قانون ۶+۶ در ترکیه و راه حل دلال ها برای فروش خودروهای صفر

از دست ندهید

قانون ۶+۶ برای کنترل قیمت خودروهای صفر در ترکیه اجرایی شد، اما دلال ها همیشه یک گام جلوتر هستند. رسانه های ترکیه باور دارند برخی از این راه حل ها به عقل شیطان هم نمی رسد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – قانون ۶+۶ از ابتدای ماه آگوست در ترکیه اجرایی شد. قانون ۶+۶ یعنی زمانی که فردی خودرو صفر کیلومتری خریداری می کند، نمی تواند بلافاصله آن را بفروشد.

این قانون برای آن اجرایی شد که جلوی دلالی در بازار خودرو ترکیه را بگیرد. این قانون می گوید یک خودرو صفر برای فروش باید دو فاکتور مهم داشته باشد. کارکرد بالای ۶/۰۰۰ کیلومتر و سپری شدن مدت زمان ۶ ماهه از تحویل خودرو.

در روزهای ابتدایی اجرایی شدن این قانون، قیمت خودرو در ترکیه قدری ریزش را تجربه کرد. اما در طول هفته گذشته مجدداً شاهد بالا رفتن قیمت خودرو در ترکیه هستیم. اما راه حل دلال ها برای دور زدن قانون ۶+۶ چه بود؟

پدیده ای به نام Korsan Taksi

خوابیدن خودرو صفر برای قشر زحمت کش دلال طبیعتاً ضرر است. چرا که سود نادرست دلال ها و نمایشگاه داران در این است که خودرو صفر را به قیمت کارخانه خریداری کرده و آن را گرانتر در بازار به فروش برسانند.

مسلماً تکان ندادن خودروی صفر و نفروختن آن تا ۶ ماه از نظر دلال ها منطقی نبود. به همین دلیل این قشر در ترکیه تصمیم گرفتند از قانون ۶+۶ هم پول درآورند!

چیزی که دود از سر کارشناسان ترکیه بلند کرد آن بود که آنها دیگر خودروهای صفر را در پارکینگ نگه نمی دارند. حال گام به گام با این روش درآمدزایی جدید دلال ها آشنا شویم.

سودجویان با ارتباطات قوی خود هنوز هم می توانند خودرو صفر به قیمت کارخانه خریداری کنند. اما بعد از تحویل خودرو صفر چه کاری می توان انجام داد؟

در این مرحله باید شما را با کلمه Korsan Taksi در ترکیه آشنا کنیم. Korsan Taksi ها در ترکیه غیر قانونی کار می کنند. یعنی شما می توانید با تماس گرفتن با شماره یکی از آنها، اصطلاحاً تاکسی بگیرید.

Korsan Taksi ها در ترکیه خودروهای متنوعی دارند. از مینی کوپر مدل ۲۰۲۲ تا فیات Egea همگی در Korsan Taksi ها فعال هستند. دولت برای جلوگیری از فعالیت Korsan Taksi ها جریمه ۹/۱۲۵ لیری (معادل ۱۵/۲۳۸/۷۵۰ تومان) تعیین کرده است.

کورسان تاکسی ها از هر قشری هستند. از دانشجو و معلم تا مغازه دار همگی از خودرو شخصی خود برای جابجایی مسافر استفاده می کنند. حال دلال ها هم وارد این حرفه شدند!

بحث ما مقایسه هزینه زندگی در ایران و ترکیه نیست. اما بسیاری از ترک ها مجبورند برای تأمین بخشی از هزینه های خود وارد کورسان تاکسی ها شوند. جالب است بدانید که حتی شرکت های ایرانی هم در ترکیه به عنوان Korsan Taksi فعال اند.

راه حلی که به مغز شیطان هم نمی رسید!

دلال ها حالا به جای خواباندن خودرو در پارکینگ از آن پول در می آورند. آنها برای خودروهای صفر خود راننده استخدام می کنند و از خودرو صفر خود به عنوان کورسان تاکسی استفاده می کنند.

این کار برای دلال ها یک تیر و دو نشان است. هم خودرو را به مرز ۶۰۰۰ کیلومتر می رسانند، هم مدت زمان ۶ ماهه را پر می کنند. رسانه های ترک باور دارند سودجویان با استفاده از این شگرد تا ۱۰/۰۰۰ لیر هم بصورت ماهانه درآمد کسب می کنند!

یعنی پس از ۶ ماه و پیمایش ۶۰۰۰ کیلومتری هم خودرو را گران تر می فروشند، هم نزدیک به ۶۰/۰۰۰ لیر (۱۰۰/۲۰۰/۰۰۰ تومان) سود بیشتر نصیبشان می شود.

اما این تنها راه حل ممکن نیست. حتماً شنیده اید که در برخی از مراکز، کیلومتر خودرو را کم می کنند. حالا بر عکس این روش در بازار خودرو ترکیه اتفاق افتاده است.

دلال هایی که خودروهای صفر را از ماه های پیش خریداری کرده بودند و اکنون به دلیل قانون نمی توانند آنها را بفروشند، از این روش استفاده می کنند.

نمایشگاه‌داران با زیاد کردن کیلومتر خودروهای صفر اکنون در حال فروش آنها در بازار هستند. البته گالری‌داران به خریداران قول می‌دهند که پس از انجام امورات اداری خرید خودرو، مجدداً کیلومتر خودرو را به حالت قبل برگردانند.

چرا قانون ۶+۶ در ترکیه موفق نبود؟

مشکل بازار خودرو در ترکیه دلالی نیست. بلکه مالیات های سرسام آور کاری با خریدار می کنند که بجای پول یک خودرو، پول سه خودرو را برای خرید پرداخت کند.

کارشناسان بارها گفتند که برای درست شدن وضعیت بازار خودرو در ترکیه باید مالیات ها را کاهش داد. زمانی که بازار رقابتی باشد، دست سودجویان هم کوتاه می شود. کارشناسان باور دارند که دولت از منفعت خود دست نمی کشد و صرفاً شعارهای عامه پسند می دهد.

قانون ۶+۶ نه تنها باعث کاهش قیمت خودرو نشد، بلکه سود دلال ها را بیشتر هم کرد. به عقیده کارشناسان اگر دولت از مالیات های گاهاً ۲۲۰ درصدی خود دست بکشد، قیمت خودرو پایین خواهد آمد.

لازم به ذکر است که اگر دفاتر اسناد (Noter) در ترکیه از قانون ۶+۶ پیروی نکنند و اقدام به صدور سند کنند مشمول جریمه خواهند شد.  دولت ترکیه اعلام کرد که میزان این جریمه؛ ۸/۴۰۰ لیر معادل ۱۴/۰۲۸/۰۰۰ تومان است.

کارشناسان باور دارند تا زمانی که خودرو صفر به اندازه نیاز بازار در کشور وجود نداشته باشد، همچنان راه برای دلالی و سودجویی باز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بهترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را اقتصادی تولید می شود؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

لادا گرانتا جدید بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط