سوال بیت ران از وزیر صمت بی پاسخ ماند؛ سرنوشت موتور تیوان چه شده است؟

از دست ندهید

وزیر صمت در جمع خبرنگاران از واردات خودرو، واگذاری سهام خودروسازان و تاسیس مرکز آزمون خودرو گفت اما درباره سرنوشت موتور تیوان پاسخی نداد.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پروژه موسوم به “موتور تیوان” که برای آن از دولت میلیون‌ها دلار بودجه گرفته شد و قرار بود توسط گروه بهمن تولید شود، تاکنون سرنوشت نامشخصی دارد.

اما سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت پرسش خبرنگار بیت ران در نشست با خبرنگاران راجع به موتور تیوان را بی پاسخ گذاشت.

سوال بیت ران هم اکنون این است که سرنوشت این پروژه پس از یک سال از افتتاح خط  تولید چرا نامشخص است؟

وزیر صمت

وی درباره سوال خبرنگار بیت ران راجع به نحوه قیمت گذاری خودروهای چینی که برخی به بیش از سه برابر قیمت بازار چین فروخته می شوند، پاسخی نداد.

فاطمی امین درباره واردات خودرو گفت: “واردات از نظر ما بلامانع است. هدف ما از واردات، تنظیم بازار، مناسب سازی نرخ عرضه و تقاضا و جبران کیفیت پایین خودروهای داخلی است چرا که بالا بردن کیفیت مستلزم صرف زمان ۱۸ماهه بود. در مورد ابهامات آیین نامه باید بگویم که کاملا شفاف است و در برخی موارد آیین نامه مانند انتقال فناوری در ازای واردات باید بگویم همه چیز تدوین آیین نامه در اختیار ما نبوده است.”

او درباره نمایشگاه تحول صنعت خودرو که به تازگی برگزار شد و حواشی مانند تمایل نداشتن خودروسازان برای شرکت در آن، گفت: “این نمایشگاه فقط به پیشنهاد وزارت صمت بود، اما خودروسازان از آن استقبال کردند و با میل خودشان آمدند. اگر شما دقت کنید می‌بینید که هیچ خودروی چینی در نمایشگاه وجود نداشت.”

این اظهارات در حالی مطرح شد که به گواه خبرنگار بیت ران و گزارش‌های تصویری و متنی موجود در سایت بیت ران بیشتر خودروهای حاضر در این نمایشگاه چینی بودند.

همچنین سرنوشت پروژه‌ای مانند موتور تیوان که بودجه هنگفت میلیاردی هم به آن اختصاص یافته همچنان مبهم است.

از طرفی خودروسازان در محافل خصوصی ناراضی بودن از شرکت در این نمایشگاه را عنوان کرده بودند.

اخبار متعددی هم مبنی بر دریافت مبالغ میلیاردی از خودروسازان نیز مطرح شد که بیت ران آن را تایید یا رد نمی‌کند.

قیمت گذاری دستوری به نفع مصرف کننده و تولید کننده است

فاطمی امین در پاسخ به پرسش خبرنگار بیت ران مبنی بر اینکه “چرا سیاست غلط قیمت گذاری دستوری خودرو حذف نمی‌شود تا هم جلوی زیان خودروسازان گرفته شود و هم مصرف کنندگان بتوانند خودرو را با قیمت پایین‌تر خریداری کنند؟ گفت: “این سیاست غلط نیست بلکه در راستای حمایت از منافع مصرف کننده و تولیدکننده به طور همزمان اعمال شده است.”

وی افزود: “وقتی قیمت تمام شده خودروسازی به دلیل سو مدیریت و ناکار آمدی گران تمام می‌شود دلیلی ندارد ما این گرانی را به مصرف کننده منتقل کنیم. خودروسازان باید به دنبال در آمدهای دیگر مانند خدمات پس از فروش و تامین قطعات باشند و کارهایی هم صورت گرفته است.”

این اظهارات وزیر در حالی بیان شدند که برطبق مستندات و شواهد موجود، اختلاف قیمت کارخانه و بازار باعث ایجاد رانت حدود ۱۰۰ درصدی در بازار خودرو شده است.

وظیفه ما نظارت بر خودروسازان خصوصی هم هست

وزیر صمت در زمینه قیمت گذاری و تاخیر در تحویل خودروسازان خصوصی که همگی چینی هستند، افزود: “ما بر این قیمت‌ها هم نظارت داریم و به آن ها تذکر هم می دهیم. اگر هم نیاز باشد آیین نامه را اصلاح می کنیم. اگر مواردی درباره تاخیر در تحویل وجود دارد، عنوان کنید تا پیگیری شود.”

وی درباره سوال خبرنگار بیت ران راجع به نحوه قیمت گذاری خودروهای چینی که برخی به بیش از سه برابر قیمت بازار چین فروخته می شوند، پاسخی نداد.

روند خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا در جریان است

وزیر صمت درباره خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا گفت: “روند خصوصی سازی خودروسازان دولتی بسیار حساس است. این را تجربه ما درخصوص واگذاری شرکت های دولتی مانند نیشکر هفت تپه یا هپکو به بخش خصوصی نشان می‌دهد.

آن ها پنج هزار پرسنل داشتند و خودروسازان دولتی ۵۰۰ هزار پرسنل دارند، که این موضوع کار را پیچیده‌تر می‌کند. سهام آن ها برای عرضه در بورس قرار داده شده و برخی هم در مناقصات آن شرکت کرده اند.”

مرکز آزمون تصادف کشور سال آینده راه اندازی می‌شود

وزیر صمت در زمینه مرکز آزمون تصادف کشور گفت: “کنسرسیومی برای ایجاد مرکز آزمون تصادف در کشور تشکیل شده است و سال آینده این مرکز راه اندازی خواهد شد.”

فاطمی‌امین در بخشی دیگر از این نشست به آمار تولید خودرو در کشور اشاره و اعلام کرد: “تولید خودروی سواری کامل طی مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است، البته در تولید بعضی از محصولات مانند کمباین کاهش تولید داشته‌ایم.”

وزیر صمت درباره عرضه خودرو در بوس کالا هم توضیح داد و گفت:”با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت کاملا و قیمت خریدار شفاف می‌شود. بنابراین به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی عرضه می‌شود و حتی قیمت خودرو می‌تواند در بورس کالا کاهش یابد به طوری که شاهد بودیم اخیرا خودروهایی که در بورس کالا عرضه شد، قیمت آنها در بازار کاهش یافته است.”

فاطمی‌امین افزود: “اگر مسئولیت را برعهده می‌گیریم باید اختیارات کامل آن را داشته باشیم اولین عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت نبود و به همین دلیل عرضه آن متوقف شد اما در جلسه شورای عالی بورس مطرح کردم که عرضه خودرو در بورس کالا هرچند خیلی تناسب ندارد اما یک سازوکار است و لذا مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت صورت گیرد.”

وی اظهار داشت: “در مورد عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستم و اتفاقاً عرضه خودروهای وارداتی موجب اضافه شدن نرخ ‌در بازار نمی‌شود اما ممکن است نرخ را کم کند و موجب شفاف شدن قیمت‌ها می‌شود.‌”

 واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است

بر اساس گزارش فارس فاطمی‌امین درباره واردات خودرو گفت: “واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است زیرا فضایی در کشور وجود داشت که ما می‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم و حمایت بی حد و حصر داشته باشیم بنابراین واردات خودرو این مسأله را حل می‌کند.

وی افزود: “با توجه به ناترازی در بازار خودرو دو قیمت برای خودرو وجود دارد که یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار است و از آنجا که عرضه از تقاضا کمتر است خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، بنابراین یکی از دلایل وزارت صمت برای واردات در کنار افزایش تولید خودرو نزدیک کردن عرضه و تقاضا در این بازار به هم بود.”

در سبد محصولات خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد

فاطمی‌امین افزود: “در سبد محصولات خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد یعنی خودروهای موجود دارای پلتفرم قدیمی است و از کیفیت پایینی برخوردار است و باید از رده خارج شود و با توجه به اینکه عرضه محصول جدید نیز حداقل ۱۸ ماه طول می‌کشد، این موضوع نیز سومین دلیل وزارت صمت برای واردات خودرو بوده است.”

وی با بیان اینکه هنوز با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده‌ایم اظهار داشت: ” از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو انجام نشده است و بنابراین یک انباشتگی در این زمینه به وجود آمد و بر این اساس در زمینه ساز و کار واردات حساسیت وجود داشت.”

وزیر صمت بیان داشت: “یکی از مسایل که مصوبه قانون مجلس نیز بود موضوع انتقال فناوری در واردات خودرو است اما این موضوع به منزله ایجاد محدودیت نیست.”

وی افزود: “محدودیتی ایجاد کردیم و اعلام شد که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود اما ممکن است کسی وارد کننده خودرو باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند، درباره فناوری نیز واردکننده می‌تواند با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگی لازم را انجام دهد.”

فاطمی‌امین افزود: “وزارت صمت واردکننده خودرو نیست و اصرار دارد که حاکمیت است بنابراین ما با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده ایم و نخواهیم کرد.”

وی گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو دو محل برای واردات در نظر گرفته شده که در بخش اول یک میلیارد یورو است که می‌تواند به انواع روش‌ها از جمله پرداخت رمز ارز صورت گیرد.

فاطمی امین بیان داشت: محل دوم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی است یعنی سرمایه گذار خارجی که بخشی از سرمایه خود را صرف تامین ماشین آلات و خطوط تولید می‌کند با باقی‌مانده مبلغی که مقرر بود سرمایه‌گذاری کند می‌توانند خودرو وارد کند.

وی همچنین در خصوص اسقاط خودرو با انجام واردات، اظهار داشت: این موضوع در قانون جدید ساماندهی خودرو اشاره شده که تعداد آنها توسط وزارت صمت و همچنین سازمان ملی استاندارد اعلام خواهد شد.

اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول می‌انجامد

وزیر صنعت معدن و تجارت بیان داشت: اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول می‌انجامد که دوره نخست آن تا پایان امسال است و پس از دوسال تغییرات در این حوزه توسط مردم احساس می‌شود.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان به غیر از سایپا و ایران‌خودرو انجام شود.‌

بیشتر بخوانید:




1 دیدگاه

  1. بنده خدا وزیر صمت اصلا تو باغ نیست و خبر نداره پیشرانه تیوان چیه؟ باور کنید وقتی خبرنگار بیت ران سخن از پیشرانه تیوان به میان آورد اولین باری بود که چنین واژه ای به گوشش می خورد. حتی قیمت خودروهای تو بازار رو نمیدونه چنده که بخواد با چین مقایسه بکنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط