رویژیانگ X3 کراس‌اوور ۷ نفره جدید با گیربکس دستی

از دست ندهید

مکث موتور قرار است رویژیانگ X3 را به عنوان یک کراس‌اوور جدید به بازار ایران معرفی کند که مانند تیارا محصول برند BAIC نیست. این کراس‌اوور ۷ نفره در شرایطی برای بازار کشورمان انتخاب شد که حتی برای چینی‌ها هم نا آشنا است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – رویژیانگ X3 نام کراس‌اووری است که احتمالاً به زودی آن را در بازار خودرو کشورمان خواهیم دید. پیش از معرفی این خودرو، لازم است بدانیم رویژیانگ X3 محصول کدام خودروساز چینی است.

Ruixiang X3 را خودروسازی به نام Huansu Auto تولید می‌کرد که در سال ۲۰۱۴ در استان Chongqing چین تأسیس شد.

رویژیانگ X3
رویژیانگ X3

برند Huansu نام تجاری مشترک دو گروه Beijing Auto (BAIC) و شرکت موتورسیکلت سازی Yinxiang است. Huansu Auto از سال ۲۰۱۶ خودروهایی را تولید می‌کند که با برند Bisu عرضه می‌شوند. بیسو را که یادمان هست؟ خودروهای Bisu مدت‌ها قبل توسط سیف خودرو با نام‌های T3 و T5 در ایران به فروش رسید.

جالب است بدانیم که Huansu Auto در چین Bisu را برای جوانان کم درآمدی که به دنبال خودرو بودند تولید می‌کند. اما محصولات Ruixiang به بیان سایت‌های چینی مختص جامعه درجه دوم و سوم در استان‌های چین است که درآمد بالایی ندارند.

حال که کمی با گذشته رویژیانگ X3 آشنا شدیم بهتر است وضعیت فروش آن را در بازار چین بررسی کنیم. رویژیانگ X3 برای اقشار کم درآمد چینی تولید شد و طبیعتاً باید آمار فروش بسیار بالایی داشته باشد.

آمار فروش رویژیانگ X3 در بازار خودرو چین
رویژیانگ X3 مکث موتور
رویژیانگ X3 مکث موتور

با وجود آنکه X3 برای جامعه درجه دوم و سوم در چین تولید شد، اما آمار فروش فوق‌العاده را ثبت نکرد. جالب است بدانید کل آمار فروش محصولاتی که با برند Ruixiang در سال ۲۰۲۱ تولید شد فقط ۲۳ دستگاه بود!

آمار فروش سال ۲۰۲۰ برند رویژیانگ هم نمایانگر آن است که تنها ۲۰۱۲ نفر در بازار میلیارد نفری چین خریدار محصولات آن خودروساز بودند. حقیقت این است که بیشترین رقم فروش محصولات این برند مربوط به سال ۲۰۱۶ بود که ۲۶۸/۵۳۵ دستگاه از تولیدات رویژیانگ به فروش رسید.

رویژیانگ X3 دویست و نهمین کراس‌اوور پر فروش در بازار خودرو چین است. نکته قابل توجه درباره X3 این است که فرمول خودرو ارزان برای اقشار کم درآمد حتی در بازار مبداء هم جواب نداد.

قیمت رویژیانگ X3 در چین

X3 در ۵ تیپ مختلف در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. مدل پایه این کراس‌اوور با قیمت ۵۵/۸۰۰ یوان برای چینی‌ها قابل خرید است.

براساس نرخ ارز امروز این رقم معادل ۲۵۲/۷۷۴/۰۰۰ تومان است. فول‌ترین تیپ این کراس‌اوور هفت نفره هم به قیمت ۹۶/۸۰۰ یوان به فروش می‌رسد که معادل ۴۳۸/۵۰۴/۰۰۰ تومان است.

طبق فرمول همیشگی بازار ایران، اگر مکث موتور نسخه فول این کراس اوور را برای بازار ایران انتخاب کند باید منتظر قیمتی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای این خودرو باشیم.

در چنین رنج قیمتی خودروهای بسیاری در بازار خودرو کشورمان وجود دارند. خودروهایی چون MVM X33s، جک S3، لیفان X70 و هایما S5 همگی با گیربکس اتوماتیک به فروش می‌رسند که مدل ۱۴۰۱ آنها هم در بازار زیر ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

تنها برتری رویژیانگ X3 در ایران ۷ نفره بودن آن است. به غیر از این مورد برندهایی چون MVM، جک، لیفان و هایما، هم برای مشتری ایرانی آشنا هستند و هم بازار دست دوم بهتری دارند.

مشخصات فنی رویژیانگ X3
رویژیانگ X3 مکس موتور
رویژیانگ X3 مکث موتور

کراس اوور هفت نفره مکث موتور تنها با یک موتور در بازار خودرو چین حضور دارد. تنها قوای محرکه موجود برای این خودرو یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی است که با کد R15C1 شناخته می‌شود.

این موتور ۱.۵ لیتری قادر است ۱۱۳ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن نیز به رقم ۱۵۰ نیوتن متر می‌رسد که از دور ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد.

تنها گیربکس موجود برای این کراس اوور هم یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است که تمامی نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. کمپانی مادر حتی گزینه گیربکس اتوماتیک را به عنوان آپشن هم برای رویژیانگ X3 در نظر نگرفته است.

رویژیانگ X3 مکس موتور
رویژیانگ X3 مکث موتور

سوختی که برای به کار انداختن این موتور مناسب است باید حداقل اکتان ۹۲ را داشته باشد. همانطور که می‌دانیم رقم اکتان بنزین در کشورمان بسیار پایین‌تر از این مقدار است.

سیستم تعلیق رویژیانگ X3 در محور جلو از نوع مک‌فرسون است. در محور عقب هم اتصالات ۵ نقطه‌ای مولتی لینک قرار گرفتند تا کنترل بخش انتهای خودرو برای راننده راحت‌تر باشد.

ابعاد رویژیانگ X3

ترمزهای این کراس‌اوور چینی در تمامی چرخ‌ها از نوع دیسکی است و در محور جلو  نمونه‌های خنک شونده مشاهده می‌شود. درباره ابعاد تایرهای رویژیانگ X3 تنها یک انتخاب پیش روی خریداران وجود دارد و آن هم رینگ‌ ۱۶ اینچی با ابعاد تایر ۲۰۵/۶۵ است.

کمپانی مادر هیچ حق انتخاب دیگری برای خریداران در نظر نگرفته و در نسخه پایه حتی رینگ‌های اسپرت هم وجود ندارند. در مدل پایه حتی تایر زاپاس هم برداشته شده و فقط خریداران نسخه فول می‌توانند تایر زاپاس داشته باشند.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو هم به ترتیب ۴۵۲۰، ۱۷۹۰ و ۱۷۷۰ میلی‌متر است که تا حدودی در حد و اندازه فردا SX5 دیده می‌شود. فاصله بین دو محور این خودرو هم ۲۷۰۰ میلی‌متر است.

رقم دقیقی برای شتاب صفر تا صد کیلومتر رویژیانگ X3 اعلام نشده است. اما گفته می‌شود که این کراس‌اوور ۱۴۳۵ کیلوگرمی قادر است به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.

امکانات رفاهی و آپشن‌های رویژیانگ X3
رویژیانگ X3 مکس موتور
رویژیانگ X3 مکث موتور

برای بررسی امکانات رفاهی کراس اوور جدید بهتر است به سراغ نمونه فول آپشن آن برویم. چرا که در نسخه پایه بسیاری از امکانات متداول حتی ایربگ راننده و سرنشین کناری نیز دیده نمی‌شوند.

نسخه ۹۶/۸۰۰ یوانی رویژیانگ X3 دارای امکاناتی چون ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانبی برای ردیف اول، ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، TPMS، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل است.

امکانات دیگری چون کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها، هشدار خروج از خط، هشدار نقاط کور، هشدار تصادف، ترمز اضطراری، سانروف پانورامیک، روف رک، درب صندوق عقب برقی، شارژر وایرلس موبایل، روکش چرمی برای صندلی‌ها، صفحه نمایش لمسی، چراغ‌های جلو LED همراه با چراغ روشنایی روز، آیینه‌های جانبی برقی و برف پاکن عقب هم در این نمونه وجود دارند.

عجیب است که این کراس اوور با قیمت مناسب خود نتوانست در بازار چین به موفقیت مناسبی دست پیدا کند. نکته قابل توجه در این خودرو فرمان آن است که حتی در نمونه فول هم پلاستیکی و بدون روکش چرمی است. باید دید که شکست رویژیانگ X3 در چین با پیروزی در ایران جبران خواهد شد یا خیر.

رویژیانگ X3 را بخریم یا خیر؟
رویژیانگ X3 مکس موتور
رویژیانگ X3 مکث موتور

قیمت تمام شده برای مشتری ایرانی تنها عامل شکست یا پیروزی این خودرو در بازار خودرو کشورمان است. اگر این کراس‌اوور در محدوده قیمتی سایر خودروهای چینی با گیربکس اتوماتیک باشد، طبیعتاً میزان فروش آن هم بالا نخواهد بود.

نسخه برد برای رویژیانگ X3 در بازار ایران قیمت (حتی چند میلیون تومان) پایین‌تر از خودروهایی چون MVM X33s با گیربکس اتوماتیک است.

در چنین شرایطی شاید مشتری ایرانی برند، بازار دست دوم و هزینه قطعات یدکی برای خودرویی ناشناخته را نادیده گرفته و خرید این کراس اوور هفت نفره با گیربکس اتوماتیک را منطقی بداند.

بیشتر بخوانید:

بررسی رانا پلاس پانوراما + تفاوت ها نسبت به رانا پلاس معمولی

فراری پروسانگوئه قوی‌ترین خودرو شاسی بلند جهان با موتور V12 + مشخصات فنی

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو

میراژ هاچ‌بک و سدان گزینه‌های جدید بازار خودرو ایران / بررسی مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط