جک جی ۴ / جک جی4 فیس لیفت محصول در راه بازار کرمان موتور است. نسل قبلی این خودرو طراحی ناموزونی داشت. آیا بازطراحی آن زیباتر شده است؟ کرمان موتور از زبان طراحی جدید خود پرده برداشت و ما آن را بررسی کردیم.
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: می توان گفت شرکت چینی جک با این که خودروهای نسبتا مناسب و خوش بازاری، مانند جک اس 5 یا جک J5 را روانه بازار کرده، اما به زشتترین خودروهای خودش هم پاسپورت ایرانی داده است؛ دو خودروی ناقصالخلقه جک اس 3 و جک J4!
فیلم در یوتیوب
جک جی ۴ در نمای جلویی زشت طراحی شده و در نمای جانبی حجم پردازیهای روی بدنهای با ارتفاع زیاد در ترکیب با سایز کوچک تایرها، خودرویی ناموزون را پدید آورده است.
گویی بدنهای نسبتا حجیم را با زور و عجله روی پلتفرمی کوچک و در حال فرار سوار کردهاند.
مشخصات فنی خودرو
این خودرو با یک پیشرانه تنفس طبیعی ۱۴۹۹ سیسی مجهز شده که میتواند ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
با توجه به استفاده از گیربکس CVT برای انتقال قدرت، این خودرو روی کاغذ هم بسیار معمولی و اقتصادی به نظر میرسد.
از ایتالیا با عشق
حسین وفایی طراح ارشد کرمان موتور، فارغ التحصیل مقطع فوف لیسانس از دانشگاه iiad تورین ایتالیاست و به عنوان اولین همکاریش با کرمان موتور بدنه جک جی ۴ را دستخوش تغییر کرده است. البته او می گوید در این راه محدودیتهای بسیاری داشته است.
دلیل بازطراحی جک جی 4
حسین وفایی با برخی از استودیوهایی معروف ایتالیایی هم سابقه همکاری داشته که از جمله آنها کار در پروژه نسل جدید موتورسیکلت دوکاتی ۸۲۱ کافه ریس بوده است.
همچنین او سابقه همکاری با برندهای چینی مانند چانگ فنگ، مکسوس و … و کار روی سگمنتهای مختلف مانند اتوبوس برقی، کامیون و … را هم در کارنامه خود دارد.
او بر چه مبنایی این خودرو را باز طراحی کرده و آیا حاصل کار او زیباتر از نسخه اصلی است؟
وی تاکید دارد که “پرنده در حال پرواز زبان طراحی جدید کرمان موتور و مبنای فیس لیفت جک J4 بوده است.”
حسین وفایی در مصاحبه اختصاصی به بیت ران گفت: “قصد من از ایجاد زبان طراحی (Design Identity) جدید این بود که مفهوم پرنده در حال پرواز را که حدود سی سال است در لوگوی شرکت کرمان موتور دیده می شود، به صورت نمادین در چهره خودروهای جدید کرمان موتور داشته باشیم.
تغییرات در نمای جلو
به گفته این طراح خودرو “در قسمت جلوی جک جی4 فیس لیفت می توانید نمای روبروی یک پرنده در حال پرواز که بال هایش را گشوده و به سمت شما می آید را ببینید.”
بازطراحی نمای جانبی
طراح ارشد کرمان موتور ادامه داد: “در نمای جانبی برای هماهنگی با قسمت جلو و عقب یک رکاب به خودرو اضافه شده که ارتفاع خودرو را بیشتر نشان میدهد و آن را اسپرتتر کرده است.
یک ماهیچه قسمت پایینی خودرو کار وجود داشت تا خودرو را اسپرتتر نشان دهد. من با اضافه کردن یک قطعه تزیینی کرومی و ترکیب آن با ماهیچه سعی کردم، حالت اثر عبور یک سنگ در آب یا یک تیر شلیک شده را به بیننده القا کنم.
استایل آینه های خودرو هم قرار است تغییر کند.”
عقب خودرو و تغییرات اعمال شده
این طراح درباره تغییرات در قسمت عقب خودرو گفت: “تلاش کردیم در این بخش با افزایش ارتفاع سپر و بیرون زدگی آن، البته تا جایی که محدودیت های مهندسی اجازه می داد، اجزای زیرین خودرو که در اکثر خودروهای چینی یا اقتصادی به شکل غیر زیبایی نمایان است، پوشیده شود.
در مورد چراغهای عقب محدودیتهای مهندسی تنها به من اجازه میداد با بیرون کشیدن چراغها و ایجاد پله روی آن، چهره عقب این خودرو را به ترند روز دنیا نزدیک کنم.
یک المان کرومی دو چراغ عقب خودرو را به هم متصل کرده است تا خودرو کمی اسپرتتر و کشیدهتر دیده شود، اما اصلا به دنبال یک تکه کردن چراغ خودرو نبودم.”
تغییرات داخل کابین
وفایی درباره تغییرات کابین این محصول نیز گفت: “در داخل خودرو که طراحی آن هم بر عهده ما بوده است، یک فرمان D-Cut زیبا جایگزین فرمان قبلی شده است. همچنین سر دنده، رودریها و تریم دوخت کابین نیز طرحی جدید دارند. ضمنا یک سری امکانات رفاهی جدید نیز به خودرو اضافه شدهاند.”
بیشتر بخوانید:
ایی