ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی‌ ها برای BMW ساختند

از دست ندهید

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک LMDh بشمار می رود، ساعاتی پیش در لوس آنجلس آمریکا رونمایی شد. این خودرو مسابقه ای قرار است در ژانویه آینده در اولین رویداد موتوراسپرت استقامتی حضور داشته باشد.

بیت ران – محمد فتح اللهی – ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که برای مسابقات موتوراسپرت استقامتی طراحی و تولید شد. اما نه توسط BMW، بلکه این خودرو مسابقه ای کاملاً براساس اصول و قواعد کمپانی Dallara شکل گرفته است.

بهتر است این موضوع را کمی عمیق تر بررسی کنیم. ب‌ام‌و M Hybrid V8 دقیقاً کپی خودرو مسابقه ای کادیلاک برادر دیگر خود در گروه LMDh است. چرا این دو خودرو با یکدیگر برادر هستند؟ چون هر دوی آنها توسط کمپانی مشهور دالارا در ایتالیا شکل گرفتند.

کادیلاک LMDh و هم ب‌ام‌و LMDh هر دو مشترکاً از شاسی LMP2 کمپانی Dallara استفاده می‌کنند. اگر نگاهی دقیق به بدنه هر دو خودرو داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که هر دو خودرو مسابقه ای در حقیقت یک خودرو هستند. حقیقت این است که هر دو خودرو شباهت باورنکردنی ای به خودرو مسابقه قدیمی LMP2 کمپانی Dallara دارند.

همکاری برندها برای تولید خودروهای مسابقه‌ای
ب‌ام‌و M Hybrid V8
ب‌ام‌و M Hybrid V8

همکاری برندهای خودروسازی با کمپانی هایی چون Dallara که تخصص آنها تولید خودروهای مسابقه ای است، منجر به تولید خودروهای جدیدی می‌شود.

در گذشته یک برند خودروسازی (مثلاً BMW) خود خودرو مسابقه ای را طراحی می‌کرد. تمامی مراحل تحقیق و توسعه این خودرو مسابقه ای هم بر عهده همان برند بود و نهایتاً خودرو تولیدی هم توسط همان برند در پیست‌های مختلف تست می‌شد.

ب‌ام‌و M Hybrid V8
ب‌ام‌و M Hybrid V8

پس از طی تمامی این مراحل، برند خودروساز خودرو مسابقه ای خود را معرفی می‌کرد و توسط تیم موتوراسپرت همان برند هم در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می‌کرد.

اما در دنیای موتوراسپرت امروز داستان قدری متفاوت است. اول از همه باید بگوییم که کلاس LMDh مخفف Le Mans Daytona h است. یعنی خودروهای مسابقه‌ای که قرار است شانه به شانه خودروهای کلاس هایپرکار LeMans رقابت کنند.

ب‌ام‌و M Hybrid V8
ب‌ام‌و M Hybrid V8

ب‌ام‌و M Hybrid V8 از موتوری استفاده می‌کند که توسط خود BMW تولید شد. طراحی بیرونی این خودرو هم توسط مهندسان BMW انجام شد.

پس از این مرحله همه چیز به Dallara سپرده شد تا این کمپانی ایتالیایی ب‌ام‌و M Hybrid V8 را تبدیل به یک خودرو مسابقه‌ای کند. یکی از تفاوت‌های عمده موتوراسپرت امروز با دیروز این است که ب‌ام‌و M Hybrid V8 لزوماً نباید توسط تیم مسابقه‌ای ب‌ام‌و در مسابقات مشاهده شود. بلکه تیم‌های دیگر می‌توانند با خرید این خودرو از آن در مسابقات استقامتی استفاده کنند.

کلاس LMDh آسان‌ترین راه ورود به مسابقات موتوراسپرت استقامتی

به همین دلیل است که در سالهای اخیر گروه LMDh کلاس ارزان قیمتی برای برندهای خودروسازی در جهان است. چرا که سهم تولید آنها در خودرو نهایی بسیار کم و سودآوری آنها در مسابقات موتوراسپرت بسیار بالا است.

البته خودروسازهای دیگری مانند فراری، تویوتا و پژو در کلاس LMH شرکت خواهند کرد. چرا که این برندها تمایل دارند تمامی امروز مربوط به خودرو مسابقه‌ای خود را در داخل کمپانی خود انجام دهند.

حقیقت این است که کلاس LMDh رده‌ای است که خودروسازان با کمترین هزینه می‌توانند در آن ورود کنند. خودرو تولیدی در این کلاس همچنین قادر است که در مسابقات IMSA و WEC شرکت کند. مسابقات لمان یکی از رقابت‌هایی است که در زیر مجموعه WEC قرار می‌گیرد.

Dallara امسال برای دو برند خودروسازی خودرو مسابقه‌ ای تولید می‌کند. BMW در یک سو و Cadillac در سوی دیگر در مسابقات استقامتی امسال حضور خواهند داشت که موفقیت بزرگی برای این کمپانی ایتالیایی بشمار می رود.

مهندسین BMW و Cadillac اکنون در کمپانی Dallara مشغول بررسی روند تولید خودروهای مسابقه ای خود هستند. Dallara می گوید که هیچ کدام از مهندسین این دو برند حق گفتگو با یکدیگر را ندارند و پسوردهای جداگانه ای برای سیستم های فنی این دو خودرو ایجاد شدند.

گرچه BMW و Cadillac با کمک Dallara مشغول توسعه خودروهای مسابقه ای خود هستند، اما هر دو خودرو زیر ساخت‌های مشابهی دارند. برای مثال اگر به خودروهای ب‌ام‌و و کادیلاک نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که در بالای کاکپیت راننده روف اسکوپ های بزرگی وجود دارند.

هر دو خودرو ارتفاع دماغه بسیار پایینی دارند. شاید در نگاه اول دماغه ب‌ام‌و M Hybrid V8 بالاتر دیده شود، اما این صرفاً یک خطای دید است و تنها دلیل آن شکل طراحی چراغ‌های این خودرو است. حتی اسپلیتر جلوی هر دو خودرو هم کاملاً با هم مشابه هستند.

جشن ۵۰ سالگی BMW M

ب‌ام‌و M Hybrid V8 در رقابت لمان سال ۲۰۲۴ حضور خواهد داشت و این خبر بسیار خوبی برای طرفداران این برند آلمانی است. BMW امسال خودروهای بسیار هیجان انگیزی را با لوگوی M وارد بازار خواهد کرد.

برای مثال مدل M2 تا کمتر از یک ماه دیگر رسماً رونمایی خواهد شد و مدل XM با ۷۵۰ اسب بخار حتی از فراری پروسانگوئه هم قوی تر است.

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ساعاتی پیش در موزه Petersen شهر لس آنجلس آمریکا رونمایی شد. این خودرو بر خلاف مدل های M3 و M4 که جلو پنجره بسیار بزرگ عمودی داشتند، دارای یک گریل بسیار عریض است.

این جلو پنجره که در شب قابل روشن شدن نیز هست زیبایی خاصی به ب‌ام‌و M Hybrid V8 بخشیده است. به غیر از این باید به لوگوی M بسیار بزرگی که تا shark fin ادامه دارد اشاره کرد که نمای جانبی آن را بسیار قدرتمند جلوه می دهد.

رانندگان ب‌ام‌و M Hybrid V8 در مسابقات

همزمان با رونمایی از ب‌ام‌و M Hybrid V8 رانندگان این خودرو مسابقه ای در رقابت های پیش رو هم رسماً اعلام شدند. برای مسابقات IMSA سال آینده دو دستگاه ب‌ام‌و M Hybrid V8 توسط Connor De Phillippi ،Philipp Eng ،Augusto Farfus و Nick Yelloly در پیست ها حرکت خواهند کرد.

به غیر از این رانندگان، Colton Herta راننده مسابقات ایندی کار هم قرار است با این خودرو هیبریدی در ۲۴ Hours of Daytona حضور داشته باشد.

Colton Herta یکی از جنجالی ترین رانندگان ماه های اخیر در مسابقات موتور اسپرت است. او که نامش بارها برای حضور در تیم فرمول یک مک‌لارن تکرار شد، به دلیل نداشتن لایسنس مسابقات فرمول یک، شانس حضور در این مسابقات را از دست داد.

Herta به تصمیم مدیران فرمول یک احترام گذاشت. حالا علاوه بر مسابقات ایندی کار، قرار است برای BMW هم در رقابت های استقامتی سال آینده رانندگی کند.

بیشتر بخوانید:

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰ اسب بخاری معرفی شد + مشخصات فنی

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد / مشخصات فنی تارا برقی

مان eTruck با پیمایش ۸۰۰ کیلومتری به بازار می‌آید / همه چیز درباره کامیون برقی مان

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیون ۸۰۰ اسب‌بخاری برقی با ۵۰۰ کیلومتر پیمایش

مرسدس بنز eActros معرفی شد / یک ساعت شارژ ۴۰۰ کیلومتر پیمایش




2 دیدگاه

    • سلام و عرض ادب
      ب‌ام‌و توان ساخت یک خودرو مسابقه‌ای را دارد. اما صرفه اقتصادی تولید در همکاری مشترک با برندهای دیگر است. به همین دلیل است که از سالها پیش ادغام خودروسازان با یکدیگر شروع شد.
      پاینده باشید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط