موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط تولید می‌شود + مشخصات و زمان تولید

از دست ندهید

مدیرعامل ایپکو با اعلام اینکه موتور EF7 پلاس هیبریدی ایپکو به زودی وارد خط تولید می شود، درباره مشخصات فنی این موتور و زمان تولید انبوه آن توضیح داد.

بیت ران – با وجود اینکه طی سال‌های گذشته اهداف و برنامه‌های بسیاری در جهت تولید و ورود خودروهای هیبریدی به کشور مطرح شده، اما هنوز اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است و همچنان شاهد به‌کارگیری تعداد بسیار محدودی از این خودروها در سطح کشور هستیم.

اهمیت استفاده از خودروهای هیبریدی که به “خودروی سبز” نیز معروف هستند، در جهت کاهش آلاینده‌ها و کاهش مصرف سوخت به عنوان بزرگ‌ترین معضلات پیش روی جوامع، تمام کشورها و از جمله کشور ما را تشویق به برنامه ریزی‌های کارآمدتری در این بخش می‌کند. البته که بین حرف تا عمل همیشه فاصله زیادی در کشور ما وجود دارد.

درباره اقدامات در حال انجام در مسیر رسیدن به خودروهای هیبریدی تولیدی در کشور، “مهدی رجبعلی”، مدیرعامل مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، به پرسش‌های بیت ران پاسخ داده است که در ادامه می‌آید.

بیت ران: چه استراتژی ای درباره‌ خودروهای هیبریدی دارید؟

رجبعلی: پس از تحقیقات و ارزیابی‌های ما در جامعه‌ خودروی کشور، به این نتیجه رسیدیم که در فرآیند خودروهای هیبریدی از خودروهای احتراقی گرفته تا تمام برقی، می توانیم در دو سر طیف قرار بگیریم، که یک سر طیف آن خودروی Mild Hybrid یا خودروی هیبریدی خفیف قرار دارد. در این خودرو یک ژنراتور کوچک روی موتور نصب شده و سیستم اکسسوری موتور تغییر می‌کند. ضمن اینکه تمام شتابگیری‌ها توسط آن انجام می شود.

این موتور از لحاظ پایه‌ الکتریکال ۴۸ ولت است که خیلی مساله را پیچیده نمی کند. قابلیت  شارژ دوباره دارد و می‌تواند یک مقدار از نیروی ترمز را به صورت شارژ به باطری برگردانده و استفاده کند.

البته پلتفرم برق خودرو ۴۸ ولت نمی شود و فقط یک مدار ۴۸ ولت برای آن است و یک مبدلی که ۴۸ ولت را به ۱۲ ولت تبدیل می‌کند.

موتور EF7 پلاس در مسیر هیبریدی شدن

اینها اقداماتی است که در حال حاضر روی موتور EF7 پلاس ما که به زودی وارد خط تولید می شود، اعمال شده و کارهای توسعه‌ آن رو به جلو است که امیداریم بتوانیم تا آخر سال آن را به عنوان نمونه‌ نیمه صنعتی آماده کرده و سال آینده وارد فضای صنعتی کنیم.

فیلم کامل مصاحبه در یوتیوب

درباره موتورهای ایپکو بیشتر بدانید:

موتور تک سیلندر ایپکو کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار
تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟
بیت ران: قدرت این موتور چقدر است؟

رجبعلی: قدرت موتور تغییری نکرده است، ولی با شبیه‌سازی‌های صورت گرفته، متوجه شدیم مصرف سوخت آن بین ۸ تا ۹ درصد کاهش داشته است. البته شتاب آن تغییر می کند چرا که موتور الکتریکی پاسخ بهتری به گشتاور، نسبت به موتور احتراقی دارد.

این موتور می‌تواند حدود ۶۰ نیوتن متر گشتاور بدهد که اگر این عدد به گشتاور موتور اضافه شود، به صورت لحظه‌ای عدد بسیار مناسبی را می دهد. خودرویی با این موتور یک خودروی حداقل هیبریدی خواهد بود.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

میراژ هاچ‌بک و سدان گزینه‌های جدید بازار خودرو ایران / بررسی مشخصات فنی

مصاحبه بیت ران با ژوبین نخبه زعیم از مهندسان ارشد خودرو برقی فولکس واگن

کامیون‌های جدید ایویکو ؛ گزینه مناسب برای بازار ایران

معرفی کامیون ولوو جدید اف هاش ؛ سلطان کامیون جهان را بشناسید

کرولا ۲۰۲۳ با ظاهری جدید در ژاپن رونمایی شد / قیمت و مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط