لامبورگینی اونتادور به آخر خط رسید / جانشین اونتادور چه زمانی معرفی می‌شود؟

از دست ندهید

لامبورگینی اونتادور با خط تولید خداحافظی کرد. آخرین خودرو V12 لامبورگینی در حالی از خط تولید کنار رفت که احتمالاً به زودی جانشین آن معرفی خواهد شد.

مدلهای مختلف لامبورگینی اونتادور
مدلهای مختلف لامبورگینی اونتادور

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – لامبورگینی ساعاتی پیش رسماً اعلام کرد که آخرین اونتادور در خط تولید این شرکت تولید شد. تمامی مراحل تولید و مونتاژ این نسخه خاص از لامبورگینی اونتادور ثبت و ضبط شد تا برای همیشه یادمان باشد این خودروساز ایتالیایی چه محصول فوق العاده ای در خط تولید داشت.

لامبورگینی اونتادور ۹ اسفند ۱۳۸۹ در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد. در طول ۱۲ سال گذشته این خودرو ایتالیایی هزاران مشتری در سراسر جهان داشت، اما حالا وقت خداحافظی با این شاهکار V12 است.

آمار تولید و فروش این خودرو خاص، شگفت آور است. در دوازده سال گذشته لامبورگینی ۱۱.۴۶۵ دستگاه از این خودرو را به دست مشتریانش رساند. این آمار برای خودرویی که حتی در برابر رقبایش هم ارزان قیمت نیست، فوق العاده است.

آخرین نمونه تولیدی در خط تولید

"<yoastmark

واپسین اونتادور تولیدی در خط تولید لامبورگینی، Ultimae Roadster نام داشت. این خودرو ساعاتی پیش از خط تولید خارج شد و بر اساس اعلام این شرکت ایتالیایی، یک مشتری در کشور سوئیس آن را تحویل خواهد گرفت.

این خودرو خاص Lamborghini در مرکز ad personam لامبورگینی شکل گرفت. ad personam محلی است که مشتریان این شرکت می توانند خودرو خود را بصورت کاملاً سفارشی، شخصی سازی کنند.

اونتادور در حقیقت برای دومین بار با خط تولید Lamborghini خداحافظی کرد. ۱۵ نمونه آخر از مدل Ultimae Roadster در میان ۴.۰۰۰ دستگاه خودرو فولکس واگن بودند که ماه‌ها پیش در جریان غرق شدن کشتی باربری از بین رفتند. از همین رو، لامبورگینی برای خداحافظی دوباره با این خودرو مجبور شد تولید آن را از سر بگیرد.

لامبورگینی اونتادور پر فروش ترین خودرو V12 در تاریخ این کمپانی ایتالیایی بود. در طول ۱۲ سال گذشته بیش از ۲۰۰ رنگ و تریم داخلی خاص برای اونتادور تولید شد که تمامی آنها مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت.

مشخصات فنی لامبورگینی اونتادور
موتور آخرین لامبورگینی اونتادور
موتور آخرین لامبورگینی اونتادور

۱۲ سال پیش این خودرو خاص لامبورگینی با موتور دوازده سیلندر ۶.۵ لیتری معرفی شد. نمونه اولیه لامبورگینی اونتادور می توانست ۶۹۰ اسب بخار در ۸.۲۵۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی قوای محرکه اونتادور به ۶۹۰ نیوتن متر بود که در دور ۵.۵۰۰ در دسترس راننده قرار می گرفت. این مشخصات فنی بدان معنا بود که اونتادور می توانست در ۲.۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.

این محصول که LP 700-4 نام داشت قادر بود در نهایت به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسد. البته نشریه Sport auto آلمانی در یک تست ویژه توانست سرعت ۳۵۴ کیلومتر را با لامبورگینی اونتادور ثبت کند.

LP 700-4 در سال ۲۰۱۶ فیس لیفت شد و نمونه جدید Aventador S نام گرفت. در طول سالهای گذشته مدل های بسیاری از این خودرو با نام های مختلف از خط تولید لامبورگینی خارج شدند.

خاص ترین خودروهای تولیدی بر اساس لامبورگینی اونتادور

Veneno قطعاً یکی از نخستین مدل های خاصی بود که کاملاً بر پایه اونتادور به تولید رسید. این خودرو برای جشن ۵۰ سالگی لامبورگینی روی خط تولید رفت که قیمت آن به بیش از ۴ میلیون دلار می رسید. 

وننو از موتور و گیربکس اونتادور استفاده می کرد. گشتاور خروجی موتور این مدل با اونتادور یکسان بود. اما قدرت قوای محرکه آن در نتیجه تغییراتی که در سیستم اگزوز و بزرگ شدن ورودی های هوا ایجاد شد، به ۷۴۰ اسب بخار می رسید. نمونه رودستر لامبورگینی وننو هم با قیمت ۳.۳۰۰.۰۰۰ تولید شد که در مقایسه با مدل کوپه ۵۰ کیلوگرم سنگین تر بود.

لامبورگینی Centenario یکی دیگر از خودروهایی بود که کاملاً بر پایه اونتادور تولید شد. این خودرو در Monterey Car Week سال ۲۰۱۶ برای گرامیداشت صدمین سالروز تولد Ferruccio Lamborghini به تولید رسید.

قوای محرکه این خودرو نمونه تقویت شده موتوری بود که لامبورگینی برای تولید مدل SV از آن استفاده کرد. Centenario قدرتی برابر با ۷۵۹ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کرد. گشتاور خروجی این موتور اما همچنان با اونتادور بکسان بود.

در مجموع ۴۰ دستگاه از این خودرو (نیمی از آنها رودستر بودند) تولید و به دست مشتریان رسید. البته تمامی مدل های Centenario پیش از معرفی آن، به فروش رسیده بودند.

SC18 Alston یکی دیگر از شاهکارهایی بود که بر پایه اونتادور شکل گرفت. از این نمونه خاص تنها یک دستگاه به درخواست یک مشتری برای حرکت در پیست طراحی و ساخته شد. 

بخش مسابقه ای لامبورگینی (Squadra Corse) در تولید این خودرو کمک بسیاری کرد و عناصر طراحی بسیاری از هوراکان GT3 و SuperTrofeo EVO در این خودرو هم مشاهده می شد. SC18 Alston قدرتی برابر با ۷۵۹ اسب بخار داشت و گشتاور قوای محرکه آن به ۷۲۰ نیوتن متر رسیده بود.

اولین محصول هیبریدی بر پایه اونتادور
Sián FKP 37 در نتیجه تکامل لامبورگینی اونتادور متولد شد
Sián FKP 37 در نتیجه تکامل لامبورگینی اونتادور متولد شد

مدل Sián FKP 37 برای یادبود Ferdinand Karl Piëch مدیر عامل گروه فولکس واگن تولید شد. Sián FKP 37 اولین خودرو هیبریدی لامبورگینی در تاریخ این برند بشمار می رفت و با استفاده از همین تکنولوژی، قدرت موتور V12 آن به ۸۰۸ اسب بخار رسید.

سیان FKP 37 (فردیناند کارل پژ – متولد ۱۹۳۷) قوی ترین لامبورگینی تولید شده این برند ایتالیایی بود و در مجموع ۶۳ دستگاه از آن تولید شد. بخش Ad Personam لامبورگینی این خودرو خاص را تولید می کرد.

علاوه بر ۶۳ دستگاه نمونه کوپه این خودرو، لامبورگینی ۱۹ نمونه رودستر از سیان را هم به تولید رساند که تمامی آنها پیش از معرفی این خودرو به فروش رسیده بودند.

Essenza SCV12 خودرویی که مبنای آن لامبورگینی اونتادور بود
Essenza SCV12 خودرویی که مبنای آن لامبورگینی اونتادور بود

Essenza SCV12 یکی دیگر از خودروهای تولید محدود لامبورگینی بود که بر پایه اونتادور شکل گرفت. این خودرو مسابقه ای قوی ترین لامبورگینی تنفس طبیعی تاریخ لامبورگینی است که قدرت موتور آن به ۸۱۹ اسب بخار می رسید.

این خودرو همچنین اولین نمونه تولیدی توسط لامبورگینی بود که در ساخت آن از هیچ فلزی استفاده نشد. Essenza SCV12 در حقیقت دارای یک شاسی مونوکوک فیبرکربنی بود که بر اساس قوانین ایمنی FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) شکل گرفت.

لامبورگینی اعلام کرد که از Essenza SCV12 فقط ۴۰ دستگاه تولید خواهد شد. تمامی این نمونه ها به فروش رفتند و در پارکینگ لامبورگینی نگهداری می شوند. چرا که استفاده از این خودرو تنها در پیست ها مجاز است و مالک می تواند خودرو خود را در صورت درخواست در هر پیستی ای براند.

لامبورگینی SC20، خودرویی که مجوز تردد دارد
SC20 بر پایه لامبورگینی اونتادور شکل گرفت
SC20 بر پایه لامبورگینی اونتادور شکل گرفت

این خودرو خاص که SC20 نام داشت یک لامبورگینی مسابقه ای بود که مجوز تردد در شهر را نیز داشت. لامبورگینی تنها یک دستگاه از این خودرو منحصر به فرد را تولید کرد تا یک نمونه دیگر به مجموعه تولیدات خاص خود اضافه کند.

SC20 از همان موتور و گیربکس لامبورگینی Aventador SVJ LP 770-4 به قدرت ۷۶۰ اسب بخار استفاده می کرد. نام مالک این خودرو خاص مشخص نیست. اما او یک کلکسیونر چینی است که اتفاقاً تنها نمونه SC18 Alston نیز متعلق به اوست. 

کونتاش جدید بر اساس لامبورگینی اونتادور تولید شد
کونتاش جدید بر اساس لامبورگینی اونتادور تولید شد

یکی از پر سر و صداترین تولیدات لامبورگینی بر پایه اونتادور، Countach LPI 800-4 بود. تنها ۱۱۲ دستگاه از این لامبورگینی هیبریدی تولید شد که مانند گذشته، تمامی آنها از قبل پیش فروش شدند.

کونتاش جدید قادر بود در ۲.۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز به ۳۵۵ کیلومتر در ساعت می رسید. گرچه این خودرو برای یادبود و گرامیداشت کونتاش قدیمی ساخته شد، اما بسیاری بر این باور بودند که در تولید آن، مدل Sián FKP 37 نقش بسیار پر رنگی داشت.

جانشین لامبورگینی اونتادور
جانشین لامبورگینی اونتادور
جانشین لامبورگینی اونتادور

جایگزین لامبورگینی اونتادور هنوز بطور رسمی اعلام نشده است. اما تصاویر جاسوسی انتشار یافته از این خودرو نشان می دهد احتمالاً دوباره شاهد حضور موتور V12 در این خودرو باشیم.

بسیاری از کارشناسان باور دارند جانشین اونتادور هم از قوای محرکه دوازده سیلندر هیبریدی بهره مند خواهد بود. اما مسلماً میزان توان خروجی موتور و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن بسیار بهتر از نسل گذشته این خودرو است.

جانشین لامبورگینی اونتادور
جانشین لامبورگینی اونتادور

هنوز مشخص نیست که لامبورگینی جانشین اونتادور را چه زمانی معرفی می کند. اما تا زمان معرفی این خودرو، می توان با تماشای تصاویر جاسوسی از آن به برخی تناسبات جدید بدنه آن پی برد.

بیشتر بخوانید:

تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد / مشخصات فنی

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی‌ ها برای BMW ساختند

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰ اسب بخاری معرفی شد + مشخصات فنی




2 دیدگاه

  1. جالبه که دنا پلاس توربو رو هم میبرید با لامبورگینی اوانتادور مقایسه میکنی! خب مرد حسابی مگه ایران خودرو تولید کرد و کسی نخرید؟ اینکه ایران خودرو خودش تولیدش نمیکنه چه ربطی به خرید داره؟ اینهمه صف رو نمیبینی؟؟؟…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط