موتور تک سیلندر ایپکو کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

از دست ندهید

مدیر عامل مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو درباره موتور تک سیلندر ایپکو و موارد استفاده از آن توضیح داد.

بیت ران – “مهدی رجبعلی”، مدیر عامل مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو درباره موتور تک سیلندر ایپکو که نمونه‌ای از آن در همایش ایپکو نمایش داده شد و نیز موارد استفاده از آن توضیح داد.

فیلم در یوتیوب

بیت ران: با توجه به تولید موتور تک سیلندر ایپکو درباره‌ی استفاده از این نوع موتور در کشور چه توضیحی دارید؟

رجبعلی: در واقع این موتور یک موتور کاربردی روی خودرو یا یک پلت‌فرم نیست. البته از آن روی چاه‌ها استفاده می‌شده و همچنان هم استفاده می‌شود ولی این موتور حتی برای آن موضوع هم کاربرد ندارد.

طراحی موتور تک سیلندر بر پایه‌ی EF7 برای کارهای تحقیقاتی
بیت ران: لزوم طراحی موتور تک سیلندر ایپکو چه بود؟

در دنیا عرف است که مراکز تحقیقاتی اصل توسعه را روی موتورهای تک استوانه یا تک سیلندر انجام می‌دهند و بعد آن را روی سیلندرهای متفاوت کار می‌کنند. به عبارتی همه‌ی توسعه دهنده‌ها ابتدا احتراق و شرایط محیطی کار خود را روی موتورهای تک استوانه‌ای بهینه کرده و بعد روی سیلندرهای مورد نظر کار می‌کنند.

درباره موتورهای ایپکو بیشتر بدانید:

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار
تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟

 

رجبعلی: در این زمینه ما موتوری را طراحی کرده‌ایم تا ابتدا خود از آن استفاده کنیم و روی آن قابلیت عکسبرداری ایجاد خواهیم کرد. چون این موتور بر پایه‌ی EF7 انجام شده است آن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم تا کارهای تحقیقاتی خود را روی آن انجام داده و ایده‌هایشان را توسعه دهند. ما در این مرکز از این ایده‌ها حمایت می‌کنیم و اگر قرار باشد نتیجه‌ی صنعتی داشته باشد از این ایده‌ها روی موتورهای سه سیلندر استفاده خواهیم کرد.

این موتور تک سیلندر، پایه ای است که دانشگاه‌ها می‌توانند ایده‌های مختلف خود را در حوزه‌ی احتراق، ورودی هوا ، اگزوز و دینامیک روی آن پیاده کنند تا پس از آن ما از این ایده‌ها در صنعت استفاده کرده و بهره ببریم.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

میراژ هاچ‌بک و سدان گزینه‌های جدید بازار خودرو ایران / بررسی مشخصات فنی

مصاحبه بیت ران با ژوبین نخبه زعیم از مهندسان ارشد خودرو برقی فولکس واگن

کامیون‌های جدید ایویکو ؛ گزینه مناسب برای بازار ایران

معرفی کامیون ولوو جدید اف هاش ؛ سلطان کامیون جهان را بشناسید

کرولا ۲۰۲۳ با ظاهری جدید در ژاپن رونمایی شد / قیمت و مشخصات فنی




5 دیدگاه

  1. رفته اند پولی را هزینه کرده اند و از دوباره چرخ چوبی را طراحی کردند!!!!!! بنده خدا موتورهای احتراقی در حال پیوستن به تاریخ هستند شما تازه امدی از تک سیلندر شروع کردی؟؟

  2. موتور ef7 برش دادین ۳ سیلندرشو حذف کردین ک ازش الهام بگیرین برا ۳ سیلندر کردنش؟ قبل انجام هر کاری بهتره اول فکر بکنین.

  3. بنام خدا.حرکت رو به عقب در کشور ما مایه افتخار و مباهات است.والبته به این مقدار اکتفا نشود. اندکی عقل خرد نزدیک است.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط