فونیکس اف ایکس در ترکیه با امکانات بیشتری به فروش می‌رسد

از دست ندهید

فونیکس اف ایکس که نام اصلی آن چری اومودا ۵ است، برای نخستین بار در جهان در بازار خودرو ترکیه عرضه خواهد شد. این کراس اوور چینی برخلاف ایران، در سایر کشورها با نام و نشان اصلی خود با دیگر برندهای جهان رقابت خواهد کرد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – همانطور که در زمان رونمایی فونیکس اف ایکس در ایران اعلام شد، کشورمان دومین مقصد عرضه و فروش این کراس اوور چینی در جهان است. اما جالب این است که چری به‌جای بازارهایی چون امارات یا عربستان، ترکیه را به عنوان نخستین بازار عرضه جهانی اومودا ۵ انتخاب کرد.

چری سال‌ها پیش با مدل‌های قدیمی در بازار خودرو ترکیه حضور داشت. در ترکیه آپشن و امکانات رفاهی یک خودرو اصلی‌ترین گزینه انتخاب و خرید یک محصول از سوی مردم به‌شمار نمی‌رود. اما ترک‌ها مانند ما ایرانی‌ها و بسیاری از مردم جهان به برندی که سوار می‌شوند اهمیت بسیاری می‌دهند.

در بازار خودرو ترکیه مدل‌های قدیمی چری در برابر برندهایی چون هیوندای یا تویوتا یا حتی فیات حرفی برای گفتن‌نداشتند. از همین رو، ترک‌ها از چری به عنوان محصولی ارزان قیمت و بی کیفیت یاد می‌کنند.

چری پس از وقفه‌ای طولانی تصمیم گرفت دوباره به بازار خودرو ترکیه برگردد. این بازگشت مصادف شد با شروع روند بازاریابی و فروش برای مدل‌های اومودا ۵ و تیگو ۸ پرو که قرار است بسیاری از خودروهای اروپایی در این کشور را به چالش بکشد.

چری از دید ترک‌ها هنوز هم برند قابل اطمینانی نیست. چرا که محصولات جدید این برند چینی هنوز در ترکیه عرضه نشدند.

اما با گرانی بسیاری از برندهای اروپایی و آسیایی، حالا رصد نظرات کاربران در پلت‌فرم‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اگر چری محصولات خود را به قیمت مناسبی بفروشد، می‌تواند در ترکیه موفق باشد.

آپشن‌های فونیکس اف ایکس در ایران
فونیکس اف ایکس مدیران خودرو
فونیکس اف ایکس مدیران خودرو

چری اومودا ۵ در روزهای گذشته توسط مدیران خودرو با نام فونیکس اف ایکس وارد بازار ایران شد. هم زمان با ورود این کراس اوور چینی به عرصه سیمرغ لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن نیز مشخص شد.

فونیکس اف ایکس در ایران با امکاناتی چون رینگ‌های ۱۸ اینچی دو رنگ، شش کیسه هوا ۱۰ نقطه‌ای، سامانه‌های کنترل پایداری، رادار نقطه کور، رادار خطی، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور و باران، تهویه مطبوع دو نقطه‌ای، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، ترمز پارک برقی، شارژر وایرلس تلفن همراه، استارت دکمه‌ای، درب صندوق عقب برقی، دستیار صوتی برای راه‌اندازی ادوات الکترونیکی، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، دسته دنده الکترونیکی، نورپردازی داخل کابین و… به دست مشتریانش خواهد رسید.

فونیکس اف ایکس در ایران دارای سامانه رانندگی خودکار یا اتونوموس سطح ۲.۵ است.

آپشن‌های چری اومودا ۵ در ترکیه

"<yoastmark

این کراس اوور چری در ترکیه دارای لیست آپشن‌ها و امکانات طولانی‌تری است. از جمله امکانات این خودرو در بازار ترکیه می‌توان به سامانه DMS اشاره کرد.

DMS مخفف driver monitoring systems و به معنای سامانه‌ای است که بر رفتار راننده در حین رانندگی نظارت می‌کند. چگونه؟ در حقیقت DMS از حسگرهایی برای نظارت بر وضعیت صورت و حرکات چشم راننده استفاده می‌کند تا مشخص کند که آیا او هوشیار است و به شیشه جلوی جلو نگاه می‌کند یا خیر.

اگر سیستم تشخیص دهد که حواس راننده پرت یا بی توجه است، هشداری را به صدا در می‌آورد یا چراغ‌های داخلی را به حالت چشمک‌زن تغییر می‌دهد تا در مورد خطرات احتمالی در مسیر به او هشدار دهد. در صورت عدم پاسخگویی راننده، خودرو به صورت خودکار ترمز را فشار خواهد داد. این سامانه تا پایان دهه فعلی میلادی در تمامی خودروها اجباری خواهد بود.

از سایر آپشن‌ها و امکانات رفاهی چری اومودا ۵ در ترکیه می‌توان به هشدار برخورد از راست و چپ در زمان حرکت رو به عقب، رکاب برقی، گرمکن فرمان، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، دوربین ثبت وقایع و جسچر کنترل (کنترل ادوات الکترونیکی با حرکات دست) اشاره کرد.

قوای محرکه فونیکس اف ایکس
قوای محرکه فونیکس اف ایکس
قوای محرکه فونیکس اف ایکس

موتور فونیکس اف ایکس در بازار ایران و ترکیه یکسان است. در هر دو کشور این خودرو با یک موتور ۱/۶ لیتری توربو به فروش خواهد رسید. این موتور که با کد SQRF4J16 معرفی شد قادر است ۱۹۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این قوای محرکه نیز ۲۹۰ نیوتن‌متر است. این گشتاور در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. موتور ۱/۶ لیتری فونیکس اف ایکس پیش‌تر در تیگو ۸ پرو هم معرفی شد. 

این موتور تمامی نیروی خود را توسط یک گیربکس DCT هفت سرعته ساخت Getrag به محور جلو انتقال می‌دهد و می‌تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر زیر ۹ ثانیه را برای این کراس اوور ۱۴۴۴ کیلوگرمی ثبت کند. چری اعلام کرد که حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۶ کیلومتر در ساعت است.

قیمت چری اومودا ۵ در ترکیه

چری فعلاً در حال بررسی بازار برای قیمت‌گذاری اومودا ۵ در ترکیه است. از همین رو هنوز قیمت فروش آن در بازار خودرو ترکیه تعیین نشده‌است.

مدیران خودرو قیمتی که برای این کراس اوور تعیین کرد چیزی بین یک میلیارد و پانصد تا یک میلیارد و ششصد میلیون تومان است. به محض قیمت‌گذاری این محصول چری در ترکیه این بخش از نوشتار به‌ روز و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما پیش بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت نهایی اومودا ۵ در ترکیه احتمالاً بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار لیر خواهد بود که در این صورت با وجود امکانات و آپشن‌های بیشتر، فاصله چندانی با نمونه ایرانی خود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

فونیکس FX بررسی شد؛ سامورایی بی شمشیر ارزش خرید دارد؟

اسامی و تعداد خودروهایی که وارد می شوند + فهرست واردکننده ها

منظور مسئول وزارت صمت از تولید ۹ خودروی جدید داخلی کدام محصولات است؟

فروش هایما ۸S در چین رکورد زد / جدول آمار فروش ماهانه هایما ۸S در چین




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط