کامیونت آترین پلاس ایران خودرو چگونه است + شراکت مجدد بنز با ایران خودرو

از دست ندهید

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل در حالی معرفی شد که ایران خودرودیزل پس از مدت‌ها در این بخش بازار محصول دارد البته مدیرعامل این شرکت به بیت ران از ادامه همکاری با مرسدس بنز گفته است.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: کامیونت جدید ایران خودرو دیزل قرار است جای کامیونت هیوندایی را پر کند و محصولی با موتور چینی جایگزین محصولی کره‌ای شده است.

این نخستین بار بعد از چهار سال است که ایران خودرو اقدام به تولید کامیونت کرده است چرا که در سال ۱۳۹۷ تولید کامیونت های هیوندایی در این شرکت به علت تحریم ها پایان یافت.

در این کامیونت  امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه (سفارشی)، صفحه کیلومتر دیجیتال، کروز کنترل و ترمزهای دیسکی استفاده شده‌اند.

افشین یوردخانی مدیر پروژه آترین پلاس در این زمینه گفت: ” این محصول از نظر طراحی بیرونی و داخلی و همچنین بزرگی اتاق در کامیونت های مشابه بی رقیب است.

ضمنا ما از شاسی درایو خود ایران خودرو دیزل استفاده کردیم که قالب های آن هم موجود است و به راحتی می توانیم آن را به هشت تن هم ارتقا دهیم.”

اما جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل از شراکت مجدد با مرسدس بنز و سود عملیاتی دو هزار و سیصد میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل خبر داد.

وی همچنین خبر از برنامه تولید روزانه سی دستگاه کامیونت آترین پلاس داد.

آترین پلاس چه ویژگی هایی دارد؟

این محصول با مشارکت شرکت فوتون چین ساخته شده است.

این خودرو  چراغ های روشنایی روز و کروم کاری اطراف جلو پنجره دارد.

قوای محرکه

یک پیشرانه دیزلی چهار سیلندر خطی ساخت کامینز چین به حجم سه هزار و  ۷۶۰ سی سی با توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور ( در  ۱۲۰۰-۱۹۰۰ RPM) در ترکیب با گیربکس شش سرعته دستی ساخت ZF امکان حمل شش تن بار را به آن خواهد داد.

حداکثر سرعت وسیله ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

این پیشرانه دقیقا همان چیزی است که در کامیونت های فورس و شیلر بهمن دیزل هم استفاده شده که در آن ها گشتاور حدود ۱۰ نیوتون متر کمتر است.

این پیشرانه که به توربو شارژر ، اینترکولر و سیستم SCR هم مجهز شده، استاندارد یورو پنج EEV را هم پاس می کند.

کابین و امکانات رفاهی

داخل کابین خواب دار (یک و نیم کابین) تماما با پلاستیک خشک و کیفیت معمولی پوشیده شده و کیفیت مونتاژ هم قابل قبول است.

در قسمت انتهایی کابین هم فضایی جهت خواب راننده در نظر گرقته شده که هر چند بزرگ نیست اما قابل قبول است.

این اتاق توانایی باز شدن تا چهل درجه، جهت انجام تعمیرات را دارد که بیشترین در میان رقباست و دسترسی را آسان تر خواهد کرد.

نکته جالب این محصول استفاده از صفحه کیلومتر دیجیتال است که آن را متمایز می‌کند.

طراحی داشبورد نسبتا به روز است و استفاده از مانیتور لمسی مجهز به بلوتوث و USB هم قرار است سرگرمی راننده را تامین کنند.

همچنین دوربین ۳۶۰ درجه به صورت سفارشی روی این محصول قابل نصب است و در کلان شهرها الزامی به نظر می رسد.

بخاری و کولر، آینه برقی، قفل مرکزی، چراغ های مه شکن جلو، کپسول آتش نشانی و … از سایر امکانات استاندارد این محصول هستند.

تعلیق و ترمز

سیستم تعلیق کامیونت آترین پلاس در جلو و عقب ازنوع فنر تخت با کمک فنر تلسکوپی است که معماری معمول در کامیونت ها است.

اما ترمزهای دیسکی دو مداره پنوماتیک مجهز به ABS، EBD، ASR و LSV برای هر دو محور از نکات مثب این محصول است چرا که در اکثر کامیونت های موجود در کشور از سیستم ترمز کاسه ای در محور عقب استفاده شده است.

شراکت با مرسدس بنز ادامه خواهد داشت و ما لیدر بازار هستیم.

جواد توسلی مهر مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل در مصاحبه با خبرنگار بیت ران در این خصوص گفت : ” ما هنوز هم با بنز شریک تجاری هستیم.

ما با بنز دو شرکت مشترک هم برای تولید و هم برای فروش و صادرات داریم و هم اکنون با احیای مجدد این شرکت ما لیدر بازار هستیم.”

ما با شرکت بنز مکاتبات و مذاکراتی داشتیم که پاسخ های آن ها امیدوار کننده بود و در صورت احیای برجام اولین شرکتی خواهیم بود که محصولات بنز را مجددا در کشور تولید خواهیم کرد. ”

وی در زمینه ادامه کار با شرکت فوتون که دیگر شریک تجاری ایران خودرو دیزل است افزود: ” فوتون شریک استراتژیک ماست و با مرسدس بنز هم شریک است.

در شرایط تحریم ها که همه از کنار ما رفتند فوتون ماند و ما بعد از احیای برجام هم با قدرت شراکت را ادامه خواهیم داد.”

توسلی افزود: ” در سال گذشته دو هزار و سیصد میلیارد تومان سود عملیاتی داشته است که در تاریخ خودروسازی ایران بی نظیر است.

همچنین زیان انباشته شش هزار و دویست میلیارد تومانی سال های گذشته را به ن۹۰۰ میلیارد تومان رسانده ایم که تا شهریور ماه صفر خواهد شد و در مجمع سود تقسیم خواهیم کرد.”

تولید خودروهای ناقص ایران خودرو به صفر رسید

کیانوش پور مجیب قائم مقام ایران خودرو گفت : ” رسم غلط تولید خودروهای ناقص در دوره های قبلی حالا به صفر رسیده است.

همچنین در گذشته آمار تولید خودروهای نیم ساخته هم به عنوان تیراژ تولید اعلام می شد که این روند اکنون قطع شده است.

ما امسال ۲۳۵ هزار دستگاه خودو را به سازمان فروش تحویل دادیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۶% رشد داشته است.”

وی در زمینه برنامه های جدید ایران خودرو ادامه داد: ” در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ دو محصول جدید ما که کراس اوور ریرا و یک محصول شبه کراس اوور جدید است تحویل مردم خواهد شد.

همچنین در حال نمونه سازی گیربکس اتوماتیک جدید شش سرعته در شرکت نیرو محرکه هستیم و سیستم ماژول برق خودرو (EMS) هم در حال نمونه سازی در شرکت جتکو است.”

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 

 

 

 

 




1 دیدگاه

  1. اینکه یه شرکت با بیش از ۶۰ سال قدمت (ikd قبل از ادغام بنام خاور تولید کننده خودروی سنگین بوده) برای ادامه تولیدش دست به دامان شرکت نوظهور و جوان و خامی بنام فوتون چین بشه خیلی زجرآوره!باعث خوشحالی نیست اتکا به کمپانیهای بی رگ و ریشه امروز ikd باید خودش طراح و تولیدکننده مستقل لااقل در حد کارسان ترکیه می بود

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط