فراری SP51 شاهکاری منحصر به فرد بر پایه ۸۱۲ GTS / مشخصات فنی

از دست ندهید

فراری SP51 ساعاتی پیش به عنوان نسخه ای منحصر به فرد از سوی این برند ایتالیایی معرفی شد. SP51 سوپر اسپرتی است که تنها یک عدد از آن در جهان وجود دارد و دارای مشخصات بسیار خاصی است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – فراری SP51 جدیدترین عضو خانواده One-Off های فراری (Prancing Horse – نشان فراری) است. این سوپر اسپرت جدید فراری بی چون و چرا بر پایه سلیقه مشتری شخصی سازی شد و یکی از خاص‌ترین خودروهای فراری است.

فراری SP51 توسط مرکز طراحی فراری به رهبری Flavio Manzoni طراحی شد. SP51 خودرویی است که کاملاً بر اساس مدل ۸۱۲ GTS طراحی شد و به همین دلیل از موتور و شاسی مشترک با این خودرو نیز بهره‌ می‌برد.

در نگاه اول، بارزترین ویژگی خودروی جدید و خیره کننده فراری، عدم وجود سقف کامل در آن است. همین موضوع موجب شد که SP51 به یک رودستر خاص از هر نظر تبدیل شود. کاراکتر بصری این خودرو طوری شکل گرفت که هم بر شخصیت اسپرت و هم بر توانایی آن در جلب توجه و لذت رانندگی تاکید کند.

طراحی بدنه فراری SP51
فراری SP51
فراری SP51

فراری در سالهای گذشته هم خودروهای بسیار خاصی را به صورت تک نسخه ای تولید کرده بود. از جمله آنها می‌توان به Omologata، فراری F12 TRS و مدل SP48 Unica اشاره کرد که همگی جز خاص‌ترین فراری‌های جهان هستند.

بدنه فراری SP51 مثل تمام فراری‌های دیگر، یک مثال بارز از پیشرفت علم آیرودینامیک در صنعت خودرو است. برای آیرودینامیک بهتر این بدنه کاملاً منحصر به فرد، فراری شبیه‌سازی‌های بسیاری را با CFD انجام داد و مدل‌هایی از آن در تونل باد ساعت ها مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.

تمامی این موارد موجب شد در نهایت خودرویی تولید شود که با وجود برداشته شدن سقف، مانند ۸۱۲ سوپرفست (کوپه) همچنان آکوستیک است.

استایل فراری SP51 به لطف سطوح عضلانی و موج دار آن بسیار قدرتمند و هماهنگ است. فرم‌های بدنه این خودرو به‌ طور هم‌ زمان مدرن، سینوسی و با روح شکل گرفتند.

یکی از دلایلی که فرم‌های بدنه فراری SP51 اینگونه دیده‌می‌شوند، استفاده گسترده از فیبر کربن خالص در بیرون و در کابین آن است. تزئینات فیبرکربنی روی درب موتور این سوپر اسپرت خاص بسیار چشم‌گیر هستند و به صورت پویا دو خروجی هوا را در این بخش به بیننده نشان می‌دهند.

رنگ آمیزی خاص SP51

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب‌ فراری SP51، رنگ‌آمیزی سه لایه Rosso Passionate است. این رنگ به‌ طور خاص برای این خودرو طراحی شد و شخصیتی ظریف و در عین حال با ابهت به آن داد که اقتدار را نیز تداعی می‌کند.

رنگ قرمز فراری SP51 با سفید و آبی هماهنگ شد. دلیل این هماهنگی آن است که فراری در رنگ آمیزی این خودرو بیشتر از ۴۱۰ S افسانه‌ای سال ۱۹۵۵ الهام گرفت.

این موضوع نه تنها در بدنه این خودرو بلکه در داخل SP51 نیز وجود دارد و ظاهراً فردی که این خودرو را سفارش داد، تاکید بسیاری بر آن داشت.

در قسمت جلو، چراغ‌ها با طراحی خاص خود هویتی کاملاً قابل تشخیص و قدرتمند به فراری SP51 می‌دهد. در این میان باید به رینگ‌های این سوپر اسپرت نیز اشاره کرد.

فراری این رینگ‌ها را به طور خاص برای SP51 ساخت. این رینگ‌ها دارای پروفیل‌های فیبرکربنی در هر یک از پره‌ها هستند که با یک روکش الماسی شکل پوشیده‌شدند.

در قسمت عقب فراری SP51 دو قوس بسیار زیبا وجود دارد. بالای این دو قوس قطعه ای فیبرکربنی و سیاه رنگ به چشم می خورد که کاملاً مثل یک بال وظیفه انتقال درست جریان هوا به بخش انتهایی خودرو را بر عهده دارد. فراری از چنین طرحی در طراحی خودروهای اوایل دهه ۱۹۶۰ استفاده می‌کرد.

طراحی داخلی فراری SP51
فراری SP51
فراری SP51

پس از طراحی یک بدنه منحصر به فرد، تیم طراحی باید جزئیات ویژه ای برای داخل کابین این خودرو ایجاد می‌کرد. از نظر طراحی ادوات داخلی، فراری SP51 هیچ تفاوتی با ۸۱۲ GTS ندارد.

اما داخل این خودرو حول دو ایده کاملاً شخصی سازی شد. استفاده از همان رنگ Rosso Passionale در داخل خودرو به عنوان تم اصلی تزئینات چرم Alcantara و تکرار رنگ‌های آبی و سفید بیرونی در داخل کابین.

تکرار رنگ‌های آبی و سفید را می‌توان در دوخت‌های فرمان، صندلی‌ها و تونل مرکزی داخل کابین مشاهده کرد. همچنین تریم براق فیبر کربن به طور گسترده در تمام فضای داخلی SP51 وجود دارد.

مالک SP51 چه کسی است؟

فراری SP51 برای یک مشتری قدیمی فراری که ساکن تایوان است طراحی و تولید شد. فراری به طور رسمی نام مالک این خودرو خاص را اعلام نکرد. اما برخی از رسانه‌ها عنوان کردند که او یکی از کلکسیونرهای قدیمی و وفادار فراری است.

مشخصات فنی فراری SP51

همانطور که گفتیم، SP51 از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با فراری ۸۱۲ GTS ندارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه V12 با زاویه ۶۵ درجه است که می‌تواند ۷۸۸ اسب بخار در ۸.۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور این موتور ۶.۵ لیتری هم ۷۱۸ نیوتن متر است که در دور ۷.۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

این فراری خاص در ۲.۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر اعلامی برای آن نیز فراتر از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است.

بیشتر بخوانید:

ب ام و آلپینا B7 دیگر تولید نخواهد شد / خداحافظی با سدان لوکس ALPINA

ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M / مشخصات فنی

تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد / مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط