YP110 آریان خودرو نخستین خودرو داخلی با پلتفرم ایرانی / بررسی مشخصات فنی

از دست ندهید

YP110 آریان خودرو را می توان تنها خودرو ایرانی با پلتفرم داخلی نامید. این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو مجدداً به نمایش درآمد تا بلکه بیشتر به حضور آن در بازار خودرو کشورمان امیدوار شویم.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – قبل از هر چیز باید بدانیم که ماجرای ساخت این خودرو چیست. YP110 آریان خودرو محصولی است ریشه آن مربوط به گروه صنعتی چکاد است.

این گروه صنعتی از سال ۱۳۷۶ کار خود را با نمایندگی خدمات پس از فروش محصولات دوو (شرکت کرمان موتور) و محصولات شرکت ایران خودرو و با نام «اتول‌باشی» در شرق شهر تهران آغاز کرد.

گروه صنعتی چکاد تصمیم گرفت تا از سال ۱۳۷۸ تولید قطعات خودرو را شروع کند. به همین منظور، چکاد در شهرک صنعتی نورین ابهر در استان زنجان کار خود را استارت زد تا آریان خودرو شکل گیرد.

آریان خودرو شرکت فناور محور گروه صنعتی چکاد است. YP110 آریان خودرو در حقیقت نخستین تلاش این شرکت برای طراحی پلتفرم داخلی خودرو بود.

پلتفرم YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

آریان خودرو با همکاری دانشگاه علم و صنعت پلتفرم خود را ساخت و از آن می توان به اولین بن سازه ساخت ایران نام برد.

آریان خودرو می گوید قرار است چند محصول دیگر هم روی این پلتفرم تولید شود. از برنامه های آتی این شرکت می توان به ساخت یک پیکاپ و یک خودروی الکتریکی نیز اشاره کرد. پلتفرم آریان خودرو YSF1 نام دارد و گفته می شود که از بن سازه های روز دنیا در ساخت آن الگو برداری شد.

YSF1 براساس آنچه آریان خودرو عنوان می کند، الگویی از بن سازه های MQB و NSF فولکس واگن، PF1 پژو–سیتروئن، HearTect سوزوکی و SA هیوندای است.

YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

این موارد بر روی کاغذ کاملاً تحسین کننده هستند. اگر به محصولات ایران خودرو و سایپا بنگریم باید گفت که بن سازه تمامی آنها ریشه در محصولاتی قدیمی دارد.

تارا  از پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن استفاده می کند. PF1 بن سازه ای بود که تاریخ اولین استفاده از آن به سال ۱۹۹۸ باز می گردد.

اگر از محصولات سایپا بخواهیم شاهین را هم مثال بزنیم باید عنوان کرد که این خودرو براساس پلتفرم گریت وال ولیکس C30 ساخته شد. C30 هم خود چکیده چینی تویوتا Belta یا یاریس بود.

پس بر روی کاغذ آریان خودرو پلتفرمی را به ما نشان می دهد که نتیجه تحقیق و بررسی بن سازه چندین گروه خودروسازی است. مشخص نیست که بن سازه YSF1 آریان خودرو نتیجه ترکیب چندین پلتفرم خارجی است یا اینکه با برداشت آزادی از پلتفرم های خارجی رو به رو هستیم.

طراحی YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

در بررسی طراحی YP110 باید از بخش داخلی آن صرف نظر کرد. احتمالاً در تولید نهایی و نمونه تجاری شده این بخش از خودرو تغییرات بسیاری به خود خواهد دید.

اما ویژگی اصلی و دلیل مطرح شدن نام YP110 آریان خودرو، طراحی ظاهری خوب بدنه آن بود. YP110 با طول ۴۰۹۰ میلیمتر، عرض ۱۷۱۰ میلیمتر و ۱۴۹۰ میلیمتر خودرویی در ابعاد و اندازه تیبا سایپا است.

در نمای ظاهری YP110 خطوط و زاویه های تازه ای را می توان مشاهده کرد که برای مخاطبان جذاب است. طراحی ظاهری این خودرو را به حسین سلیمانی نسبت می دهند. حسین سلیمانی را با خودرو شاهین می شناسیم که اکنون در ایران خودرو مشغول به فعالیت است.

YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

اما قالب بدنه YP110 توسط گروه صنعتی آرشین ساخته شده است. این گروه صنعتی ساخت قالب بدنه نمونه فیس لیفت جک J4 کرمان موتور را هم بر عهده داشت.

اگر از هزینه ساخت پروتوتایپ این خودرو می پرسید باید گفت که فقط ساخت قسمت جلوی YP110 حدوداً ۷۰۰ دلار برای تیم سازنده خرج برداشته است.

خطوط طراحی در YP110 کاملاً نمایانگر یک خودرو اقتصادی هستند. این خودرو قرار است در صورت تولید تبدیل به رقیبی برای محصولات سایپا و ایران خودرو باشد. البته گویا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران علاقه ای به اجرایی شدن این پروژه ندارد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تمایل دارد تیم سازنده YP110 خودرویی چینی را در مجموعه خود مونتاژ کند. به همین دلیل اجرایی شدن این پروژه علامت های سوال بسیاری دارد.

مشخصات فنی YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

هنوز مشخص نیست که این خودرو قرار است با چه موتوری تولید شود. در نمایشگاه ها و رونمایی های قبلی گفت شد که YP110 از موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر استفاده خواهد کرد.

براساس اطلاعات قبلی، قوای محرکه این خودرو ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور اعلام شد. این ارقام ما را به سمت موتور TU5 ایران خودرو هدایت می کند. البته موتور TU5 ایران خودرو با حجم ۱.۶ لیتر چنین قدرت و گشتاوری تولید می کند.

اما اخبار موثق حاکی از آن است که YP110 قرار است در صورت تولید با موتور تیوان به بازار راه پیدا کند. خانواده موتورهای تیوان شامل سه قوای محرکه است.

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان زیر مجموعه گروه بهمن است. موتورهای تولیدی این شرکت شامل دو قوای محرکه ۳ سیلندر و یک موتور ۴ سیلندر است.

اولین نمونه ۳ سیلندر می تواند قدرتی معادل ۷۵ اسب بخار و حداقل گشتاور ۱۰۰ نیوتن متر را برای خودروهای کلاس A تأمین کند. دومین نسخه از موتورهای سه سیلندر تیوان قادر است ۱۴۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر را برای خودروهای کلاس C تولید کند. YP110 احتمالاً یکی از موتورهای سه سیلندر تیوان را در اختیار خواهد داشت.

سومین نمونه از موتورهای تیوان، یک قوای محرکه چهار سیلندر است. این موتور ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر نیرو تولید می کند که برای استفاده در خودروهای کراس اوور سگمنت B مناسب است.

اگر این خودرو به مرحله تجاری سازی برسد قرار است در فاز اول با گیربکس ۵ سرعته دستی قابل خرید باشد. گزینه اتوماتیک برای گیربکس YP110 فعلاً وجود ندارد. اما احتمال دارد در نسخه های بعدی، آریان موتور نمونه ای اتوماتیک از آن را نیز وارد بازار کند.

محصولات آینده براساس پلتفرم آریان موتور
YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

قرار است ۱۱ خودرو مختلف برساس بن سازه YSF1 به بازار خودرو کشورمان راه پیدا کنند. YP110 در حقیقت نخستین خودرو از این پلتفرم است.

کدهای ۱۲۰، ۱۳۰ و ۱۴۰ از این پلتفرم به ترتیب برای نمونه های هاچ بک، هاچ بک کراس و وانت استفاده شده است. احتمالاً در آینده حداقل شاهد نمونه های پروتوتایپ آنها نیز خواهیم بود.

آریان موتور می گوید این پلتفرم قادر است محصولات برقی را نیز پوشش دهد. یعنی خودروهای هیبرید یا کاملاً برقی نیز می توانند از بن سازه این شرکت برای تولید بهره ببرند.

احتمال دارد تا YP110 آریان موتور را با نام تجاری جدید در سال ۱۴۰۲ مشاهده کنیم. YP110 پروژه ای خاص از یک گروه صنعتی کوچک است که در صورت حمایت می تواند محصول قابل توجهی باشد.

اما باید توجه داشت که این روزها بحث آزاد شدن مجدد واردات خودرو نیز داغ است. گرچه قوانین واردات خودرو برای کارشناسان این حوزه هم معما است، اما اگر خودروهای ۲۰ هزار یورویی وارد کشور شوند، YP110 رقابت سختی در پیش خواهد داشت.

بازار فروش
YP110 آریان خودرو
YP110 آریان خودرو

مثل همیشه فاکتور نهایی خرید یک خودرو را قیمت آن صادر می کند. اگر YP110 به مرحله تجاری سازی برسد و خدمات پس از فروش مناسبی هم داشته باشد، می توان گفت که با خودرو عامه پسندی رو به رو خواهیم بود.

اگر ویژگی های فنی این خودرو قابل رقابت با محصولات دیگر باشد، طولی نخواهد کشید که بازار دست دوم آن هم رونق خواهد گرفت. اما باید توجه داشت که بازار خودرو کشور به پلتفرم ملی و صحبت های تخصصی کاری ندارد.

آنچه برای بازار مهم است؛ اول قیمت مناسب، دوم ویژگی فنی قابل رقابت، سوم خدمات پس از فروش گسترده و چهارم فراوانی محصول در بازار است.

اگر YP110 با چنین مشخصاتی وارد بازار شود می تواند رقیبی برای محصولات ایران خودرو و سایپا باشد. در غیر این صورت، این خودرو صرفاً به عنوان تعریف پروژه پلتفرم ملی و طراحی عامه پسند بدنه آن قابل تقدیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کدام خودروها می توانند وارد بازار ایران شوند؟ + فهرست مدل و قیمت

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

سیتروئن C3-XR سایپا پس از ۶ سال دوباره رونمایی شد

سایپا شاهین اتوماتیک با گیربکس ضریب متغیر معرفی شد




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط