ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M / مشخصات فنی

از دست ندهید

ب ام و XM به عنوان نخستین خودروی پلاگین هیبرید که با برند M تولید می‌شود، ساعاتی پیش رسماً رونمایی شد. XM قرار است با SUV های قدرتمندی چون آئودی RSQ8، پورشه کاین توربو GT و حتی لامبورگینی اوروس پرفورمانته وارد رقابت شود.

بیت ران – محمد فتح اللهی – ب ام و XM شاسی بلندی است که ماه ها علاقه مندان به این برند هیجان انگیز آلمانی اخبار مربوط به آن را دنبال می کنند.

ویدئوها، تیزرها و تصاویر بسیاری درباره این خودرو جنجالی در طول هفته های گذشته منتشر شد. همه ما منتظر خبر شروع تولید ب‌ام‌و XM بودیم و بالاخره این خودرو اختصاصی MPower رسماً معرفی شد.

در حالی که برای معرفی این خودرو فوق العاده ثانیه شماری می کردیم، مشخصات فنی اعلامی از سوی BMW کمی باعث نا امیدی شد. چرا که پیشتر شایعه حضور قوای محرکه ۷۵۰ اسب بخاری در این خودرو وجود داشت. اما پس از معرفی BMW XM مشخص شد که موتور آن در این حد و اندازه نیرو تولید نمی کند.

اولین خودرو اختصاصی با برند M
ب ام و XM
ب ام و XM

شاید بگویید که قبلاً هم خودروهای بسیاری با برند M تولید شدند. پس چرا به ب ام و XM نخستین خودرو با برند M می گویند؟ حقیقت این است که عنوان «نخستین خودرو اختصاصی با برند M» کمی به اصول بازاریابی BMW بر می‌گردد.

اگر کمی گذشته را مرور کنیم مشخص می شود که BMW M1 اولین خودرو تولیدی با برند M بود. اما BMW XM اولین خودرو پلاگین هیبریدی است که با لوگوی M قرار است آن را در خیابان ها و حتی پیست ها مشاهده کنیم.

ب ام و XM
ب ام و XM

برای ارتباط بیشتر بین ب ام و XM و M1، لوگوی BMW در دو طرف شیشه عقب XM قرار گرفت تا خاطرات دوران فوق العاده M1 برای طرفداران این برند زنده شود.

سال ۲۰۲۲ پنجاهمین سال تولد برند M است. به همین دلیل بخش M کمپانی BMW تمایل داشت خودرویی را به بازار عرضه کند که تولد خود را با آن جشن بگیرد.

از همین رو بخش M کمپانی BMW تصمیم گرفت تا نخستین خودرو پلاگین هیبرید ب‌ام‌و را با نام خود تولید کند. حال چرا این خودرو باید در قالب یک شاسی بلند تولید می شد؟ چون بازار این سگمنت در این روزها بسیار سودآور است.

ب ام و XM همانطور که عنوان شد، یک خودرو اختصاصی است. یعنی هیچ مدلی از این خودرو با موتور بنزینی یا دیزلی تولید نخواهد شد و علاقه مندان به آن صرفاً یک انتخاب برای قوای محرکه دارند.

مشخصات فنی ب ام و XM

باید تأکید کرد که با شاسی بلند ضعیفی رو به رو نشدیم. مسئله اصلی این است که موتور ب ام و XM جدید نیست. قوای محرکه بنزینی این شاسی بلند BMW در اصل همان موتوری است که پیشتر در خودروهایی چون M5 یا M8 وجود داشت.

موتور بنزینی BMW XM یک V8 با حجم ۴.۴ لیتر است که می‌تواند ۴۸۳ اسب بخار در ۵.۴۰۰ دور در دقیقه قدرت تولید کند. گشتاور خروجی موتور S68 ب‌ام‌و نیز به ۶۵۰ نیوتن متر می‌رسد که از دور ۱۶۰۰ کاملاً در دسترس راننده قرار دارد.

این موتور با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (نه DCT) هماهنگ و با یک موتور الکتریکی ترکیب شد. موتور الکتریکی ب ام و XM قادر است ۱۹۴ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

ترکیب موتور بنزینی V8 و موتور الکتریکی ب ام و XM قدرت ۶۴۴ اسب بخاری و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری را برای آن رقم می‌زند. چنین قدرت و گشتاوری منجر به شتاب صفر تا صد کیلومتر ۴.۱ ثانیه ای برای این شاسی بلند ۲۷۵۰ کیلوگرمی می‌شود.

حداکثر سرعت ب ام و XM محدود به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است. اما BMW می‌گوید اگر مشتریان این خودرو پکیج M Driver را خریداری کنند می‌توانند حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت را نیز تجربه کنند.

پک باتری‌های BMW XM حجمی برابر با ۲۷.۵ کیلووات دارند و BMW باور دارد فقط موتور برقی XM می‌تواند به تنهای این شاسی بلند را به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برساند.

ب ام و XM
ب ام و XM

BMW تخمین می‌زند که این پک باتری با یکبار شارژ کامل می‌تواند XM را تا شعاع ۴۸ کیلومتری در حالت EV حرکت دهد. این پیمایش بر اساس تست EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) است. اما نتیجه آزمایش WLTP (فرآیند تست هماهنگ‌شده‌ی جهانی خودروهای سبک‌وزن) می‌گوید در حالت الکتریکی BMW XM قادر است بین ۸۲ تا ۸۸ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

آیا عملکرد فنی ب ام و XM خیره‌کننده است؟

اگر به برند BMW متعصب نباشیم، حقیقت‌ها درباره XM را بهتر درک خواهیم کرد. ب ام و XM به عنوان یک محصول، خودرویی فوق العاده است.

اما حقیقت این است که در بحث فنی، BMW و MPower قدم بزرگی رو به جلو بر نداشتند. اگر اخبار روز خودروهای جهان را دنبال می‌کنید، حتماً متوجه شدید که مرسدس بنز در روزهای گذشته مدل C63 S E را معرفی کرد.

مرسدس بنز C63 S
مرسدس بنز C63 S

این سدان مرسدس بنز با یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری معرفی شد که می‌توانستن به تنهایی ۴۷۶ اسب بخار نیرو تولید کند. یعنی موتور S68 هشت سیلندر توربو BMW فقط ۷ اسب بخار از موتور چهار سیلندر توربو مرسدس بنز C63 S E قوی‌تر است.

C63 S E در ترکیب با یک موتور برقی می‌تواند ۶۸۰ اسب بخار (۳۶ اسب بخار بیشتر از موتور XM) نیرو تولید کند و گشتاور آن نیز ۱۰۲۰ نیوتن متر (۲۲۰ نیوتن متر بیشتر از موتور XM) است.

ب ام و XM
ب ام و XM

البته BMW XM بر اساس آنچه این کمپانی آلمانی اعلام کرد در نسخه Label Red version می‌تواند ۷۳۵ اسب بخار نیرو و ۹۹۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

BMW هنوز این خودرو را در اختیار خبرنگاران جهان قرار نداده، اما این خودروساز آلمانی درباره هندلینگ آن می‌گوید که از anti-roll bar های برقی ۴۸ واتی برای تعادل آن در پیچ‌ها استفاده کرده است. همچنین انتقال نیرو ب‌ام‌و XM هم به چهار چرخ آن است.

ابعاد و اندازه ب ام و XM
ب ام و XM
ب ام و XM

ب ام و XM نزدیک به ۳ تن وزن دارد و از این نظر می‌توان آن را سنگین‌ترین خودرو M تولیدی نیز قلمداد کرد. البته بر اساس اصول و قواعد BMW این وزن بصورت ۵۰/۵۰ بین محورهای جلو و عقب این شاسی بلند تقسیم شد.

۵.۱۱۰ میلی‌متر طول، ۲.۰۰۵ عرض و ارتفاع ۱.۷۵۵ این خودرو، BMW XM را تبدیل به یکی از پر هیبت ترین خودروها در کلاس خود کرد. نکته جالب در مورد این SUV ب‌ام‌و این است که فاصله بین دو محور آن با BMW X7 کاملاً برابر است. (۳.۱۰۵ میلی‌متر)

طراحی خارجی و داخلی ب ام و XM
ب ام و XM
ب ام و XM

خودرویی که به عنوان BMW XM در برابر ما است، شباهت بسیاری به کانسپت XM در ماه های گذشته دارد. ب‌ام‌و تلاش بسیاری داشت تا نمونه تجاری این شاسی بلند با کانسپت و مدل مفهومی آن حجم های برابری داشته باشد.

ب‌ام‌و در طراحی این محصول از خطوط شارپ و زاویه دار استفاده کرد. شاید این خطوط را در آینده در مدل‌های دیگر این خودروساز آلمانی هم مشاهده کنیم. کما اینکه اتاق G70 (سری ۷ جدید) هم تقریباً نمای تازه ای از خط فکری جدید BMW را به ما نشان داد.

در مورد طراحی خارجی BMW XM ابتدا باید به گریل بسیار بزرگ، خط برنزی کناری و چراغ های دو گانه اشاره کرد که این خودرو را قطعاً در خیابان ها متمایز می‌کند.

در نمای عقب هم اگزوزهای دو قلو در کناره های سپر کاملاً به بیننده می‌فهماند که با SUV قدرتمندی رو به رو است. مسلماً این سبک طراحی موافقان و مخالفانی دارد. اما باید توجه داشت که نظر نهایی را باید در زمان دیدن این خودرو در خیابان داد.

در نمای داخلی بسیاری از عناصر مدل مفهومی مانند چرم دو رنگ آبی و قهوه ای مشاهده می‌شوند. طرح چرم ونتیج هم در این شاسی بلند حال و هوایی قدیمی و اصیل به XM داده‌اند.

ب ام و XM
ب ام و XM

همچنین یک الگوی بسیار جالب در داخل کابین BMW XM وجود دارد که در صورت تماس تلفنی جلوه‌ای از تپش را به سرنشینان نشان می‌دهد.

نکته ای که درباره XM وجود دارد رینگ‌های آن است. BMW این شاسی بلند را بصورت استاندارد با رینگ‌های ۲۳ اینچی به دست مشتریان خواهد رساند. اما رینگ‌های ۲۲ اینچی برای آن آپشن هستند که ب‌ام‌و می‌گوید هم سواری را نرم تر می‌کنند و هم سبک‌تر هستند.

امکانات ب ام و XM
ب ام و XM
ب ام و XM

BMW در زمان رونمایی از XM بیشتر بر توانایی های فنی آن تمرکز داشت. از همین رو مشخص نیست که آپشن های نهایی این خودرو شامل چه مواردی خواهند شد.

اما قطعاً نسل جدید iDrive 8، نور پردازی داخلی با بیش از ۱۰۰ ترکیب رنگ در زمان تعویض Mode های رانندگی از امکانات استاندارد آن خواهند بود. برخی رسانه ها باور دارند که این خودرو M منحصر به فرد از تمامی آپشن های ایمنی و رفاهی مدل های فعلی BMW بهره‌مند خواهد بود.

قیمت ب ام و XM
ب ام و XM
ب ام و XM

این شاسی بلند BMW قرار است آئودی RSQ8، مرسدس بنز GLE63 و حتی استون مارتین DBX و لامبورگینی اوروس را به چالش بکشد.

ب‌ام‌و در زمان رونمایی از این خودرو اعلام کرد که قیمت آن از ۱۵۹.۹۹۵ دلار شروع خواهد شد و نسخه قوی‌تر Label Red آن نیز قیمتی فراتر از ۱۸۵.۰۰۰ دلار دارد.

ب ام و XM را چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اوج خط فکری طراحی و فنی بخش M را به ما نشان می‌دهد. خودروساز آلمانی همچنان اعلام کرد که نخستین نمونه های تولیدی از BMW XM اوایل سال آینده میلادی وارد بازار آمریکای شمالی خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

لامبورگینی اونتادور به آخر خط رسید / جانشین اونتادور چه زمانی معرفی می‌شود؟

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد / مشخصات فنی

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی‌ ها برای BMW ساختند

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰ اسب بخاری معرفی شد + مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط