمانیا هستند. اما وجوه پیش پرداخت واریزی آنها به حساب کارمانیا منجر به دریافت خودرو از این شرکت نشد.

براساس گزارش حسابرسی سالانه سال ۱۳۹۹، جمعاً ۱۶۰۷ مشتری برای خرید خودرو BYD S7 مبالغ پیش پرداخت خود را به حساب خودروسازی کارمانیا واریز کرده بودند.

جمع مبالغ واریزی مشتریان براساس این گزارش حسابداری، معادل ۹۳۸/۷۹۴/۷۶۵/۵۷۲ ریال است. در این گزارش همچنین ذکر شد که خودروسازی کارمانیا و برند BYD راه خود را از یکدیگر جدا کرده‌اند.

گزارش حسابرسی سال ۱۳۹۹ خودروسازی کارمانیا رسماً اعلام کرد که دیگر هیچ خودرویی با نام BYD در این شرکت تولید نخواهد شد.

خودروسازی کارمانیا مدعی است در طول سال‌های گذشته بیش از نیمی از تعهدات معوق خود را با ارائه خودروهای دیگر در بازار ایفا کرد.

جک S5 مهمترین خودرویی بود که کارمانیا در ازای محصولات BYD به مشتریان خودروهای معوق خود داد. حال با استارت انحلال کامل این شرکت خودروسازی پیش‌بینی می‌شود پرونده تمامی مشتریان خودروهای معوق به کرمان موتور برود.

از همین رو این احتمال وجود دارد که تمامی حواله‌داران خودروهای BYD به جای خودرو ثبت‌نامی خود که در ازای آن پیش‌پرداخت نیز واریز کرده‌بوند، مالک جک S5 شوند. البته به قیمت روز.

کارمانیا در طول ۱۵ سال گذشته فعالیت درخشانی در صنعت خودرو کشورمان نداشت. نتیجه تمام تلاش مدیران این شرکت جمعاً تولید ۱۴۲۱ دستگاه خودرو بی وای دی S6 و F3 در تنها خط تولید آن در شهر بم بود.

کارمانیا در طول فعالیت خود در بازار ایران، خودروهای بسیاری را رونمایی کرد. خودروهایی که در نمایشگاه‌های گوناگون رونمایی شدند اما پای هیچ کدام از آنها به بازار خودرو کشورمان باز نشد.

آمار تولید خودروسازی کارمانیا
اف۳ و اس۶ تنها تولیدات خودروسازی کارمانیا بودند.
اف۳ و اس۶ تنها تولیدات خودروسازی کارمانیا بودند.

کارمانیا در ابتدای فعالیت خود خودروهایی چون BYD S6 و BYD F3 را به بازار خودرو کشور معرفی و عرضه کرده بود. در طول سال‌ها فعالیت این خودروساز خصوصی تنها ۱۰۹۵ دستگاه خودرو S6 و ۳۲۶ دستگاه خودرو F3 تولید و به بازار عرضه شد.

به بیانی دیگر مجموع تولیدات این شرکت از سال ۱۳۸۶ تاکنون به رقم ۱۴۲۱ دستگاه رسید. این آمار نشان می‌دهد که در طول ۱۹۰ ماه گذشته، در ازای هر ماه به زحمت ۸ دستگاه خودرو به مشتریان این شرکت تحویل شد. لازم به ذکر است که آمار تولید این شرکت خودروسازی را می‌توان در سامانه جامع اطلاع‌رسانی مشاهده نمود.

تملک کارمانیا چه سودی برای کرمان موتور دارد؟
محل کارخانه خودروسازی کارمانیا در ارگ جدید بم - تاریخ تصویر: سال ۲۰۱۸
محل کارخانه خودروسازی کارمانیا در ارگ جدید بم – تاریخ تصویر: سال ۲۰۱۸

طبیعتاً کرمان موتور به دنبال محل دفتر مرکزی کارمانیا در جاده مخصوص کرج نیست. بلکه محل کارخانه کارمانیا در ارگ جدید بم برای کرمان موتور ارزشمند است. چرا که فقط یک خیابان از محل کارخانه کرمان موتور در ارگ جدید بم تا کارخانه کارمانیا فاصله وجود دارد.

پیش‌بینی می‌شود با گسترش خانواده محصولات کرمان موتور، این خودروساز از خط تولید متروکه کارمانیا جهت تولید محصولات جدید استفاده کند. این احتمال وجود دارد که با تغییراتی در ماژول‌های خط تولید کارمانیا، بتوان محصولات دیگر JAC را در آن تولید کرد.

در گذشته شایعاتی وجود داشت که مدیران وقت ایران خودرو از کارمانیا درخواست داشتند که با تولید هایما S7 به تداوم تولید این محصول در ایران کمک کنند. اما مدیران کارمانیا با وجود قطع همکاری با BYD چین با اجرای این پروژه مخالفت کردند. چرا که هنوز امیدها برای بازگشت بی وای دی به ایران به ناامیدی تبدیل نشده‌بود.

پیش بینی آینده برند بی وای دی در بازار خودرو ایران

از طرفی دیگر با خداحافظی BYD با بازار ایران بعید است که این برند پرمیوم چینی دوباره به کشورمان برگردد. بی وای دی در سال‌های اخیر به دنبال گسترش تولیدات برقی خود در بسیاری از کشورهای جهان است.

مدل‌های بنزینی BYD دیگر در چین به فروش نمی‌رسند و همین امر نشان می‌دهد این برند به دنبال حضور در بازارهای بکر خودروهای برقی است.

برای نمونه، آخرین فروش مدل Tang بنزینی مربوط به شهریور امسال بود که تنها ۱۸۸ دستگاه از آن به فروش رفت. اما بی وای دی فقط در در مهر امسال، ۱۶/۹۸۹ دستگاه مدل تمام برقی Tang را تنها در بازار خودرو چین فروخت. این آمار برای خودرویی که در چین ۳۲۹.۸۰۰ یوان (معادل ۱/۶۴۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان) قیمت دارد، فوق‌العاده است.

به همین دلیل احتمال حضور مجدد برند بی وای دی در ایران نه تنها در کارمانیا یا کرمان موتور، بلکه در تمام خودروسازان داخلی تقریباً صفر درصد است.

مگر آنکه خودروسازان داخلی مدل‌های بنزینی قدیمی و از رده خارج این برند چینی را به کشور آورند و آنها را به عنوان خودروهایی جدید بفروشند.

در نهایت نامی که از همکاری کارمانیا و BYD در کشورمان باقی ماند متاسفانه مترادف شد با بدعهدی و حواله‌هایی که به خودروهای بی وای دی تبدیل نشدند.

بیشتر بخوانید:

بررسی بازار موتورسیکلت + قیمت هوندا ۱۲۵ با وجود کاهش ۳۰ درصدی فروش آن

دیگنیتی پرستیژ قوی‌ترین کراس اوور چینی بازار ایران ، پرقدرت تنها روی کاغذ

افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما




17 دیدگاه

  1. خدا لعنت کنه باعث و بانی این تحریم و این مشکلات خدا به خاک سیاه بشیندش، سرمایه مون رو از بین برد
    خدا از اون پدر و پسر هم نگذره الهی به ناچاری دچار بشن الهی خوشی تو زندگیش نبینه الهی اون کسایی هم که توی این شرکت ها سنگ جلوی پای مشتری انداختند به ناچاری بیافتند.

    خدا داد ما رو از اینا بگیره

  2. گویا خبرنگار محترم اصلا به این موضوع توجه ندارند که کرمان خودرو، پنجاه یک درصد مدیران خودرو، خودروسازان راین، خودروسازان بم، کارمانیا، ستاره آبی ارگ، و… همگی زیر مجموعه گروه خودروسازی کرمان هستند که صاحب این بنگاه نیز موسسه خیریه مولی الموحدین می باشد.
    یک مقدار تحقیق می کردید.

    • درود
      خودروسازی کارمانیا حدوداً سه سال گذشته از چتر حمایتی کرمان موتور خارج شد. خارج شدن از چتر حمایتی کرمان موتور به منزله اخراج از ساختمان اصلی کرمان موتور و قطع هر گونه ارتباط با این خودروساز کرمانی بود. اطمینان داشته باشید که برای درج اخبار بیش از «یک مقدار تحقیق» صورت می‌پذیرد.
      ارادتمندم.

      • با سلام
        شما در تیتر خبری که قبلا هم گذاشته بودید به طور شفاف خبررسانی نکرده بودید که چگونه کارمانیا از کرمان خودرو جدا شده است و صاحب قدیم و جدید کارمانیا کیست و چه کسی شرکتی را که ضررده بوده خریداری کرده؟
        شما هیچ وقت این رو بررسی نکردید چرا شرکت های زیرمجموعه های هلدینگ صنایع خودروسازی کرمان تحت برندها و شرکت های متعدد با کمترین سطح داخلی سازی ممکن ( بیست درصد) به منتاژکاری خودروهای چینی مشغول بوده و دلیل این تنوع غیر منطقی برندها و شرکت های مختلف که یک نوع محصول و خدمات را تولید می کنند در چه بوده؟ از رسانه شما که ادعای استقلال رسانه ای دارد انتظار بیشتری می رود.

        • تقریباً تمام شاکیان پرونده کارمانیا مطلع بودند که برند بی وای دی در ایران در اختیار آقای سالاری – مدیر عامل قبلی کارمانیا – بود. با رفتن (یا اخراج) سالاری از کارمانیا عملاً بی وای دی هم از این شرکت رفت. کارمانیا تحریم رو بهونه کرد اما حقیقت این بود که خود کارمانیا هم با رفتن سالاری متوجه شد قرارداد BYD با سالاری بود نه کارمانیا.

    • و وزارت صمتی که معلوم نیست چطور اولش مجوز داد؟!!
      معمولا میگن هر شرکتی باید حداقل ۱۰ سال خدمات پس از فروش رو تضمین کنه، حالا چی شد؟ کدوم تضمین رو گرفتن؟

  3. ریشه این مشکلات از مدیران نا لایق و بی تجربه کارمانیا بود
    که متاسفانه فقط با دروغ سالها مردم رو سرکار گذاشتند

    • مگه ثبت نام کننده ها بلد نبود سال ۹۶,برن جک بخرن که الان پیشنهاد جک میدن
      سال ۹۶خودش ۸۰ملیون بوده الان ۵۰۰ملیون پول بدیم
      چه خبره داخل این شرکت ها

    • ظاهراً خودرو JAC S5 کرمان موتور به عنوان خودرو جایگزین به حواله‌داران خودروهای بی وای دی تعلق خواهد گرفت.

      • این خبر رسانی ها جهت جذب مخاطب هست تبلیغ دیگران اگر سندی مبنی بر اداغام یا مالک شدن کرمان موتور هست بگذارید تا اونایی که از شرکت کارمانیا طلب دارند بتونن از کرمان موتور بگیرند تا بیشتر ضرر نکنن

  4. سلام دوستانی که تهران از این شکاین کردن به کجا رسیده کسی به چیز رسیده یا نتیجه داشته

    تکلیف این حواله دارن چه میشه اون کجا این کجا

    • سلام
      بنده از مالباختگان کارمانیا هستم
      لطفا برای شکایت از کرمان موتور و کارمانیا راهنمایی کنید.

      • سلام اگر هنوز انصراف از قرارداد ندادین تماس بگیرید راهنماییتون کنم
        ۰۹۳۹۱۵۱۳۵۷۹ میرفخرالدین

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط