TF21 ایران خودرو فیس‌لیفت MG3 نسل دوم است / بررسی همسانی TF21 و MG3

از دست ندهید

TF21 تی اف ۲۱ ایران خودرو روز گذشته به عنوان خودرویی کاملاً جدید رونمایی شد. اما پس از رونمایی از این خودرو هاچ بک، مشخص شد که با محصولی کاملاً جدید رو به رو نیستیم. بلکه ایران خودرو یک فیس لیفت کامل از نسل دوم MG3 را به ما نشان داد!

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – جانشین پژو ۲۰۶ در گروه صنعتی ایران خودرو هیچ ارتباطی به محصولات پژو ندارد. بلکه با خودرویی رو به رو هستیم که مالکیت برند آن سالهاست که از آن چینی‌ها است.

ایران خودرو هیچ گاه با MG کار نکرد. اما حال خودرویی را به ما نشان داد که تمامی شواهد نشان می‌دهند که تی اف ۲۱ TF21 ایران خودرو کاملاً یک MG3 دگرگون شده‌است.

فیلم در یوتیوب

بهتر است صحبت‌هایمان را با سند و مدرک ادامه دهیم و بلافاصله بررسی همسانی و اشتراکات ظاهری TF21 با MG3 را شروع کنیم.

تی اف ۲۱
تی اف ۲۱

نخستین موردی که جلب توجه می‌کند، نمای شیشه‌های جانبی است که کاملاً با آنچه در MG3 نسل دوم می‌بینیم یکسان است. حقیقت این است که طراح ایران خودرو از خط شانه به پایین MG3 را مورد دگرگونی قرار دارد. در نتیجه سقف و ستون‌های TF21 ایران خودرو کاملاً با MG3 نسل دوم برابر است.

این شباهت در بررسی نمای جانبی هر دو خودرو بیش از پیش به چشم می‌آید. به طوری که TF21 ایران خودرو در نمای جانبی با MG3 نسل دوم مو نمی‌زند.

همسانی آیینه‌های جانبی

موضوع شباهت‌های ظاهری TF21 ایران خودرو با MG3 نسل دوم هر چه جلوتر می‌رویم، جالب‌تر می‌شود. اگر به تصاویر آیینه‌های جانبی TF21 و MG3 نسل دوم نگاه کنیم می‌بینیم که هیچ تغییری در شکل ظاهری آیینه جانبی MG3 برای قرارگیری در TF21 اتفاق نیوفتاده‌است.

این بدان معناست که محصول جدید ایران خودرو مجهز به همان آیینه‌های جانبی MG3 نسل دوم است. موردی که باید به آن توجه داشت تداوم تولید MG3 است.

گرچه تولید نسل دوم متوقف شد، اما نمونه فیس لیفت این خودرو هنوز در بسیاری از کشورها قابل خرید است. از همین رو امکان دارد این قطعه از محصول جدید ایران خودرو کاملاً وارداتی باشد، یا اینکه این آیینه‌ها هم در آینده ایرانیزه خواهند شد.

اگر مالک MG3 در ایران هستید، از این پس نباید نگران برخوردهای احتمالی با آیینه‌های خودرو خود باشید. چرا که احتمالاً نمونه ارزان‌تر ایرانی آن به زودی وارد بازار خواهد شد.

دستگیره‌ درب‌های TF21 و MG3

اگر بیشتر وارد جزئیات شویم مشاهده می‌شود که دستگیره‌های درب تی‌اف‌۲۱ ایران خودرو نیز همان دستگیره‌های درب MG3 هستند. احتمالاً در نمونه تجاری تی‌اف‌۲۱ هم شاهد استفاده از دستگیره‌های درب MG3 هستیم. جالب اینجاست که حتی مکان قفل درب‌ها نیز تغییر نکرده‌است.

جزئیات طراحی گلگیر عقب
گلگیر عقب MG3
گلگیر عقب MG3

در تصویر بالا کافیست نگاهی به شکل و نوع طراحی گلگیر عقب MG3 کنیم. اگر این بخش را با TF21 ایران خودرو مقایسه کنیم، شباهت‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود.

تی اف ۲۱
نمای گلگیر عقب TF21 ایران خودرو

به شکل دو فلش سفید رنگ توجه کنید. خطوط برش گلگیر در قسمت سپر عقب و ابتدای درب عقب MG3 کاملاً با تی‌اف‌۲۱ ایران خودرو یکسان به نظر می‌رسد.

دستگیره درب صندوق عقب
دستگیره درب صندوق عقب MG3
دستگیره درب صندوق عقب MG3

با نگاهی دقیق‌تر به هر دو خودرو می‌توان جزئیات بیشتری را مشاهده کرد. یکی دیگر از بخش‌هایی که در هر دو خودرو کاملاً یکسان است، دستگیره‌ درب صندوق عقب MG3 و TF21 ایران خودرو است.

دستگیره درب صندوق عقب TF21 ایران خودرو،تی اف ۲۱
دستگیره درب صندوق عقب TF21 ایران خودرو، تی اف ۲۱

اگر به محل نصب دستگیره درب هم توجه کنیم می‌بینیم که این بخش در تی‌اف‌۲۱ دقیقاً در همان نقطه‌ای است که دستگیره درب صندوق عقب MG3 دیده‌می‌شود.

پلت فرم TF21 ایران خودرو چیست؟
پایه و اساس شکل‌گیری TF21 ایران خودرو، Rover Streetwise است
پایه و اساس شکل‌گیری TF21 ایران خودرو، Rover Streetwise است

Anthony Williams-Kenny طراح بریتانیایی MG زمانی که در سال ۲۰۱۱ MG3 را طراحی می‌کرد، شاید تصور آن را نداشت که این خودرو روزی پایه و اساس یکی از اساسی‌ترین محصولات ایران خودرو شود.

او خودروهای بسیاری در MG طراحی کرد. از MG6 و MG GS تا حتی MG 550 همگی توسط او در این برند بریتانیایی طراحی شدند. Kenny در سال ۲۰۱۸ از MG رفت و به Zotye پیوست تا محصولات یک برند چینی دیگر را طراحی کند.

Rover 25
Rover 25

اگر خودرو تی اف ۲۱ ایران خودرو را ریشه یابی کنیم، متوجه خواهیم شد که پایه و اساس این خودرو همان Rover Streetwise است. Rover Streetwise خود بر پایه Rover 25 شکل گرفت و خودرویی بود که در سال ۲۰۰۳ وارد بازار خودرو بریتانیا شد.

قطعاً اشتراکات ظاهری TF21 ایران خودرو با MG3 چینی بیشتر از مواردی است که در این نوشتار اشاره شد. اگر قطعات پلاستیکی روی گلگیرهای محصول ایران خودرو را حذف کنیم، باز هم به همان بدنه MG3 می‌رسیم.

در نهایت علاوه بر شکل و نوع قرارگیری ستون جلو، کافیست نگاهی به خط برش درب موتور TF21 بیاندازیم تا متوجه شویم این خودرو یک کپی برابر اصل هاچ بک چینی است.

پیش‌تر پایه و اساس محصولات ایران خودرو را برندهای فرانسوی شکل می‌دادند. حال می‌بینیم که پای برند بریتانیایی که تحت مالکیت چینی‌هاست به خودروساز وطنی ما باز شده‌است.

اینکه محصول استراتژیک ایران خودرو قرار است براساس یک خودرو انگلیسی (بخوانید چینی) تولید شود، هیچ ایراد و اشکالی ندارد. فقط موضوع مهم این است که چرا باید فیس لیفت یک خودرو چینی به نام محصول جدید ملی معرفی می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

TF21 ایران خودرو رسماً رونمایی شد / مشخصات فنی و تصاویر

رالی اژه ترکیه با پیروزی تیم ایرانی به پایان رسید / همه چیز درباره تیم ایران

جیپ Avenger الکتریکی، خودرویی که با ۳ دقیقه شارژ ۳۰ کیلومتر پیمایش دارد




9 دیدگاه

  1. سلام آقای آزاد . متشکرم بابت زحماتتون در رسانه و دغدغه هایی که در زمینه صنعت خودروی کشورمون دارین . شما با صنعت خودرو در ارتباط هستین . اگر امکانش براتون هست تلاش کنین طراحی این اصلاح بشه . یه حالتی داره انگار از ستون B به بعد یه ماشین دیگه چسبوندن بهش ! یعنی اگه دقیقا طراحی فولکس واگن گلف رو میچسبوندن خیلی بهتر میشد ! 😅 حتی طراحی اصلیش که تو تصاویر کامپیوتری هست باز این بهتره ! و اینکه خدا لعنت کنه کسی رو که طراحی دو رنگ یاد صنعت ما داد ! اصلا به ستون های ماشین رنگ مشکی نمیاد ! مخصوصا اون لچکی عقب و رنگ مشکی ستون C . یجوریه کلا ! من به عنوان مصرف کننده این ایراداتو به وضوح میبینم نه طراح ! خواهشا اگر امکانشو دارین نظرات ما مردم عادی رو هم به تیمای طراحی برسونین .
    متشکرم .

  2. خطوط درب عقب و شکل سپر عقب خیلی خوبه… کاش همون زبان رو توی چراغ ها و سپر جلو پیاده میکردن!
    جای چراغ هایی که توی ام‌جی۳ تا سقف رفته، توی نسخه ایرانی چسب کاری شده!! کاش کل اون بخش جزو شیشه درب عقب بشه چون الان راننده با اون سوراخی غیر تیره، خیلی دید محدودی داره نسبت به پشت

  3. سلام جناب آزاد گل دیروز با دیدن این ماشین خندم گرفت و توی تحلیل دوستان که میگفتن از پلتفرم تارا استفاده شده گفتم این دقیقا ام جی ۳ هست ممنون که با بررسی کامل صحه گذاشتین روی نظر این حقیر

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط