تست خودرو مکث تیارا ، جادار اما بی جان!

از دست ندهید

مکث تیارا خودرو بزرگی است اما این بزرگ بودن با توجه به موتور ضعیف آن به نکته منفی برایش تبدیل شده است.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مکث تیارا در مجموعه دنیای ماموت برای بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

این خودرو  هفت نفره اولین کراس اوور از شرکت مکث موتور و  رقیب مستقیمش در بازار فیدلیتی هفت نفره است.

گیربکس اتوماتیک شش سرعته خودرو بر خلاف اکثر هموطنان مقیم ایرانش از نوع اتوماتیک AT است و از تکنولوژی دابل کلاچ در آن خبری نیست.

اما آیا پیشرانه یک و نیم لیتری توربو این خودرو به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری، از پس وزن سنگین هزار و ۶۰۰ کیلوگرمی این خودرو بر می‌آید؟

فیلم تست در یوتیوب

آزمایش فنی

در کابین مدرن و نسبتا جذاب خودرو قرار می گیریم. ارگونومی کابین و دید به اطراف خوب است.

خودرو به نرمی استارت می خورد و آرامش کابین تقریبا بر قرار است. از جمله پیشرفت های چین در خودرو سازی، عایق بندی مناسب کابین است.

تیارا از پیشرانه یک و نیم لیتری توربو به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر که با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT کوپل شده است استفاده کرده تا نیرو را به چرخ های جلو برساند.

اهرم تعویض دنده در حالت D قرار گرفته، حالت اسپرت رانندگی انتخاب می شود و پا را روی پدال گاز می فشاریم.

خودرو با کندی عجیبی شروع به حرکت می کند که در همان ابتدا آب پاکی را روی دستمان می ریزد و پیشرانه خودرو، فریاد کم‌توانی را سر می‌دهد.

شتاب گیری خودرو حتی در حالت تک سرنشین با تهویه خاموش و صندوق عقب خالی هم کند است  و پیشرانه مدام در حال زور زدن است.

البته این مشکل مربوط به تمام خودروهای چینی با این پیشرانه کم حجم است. خودرو در مسیر مستقیم با جان کندن و مشقت به سرعت صد کیلومتر می رسد.

 تصور حرکت با چهار سرنشین، صندوق نیمه پر و تهویه روشن در شیبی ملایم هم ترسناک است اما حرکت با هفت سرنشین و صندوق پر در جاده های کوهستانی و اقدام برای سبقت گیری اکیدا توصیه نمی شود!

اما پایداری خودرو نسبتا قابل قبول است، سیستم ESC به موقع وارد مدار می شود تا از انحراف خودرو جلوگیری کند.

همچنین خودرو تقریبا در دست بوده و دید به اطراف هم خوب است که از این نظر بهتر از برخی چینی ها مانند لاماری است.

با توجه به مسطح بودن مسیر پیست بررسی، امکان بررسی عملکرد سیستم تعلیق میسر نبود اما خودرو در همین مسیر هم در قسمت عقب کوبش داشت.

گیربکس خودرو از همان اپیدمی ناهماهنگی با پیشرانه و سیستم EMS خودرو و تاخیر در تعویض دنده رنج می برد.

اما تعویض دنده ها نسبتا نرم بود.

نکته مثبت استفاده از گیربکس غیر دابل کلاچ، نبود تقه در شروع حرکت و جابه جایی حالت های گیربکس است.

در کل تیارا خودرویی است که داخل کابین و هندلینگش تقریبا شما را راضی می کند اما آن قدر کم توان است که به سختی حتی به سرعت های مجاز دست پیدا می کند.

طراحی ظاهری

استفاده از چراغ های موسوم به ” الماسی ” و به کارگیری زنون و LED در آن، نمای جلو را نسبتا جذاب و اروپایی طور کرده است.

اما عرض کم خودرو مانند اکثر خودروهای چینی در ذوق می زند.

چراغ های بیرون زده در قسمت عقب به  نمای خودرو کمک شایانی کرده است.

در کل می توان گفت خودرو طراحی اتو کشیده، نسبتا صاف و اروپایی شکل مانند برخی محصولات فولکس واگن دارد.

کابین و امکانات رفاهی و ایمنی

کابین خودرو طراحی نسبتا مدرن و جذابی دارد و موقعیت قرارگیری راننده و دیدش به اطراف مناسب است.

قسمتی از نیمه بالایی داشبورد از جنس فوم نرم ساخته شده و مابقی هر چه هست پلاستیک خشک با کیفیت معمولی رو به پایین مشابه پژو ۲۰۶ است.

پوشش چرم مصنوعی صندلی ها هر چند زیبا است اما به نظر می رسد در مدت کوتاهی دچار ساییدگی و سفیدک زدن شوند.

فرمان خودرو خوش دست بوده اما طرح شبه پنج ضلعی وسط غربیلک حسابی بی قواره است.

از جمله امکانات مکث تیارا می توان به صفحه کیلومتر دیجیتال با قابلیت تغییر پس زمینه، صفحه نمایش ده اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، صندلی های برقی جلو با گرم کن، سقف پانوراما، کی لس و … اشاره کرد.

نکته عجیب راجع به تیارا نبود سیستم تهویه خودکار در آن است.

امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS و کمکی، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوا و … در این خودرو به کار گرفته شده اند.

جمع بندی

تیارا با نام Traum Seek 5 که بعد از چند بار تغییر نام و مالکیت در نهایت سر از شرکت بایک چین در آورد، با قیمت ۵۶۶ میلیون تومان آن هم در نسخه فول آپشن، خودروی موفق و پر فروشی حتی در خود چین نبوده است.

این خودرو با ظاهر مدرن، جادار و با امکانات است اما از طرفی پیشرانه ضعیف، وزن سنگین، تعلیق خشک و کیفیت پایین مواردی هستند که به راحتی مزایای آن را بی اثر می کنند.

اگر این خودرو حداقل از پیشرانه قوی تر و گیربکس بهتری استفاده می کرد و قیمت معقولی هم داشت شاید به گزینه ای مناسب در بازار تحریم شده ما تبدیل می شد.

فیلم تست بهترین کراس اوور سایز بزرگ بازار ایران در یوتیوب

بیشتر بخوانید:

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط