خودروهای برقی ترکیه و قیمت روز آنها / آمار فروش امسال خودروهای برقی در ترکیه

از دست ندهید

خودروهای برقی در ترکیه هر روز خریداران بیشتری پیدا می‌کنند و با ورود خودروهای برقی جدید به بازار خودرو ترکیه، حق انتخاب مشتریان در این بازار نیز در حال افزایش است. حالا بیش از بیست و پنج خودرو برقی در ترکیه برای خرید وجود دارند و این روند در حال افزایش است.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – هر روز به شمار برندهایی که EVهای خود را وارد لیست خودروهای برقی ترکیه می‌کنند افزوده می‌شود.

ترکیه این روزها نه تنها مشتری بالقوه خودروهای برقی است، بلکه خود در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در اروپا است. برای مثال در روز گذشته از مدل کاملاً الکتریکی فورد ترانزیت رونمایی شد که علاوه بر بازار ترکیه به بازار اروپا هم صادر خواهد شد.

از طرفی دیگر، Togg وجود دارد. برندی که ترک‌ها امیدهای فراوانی به آن دارند و مدل شاسی بلند آن در حال ورود به بازار است. جالب این است که این روزها شمار آگهی‌های فروش خودرو در سایت‌های خرید و فروش خودروهای دست دوم در حال افزایش است. همه آگهی‌ها اما بر روی یک موضوع تأکید دارند: «فروش به علت خرید Togg!»

اما یکی از بزرگ‌ترین دلایل رشد بازار خودروهای برقی ترکیه، افزایش شدید قیمت سوخت در این کشور است. اگر امروز (۱۸ آبان ۱۴۰۱) بخواهیم نگاهی به قیمت فروش حامل‌های سوخت کنیم، تابلو قیمت‌ها چنین ارقامی را نشان می‌دهند:

در شهر استانبول قیمت بنزین معمولی برند شِل ۲۲.۷۰ لیر، بنزین سوپر ۲۲.۷۷ لیر، دیزل معمولی ۲۶.۳۳ لیر و دیزل سوپر این برند به نرخ ۲۶.۳۸ لیر به فروش می‌رسند. قیمت هر لیتر LPG در این شهر نیز ۱۰.۷۱ لیر اعلام شد.

در ترکیه نیز مانند بسیاری از نقاط جهان خودروهای برقی کالاهایی ارزان قیمت به شمار نمی‌روند. دولت مالیات‌های زیادی از خریداران می‌گیرد که باعث شد قیمت فروش آنها در ترکیه بسیار بالاتر از بازارهای دیگر باشد.

مالیات خودروهای برقی در ترکیه

رقم اعلامی برای مالیات خودروهای برقی (EV) در ترکیه، به سه بخش تقسیم شده‌ است. خودروهایی که تا ۸۵ کیلووات قدرت داشته‌ باشند تنها ۱۰% مالیات دارند.

این نرخ برای خودروهای برقی با توانی بین ۸۵ تا ۱۲۰ کیلووات، ۲۵% اعلام شد. همچنین خودروهای قوی‌تر از ۱۲۰ کیلووات هم سهم مالیاتی ۶۰ درصدی دارند.

در ترکیه خودروهای برقی گران قیمت بسیاری در بازار حضور دارند. به همین دلیل، دولت به تازگی نرخ جدیدی برای مالیات این خودروها تصویب کرد.

بر اساس آخرین مصوبه، خودروهای برقی تا ۱۶۰ کیلووات قدرت اگر قیمت پایه کمتر از ۷۰۰/۰۰۰ لیر داشته باشند، ۱۰% مالیات خواهند داشت. اما این رقم برای مالیات خودروهای برقی بیش از ۷۰۰/۰۰۰ لیر با همان قدرت موتور، ۴۰% تعیین شد.

وضعیت خودروهای برقی در بازار خودرو ترکیه

برای مدت زمان بسیار زیادی تنها برندهای لوکس خودروهای برقی در ترکیه حضور داشتند. در میان خودروهایی چون پورشه تایکان و یا Audi e-tron GT، این رنو ZOE بود که نقش ارزان‌ترین خودرو برقی در ترکیه را ایفا می‌کرد.

با ورود Citroen e-C4 برقی به این بازار، این محصول سیتروئن که ۷۸۶.۰۰۰ لیر قیمت داشت، تبدیل به ارزان‌ترین خودرو برقی در این کشور شد. اما عرضه بسیار محدود این خودرو باعث شد در ماه نوامبر قیمت آن به ۸۰۱.۰۰۰ لیر افزایش یابد.

به غیر از Citroen e-C4 خودروهایی چون Peugeot e-2008 و Hyundai Ioniq 5 هم کم کم به بازار خودروهای برقی در ترکیه راه پیدا کردند. حتی پای Volvo C40 Recharge هم به نمایندگی‌های این برند باز شد.

در حال حاضر ۲۵ خودرو برقی از برندهای مختلف در ترکیه وجود دارند. البته پیش بینی می‌شود این رقم در سال آینده میلادی سیر صعودی داشته باشد.

در شرایط کنونی، قیمت خودروهای برقی در ترکیه از ۸۰۰.۰۰۰ شروع می‌شود و این ارقام برای برندهای لوکس به ۴ تا ۵ میلیون لیر هم می‌رسد. در نتیجه بهتر است این بحث را بیش از این ادامه ندهیم و بالافاصله با خودروهای برقی و قیمت آنها در کشور ترکیه آشنا شویم.

لیست قیمت خودروهای برقی در ترکیه به ترتیب از ارزان‌ترین تا گران‌ترین
نام خودرو پیمایش (کیلومتر) قیمت (لیر)
Citroen e-C4 100 kW ۳۵۰ ۸۰۱.۰۰۰
Renault Zoe 80 kW ۳۹۵ ۸۰۹.۰۰۰
Hyundai Kona Elektrik 100 kW ۳۰۵ ۸۳۶.۰۰۰
Peugeot e-2008 100 kW ۳۳۲ ۹۰۰.۰۰۰
MINI Cooper SE Inspired 135 kW ۲۳۴ ۹۱۶.۲۹۸
Seres 3 120 kW ۳۱۰ ۹۲۰.۰۰۰
Skywell ET5 150 kW Premium Line
۴۶۰
۱.۲۹۹.۰۰۰
Kia Niro EV ۱۵۰ kW ۴۶۰ ۱.۵۵۰.۰۰۰
Skywell ET5 150 kW Premium Plus ۴۶۰ ۱.۵۵۹.۰۰۰
Subaru Solterra e-Xtreme 160 kW ۴۶۶ ۱.۶۵۲.۵۸۳
Volvo XC40 Recharge P6 Ultimate 170 kW ۴۲۰ ۱.۶۷۶.۰۰۴
Volvo C40 Recharge P6 Ultimate 170 kw ۴۳۵ ۱.۷۱۰.۲۶۴
Subaru Solterra e-Xclusive 160 kW ۴۱۹ ۱.۷۳۸.۴۸۷
Subaru Solterra e-Xcellent 160 kW ۴۱۶ ۱.۸۲۴.۳۹۱
Subaru Solterra e-Xcellent 160 kW ۴۱۶ ۱.۸۴۹.۳۹۱
Volvo C40 Recharge P8 Ultimate 300 kW ۴۴۷ ۱.۸۸۰.۱۴۶
Mercedes EQA ۳۵۰ ۲۱۸ kW ۴۲۲ ۱.۹۳۸.۵۰۰
Hyundai Ioniq 5 225 kW 4×4 Progressive ۴۳۰ ۱.۹۷۰.۰۰۰
Mercedes EQB ۳۵۰ ۲۱۵ kW ۴۰۷ ۱.۹۷۴.۰۰۰
Kia EV6 Prestige Long Range 239 kW 4×4
۵۰۶
۲.۱۳۰.۰۰۰
Kia EV6 GT-Line Long Range 239 kW 4×4 ۵۰۶ ۲.۲۸۰.۰۰۰
BMW iX3 eDrive20 120 kW ۴۶۰ ۲.۲۸۸.۴۰۰
BMW i4 eDrive40 253 kW ۵۹۰ ۲.۴۰۲.۳۰۰
Jaguar I-Pace SE 294 kW ۴۰۸ – ۴۷۰ ۲.۵۳۷.۵۸۳
Mercedes EQC ۴۰۰ ۳۰۰ kW ۴۰۳ ۲.۶۳۵.۵۰۰
BMW iX3 eDrive30 213 kW ۲.۷۳۲.۰۰۰
Jaguar I-Pace HSE 294 kW ۴۰۸ – ۴۷۰ ۲.۷۷۴.۴۳۳
Audi e-tron Advanced 55 Quattro 300 kW ۴۴۰ ۲.۸۰۲.۲۴۹
Audi e-tron S-Line 55 Quattro 300 kW ۴۴۰ ۲.۸۴۷.۷۵۰
Mercedes EQE ۳۰۰ ۱۸۲ kW ۶۳۹ ۲.۸۶۵.۰۰۰
Audi e-tron Sportback Advanced 55 Quattro 300 kW ۴۵۲ ۲.۸۷۵.۱۲۶
Audi e-tron Sportback S-Line 55 Quattro 300 kW ۴۵۲ ۲.۹۲۰.۶۲۷
Mercedes EQE 350+ 215 kW ۶۱۳ ۲.۹۸۱.۰۰۰
Mercedes EQE 350 4MATIC 215 kW
۵۵۹
۳.۰۸۶.۰۰۰
BMW i4 M50 405 kW ۵۲۱ ۳.۱۷۷.۱۰۰
BMW iX xDrive40 First Edition Essence 243 kW ۴۲۵ ۳.۲۳۴.۲۰۰
BMW iX xDrive40 First Edition Sport 243 kW ۴۲۵ ۳.۲۵۶.۸۰۰
Audi e-tron GT Quattro 350 kW ۴۸۸ ۳.۸۶۲.۳۶۱
Mercedes EQS ۳۵۰ ۲۱۵ kW
۶۳۸
۴.۱۱۳.۰۰۰
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ 460 kW ۴۷۲ ۴.۵۱۲.۵۰۰
Audi RS e-tron GT Quattro 440 kW
۴۷۲
۵.۴۸۶.۹۸۵
Mercedes EQS 580 385 kW ۶۴۹ ۵.۷۰۰.۰۰۰
Mercedes EQS AMG 53 490 kW
۵۸۰
۶.۱۷۵.۵۰۰
در سال ۲۰۲۲ چند دستگاه خودرو برقی در ترکیه به فروش رفت؟

براساس آمار اعلامی از سوی ODD ترکیه که مخفف Otomotiv Distribütörleri Derneği (انجمن توزیع کنندگان خودرو) است، در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۴.۹۳۹ دستگاه خودرو برقی در ترکیه به فروش رسید.

این انجمن با انتشار آمار فروش خودروهای برقی در ترکیه همچنین اعلام کرد که سهم بازار این خودروها که پیش‌تر ۰.۴ بود، به ۱.۱ درصد در بازار خودرو ترکیه رسید.

اگر بخواهیم بازار فروش خودروهای برقی در ترکیه با با سایر کشورهای جهان مقایسه کنیم باید گفت که در بازاری همچون چین، سهم این خودروها از فروش کل، ۱۷ درصد است.

هم اکنون خودروهای برقی در قاره اروپا ۱۲ درصد از سهم فروش کل خودرو را به خود اختصاص دادند. این رقم برای بازاری مانند آمریکای شمالی نیز ۵ درصد است.

یکی از نکات مهم قیمت خودروهای الکتریکی در ترکیه مدل‌های مختلف Porsche Taycan است که قیمت آنها به صورت رسمی هیچ‌گاه اعلام نمی‌شوند.

این خودرو فوق العاده در اردیبهشت ماه امسال ۴ میلیون لیر قیمت داشت. اما اکنون مدل‌های جدید آن در نمایندگی‌های پورشه حضور ندارند.

اگر بخواهیم خودرو دیگری را به این لیست اضافه کنیم باید به سیتروئن Ami اشاره کرد. این خودرو برقی ۶ کیلوواتی که ۷۵ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل طی می‌کند، ۲۲۴.۰۰۰ لیر قیمت دارد.

البته هیچ نمونه‌ای از آن در نمایندگی‌های سیتروئن موجود نیست و تمامی مدل‌های وارداتی به ترکیه به فروش رفتند.

در اواخر سال جاری میلادی برند چینی MG هم اعلام کرد که قرار است مدل فیس لیفت ZS EV را به ترکیه بیاورد. از همین رو می‌توان پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۳ حداقل ۴۰ مدل مختلف از خودروهای برقی در ترکیه یافت شود.

البته مهمترین خودرو الکتریکی این روزهای بازار خودرو ترکیه اما Togg C SUV است. این خودرو ملی ترکیه قرار است در ماه‌های آخر امسال وارد بازار خودروهای برقی ترکیه شود.

بیشتر بخوانید:

پژو ۴۰۸ پلاگین هیبرید و اختراع مجدد کلاس خودروهای سدان‌

تست خودرو مکث تیارا ، جادار اما بی جان!

فونیکس اف ایکس در ترکیه با امکانات بیشتری به فروش می‌رسد

فروش هایما ۸S در چین رکورد زد / جدول آمار فروش ماهانه هایما ۸S در چین




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط