پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

از دست ندهید

مرسدس بنز E کلاس ۲۰۲۱ رونمایی شد

مرسدس بنز از مدل ۲۰۲۱ فیس لیفت E کلاس رونمایی کرد. این خودرو پیشرانه شش سیلندر جدیدی هم دارد. بیت...

انبار خودروسازان دوباره شارژ شد / چرا فروش باز هم از تولید عقب افتاد؟

انبار خودروسازان با وجود آنکه خودرو نقش محوری در رشد شاخص کل تولید صنعتی کشور در خرداد امسال داشته،...

آخرین وضعیت فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

در شرایطی که رئیس سازمان بازرسی نگران افزایش قیمت خودرو در پی فرمول جدید قیمت گذاری خودرو ست، اما...

پلتفرم ملی آفرود هنوز به نمایش در نیامده است. اما چهار شرکت خودروسازی پیمانی بستند تا نخستین خودرو ملی آفرود را به بازار بفرستند. البته به نظر می‌رسد که ریشه این عهد و پیمان یک آشتی کنان ملی است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پلتفرم ملی آفرود چیزی بود که پیش از این در صنعت خودرو کشورمان وجود نداشت. جای خالی چنین پلتفرمی واقعاً احساس می شد!

حالا چهار شرکت خودروسازی قراردادی امضا کردند که به موجب آن یک محصول مشترک تولید خواهد شد. بهتر است ریشه ای به این ماجرا نگاه کنیم.

مکث موتور، خودروسازی ایلیا، زامیاد و آمیکو قرارداد پلتفرم ملی آفرود را امضاء کردند. بر اساس این قرارداد، چهار شرکت خودروسازی برای ساخت اجزاء داخلی خودرو، قطعات و توسعه پلتفرم ملی آفرود برای خودروهای پیکاپ دو دیفرانسیل و خودروهای SUV با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خودروهایی که بر اساس این پلتفرم تولید خواهند شد شاسی مستقلی خواهند داشت. از این اتفاق تنها یک برداشت می‌ توان داشت.

برقراری صلح

کافیست نگاهی به محصولات زامیاد، مکث موتور، خودروسازی ایلیا و آمیکو نگاه کنیم. اگر آمیکو آسنا را فاکتور بگیریم، زامیاد زاگرس، مکث کلوت و دایون Y5 خودروسازی ایلیا هر سه یک خودرو هستند!

چرا چهار شرکت خودروسازی که سرمایه گذاری کلانی برای واردات و تولید خودرو در سایت‌های خود کردند باید اقدام به تولید محصولی مشترک در قالب پلتفرم ملی آفرود کنند؟

پلتفرم ملی اتفاقی است که حتی در میان ایران خودرو و سایپا نیز رخ نداد. حقیقت این است که نتیجه این تفاهم نامه یک محصول با یک نشان تجاری نخواهد بود.

زامیاد زاگرس در واقع همان مکث کلوت است. نمونه SUV این دو پیکاپ هم در خودروسازی ایلیا با نام دایون Y5 به فروش می رسد. یعنی یک پلتفرم چینی در سه خودروساز خصوصی با ابعاد و کاربری های مختلف به فروش می رسد.

در میان این چهار خودروساز تنها شرکت آمیکو است که با فودای یا دایون وارد همکاری نشد. آمیکو سالهاست محصولات Huanghai را با نام خود وارد بازار ایران می کند و محصول جدید آرتیستون این شرکت هم اختلاف بسیاری با آمیکو آسنا ندارد.

موتور آرتیستون با آسنا کاملاً یکسان است و هر دو خودرو از یک پلتفرم استفاده می کنند. احتمال دارد تا زامیاد، مکث موتور، خودروسازی ایلیا و آمیکو شروع به ساخت قطعات مشترک برای پلتفرم ملی آفرود کنند.

در زمان امضاء قرارداد همکاری پلتفرم ملی آفرود میان این چهار خودروساز اعلام شد که هدف تولید خودروهایی ارزان تر است. گفته می شود میزان خودکفایی محصولات نهایی شده در بازار حداقل ۶۰ درصد برای ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم سایپا SP0 معرفی شد / ویژگی‌ها و مشخصات فنی هاچ‌بک و مینی SUV سایپا

رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی شد

بهترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را اقتصادی تولید می شود؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو با ۳ اسب‌بخار توان بیشتر




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای دست دوم کلید خورد

با موافقت مجلس برای واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از  پنج سال ، احتمال واردات خودروهای دست دوم...

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار می‌شود. با سه محصول جدید...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی ؛ با...

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی با نام Quadro محصولی از شرکت سوییسی Qooder است که از سوی کویر موتور به بازار عرضه...

پست‌های مرتبط