مازراتی گرن توریسمو ۲۰۲۳ هیچ صدایی تولید نمی‌کند / معرفی کامل گرن توریسمو جدید

از دست ندهید

مازراتی گرن توریسمو جدید به جمع خودروهای برقی پیوست. این محصول مازراتی یکی از نمادهای صدای دلنشین موتورهای V8 ایتالیایی بود. اما گرن توریسمو جدید آنقدر بی صدا است که شاید متوجه عبور آن از خیابان نشویم.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – مازراتی گرن توریسمو یکی از فوق‌العاده‌ترین خودروهای ایتالیایی بود که برای ما ایرانی ها هم تبدیل به نمادی از لذت رانندگی و صدای موتور گوشنواز شد.

گرن توریسمو ۲۰۲۳ یک ویژگی بسیار مهم دارد و آن برقی بودن قوای محرکه این خودرو است. در حقیقت برند Maserati با رونمایی از گرن‌ توریسمو جدید به طور رسمی وارد بازار خودروهای برقی شد.

به طور قطع می‌توان عنوان کرد که خبر برقی شدن گرن توریسمو برای هیچ کدام از علاقه‌مندان به خودرو خوشایند نیست. اما برند مزراتی برای عاشقان خودروهای ایتالیایی، خبر خوشی دارد.

گرچه بساط موتور V8 از گرن توریسمو جدید جمع شد، اما خریداران همچنان می‌توانند این خودرو محبوب ایتالیایی را با قوای محرکه درون سوز خریداری کنند.

موتور Nettuno مازراتی
مازراتی گرن توریسمو مودنا
مازراتی گرن توریسمو مودنا

مزراتی قصد دارد از موتور Nettuno V6 خود به عنوان قوای محرکه گرن توریسمو جدید استفاده کند. پیش از آنکه به بررسی مشخصات فنی این موتور بپردازیم، باید راجع به قوای محرکه Nettuno V6 بیشتر بدانیم.

با توجه به ادغام بسیاری از برندهای خودرویی با یکدیگر و تشکیل گروه‌های خودرویی بزرگ مانند Stellantis، اشتراک موتور در میان برندهای زیر گروه یک مجموعه بزرگ، امری اجتناب ناپذیر است.

این روزها حتی برندهایی که زیر یک چتر بزرگ نیستند هم گاهی اوقات از قوای محرکه یک خودروساز دیگر استفاده می‌کنند. به طور طبیعی طراحی، توسعه و ساخت یک موتور به زمان و پول بسیاری نیاز دارد. برندها می‌دانند که برای تولید یک محصول جدید چقدر باید صرفه‌جویی کنند و بهره‌مندی از یک موتور آماده چقدر می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد.

با این حال، مازراتی مایل به اشتراک گذاری موتور Nettuno خود با بقیه برندهای Stellantis نیست. این موضوع را Federico De Medio، رئیس بخش اعتبار سنجی برند مازراتی در مصاحبه با رسانه Autoblog در جریان رونمایی از مزراتی Grecale گفت.

مشخصات فنی تریم‌های مختلف مازراتی گرن توریسمو

گرن توریسمو جدید هم با این موتور که فقط‌و‌فقط برای مازراتی است به بازار خواهد آمد. GranTurismo جدید با سه تریم مختلف عرضه خواهد شد.

اگرچه مرگ موتور V8 در این خودرو محبوب غم‌انگیز است، اما طرفداران مازراتی از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد که گرن‌توریسمو جدید در هر کدام از نسخه‌های خود قدرت بیشتری نسبت به موتور ۴۵۴ اسب بخار قبلی تولید می‌کند.

مشخصات فنی مدل پایه – Modena
مازراتی گرن توریسمو مودنا
مازراتی گرن توریسمو مودنا

تریم پایه جدید، مودنا (به رنگ سفید) نام دارد. این نسخه با موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو که با MC20 مشترک است به دست خریداران خواهد رسید.

مازراتی گرن توریسمو مودنا
مازراتی گرن توریسمو مودنا

این موتور V6 قادر است ۴۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاور خروجی آن به ۶۰۰ نیوتن متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد کیلومتر این نسخه ۳.۹ ثانیه اعلام شد و گرن توریسمو جدید در این تریم قادر است به سرعت ۳۰۲ کیلومتر در ساعت برسد.

مازراتی گرن توریسمو مودنا
مازراتی گرن توریسمو مودنا

گرن توریسمو Modena می‌تواند در مدت زمان ۱۳ ثانیه از سکون کامل تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت شتابگیری کند. همچنین قدرت ترمزگیری این خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر تا صفر هم کمتر از ۳۵ متر اعلام شد.

مشخصات فنی مدل Trofeo
مازراتی گرن توریسمو تروفئو
مازراتی گرن توریسمو تروفئو

اما برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند از تمام پتانسیل این خودرو استفاده کنند، نسخه Trofeo (نسخه قرمز رنگ در تصاویر) با مشخصات فوق‌العاده در دسترس قرار دارد.

مازراتی گرن توریسمو تروفئو
مازراتی گرن توریسمو تروفئو

گرن توریسمو در تیپ Trofeo می‌تواند ۵۵۰ اسب بخار نیرو از همان موتور V6 استخراج کند. گشتاور خروجی این موتور به ۶۵۰ نیوتن متر می‌رسد که ۵۰ نیوتن متر از مدل پایه بیشتر است.

گرن توریسمو تروفئو در ۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این بدان معناست که نسخه تروفئو یک ثانیه از مدل قبلی MC Stradale سریعتر است.

تیپ تروفئو همچنین قادر است تجربه حرکت با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد. مازراتی اعلام کرد این نسخه، از سکون کامل تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را در مدت زمان ۱۱.۴ ثانیه طی می‌کند. نسخه Trofeo هم مانند Modena در زمان ترمزگیری از سرعت صد کیلومتر در ساعت، در مسافتی کمتر از ۳۵ متر توقف می‌کند.

مشخصات فنی مدل برقی Folgore
مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی
مازراتی گرن توریسمو Folgore – نسخه برقی

تماشای یک مازراتی گرن توریسمو برقی باید تجربه بسیار عجیبی باشد. این برند ایتالیایی مشخصات فنی گرن توریسمو برقی را نیز منتشر کرد که باید گفت با قوی‌ترین گرن‌توریسموی تاریخ رو به رو هستیم.

نسخه Folgore مجهز به سه موتور برقی است. دو موتور برقی برای هر کدام از چرخ‌های عقب و یک موتور برقی هم برای محور جلو وظیفه به حرکت درآوردن این خودرو الکتریکی را بر عهده دارند. مازراتی می‌گوید هر کدام از این موتورها می‌توانند ۳۰۰ کیلووات نیرو تولید کنند.

مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی
مازراتی گرن توریسمو Folgore – نسخه برقی

از نظر بصری Folgore با رینگ‌های جدید آیرودینامیکی و بدون خروجی اگزوز کاملاً متمایز با نسخه‌های بنزینی است. مازراتی همچنین عنوان کرد از آنجایی که نیاز به خنک‌کاری در این نسخه وجود ندارد، طول بدنه مدل برقی گرن‌ توریسمو، ۷ درصد کمتر از مدل‌های بنزینی است.

در حالی که این موتورهای الکتریکی این خودرو در تئوری می‌توانند تا ۹۰۰ کیلووات (۱۲۰۷ اسب بخار) را به صورت ترکیبی تامین کنند، پک باتری آن تنها قادر است انرژی کافی برای تولید ۵۶۰ کیلووات (۷۵۱ اسب بخار) و ۱۳۵۰ نیوتن متر گشتاور در رانندگی معمولی در اختیار راننده قرار دهد. البته در حالت boost mode نسخه الکتریکی گرن توریسمو می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه ۶۱۰ کیلووات (۸۱۸ اسب بخار) نیرو تولید کند.

تکنولوژی باتری و شارژ گرن توریسمو Folgore
مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی
مازراتی گرن توریسمو Folgore – نسخه برقی

اما مازراتی می‌گوید مدل الکتریکی گرن توریسمو می‌تواند حداکثر توان باتری را به هر کدام از سه موتور برقی مورد نیاز تقسیم کند. یعنی موتور برقی جلو می‌تواند چرخ‌های عقب را به حرکت درآورد یا یکی از موتورهای محور عقب را می‌توان کاملاً از مدار خارج کرد.

فرایند بازیابی انرژی در نسخه برقی گرن توریسمو بدین شکل است که در زمان ترمزگیری تا ۴۰۰ کیلووات انرژی قابل ذخیره شدن است. مازراتی می‌گوید اگر راننده پای خود را از روی پدال گاز بردارد، شتاب منفی ۰.۶۵ جی را تجربه خواهد کرد که مربوط به سیستم بازیابی انرژی است.

مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی
مازراتی گرن توریسمو Folgore – نسخه برقی

شارژ سریع تا ۲۷۰ کیلووات (با ولتاژ ۸۰۰ ولت) به Folgore این امکان را می‌دهد تا در مدت زمان ۵ دقیقه برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر انرژی در باتری‌های خود ذخیره کند. شارژ ۵۰ کیلوواتی DC با ولتاژ ۴۰۰ ولت و ظرفیت شارژ ۲۲ کیلوواتی AC نیز برای این خودرو وجود دارند.

چهار حالت رانندگی Max Range ،GT و Corsa در این خودرو مشاهده می‌شود. گرن توریسمو برقی به صورت پیش فرض در حالت GT حرکت خود را شروع می‌کند. در حالت Max Range عملکرد پدال گاز محدود می‌شود و این خودرو حداکثر می‌تواند در این حالت به سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت برسد.

در حالت Corsa این خودرو برقی قادر است در پیست‌ها زمان ثبت کند. مازراتی می‌گوید در این حالت رانندگی، نمایشگرهای حرارتی باتری هم در کلاستر دیجیتالی آن به نمایش در می‌آیند.

ویژگی‌های مازراتی گرن توریسمو ۲۰۲۳

مازراتی گفت که در زمان تولید مدل برقی قصد نداشت صدای موتور V8 مصنوعی را به این خودرو اضافه کند. نسل جدید GranTurismo اولین محصولی است که در دهه‌های اخیر از قوای محرکه V8 استفاده نمی‌کند. صدا همیشه بخش مهمی از شخصیت مازراتی است. به خصوص برای GranTurismo. اما نسخه برقی این خودرو هیچ صدایی تولید نخواهد کرد.

در نسخه‌های بنزینی باید اشاره کرد که هر دو مدل مودنا و تروفئو دارای سیستم تعلیق فنر بادی مشابه Folgore هستند. همچنین ترمزهای آن (۳۸۰ میلی‌متر شش پیستون در جلو و ۳۵۰ میلی‌متر چهار پیستون در عقب) با رینگ‌های ۲۰ اینچی جلو و ۲۱ اینچی در عقب ترکیب شدند. پهنای لاستیک‌های جلو ۲۶۵ و عقب ۲۹۵ اعلام شدند.

جدا از موتورهای بنزینی هر دو مدل مودنا و تروفئو که مشابه مدل MC20 هستند، بزرگترین تغییر برای این دو نسخه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک آنها است. همانطور که می‌دانیم، نسل قبلی مازراتی گرن توریسمو با گیربکس ۶ سرعته به بازار عرضه شد.

مازراتی گفت که مسئولیت کل پروژه GranTurismo را بر عهده دارد. یعنی این خودرو کاملاً در کارخانه مازراتی تولید می‌شود که بدنه آن ۶۵ درصد از آلومینیوم است.

امکانات مازراتی گرن توریسمو جدید

خودروهای V6 نسبتاً سبک (بر اساس استانداردهای خودروهای لوکس مدرن)  تولید شدند. مازراتی می‌گوید وزن گرن توریسموهای بنزینی ۱۷۹۵ کیلوگرم و تقسیم وزن آنها ۵۲/۴۸ درصد به تربیت از جلو به عقب است. این خودروساز ایتالیایی همچنین اعلام کرد که در داخل کابین چهار نفره این خودرو، فضای سر بیشتر افزایش یافت و فضای پا نیز کمی بیشتر از نسل قبلی است.

هنوز تصاویر داخل کابین این خودرو منتشر نشده‌ است، اما گفته می‌شود سه نمایشگر دیجیتالی در داخل اتاق گرن توریسمو جدید وجود دارند. یک نمایشگر دیجیتال ۱۲.۲ اینچی با مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی و ۸.۸ اینچی در مرکز داشبورد این خودرو قرار دارند که برای مالتی مدیا و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک آیینه دید عقب دیجیتالی هم در داخل اتاق وجود دارد. ساعت آنالوگ سنتی گرن توریسمو که روی داشبورد وجود داشت، با یک نمونه دیجیتالی جایگزین شد که قادر به انجام عملکردهایی مانند بازخورد بصری (visual feedback) در هنگام استفاده برای فرامین صوتی است.

مازراتی باور دارد ساعت دیجیتالی گرن توریسمو جدید نخستین گامی است که این خودروساز ایتالیایی برای رانندگی خودکار (autonomous driving) برداشته است.

Apple CarPlay و Android Auto هر دو در گرن توریسمو جدید یک آپشن استاندارد هستند. مازراتی یک دستیار هوشمند به عنوان بخشی از سیستم اطلاعات سرگرمی – بر پایه اندروید – را نیز برای این خودرو در نظر گرفت. سرنشینان این خودرو می‌توانند با استفاده از حرکت‌های دست تعریف شده دمای تهویه مطبوع و سرعت فن را تغییر دهند.

امکانات ایمنی گرن توریسمو جدید

سیستم‌های ایمنی این خودرو شامل کروز کنترل راداری، سامانه حرکت بین خطوط، lane centring assist و ترمزهای خودکار که سنسورهای آن در جلو و عقب خودرو قرار دارد است.

GranTurismo همچنین دارای dynamic road view است. این سامانه وقتی سیستم‌های کمک راننده فعال هستند، نمایی سه‌بعدی از وسایل نقلیه اطراف را به راننده نشان می‌دهد.

همچنین یک دیوار مجازی (virtual wall) برای کمک به پارک کردن خودرو نیز وجود دارد. بلوک‌های دیجیتالی که در صفحه نمایش داشبورد به نمایش در می‌آیند، بسته به نزدیکی به یک مانع به سنسورهای پارک عقب، رنگ خود را تغییر می‌دهند.

مازراتی همچنین در گرن توریسمو جدید از سیستم صوتی Sonus Faber استفاده کرد که با حداکثر ۱۹ بلندگو و ۱۱۹۵ وات قدرت صدایی فوق‌العاده در داخل کابین پخش می‌کند.

طول مازراتی گرن توریسمو جدید ۴۹۵۹ میلی متر، عرض آن ۱۹۵۷ میلی متر (با آینه‌ها ۲۱۱۳ میلی متر) و ارتفاع آن ۱۳۵۳ میلی متر است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲۹۲۹ میلی متر اعلام شد.

ظرفیت صندوق عقب نسل جدید گرن توریسمو نیز ۳۱۰ لیتر در مدل‌های بنزینی (مثل یک هاچ‌بک کوچک)، ۲۷۰ لیتر در نسخه برقی است.

گفته می شود که گرن توریسمو جدید از قسمت تایرها به بالا، یک محصول کاملاً جدید است و به هیچ مدل دیگری از خانواده بزرگ Stellantis مرتبط نیست.

سیستم الکتریکی مدل برقی گرن توریسمو به بیان مازراتی توسط خود برند و در ایتالیا توسعه و ساخته شد. اگرچه نسخه Folgore حدود ۴۰۰ کیلوگرم سنگین تر از نسخه بنزینی است و ۴۰ لیتر ظرفیت صندوق عقب را از دست داد، اما ادعا می‌شود که محل قرارگیری باتری‌های آن روی عملکرد یا هندلینگ این خودرو تأثیری ندارد. چرا که به صورت T شکل (T-bone) در زیر بدنه خودرو کارگذاری شدند.

بیشتر بخوانید:

سمند LX و تفاوت‌های آن با سمند SE / بررسی خانواده سمند ایران خودرو

لامبورگینی Urus S با ۶۶۶ اسب بخار قدرت معرفی شد

سیتروئن Oli ، خودرو مفهومی برقی با لوگوی جدید سیتروئن

فراری SP51 شاهکاری منحصر به فرد بر پایه ۸۱۲ GTS / مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط