پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار / کجای این واردات به نفع دهک‌های پایین است؟

از دست ندهید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با غیر منطقی و ناعادلانه بودن آیین نامه واردات خودرو از پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار گفت و اظهار کرد: کجای این واردات به نفع دهک‌های پایین است؟

بیت ران – با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو و شرایط قید شده در آن، مهم ترین پرسشی که برای مردم ایجاد شده، پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار به این خبر در حال حاضر و آینده است.

در این باره بیت ران در گفت و گو با مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو به بررسی تبصره های آیین نامه واردات خودرو که پنجشنبه شب -سوم شهریور ۱۴۰۱- ابلاغ شد پرداخته است که در ادامه می آید.

این فعال صنعت خودرو در طول گفت و گو تصریح کرد که افزایش قیمت خودروهای داخلی چه قدیمی و چه جدید، وارد نشدن خودروهای برند و پایین نیامدن قیمت خودروهای چینی برخی از پیامدهای این آیین نامه هستند.

خودروی ۱۰ هزار یورویی اصلا اقتصادی نیست

دادفر با تاکید بر اینکه واردات خوروی ۱۰ هزار یورویی اصلا اقتصادی نیست، این آیین نامه را یک روبیک دانست که از هر طرف می چرخانیم چیزی از آن در می آید.

او با بیان اینکه قطعا خودروهای برند به کشور وارد نمی شود، درباره‌ی پایین آمدن قیمت خودروهای چینی پس از ابلاغ این آیین نامه گفت: قیمت خودروهای چینی پایین نمی آید، چون اگر قرار بود این اتفاق بیفتد آیین نامه به این شکل تنظیم نمی شد. ضمن اینکه فکر می کنم خودروهای داخلی نیز افزایش قیمت خواهند داشت.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، با اشاره به اینکه واردات خودروهای دست دوم نیز همچنان ممنوع است، ادامه داد: واردات خودرو از آمریکا ممنوع است و احتمالا از کشور روسیه واردات نخواهیم داشت چرا که بعید می دانم با اقبال مردم روبه رو شود. ضمن اینکه اگر سایر خودروها در کشور افزایش قیمت داشته باشند، قیمت خودروهای قدیمی نیز بالا خواهد رفت.

پیامدهای واردات خودرو واکنش بازار
پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار / کجای این واردات به نفع دهک‌های پایین است؟
آیین نامه واردات فقط مدل ها را با گرایشات چینی متنوع تر می کند

وی درباره واردات به مناطق آزاد نیز گفت: براساس این آیین نامه، واردات خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد با سرمایه گذاری خارجی و آوردن ایستگاه شارژ آن توسط واردکننده بلامانع بوده و این در حالی است که خود ایستگاه شارژ یک سرمایه گذاری عجیب و کلان و مستقل می خواهد. ضمن اینکه ما اصلا خودرو برقی و هیبریدی نداریم و باز خودروسازان را به سمت بازار چینی پیش می بریم.

دادفر با تاکید بر اینکه این آیین نامه کاملا غیر منطقی و ناعادلانه نوشته شده است، تصریح کرد: این آیین نامه فقط مدل ها را با گرایشات چینی متنوع تر می کند و هیچ تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت.

او با بیان اینکه امکان ندارد حتی با واردات خودروی زیر ۱۰ هزار یورویی، بتوان خودرویی زیر ۷۰۰ میلیون تومان به دست مردم داد، اضافه کرد: چه کسی می تواند سوار خودروی ۲۰ هزار یورویی شود که در داخل قیمت آن ۱.۵ میلیارد تومان می شود و کجای این واردات اقتصادی و به نفع دهک های پایین جامعه است؟

پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار
پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار / کجای این واردات به نفع دهک‌های پایین است؟
افزایش قیمت شاسی بلندهایی که در کشور هستند

وی در ادامه احتمال داد که شرکت های مدیران خودرو، ماموت، گروه کروز، ایران خودرو و سایپا در این مذاکرات حضور داشته اند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، با اشاره به اینکه براساس این آیین نامه خودروهای شاسی بلند برند مثل سانتافه، توسان، راوفور، اسپرتیج، نیسان ها و … اصلا وارد نمی شود، از افزایش قیمت این خودروها در داخل خبر داد.

دادفر، لابی چینی سازها را در محتوای این آیین نامه بسیار موثر دانست و افزود: به هر حال این آیین نامه باید به گونه ای باشد که از قیمت تولیدی های آنها پایین تر نبوده و بازارشان حفظ شود.

پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار / کجای این واردات به نفع دهک‌های پایین است؟
پیامدهای واردات خودرو و واکنش بازار / کجای این واردات به نفع دهک‌های پایین است؟
مردم عادی امکان خرید خودرو از بورس کالا را ندارند

وی درباره یکی از بندهای این آیین نامه مبنی بر عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نیز اظهار کرد: موضوع بورس برای فروش بیشتر، موضوع کارگزاری ها و سبد گردان‌ها است و مردم عادی اصلا امکان خرید از این طریق را ندارند. ضمن اینکه واردکنندگان برای واردات هزار بدبختی دارند که دیگر نمی توانند وارد بورس بازی هم شوند. در حالیکه اگر عرضه، کافی باشد اصلا نیازی به این بازی‌ها نیست. ولی متاسفانه زور دست کسانی است که تا ایده ذهنی خودشان را به انجام نرسانند کنار نمی کشند.

همزمانی ابلاغ آیین نامه با نمایشگاه تحول خودرو برای جلوگیری از استیضاح وزیر است

این فعال صنعت خودرو این آیین نامه را کاملا سیاسی دانست و افزود: همزمانی ابلاغ این آیین نامه با نمایشگاه تحول خودرو برای جلوگیری از استیضاح و تغییر وزیر است.

دادفر با انتقاد از تمام تبصره ها و بندهای این آیین نامه گفت: این دستورالعمل فقط برای از سربازکردن موضوع بوده و فقط پای چند نفر را وسط کشیده اند که هر کسی ایرادی گرفت، بگویند ما کارگروه داریم که البته تا کارگروه تشکیل شود چندین ماه طول می کشد.

وی ضمن مضحک دانستن این آیین نامه، این سوال را از مسوولین پرسید که اگر هدف شما درباره این آیین نامه، که تنظیم بازار است، محقق نشد آیا دست از سر ما برمی دارید؟

رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در نهایت تاکید کرد: تا زمانی که خودروهای شاخص و انواع خودرو وارد کشور نشود و همه در یک فضای عادلانه رقابت نکنند، نه قیمت خودروی داخلی تعدیل و نه عرضه اصلاح می شود. ولی متاسفانه اینها فقط بازار را به نفع تولیدکنندگان مهندسی می کنند و به فکر مردم و اینکه آنها سوار خودرو خوب شوند نیستند.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو با ۳ اسب‌بخار توان بیشتر
نمودار قیمت خودرو کجا می‌رود؟ واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟
آیین‌ نامه واردات خودرو مجوز ورود چه خودروهایی را صادر کرد؟
محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟
لادا گرانتا جدید بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد
آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد
AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها
آوتوواز روسیه و برنامه توسعه موتورها
آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد
وزارت صمت وعده داد: تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو و فروش ناامیدکننده در ماه اول (مشخصات فنی + آپشن‌ها)
پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟
بررسی بازار و قیمت موتورسیکلت + قیمت روز انواع موتور سیکلت  
AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها
وزارت صمت وعده داد: تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap
تغییر پروتکل های سفر با هواپیما / مسافران اربعین بخوانند
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 

 




1 دیدگاه

  1. آقا ما مردم تسلیم ، ماشین چینی سوار میشیم ، بابا تورو به هرکی می پرستید حداقل با قیمت واقعی و خوب به مردم بفروشید، ما که قید ماشین خوبو جهانی رو زدیم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط