فونیکس FX بررسی شد؛ سامورایی بی شمشیر ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

سی هزار تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه می‌ شود

سی هزار تاکسی جدید به ناوگان تاکسی رانی کشور اضافه شد. ایران خودرو از نوسازی و عرضه تاکسی ها...

کشنده دیما چقدر ارزش خرید دارد؟

کشنده دیما محصول گروه خودروسازی مایان در واقع محصولی از شرکت JAC است. ویژگی های این کشنده چیست و...

ستاره ایمنی رنو داستر 2022 صفر شد + جزئیات

با توجه به اینکه پس از تست های تصادف جدید ستاره ایمنی رنو داستر 2022 صفر شد، تمامی رنو...

فونیکس FX محصول جدید مدیران خودرو بررسی شد. این محصول چری قرار است با قیمت در حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شود، اما آیا واقعیت فنی آن با چهره اسپرتش همخوانی دارد؟

رونمایی از محصول جدید چری در مدیران خودرو

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: محصول جدید مدیران خودرو برای مدت کوتاهی جهت بررسی فنی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

این شرکت تاکید زیادی روی هندلینگ، سیستم کنترل پایداری و شتاب این خودرو دارد.

محصول رونمایی شده قرار است با دو نوع قوای فنی به بازار عرضه شود. برخی رسانه ها شتاب صفر تا صد این خودرو را حدود هشت ثانیه اعلام کرده اند و در حال مانور روی آن هستند.

فیلم در یوتیوب

این خودرو در واقع برادر کوچک‌تر تیگو هشت پرو است. این خودرو اولین کراس اور کوپه مدیران خودرو است و ابعادی مشابه تیگو پنج دارد.

طراحی فونیکس FX بر اساس روند روز طراحی خودرو انجام شده که دارای چراغ های تفکیک شده دوبل در قسمت جلو و چراغ های به هم پیوسته در قسمت عقب است.

قیمت محصول جدید چری در مدیران خودرو

ظاهر خودرو ترکیبی از هیوندایی کونا و لکسوس NX است.

نمای داخل کابین مدرن طراحی شده، اما کیفیت مواد به کار رفته در آن ضعیف‌تر از تیگو هشت پرو است و بسیار اقتصادی ساخته شده است.

مشخصات فنی جدید چری در مدیران خودرو
مشخصات فنی جدید چری در مدیران خودرو

اما واقعیت فنی این خودرو چیست و چقدر ارزش خرید دارد؟

تست رانندگی

بررسی ظاهر محصول جدید چری در مدیران خودرو

خودرو عایق بندی خوبی دارد و بی صدا روشن می شود. با انتخاب حالت اسپرت گیربکس و قرار دادن دسته دنده الکترونیکی کوتاه و خوش دست در حالت D خودرو به حرکت در می آید.

خودرو به خوبی از زمین کنده شده و شتاب می گیرد.

نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین کم است، اما پیشرانه آن قدر تحت فشار قرار گرفته و زور می زند که دلتان نمی خواهد گاز بدهید.

خودرو تا سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت شتاب خوبی دارد اما انگار بعد از این سرعت دیگر تمایلی به حرکت ندارد و زور زدنش دو برابر می شود.

حرکت در محدوده سرعت بزرگراه ها

می توان حدس زد برنامه ریزی کامپیوتر این خودرو و تنظیم بوست توربو خودرو به گونه ای است که فقط تا سرعت های مجاز بزرگراهی (۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) شتاب خوبی بگیرد و این نکته ای است که کمتر به آن پرداخته شده است.

گیربکس خودرو چندان هوشمند نیست و از طرفی حس می شد تحمل گشتاور خودرو را ندارد.

در هنگام فشار دادن ناگهانی پدال گاز خودرو دچار تردید می شود که باید دور موتور را بالا برده و در همان دنده به حرکت ادامه دهد یا معکوس بکشد.

اشکال  مستقیما مربوط به همخوانی موتور و گیربکس، دقت و هوشمندی ماژول برق و الکترونیک خودرو ( EMS)، برنامه نویسی ECU خودرو و ترکیب هر سه مورد در آن واحد است.

به این ترتیب خودرو گاهی ممکن است گوش به فرمان شما باشد و به محض گاز دادن شتاب گیری کند اما گاهی دچار تردید و تاخیر شود.

در یک کلام شما هرگز نمی توانید لذت و حاضر جوابی خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ را در این خودرو بیابید.

این ها مواردی هستند که فرق خودروهای چینی با برندهای معروف را مدام بر سر مالک بی نوا می کوبند.

وقتی با سرعت حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت وارد یک پیچ تند می شوید خودرو دچار آشفتگی می شود اما سیستم کنترل پایداری وارد مدارد شده و از انحراف بیشتر خودرو جلوگیری می کند.

اما این نوعی سو استفاده از این سیستم است.

بر اساس استانداردهای جهانی پلت فرم و شاسی خودرو باید آن قدر فرمان پذیر باشند تا خودرو به سختی دچار ناپایداری شود اما اگر راننده به هر علت خطایی کرد ESC وارد مدار شود.

اما فرمان پذیری این خودرو اینگونه نیست و حتی با سرعت پنجاه کیلومتر بر ساعت هم جرات ورود به یک پیچ را نخواهید داشت.

چری سعی کرده هندلینگ و فرمان پذیری ضعیف خودرو را با استفاده از سیستم کنترل پایداری بهبود ببخشد که چنین امری قابل قبول نیست.

نمای ظاهری

فونیکس FX در کلاس خودروهای کراس اوور کوپه قرار می گیرد و از این جهت رقبایی مانند دیگنیتی، لاماری، چانگان UNI-T را در مقابلش دارد.

نمای جلوی این خودرو با استفاده از چراغ های تفکیک شده دوبل ( چراغ های دی لایت و راهنما در قسمت بالا و چراغ های اصلی روی سپر) چهره اسپرتی دارد.

در هنگام فشار دادن ناگهانی پدال گاز خودرو دچار تردید می شود که باید دور موتور را بالا برده و در همان دنده به حرکت ادامه دهد یا معکوس بکشد.

همچنین جلو پنجره و سپر در هم ادغام شده و به صورت یک تکه در آمده اند که هر چند بر جذابیت ظاهری اش افزوده، اما کوچک ترین صدمه به جلو پنجره خودرو مساوی با تعویض تمام این قطعه گران قیمت است.

اما در قسمت جانبی خودرو ارتفاع کم شیشه های جانبی و شیب تند رو به بالای انتهای آن که در ترکیب با شیب تند رو به پایین سقف، انتهای خودرو را اعلام می کنند، فرم کوپه مانندی به خودرو داده اند.

نمای جانبی این خودرو شبیه لکسوس NX طراحی شده است.

اما رینگ و لاستیک های خودرو با سایز نه چندان کوچک (R۱۸/۵۵/۲۱۵) تناسبی با ابعاد خودرو ندارند و فضای خالی بین لاستیک و گل گیر خودرو حسابی توی ذوق می زند.

همچنین عرض ۲۱۵ میلی متری لاستیک ها ( در مقایسه با عرض ۲۳۵ میلی متری خودرویی مانند سانتافه ) برای این خودرو باریک به نظر می رسند و از نمای جلو و پشت چهره ای شبیه به خودروهای ون را تداعی می کنند.

مشکل نبود تناسب سایز تایر با بدنه یک همه گیری در خودروهای چینی است که معمولا مستقیما مربوط به پلت فرم خودرو است.

چینی ها معمولا از پلت فرم های قدیمی استفاده می کنند که انعطاف پذیر (Majolar) نیستند و باعث می شوند تا تصور کنید یک خودروی شاسی بلند را به زور روی شاسی یک سدان کوچک خورانده اند!

نمای عقب این خودرو که شباهت زیادی به لکسوس NX دارد نسبتا زیبا و اسپرت طراحی شده است.

کابین و امکانات

استفاده از فرمان دی کات و صفحه نمایشگر دوبل ۱۲.۵ اینچی که صفحه کیلومتر را در هم می گیرد شاید آن را مدرن نشان دهد اما کیفیت پایین مواد پلاستیکی به کار رفته در نیمه پایینی داشبورد حسابی توی دوق می زند.

قیمت فونیکس FX چری مدیران خودرو

برخی از قسمت های کابین در طول زمان تست دچار ساییدگی شده بودند!

روی هم رفته مهندسی و ارگونومی داخل کابین فونیکس FX قابل قبول است، اما کیفیت آن اصلا قابل قبول نیست.

صندلی ها با طراحی اسپرت با روکش چرم مصنوعی پوشیده شده اند که تجربه نگارنده از استفاده از چنین نوعی از چرم مصنوعی، ساییده و سفید شدن آن ها پس از مدت بسیار کوتاهی است.

قیمت فونیکس FX چری مدیران خودرو

امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجی، کروز کنترل تطبیقی، صندلی های برقی ردیف جلو با گرم کن، سانروف و … در این خودرو به کار گرفته شده اند.

نکته مهم درباره این امکانات این است که آیا به موقع و دقیق عمل می کنند یا خیر؟

قوای محرکه

قیمت فونیکس FX چری مدیران خودرو

پیشرانه نمونه تحت بررسی یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ مجهز به GDI است که قادر به تولبد ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور است.

قیمت فونیکس FX چری مدیران خودرو
بررسی فونیکس FX چری

این پیشرانه دقیقا در تیگو هشت پرو هم استفاده شده است.

یک گیربکس هفت سرعته دابل کلاچ اتوماتیک هم این نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کنند.

اگر همواره این سوال در ذهن شما هست که چرا چینی ها از پیشرانه های کم حجم پرخوران شده که به شدت به بنزین بی کیفیت کشور ما حساس هستند، استفاده می کنند.

باید بگوییم قوانین سخت گیرانه مالیاتی و آلایندگی (برای حجم موتور بالا) در کشور چین آن ها را مجبور به استفاده از چنین پیشرانه هایی کرده است.

خودروسازی کشور ما هم که دیگر مستعمره جین شده است ایجاب می کند هر چه را چینی ها و دولت شان پسندیدند و برایشان صلاح بود برای ما هم صلاح باشد!

این پیشرانه به دلیل حجم پایین و استفاده از توربو شارژر و از همه مهم تر

اجبار برای به حرکت در آوردن یک کراس اوور سنگین وزن به شدت تحت فشار است و حتی در سرعت های پایین هم نمی تواند آرام باشد.

این موضوعات بنظر می رسد استهلاک و خرابی زود هنگام این پیشرانه را در پی داشته باشد.

اما فونیکس FX قرار است با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور که با یک گیربکس CVT کوپل شده و در تعداد محدود هم عرضه شود.

وضعیت و قیمت خودرو در بازار جهانی

خودرو با نام چری اومودا ۵ با کسب رتبه ۷۲ فروش در میان کراس اوورهای کامپکت چینی یک خودروی شکست خورده حتی در بازار چین محسوب می شود.

فونیکس FX در ماه جولای سال ۲۰۲۲ تنها ۸۱۲ دستگاه فروخته است!

این خودرو در بازار چین بین ۴۳۰ تا ۵۹۰ میلیون تومان بسته به امکانات قیمت دارد و تازه با این قیمت هم نفروخته است.

کافی است این آمار را با فروش ۲۲ هزار دستگاهی کراس اوور هوندا CRV مقایسه کنید

تا متوجه شوید که حتی چینی هم هم گول ظاهر خودشان را نخورده اند!

گران تر از پژو ۲۰۰۸ و تیوولی فایتر صفر کیلومتر؟

هر چند فونیکس FX هنوز قیمت گذاری نشده اما ظاهرا قرار است با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

در این صورت از تیوولی فایتر صفر کیلومتر با قیمت ۱.۴ میلیارد و پژو ۲۰۰۸ صفر کیلومتر با قیمت ۱.۳ میلیارد تومان هم گران تر است!

این که چگونه می توان خودرویی که از روی خودروی دیگری کپی شده را بتوان به قیمت بیش از از نمونه اصلی فروخت را تنها باید از شرکت عرضه کننده پرسید.

بیشتر بخوانید:

جک جی4 فیس لیفت چگونه طراحی شده؟ + زبان طراحی جدید کرمان موتور مشخص شد

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد / مشخصات فنی تارا برقی

سهول QX محصول احتمالی کرمان موتور / بررسی فنی و قیمت

موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط تولید می‌شود + مشخصات و زمان تولید

موتور تک سیلندر ایپکو کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

سمند LX و تفاوت‌های آن با سمند SE / بررسی خانواده سمند ایران خودرو

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مدیر عامل گروه بهمن در گفت و گو با بیت ران:

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 

مدیرعامل گروه بهمن موتور با اشاره به به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW از تجربه کار با قالب‌سازان...

بی وای دی ATTO3 ؛ ارزان‌ترین خودرو BYD در...

بی وای دی ATTO3 یکی از محصولات چینی است که در بازار اروپا عرضه می‌شود. اما ارزان‌ترین خودرو BYD در اروپا چه قیمت و...
بیت ران گزارش می‌دهد:

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ پیش...

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ کدام خودروها و از سوی چه شرکت‌هایی عرضه خواهند شد؟ جزئیات هزینه‌های گمرکی، سود فروشنده و...
دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد:

مشکل شماره گذاری کامیون در کشور / وضعیت قیمت...

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر وجود مشکل شماره گذاری کامیون در کشور که منجر به افزایش قیمت این محصولات شده است، از...

Wing Loong-3 پهپاد بین قاره‌ای چین با بردی تهدیدآمیز...

چین به تازگی از Wing Loong-3 پهپاد بین قاره‌ای چین جدید خود رونمایی کرده است که با توجه به برد پروازی تهدید یبالقوه برای...

پست‌های مرتبط