هایما ۸S ایران‌خودرو رکورد فروش چین را در ایران خواهد شکست؟

از دست ندهید

از یک ماه دیگر تولید انبوه هایما ۸S ایران‌خودرو در استان خراسان شروع خواهد شد. این کراس‌اوور جدید ایران خودرو در چین فروش افتضاحی را پشت سر می‌گذارد. اما قرار است در کشورمان پرچم‌دار محصولات هایما باشد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – باور این موضوع که فروش هایما ۸S ایران‌خودرو در طول سال ۲۰۲۲ حتی به ماهی ۸۰ دستگاه هم نرسیده دشوار است. اما این موضوع حقیقت دارد و این کراس اوور تاکنون فروش موفقی را حتی در کشور مبداء نیز تجربه نکرده است.

هایما ۸S ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد حضور داشت. در طول این نمایشگاه بیژن زاهدی فرد مدیر عامل ایران‌ خودرو خراسان گفت که تولید این کراس اوور چینی در مهر ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

اگر دانستن برنامه تولید هایما ۸S در ایران برای شما اهمیت دارد، بهتر است محکم سر جای خود بنشینید. چرا که زاهدی فرد اعلام کرد ۵/۰۰۰ دستگاه از این کراس اوور چینی «تا پایان سال» در ایران خودرو خراسان تولید خواهد شد!

۵/۰۰۰ دستگاه یعنی ۸۳۳ هایما ۸S در سی‌ام هر ماه از ۶ ماه باقی مانده تا انتهای سال از خط تولید خارج خواهد شد. یعنی تقریباً روزی ۲۷ دستگاه!

اگر بخواهیم عمق فاجعه فروش این خودرو در چین را بیان کنیم، باید گفت که هایما ۸S در طول ۴ ماه ابتدایی سال جاری میلادی بطور متوسط ۲۷ مشتری هم در طول یک ماه نداشت. برای بررسی بیشتر این موضوع بهتر است نگاهی به آمار فروش این خودرو در چین داشته باشیم.

آمار فروش هایما ۸S ایران‌خودرو در چین
هایما 8S ایران‌خودرو
هایما ۸S ایران‌خودرو

سال ۲۰۲۰ فروش این خودرو در بازار خودرو چین به هیچ عنوان موفق نبود. هایما ۸S در آن سال جمعاً ۳/۸۸۵ خریدار داشت. متأسفانه این آمار فروش در ۱۲ ماه بعدی یعنی در سال ۲۰۲۱ نه تنها بیشتر نشد، بلکه سیر نزولی داشت.

در سال ۲۰۲۱ مجموع تمام مشتریان و خریداران چینی این خودرو به رقم شگفت‌انگیز ۱/۱۸۴ رسید. این آمار فروش برای سال ۲۰۲۲ بسیار شکوهمندتر از سالهای گذشته بود.

در ماه نخست سال جاری میلادی فقط ۲۲ نفر در کل بازار میلیارد نفری چین این خودرو را خریداری کردند. در فوریه (بهمن سال گذشته) تنها ۱۴ چینی هایما ۸S را خریدند.

مارس ۲۰۲۲ (اسفند سال گذشته) تعداد کل خریداران این خودرو با رشد ۴ نفری به ۱۸ دستگاه رسید. هایما ۸S رکورد فروش افتضاح خود را در چین، در ماه آوریل ثبت کرد. باور کردنی نیست اما این کراس اوور در چهارمین ماه از سال جاری میلادی که معادل فروردین ۱۴۰۱ است فقط و فقط ۱۳ خریدار داشت.

می ۲۰۲۲ بالاخره طلسم فروش هایما ۸S شکسته شد و این کراس اوور توانست با فروش ۶۷ دستگاهی برای کمپانی کمی آبروداری کند.

روند افزایش تعداد مشتریان این خودرو در ژوئن سال جاری به ۷۴ نفر رسید تا هایما ۸S رکورد فروش امسال را ثبت کند. اما مجدداً آمار فروش این خودرو کاهش یافت و در ژوئیه (تیر ماه) ۲۰۲۲ تنها ۶۰ چینی برای خرید این خودرو اقدام کردند.

مقایسه آمار فروش هایما ۸S ایران‌خودرو در چین و ایران
هایما 8S ایران‌خودرو
هایما ۸S ایران‌خودرو

ماه هاست که آمار دقیق فروش خودروسازان در هیچ سامانه ای ثبت نمی‌شود. اگر صحبت‌های بیژن زاهدی فرد را مبنا قرار دهیم، باید گفت که هایما ۸S ایران‌خودرو با تولید و احتمالاً فروش تمامی ۵/۰۰۰ دستگاه تولید شده تا پایان سال جاری رکورد خواهد زد.

احتمالاً هایما زمانی که متوجه شد ایران خودرو خواستار این کراس اوور است، فروش آن را در چین محدود کرد و صرفاً مشغول آماده کردن پک‌های CKD برای بازار ایران بود. CKD مخفف عبارت Completely Knocked-Down به‌ معنی کاملاً قطعه قطعه است.

هایما 8S ایران‌خودرو
هایما ۸S ایران‌خودرو

البته از آنجایی که سر هم کردن قطعات CKD زمان‌بر است، احتمال دارد این کراس اوور بصورت SKD به ایران بیاید. SKD خلاصه‌ شده‌ عبارت Semi Knocked-Down به‌ معنی نیمه قطعه‌ قطعه‌ است. یعنی صرفاً با وصل کردن درب‌ها، شیشه‌ها و تایرها خودرو تکمیل خواهد شد.

بطور خلاصه اگر فرض کنیم در هر ماه تا پایان سال جاری فقط ۱۰۰ دستگاه از این خودرو در ایران تولید و به فروش برسد، می‌توان گفت که هایما ۸S رکورد فروش چین را در کشورمان خواهد شکست. خریداران این کراس اوور باید بدانند که خودرویی را در تملک خود دارند که حتی در بازار چین هم به لحاظ فراوانی! یونیک است.

مشخصات فنی هایما ۸S ایران‌خودرو
هایما 8S ایران‌خودرو
هایما ۸S ایران‌خودرو

هایما ۸S تنها با یک انتخاب برای موتور در بازار خودرو چین به فروش می‌ رسد. موتوری که هایما برای این کراس اوور کامپکت انتخاب کرده، یک ۱/۶ لیتری توربو است. موتوری که حجم دقیق آن ۱۵۹۴ سی سی بوده و با کد HMA GA16-YF شناخته شده است.

این موتور ۱۹۲ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه نیرو دارد. میزان گشتاور خروجی آن به ۲۹۳ نیوتن متر می‌ رسد که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است.

هایما ۸S با سه گیربکس مختلف در بازار چین به فروش می‌رسد. یک مدل دستی و دو مدل اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی موتور را بر عهده دارند. نسخه دستی آن ۶ سرعته است و مدل اتوماتیک (AT) این خودرو نیز از همین تعداد دنده بهره‌مند است. نمونه سوم یک جعبه دنده دو کلاچه تَر (WDCT) است.

گیربکس انتخابی برای بازار ایران WDCT است. این جعبه دنده ۷ سرعته تمامی توان قوای محرکه را به محور جلو منتقل می‌کند.

قیمت هایما ۸S ایران‌خودرو در چین
هایما 8S ایران‌خودرو
هایما ۸S ایران‌خودرو

این کراس اوور جدید برای بازار ایران تنها در یک تیپ با گیربکس WDCT در چین فروخته می‌شود. این مدل به قیمت ۱۱۹/۹۰۰ یوان در بازار مبداء قابل خرید است. البته برای چینی‌ها.

براساس نرخ تبدیل ۴۳۹۰ تومانی یوان در بازار ارز، این رقم معادل ۵۲۶/۳۶۱/۰۰۰ میلیون تومان است. اگر دو برابر این رقم را در کشورمان متصور شویم باید منتظر تماشای برچسب قیمتی یک میلیارد تومانی برای هایما ۸S ایران‌خودرو باشیم.

فول‌ترین نسخه از این کراس اوور در چین ۱۳۶/۹۰۰ یوان قیمت دارد. تفاوت این نسخه با مدلی که ایران خودرو قرار است به دست مشتری ایرانی برساند به دارا بودن مواردی چون گیربکس AT، هشدار کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، ایربگ‌های پرده‌ای، سنسور پارک در سپر جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، سامانه پارک اتوماتیک خودرو، رادار خطی و هشدار حرکت بین خطوط خلاصه می‌شود. البته احتمال دارد برخی از این آپشن‌ها بطور خاص در نسخه تولیدی در ایران‌ خودرو خراسان نیز مشاهده شود.

بیشتر بخوانید:

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟

FMC M4 فردا موتورز را پیش از اعلام شرایط فروش آن بشناسیم + مشخصات فنی

جک J4 برقی ایرانی قوی تر از نسخه چینی / بررسی مشخصات فنی




5 دیدگاه

  1. دقیقا کپی دوهزارو هشت و ریرا هست پلتفرم مشترکه حتی جلوی ریرا و هم از این کپی کردن اگه موتور دوهزاروهشت روش باشه نسبت به ریرا ارزش خریدش خیلی بیشتره البته کاش در نسخه دستی و دوال کلاچ بدن نسخه اتومات خالی بنظر جذاب نمیاد

    • آقا خیلی رو هوایی ، پلتفرم مشترک با ریرا !!!
      پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۰۸ !! آقا چی میگی ، نسخه دستی کراس اوور توربو اصلا مگ داریم ما !!!

  2. بیت ران عزیز مطمئن باشید اگر مردم ایران مجبور نبودند هیچکدام از خودروهای چینی در بازار ایران موفق به فروش نمی شدند. وقتی روابط تجاری محدود و درهای اقتصادی مسدود است همین خودرو چینی S8هم به دست واسطه ها می رسد و با قیمتهای نجومی به مردم واگذار می شود

  3. مشکل ما اینه دولت حامی مردم نیست آخه چرا باید به اذا هر ماشین ۵۰۰ میلیون گیر رانتی ها ودولت بیاد .تورا بخدا عواقب کار رو ببینید هر چند دیدید وسود هم کردید ولی آیا مشکلی در زندگیتون حل شد .پس خودمون باید بفکر باشیم

  4. خون مردم را دارند می مکند.یکی نیست بگوید مرد حسابی ماشینی که به این شکل و با دلار ۳۰هزارتومانی ۵۳۰میلیون در می آید چرا باید ۹۰۰یا بیشتر به مردم قالب کنید…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط