لادا گرانتا جدید بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد

از دست ندهید

لادا گرانتا جدید با نشان تغییر یافته ایران خودرو قرار است در بازار خودرو روسیه عرضه شود. نسل جدید لادا گرانتا بر اساس گزارش رسانه های روسی Naavtotrasse و Archynews همان دنا و دنا پلاس های ایران خودرو خواهند بود.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – بازار خودرو در روسیه با بحرانی جدی رو به رو است. برند های جهانی و خصوصاً فرانسوی ها به دلیل تحریم های بین المللی مجبور به ترک خاک روسیه شدند.

لادا گرانتا بر اساس دنا یا دنا پلاس ایران خودرو ساخته خواهد شد.

کمی به گذشته برگردیم. ماجرای حضور ایران خودرو در روسیه چیز جدیدی نیست. ایران خودرو از ۱۰ سال پیش تاکنون تلاش داشت تا در بازار خودرو روسیه حضور داشته باشد.

در شرایطی که روسیه درگیر جنگ با اوکراین است، ایران خودرو به نظر می رسد به هدف دیرینه خود رسید. رسانه های روسی گزارش دادند که خودروساز ملی ما نسل جدید لادا گرانتا را در آن کشور عرضه خواهد کرد.

در ابتدا عنوان می‌شد که ایران خودرو قرار است در مسکو کارخانه خودروسازی تأسیس کند. اما این خبر بلافاصله تکذیب شد.

رسانه های روسی احتمال می دهند تا محصولات ایران خودرو در روسیه موفق نباشند. چرا که محصولات این خودروساز را هیچ فردی جز کارشناسان خودرو روسیه نمی‌شناسند.

برند ازبکستانی Ravon
برند ازبکستانی Ravon

بنابراین اگر ایران خودرو محصولات بسیار ارزان قیمتی هم در روسیه بفروشد، احتمال موفقیت آنها بسیار ضعیف خواهد بود. البته این نظر رسانه های روسی است. ناکامی برند ازبکستانی Ravon در بازار روسیه هم به دلیل ناشناخته بودن نام آن بود.

راهکار چینی‌ها برای ورود به بازار روسیه
لادا گرانتا
لادا گرانتا

روس ها باور دارند ایران خودرو می تواند مسیر دیگری در پیش بگیرد. در حقیقت منظور از مسیر جدید همان کاری است که خودروساز چینی JAC در کشور روسیه کرد.

JAC اکنون در روسیه نمایندگی دارد و به زودی محصولات خود را در کارخانه Moskvich مونتاژ خواهد کرد. این خودروساز چینی در اصل تصمیم دارد با بهره‌گیری از برند شناخته شده روسی، جای پای خود را در بازار روسیه محکم کند.

روس ها باور دارند که ایران خودرو هم می توانند چنین کاری انجام دهد. باید توجه داشت که اکنون به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از کارخانه های خودروسازی در آن کشور تعطیل شدند. آن دسته از خودروسازانی که فعال هستند هم در تیراژ بسیار پایین قادر اند خودرو به دست مشتری برسانند.

شراکت با آوتوواز – AvtoVAZ

رسانه روسی Naavtotrasse باور دارد که یکی از راه های حضور ایران خودرو در روسیه، شراکت با آوتوواز است. AvtoVAZ پس از خروج برند رنو از بازار روسیه دیگر به منابع و فن‌ آوری تولید خودرو دسترسی ندارد.

به همین دلیل ایران خودرو به سرعت می‌ تواند جای خالی رنو در آوتوواز را پر کند. روس ها می‌گویند ایران خودرو می تواند پک های محصولات خود را به آوتوواز بدهد که لادا ها در آنجا تولید می‌شوند.

رسانه‌های روسیه احتمال می‌دهند که محصولی ارزان قیمت توسط ایران خودرو در آن کشور عرضه شود. به همین دلیل احتمالاً نمونه‌های دنا یا دنا پلاس را به زودی در روسیه مشاهده خواهیم کرد. البته با نام و نشان لادا گرانتا.

لادا گرانتا جدید همان دنا یا دنا پلاس ایران خودرو

"<yoastmark

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که روس ها هم باور دارند نسل جدید لادا گرانتا همان دنا یا دنا پلاس ایران خودرو خواهد بود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد معامله ای برد – برد برای هر دو طرف اتفاق خواهد افتاد.

از یک سو ایران خودرو با بهره گیری از نشان لادا می‌تواند خود را در بازار خودرو روسیه محبوب کند. از سوی دیگر آوتوواز نیز مجدداً نیروهای بیکار خود را فرا خواهد خواند تا دوباره تولید خودرو در آن کارخانه شروع شود.

روس ها هنوز درباره مشخصات فنی لادا گرانتا جدید مطمئن نیستند. یکی از رسانه های روس عنوان کرد که استفاده از موتورهای ایرانی برای لادا گرانتا منطقی تر خواهد بود.

لادا گرانتا جدید بر اساس دنا یا دنا پلاس ایران خودرو در روسیه عرضه خواهد شد.
لادا گرانتا جدید بر اساس دنا یا دنا پلاس ایران خودرو در روسیه عرضه خواهد شد.

چرا که پروسه تولید این خودرو در روسیه سریعتر شده و این خودرو زودتر به دست مشتریان روس خواهد رسید. بر همین اساس اگر آوتوواز بپذیرد، لادا گرانتا جدید با موتور ۱.۷ لیتری ایران خودرو عرضه خواهد شد.

در گام اول احتمالاً موتور EF7 برای لادا گرانتا انتخاب خواهد شد. این قوای محرکه قادر است ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در قدم بعدی نمونه توربوشارژ این موتور به روسیه خواهد رفت. این موتور که EF7 TC نام دارد قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور حاصل کارکرد این قوای محرکه است.

کیفیت دنا یا دنا پلاس ایران خودرو در روسیه

"<yoastmark

روس ها باور دارند با آمدن دنا یا دنا پلاس ایرانی به روسیه، کیفیت لادا گرانتا افزایش خواهد یافت. چرا که پایه و اساس این خودرو پژو ۴۰۵ است.

رسانه Naavtotrasse در خبر خود اعلام کرد که سیستم تعلیق فرانسوی دنا حتی از ب‌ام‌و سری ۳ هم بهتر می‌تواند دست انداز ها را جذب کند! این رسانه روس عنوان کرد چنین پیشرفت هایی می تواند کیفیت سواری با لادا گرانتا جدید را افزایش دهد.

دنا با طول ۴۵۵۹ میلیمتر، عرض ۱۹۳۳ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر از نسخه فعلی لادا گرانتا بزرگتر است. رسانه های روسی عنوان کردند که ارتفاع دنا از سطح زمین در زمان ورود به بازار روسیه افزایش خواهد یافت.

برای جلوگیری از افزایش قیمت دنا در روسیه، تجهیزات جدیدی بر روی آن نصب نخواهد شد. رسانه‌های روسی این خودرو را با دو کیسه هوا، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، مالتی مدیا و ایرکاندیشن معمولی متصور شدند.

البته اگر مشتری بهای بیشتری پرداخت کند، دنا به دوربین دید عقب و سیستم ناوبری به زبان روسی هم مجهز خواهد شد. آپشن های دیگری چون صندلی های برقی گرمکن دار هم برای این خودرو وجود خواهند داشت.

برنامه داخلی سازی روس ها
لادا گرانتا
لادا گرانتا

رسانه های روس عنوان کردند که دنا یا دنا پلاس ایران خودرو در هنگام ورود به روسیه باید به سرعت بومی سازی شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد قیمت تمام شده لادا گرانتا پایین تر نیز خواهد آمد. البته هنوز از قیمت فروش دنا یا دنا پلاس در روسیه اخباری منتشر نشده است.

روس ها در عین حال می گویند که آوتوواز باید به روز رسانی های بیشتری برای مدل Vesta انجام شود. چرا که این خودرو یک سر و گردن بالاتر از گرانتا است و این فاصله با ورود دنا یا دنا پلاس باید حفظ شود.

هنوز تاریخ و زمان عرضه دنا یا دنا پلاس ایران خودرو در روسیه اعلام نشده است. اما روس ها می گویند تا کمتر از ۷ تا ۱۰ ماه دیگر نسل جدید لادا گرانتا را در خیابان های خود خواهند دید.

بیشتر بخوانید:

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها

آوتوواز روسیه و برنامه توسعه موتورها

آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد

 




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط