سیتروئن C3-XR سایپا پس از ۶ سال دوباره رونمایی شد

از دست ندهید

سیتروئن C3-XR شش سال پیش در زمانی که هنوز برجام وجود داشت در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد. پس از تحریم صنعت خودرو، سیتروئن C3-XR از سوی سایپا به تولید نرسید. اما این خودرو پس از ۶ سال دوباره رونمایی شد تا یکی از تحولات صنعت خودرو کشورمان باشد!

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – فستیوال پلتفرم ها و خودروهای قدیمی ایران که تحت نام نمایشگاه تحول صنعت خودرو در حال برگزاری است، وارد سومین روز کاری خود شد.

سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR

یکی از عجیب ترین خودروهای این نمایشگاه، سیتروئن C3-XR بود. سایپا شش سال پیش در نمایشگاه خودرو مشهد سال ۱۳۹۵ از این خودرو رونمایی کرده بود.

احتمالاً سایپا قرار است با بهره گیری از پلتفرم این خودرو همان کاری را تکرار کند که ایران خودرو با پژو ۳۰۱ انجام داد. سیتروئن C3-XR در حقیقت نسخه چینی C3 است که در ایران قرار بود تولید شود.

یعنی زمانی که سایپا و سیتروئن با یکدیگر همکاری نزدیکی داشتند قرار بود در کاشان نسخه چینی یک خودرو اروپایی تولید شود.

پلتفرم C3-XR
سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR

پلتفرم C3-XR متعلق به یک خودرو جدید نیست. این خودرو از سالها پیش در چین عرضه می شد و اکنون با نمونه به روز خود جایگزین شده است.

C3-XR از پلتفرم یا بن سازه PSA PF1 استفاده می کند. PSA نام گروه خودروسازی پژو سیتروئن است. PF1 هم نامی است که این گروه خودروسازی برای آن انتخاب کرده بودند.

این پلتفرم با صنعت خودرو کشورمان غریبه نیست. خودروهای بسیاری بر روی این سازه تولید شدند که نمونه های بسیاری از آنها در جاده ها و خیابان های شهر تردد می کنند.

از پژو ۲۰۶، سیتروئن C3 و پژو ۲۰۰۸ تا تارا ایران خودرو همگی بر روی یک سازه اصلی شکل گرفتند. زمانی که صنعت خودرو کشور دچار تحریم نشده بود، احتمالاً قرار بود چیزی شبیه به تارا ایران خودرو از خط تولید سایپا خارج شود.

اکنون نسخه ایرانی سیتروئن C3-XR با کد M44 در نمایشگاه رونمایی شد تا جایی در کنار سایر تحولات این صنعت داشته باشد!

قوای محرکه سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR

نکته ای که درباره C3-XR در نمایشگاه تحول صنعت خودرو وجود داشت، نمایش لوگوی سیتروئن بود. در برخی روزها این لوگو پوشیده بود و در بعضی از روزها نمایش آن گویا اشکالی نداشت. احتمالاً سِمت مسئولین و بازدیدکنندگان نمایان و پنهان شدن لوگو سیتروئن را تعیین می کرد.

علت این موضوع هر چه بود می توان اکنون آن را به فالی نیک گرفت. منظور از فال نیک رونمایی از خودرویی نیست که قرار بود ۶ سال پیش فروش آن آغاز شود.

بلکه احتمالاً به دلیل توافق و امضاء شدن برجام شاهد بازگشت سیتروئن به سایپا خواهیم بود تا شاید محصولات جدید فرانسوی ها به کاشان برسند.

سیتروئن C3-XR قرار است از موتور ME16 استفاده کند. این موتور را در ایران خودرو با کد TU5 پلاس می شناسیم که قوای محرک تارا است.

ME16 موتوری با حجم ۱۵۸۷ سی سی است. ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور حاصل کارکرد این قوای محرکه تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه است.

نیروی موتور C3-XR دو گزینه برای انتقال خواهد داشت. یک گیربکس دستی ۶ سرعته و یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته گیربکس های احتمالی این خودرو در بازار ایران بشمار می روند.

نمونه به روز شده سیتروئن C3-XR در چین اکنون با موتور ۱/۲ لیتری توربو فروخته می شود که قادر است ۱۱۶ اسب بخار نیرو تولید کند.

کابین سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR

داخل کابین این خودرو که شش سال پیش رونمایی شد از تارا ایران خودرو به روز تر است! همانطور که می دانیم ایران خودرو تارا را زمانی وارد بازار کرد که دیزاین داخلی آن با پژو ۳۰۱ یکسان بود.

ایران خودرو تصمیم گرفت تا داخل کابین تارا را آپدیت کند. یکی از مهمترین تغییر این به روز رسانی حرکت دکمه های شیشه بالابر از کنار دسته دنده به روی درب ها بود.

در داخل کابین سیتروئنC3-XR شما با نسخه به روز تارا رو به رو خواهید شد. کلیدهای شیشه بالابر بر روی درب ها هستند و قالب داشبورد با نمونه ایران خودرویی متفاوت است.

ایران خودرو برنامه دارد تا مدل های فول تری از تارا را به بازار بفرستد و حالا می بینیم که مدل های فول تارا با سیتروئن C3-XR مشابه اند.

به همین دلیل می توان گفت که سیتروئن C3-XR کاملاً آماده تولید است. چرا که بسیاری از قطعات آن با تارا یکسان بوده و اگر سایپا تصمیم به عرضه آن بگیرد این اتفاق به سرعت رخ خواهد داد.

استراتژی ایران خودرو
سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR

ایران خودرو موتورهای بسیاری در اختیار دارد. اما چرا TU5 پلاس را به سایپا داد؟ همانطور که می دانیم موتور TC7 پلاس قرار است قوای محرکه ری‌را باشد.

پس ایران خودرو باید قوای محرکه ضعیف تری به سایپا می داد تا محصولات آتی این خودروساز تبدیل به رقیبی قدرتمند برای آبی های جاده مخصوص نشوند.

موتور TC7 پلاس ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌‌متر گشتاور دارد. قدرت و گشتاور این موتور با TU5 پلاس یا ME16 قابل مقایسه نیست. اما ME16 همچنان می تواند گزینه مناسبی برای قوای محرکه سیتروئن C3-XR باشد.

تجهیزات سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR
سیتروئن C3-XR

نه تنها زمان عرضه این خودرو از سوی سایپا مشخص نیست بلکه تجهیزات و امکانات آن نیز نهایی نشده است. اگر این خودرو بالاخره از خط تولید سایپا خارج شود تجهیزاتی چون چهار ایربگ، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سامانه کنترل پایداری، سنسورهای نور و باران، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سنسور دنده عقب به همراه مانیتور و مولتی مدیا، تهویه دستی، چراغ روشنایی روز، سامانه کنترل فشار باد تایرها، ترمزهای ABS و EBD، صندلی های پارچه ای و سانروف را دارا خواهد بود.

البته مشخص نیست که آیا این خودرو هم مانند تارا شامل نسخه ها و تیپ های مختلف خواهد شد یا خیر.

سرنوشت سیتروئن C3-XR پس از برجام

اتفاقات بسیاری در زمان ورود این خودرو به ایران افتاد. از رونمایی در نمایشگاه خودرو مشهد گرفته تا معرفی به عنوان یکی از تحولات صنعت خودرو همگی باعث شدند تا تولید این خودرو همواره در حاشیه باشد.

حال که سیتروئن C3-XR با نام و نشان خود صنعت خودرو ایران را متحول کرده بهتر نیست پس از توافق احتمالی با نسخه به روز تر جایگزین شود؟

آیا تولید این خودرو صرفاً هدر ندادن سرمایه صرف شده برای تولید آن خواهد بود؟ یا سیتروئن C3-XR تنها نشانه ای برای بازگشت برندهای فرانسوی به ایران است؟

در خوشبینانه ترین حالت سیتروئنC3-XR تا یک سال آینده وارد بازار خواهد شد. مخفی کردن لوگوی این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو شاید نشانه دیگری داشت. این نشانه می تواند تولید سیتروئن C3-XR با نام و نشان ایرانی در سایپا باشد.

نهایتاً باید دید که سیتروئنC3-XR پس از حداقل ۲ بار رونمایی بالاخره چه زمانی از خط تولید سایپا خارج خواهد شد. تصاویر زیر نسخه به روز شده C3-XR در چین را به ما نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو با ۳ اسب‌بخار توان بیشتر




2 دیدگاه

  1. سلام تارا و این خودرو خیلی هم خوبند الحمدلله و جدید هستند و هر دو موتور tc7 و tu5 خیلی هم خوبند الحمدلله و سایپا و ایران خودرو خوب کاری کرده اند الحمدلله.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط