دولت واردات خودروهای فرانسوی به ایران را ممنوع اعلام کرده است به این اتفاق رسانهها واکنش مختلفی نشان دادهاند.
بیت ران – امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودروهای فرانسوی به ایران ازسوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ممنوع و تحریم شده است.
وی تاکید کرد: وزارت صمت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کردهاند و دیگر نمیگذارند تا آنها بتوانند با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند. به گفته قالیباف، به خاطر رفتار غیرحرفهای که فرانسوی ها در سالهای گذشته داشتهاند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی داده نخواهد شد و در این مدت هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نشده و تمرکز اصلی برای واردات، صرفا روی خودروهای ژاپنی، کرهای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.
در حالی وی چنین سخنانی گفته است که پیش از اتفاقات اخیر در ایران، به وضوح اسم رنو و سیتروئن در محصولات احتمالی وارداتی و تولیدی صنعت خودرو برده می شد و حتی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که توسط دولت برگزار شده بود خودرو سیتروئن در غرفه سایپا حضور داشت.
واکنش رسانهها به ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی
برخی رسانهها همسو با دولت از این اتفاق پشتیبانی کردهاند اما برخی با نگاهی انتقادی ماجرا را پیگیری کردهاند.به عنوان مثال روزنامه اعتماد این اقدام دولت را واردات خودرو را با نگاه سیاسی دانسته است.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این تصمیم وزارت صمت به «اعتماد» گفته است: به نظر نمی رسد این تصمیم وزارت صمت تاثیر چندانی روی بازار خودرو داشته باشد و آسیبی هم به صنعت خودروی فرانسه نخواهد زد.
این کارشناس بازار خودرو گفت: در گذشته کل صنعت خودروی ایران به فرانسه متصل بود و در طول ۴۰ سال گذشته این ارتباطات ادامه داشت اما قبل از اینکه ایران چنین تصمیمی در مورد ممنوعیت واردات از این کشور بگیرد در واقع فرانسویها بازار خودروی ایران را ترک کرده بودند هر چند پایه و اساس صنعت خودروی ایران فرانسوی است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اینکه قرار بود به عنوان مثال ۱۰ هزار خودرو با رانت و به صورت مهندسی شده از فرانسه وارد ایران شود با این خبر دیگر قرار نیست از این کشور وارداتی صورت گیرد.
پس میبینیم که این میزان از واردات اصلا در این شرایط اقتصادی ایران تاثیری بر بازار نخواهد داشت. البته شرکت واردکننده سایپا- سیتروئن در لیست شرکتهای واردکننده بود که باید سیتروئن میآورد که با این تصمیم واردات این خودرو هم لغو خواهد شد.
فیلم سیتروئن در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دریوتیوب
موضع روزنامه همشهری درباره ممنوعیت خودروهای فرانسوی
روزنامه همشهری با نگاهی مثبت به اقدام دولت نگاه کرده است.
این روزنامه نوشته است:«به آنچه وزارت صمت تحت عنوان«رفتار غیرحرفهای فرانسویها در سالهای گذشته» اشاره کرده و مانع واردات دانسته است، حال باید رفتار سیاسی رئیسجمهوری فرانسه را نیز اضافه کرد. دیدار هفته گذشته مکرون با افرادی از اپوزیسیون، قطعا مانع بزرگتری در برابر مراودات تجاری با این کشور از جمله واردات خودرو خواهد بود.»
وزارت صمت ضمن اعلام خبر حذف خودروهای فرانسوی از فهرست واردات خودرو، آلمان، ایتالیا و اسپانیا را از جمله کشورهایی اعلام کرده که امکان واردات خودرو ازآنها وجود دارد.
اما کدام یک از خودروهای این کشورها میتوانند به ایران وارد شوند؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش، ضمن ابراز تردید در خصوص امکان واردات از این سهکشور به همشهری گفته است: از آلمان هیچ برندی امکان واردات ندارد زیرا فولکس، بنز و بیام و هر سهبالای ۲۰هزار یورو هستند و حتی در شرایط نبود تحریم با توجه به دستورالعمل واردات خودرو، امکان واردات ندارند.
مهدی دادفر افزود: از ایتالیا هم فیات را میتوان وارد کرد، اما آیا از شرکت فیات کرایسلر که سهامدار آمریکایی دارد، میتوان خودرو آنهم خودروی سواری وارد ایران کرد؟
او امکان واردات خودرو از ایتالیا را رد نکرد و افزود: فیات زیر ۲۰هزار یورو میتوان از ایتالیا وارد کرد اما من بعید میدانم امکان انتقال و ورود این خودرو به کشور باشد.
بیشتر بخوانید:
مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم میکند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوانهای شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول
سهند سایپا
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیهزاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدلهای آن + کامیون های ولوو در ایران