رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی شد

از دست ندهید

رنو کویید ایرانی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. ایران خودرو فعلاً نام K112 را برای این محصول انتخاب کرده است. این خودرو قرار است جایگاهی را در بازار خودرو ایران بدست آورد که پیشتر در اختیار پراید بود.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پراید به عنوان خودرو ارزان قیمت اما بی کیفیت، به فروش بالایی در بازار خودرو کشورمان دست یافت. طبیعتاً خروج این محصول از خط تولید سایپا باعث از دست رفتن سهم بازار بسیاری برای این خودروساز داخلی شد.

از طرفی دیگر ایران خودرو هم به دنبال خودرو ارزان قیمت بود تا بتواند به فروش بالایی دست پیدا کند. از همین رو بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) به عنوان مجری پلت فرم مشترک ایران خودرو و سایپا انتخاب شد تا تولید رنو کویید ایرانی در هر دو شرکت آغاز شود.

رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

خودرویی که اکنون در پیش روی ما وجود دارد، نمونه ای است که توسط ایران خودرو باز طراحی شد. این پروژه K112 نام دارد و هنوز نام نهایی رنو کویید ایران خودرو مشخص نیست.

طرحی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوی ایران خودرو رونمایی شد، با تولید فاصله بسیاری دارد. اما می‌توان حدس زد که نمونه نهایی نیز فاصله چندانی از لحاظ ظاهری با این طرح ندارد.

همانطور که گفته شد، شرکت سایپا هم برنامه دارد تا با استفاده از پلت فرم رنو کویید، محصولی را با ظاهر اختصاصی خود به بازار معرفی کند.

رنو کویید ایرانی خودرویی در کلاس هاچ‌بک‌های کلاس A خواهد بود. قبلاً شرکت جتکو مسئول توسعه این خودرو بود. اما پس از گذشت زمانی بیش از یک سال مشخص شد ایران خودرو و سایپا مشترکاً از این پلت فرم استفاده خواهند کرد.

پلت فرم CMF-A
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

پلت فرم کویید در حقیقت پلت فرم CMF-A گروه رنو است. سازه اصلی این خودرو در خودروهایی چون داتسون Go و رنو Triber نیز استفاده شده است.

نکته قابل توجه این است که سازه CMF-A از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف است. فقط نمونه برزیلی این خودرو توانست قدری به استانداردهای ایمنی روز نزدیک شود.

به نظر می رسد سایپا تمرکز صد درصدی بر روی این پروژه ندارد. سایپا به دلیل سازه ضعیف کویید به سراغ پلت فرم خود رفت. پلت فرمی که که SP0 نام دارد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو هاچ بک جدیدی بر اساس این سازه رونمایی شد.

سایپا تنها یک ماکت از پروژه رنو کویید ایرانی خود به نمایش گذاشت. به همین دلیل احتمال دارد نقش این خودرو در خط تولید سایپا کم رنگ باشد.

تغییرات رنو کویید در ایران
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

کویید به خودی خود خودروی جذابی نیست. از همین رو ایران خودرو با باز طراحی آن تلاش دارد حداقل از لحاظ ظاهری، شمایلی جدید به آن ببخشد.

جذاب بودن یا نبودن K112 ایران خودرو زمانی مشخص خواهد شد که این خودرو از خط تولید خارج شود. اما نکته مهمی در این میان وجود دارد. نمونه اصلی کویید دارای خطوط ملایمی در طراحی بدنه است.

اما در K112 به وفور شاهد خطوط شکسته و تهاجمی هستیم که با شمایل کلی بدنه همخوانی ندارد. البته هنوز قضاوت درباره این خودرو بسیار زود است. اما در برخورد اول کاملاً مشخص است که ایران خودرو کدام بخش ها را بازنگری کرده است.

مشخصات فنی رنو کویید ایران خودرو

خودرویی که ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی کرد دارای قوای محرکه بنزینی به قدرت ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار بود. گشتاور این موتور نیز رقمی بین ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتن متر است.

توان قوای محرکه این خودرو قرار است با گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل شود. رنو کویید یا K112 ایران خودرو را نمی‌توان خودرویی مهیج در ویژگی‌های فنی دانست.

این خودرو قرار است نقش پراید را در ایران خودرو ایفا کند. K112 کاملاً اقتصادی طراحی شد تا بتواند نه تنها در هزینه تولید بلکه در هزینه سوخت نیز مقرون به صرفه باشد. از همین رو، مصرف سوخت کویید ایرانی ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شد.

این خودرو ۳۸۰۰ میلیمتر طول، ۱۵۹۰ میلیمتر عرض و ۱۴۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۴۳۰ میلیمتر می‌رسد. وزن کلی K112 ایران خودرو هم ۷۷۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است.

طراحی داخلی رنو کویید ایران خودرو
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112
رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

K112 رونمایی شده توسط ایران خودرو دارای تریم داخلی مشکی و قرمز بود. همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، با کابینی رو به رو هستیم که کاملاً اقتصادی طراحی شده است.

کلاستر اورجینال رنو کویید
کلاستر اورجینال رنو کویید

کلیدهای شیشه بالابر K112 در فضای بالای دسته دنده قرار دارد. کلاستر دیجیتالی این خودرو هم احتمالاً همان نمونه ای است که در کویید اورجینال وجود دارد.

تغییرات داخل کابین این خودرو محدود است و بیشتر در طراحی داشبورد شاهد برخی تغییرات هستیم. قطعاً این خودرو با نمونه نهایی فاصله بسیاری دارد.

نشان جدید رنو کویید ایرانی

همانطور که در تصاویر نیز مشاهده شد، کویید ایرانی یا K112 ایران خودرو با لوگوی V شد رونمایی شد. این لوگو در حقیقت مربوط به شرکت بن رو از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا است.

احتمال دارد نمونه نهایی کویید ایرانی را نیز با این لوگو در خیابان ها ببینیم. تا آن روز زمان زیادی باقی مانده و باید دید خودرویی که در نهایت از خطوط تولید ایران خودرو و سایپا خارج می شود، چقدر با نمونه امروزی متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

بهترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را اقتصادی تولید می شود؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

لادا گرانتا جدید بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد

آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد




12 دیدگاه

  1. این ماشین که نمیدونین وضعش چطوریه میخواهند در ایران تولید کنند؟!!! خوب اینم مثل پراید و پژو و سمند یه آشغالی میشه مثل اونها ایران تولید نکنه چون ترکمون میزنن به صنعت کشورهای دیگه گران و بی‌کیفیت آه آه

  2. هیچ اثر مثبت در قیمتها و کیفیت ها ندارد.
    اطلاعات فنی و بدنه ای،با همین اطلاعات کم نشون از اشغال بودن چنین خودرویی داره.
    این بدتر از پراید در میاد.از اون ماشینهایی است که کسی تو دنیا نگاهشم نمیکنه میخان تو شرایط انحصار بندازن به مردم بدبخت.

  3. چرا راجب قیمتش این آشغال حدید صحبت نکردین
    به بهانه خودروی اقتصادی تولید می‌کنید بعد با یک قیمت یک خودروی لوکس اروپایی میفروشید مثل ال نود و سمند

  4. راجع به قیمت یه وقت چیزی نگید چون بعدا با قیمت نجومی میفروشید مثل شاهین که هیچکس ازش راضی نیست.بعد این برای افراد عادی وجماعت کارمند هم نیست چون پولشو ندارند.ایرانی بااین همه ثروت لیاقتش بیشتر ازاین حرفاست.شما همون منطقه گازی مشترک ایران وقطر رو درست میکردید که قطر بیش از ده ساله با پنج کشور خارجی داره استخراج میکنه ومردمش بهترین زندگی رو دارن.بعد ما فقط دنبال [چیزهای دیگر] هستیم یک لحظه تفکر هم چیز خوبیه…

  5. اگر مثل جایگزین پیکان نشه خیلی خوبه ال نود هم قرار بود اینجوری باشه ولی چی شد اخرش

  6. من که فقط یه ارزو دارم این که یه ماشین حداقل محصول کشورم باش داشته باشم ولی افسوس ………..‌‌‌‌….‌.،،،،،،،،،،،،،،،،که ندارم

    • همش دروغ مافیایه خودرو نمیزارن بدست مردم بیچاره فقیر برسه فقط برای خودشونه اگه اینا راست میگن واردات خودرو را آزاد کنن بدون تعرفه واردات

  7. در واقع اینو نمیشه گفت باز طراحی. کویید ۲۰۲۰ سرچ کنید تو اینترنت همین فرم چراغ های دو تکه رو داره که خیلی از نمونه بن رو متناسب تر طراحی شده. ایران خودرو عملا یه جلو پنجره و یه زه مشکی درب رو تغییر داده که بشدت هم زشت ترش کرده…

  8. ملت همین خودرو رو هم بهتون نمیدن چون اونموقع کوییک و ساینا رو سایپا چطوری میخوان به مردم بفروشن

    • اقا این از ماتیزم کوچیک تره […] ترین ماشین ایران که نه جهانه بدرد داخل شهرم نمیخوره ۸۰۰ کیلو وزنشه از پرایدم سبک تره […] به تمام معناس

  9. واقعا یه کارگر چقدر کار کنه بتونه این ماشینو شاید بخره بعدشممگه شما به قیمت پراید اینو بدین به دست ما فقیر بیچاره ها نمیرسه چون خیلی ها زود تر حواله هاسو گرفتن واسه فامیلا شون چقدر ما مردم بدبختیم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط